Gå till innehåll
erik_d

Fakturera från företag till företag

Recommended Posts

Hallå,

 

Jag har registrerat mig på bolagsverket som enskild firma och har utfört mitt första uppdrag och jag har tänkt att skicka iväg min första faktura. Ska jag fakturera företaget inkl eller exkl moms?

 

//

Erik Dahl

 

Edit: Jag har skapat en webbsida åt ett företag, produkt eller tjänst har jag ingen aning om vad det klassas som.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror ju på om du har registrerat dig för F-skatt va?

Produkt eller tjänst har ingen betydelse. Din vara/tjänst ligger inte i någon lägre momsklass.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska alltid lägga på 25 % moms på det belopp du ska fakturera. Ska du ha 10000 kr för hemsidan lägger du på 2 500kr så kunden får betala 12 500 kr. 2 500 ska du sedan redovisa i en momsdeklararation.

 

Först innan du kan fakturera måste du regga dig hos skattemyndigheterna och få en F-skattesedel. Innan du fått den får du inte fakturera. Föreslår att du går till skattemyndigheterna och får något mtrl om att starta eget för du verkar helt grön. Eller sök på nätet om info.

 

Men börja med att registrera dig hos skattemyndigheterna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för alla svaren, jag reggade F-skattesedel i samband med registreringen av firman, så det är inga problem. Visst stämmer det att momsen skall gå jämt upp i slutet i deklarationen (dubbelbokföringen ingående utgående moms)? Om så inte är fallet blir man betalningsskyldig eller får återbäring. Det är bara konsumenten i slutändan som betalar moms?

 

Var nämligen sjukt länge sedan jag läste kursen externredovisning, så kunskapen är inte riktigt på topp.

 

Sansrom, nej tyvärr, hur så?

 

//

Erik Dahl

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du dubbelbokför inte momsen utan all försäljning utgående moms och alla inköp blir det ingående moms. Sedan redovisar du det i skattedeklarationen och du får tillbaka eller betalar. det är bättre att betala för det betyder att du sålt mer än köpt! Du dubbelbokför bara både ing och utgående moms om du köper in ngt från EU land. Moms kan bli hur svårt som helst! Lycka till med företaget!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×