Gå till innehåll

Hur besegrar jag 0.5/1?


wannabgood

Recommended Posts

Tjena allihopa!

Har läst en del här på forumet och har lirat poker nu i några månader på svs. Lirar både fullring och SH. Känns väl som det är 5-pers spelen som jag behöver utveckla. Går rätt okej ändå och har byggt på en BR på 6000 på 0.5/1. Känner mig ändå inte redo att ta ett kliv uppåt till 1/2. Trots att jag gått en del plus så känns det inte som jag äger på nivån. Tänkte därför starta en samlingstråd där ni pokerrävar kan ge mig lite tips på hur jag ska utveckla mitt spel. Kör väl tight aggro spel. Men likt många svs fiskar så är jag väldigt vek. Så fort det börjar gå emot lite så börjar jag folda det mesta. Det här met trebettande pre har jag också funderat på. Hur utnyttjar man det till max. Vilka händer ska trebettas i position t.ex? Skulle uppskatta tips väldigt mycket på hur ni spelade för att ro hem storkovan på 0.5/1?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena allihopa!

Har läst en del här på forumet och har lirat poker nu i några månader på svs. Lirar både fullring och SH. Känns väl som det är 5-pers spelen som jag behöver utveckla. Går rätt okej ändå och har byggt på en BR på 6000 på 0.5/1. Känner mig ändå inte redo att ta ett kliv uppåt till 1/2. Trots att jag gått en del plus så känns det inte som jag äger på nivån. Tänkte därför starta en samlingstråd där ni pokerrävar kan ge mig lite tips på hur jag ska utveckla mitt spel. Kör väl tight aggro spel. Men likt många svs fiskar så är jag väldigt vek. Så fort det börjar gå emot lite så börjar jag folda det mesta. Det här met trebettande pre har jag också funderat på. Hur utnyttjar man det till max. Vilka händer ska trebettas i position t.ex? Skulle uppskatta tips väldigt mycket på hur ni spelade för att ro hem storkovan på 0.5/1?

 

 

Starta en Dagbok.

Var seriös och du kanske kan få hjälp av några som behärskar CG.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså 05-1 plussar man på oavsett vilken spelstil man har.

 

Men testa bomba, som du säger är de flesta väldigt veka postflop. Du kan i princip bomba pre och bomba flopp. Oftast blire fold på flopp utan nötträff. Finns det mycket drag så bombar du turn också. Synar dom då kan du ge upp nästan alltid med ett EV+ resultat.

 

Eftersom ingen floatar på microstakes utan alltid har en hand på turn (oftast redan på flopp) så kan du sakta ned med gott mod på turn.

 

Så nu kommer du äga microstakes, easy as cake.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nivån har blivit 0.5% bättre det senaste året och nuförtiden kan du faktiskt få syn hela vägen med andra paret bara... Om nu det är bättre??????

 

Du spelar tight/aggresive vilket borde göra att du plussar på rätt bra. Ha tålamod och vänta på bra händer och se sedan till att ta rejält betalt. Det är typ det enda...

BETTA MYCKET MED BRA HÄNDER!

 

Ser alltför många som sitter och bettar 1 eller 2 kronor med nötkåken och vinner 10kr för att i nästa hand sitta och syna ner 75kr med K3 och träffad kung (Loose med för dålig kicker).

 

Jo en sak till, det är mycket trafik på den nivån så blir det motstånd är det ju bara att byta bord. Till synfiskarnas hem. Hur enkelt som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är inte jag någon NL-spelare i grund och botten utan fixed limit spelare. Det som har vart min svaghet men som trots allt har gjort att jag har utvecklats väldigt mycket är... tro det eller ej, att skotta på högre nivåer. Bra att du har spelat ihop en fin rulle på 6k och detta räcker gott och väl för att spela 0.5/1. Du säger att du känner dig nervös och att du inte kommer att äga 1/2 när du går upp (samt att du inte heller äger 0.5/1 i detta nu).

 

Du visar dock att du kan plussa bra på 0.5/1 vilket jag tycker är bra tecken för att gå upp i nivå och börja med att bara sätta av 1 eller 2 inköp för att testa på. Genom att gå upp i nivå och möta bättre spelare kommer du på köpet (inköpet :roll: ) att lära dig nya moves och ta till dig vad spelarna som är bättre än vad du gör. Semibluffar de oftar? Trycker de både pre, flop och turn för att få fi att folda. Vilka brädor är de villga att syna nen med topparet etc etc.

 

Min största lärdom av att skotta (förutom att man förlorar mycket snabbare) är att du tar till dig så sjukt mycket nytt.

 

Annars vet jag inte vad för tips jag ska ge dig. Beroende på vilken spelstil du har och hur bra du är på att läsa Fi's händer skiljer det sig väldigt mycket på vilka tips på strategier och taktiker du ska använda.

 

 

Man lär sig av att göra misstag

Man utvecklas endast då man möter bättre spelare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WOW vilka bra tips du ger killen.:roll: Är inte det här forumet till för att man ska få hjälp med såna här frågor. Jag bara undrar.

 

Ok här är ett tips: Skaffa pokertracker eftersom du bör ha några tusen händer.

 

Kolla vilka som är lösaggro eller rena maniacs. Skriv upp dem på ett papper. Leta aktivt efter dem när du väljer bord. När du har en bra hand emot dem överbetta och gå all in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså 05-1 plussar man på oavsett vilken spelstil man har.

 

Men testa bomba, som du säger är de flesta väldigt veka postflop. Du kan i princip bomba pre och bomba flopp. Oftast blire fold på flopp utan nötträff. Finns det mycket drag så bombar du turn också. Synar dom då kan du ge upp nästan alltid med ett EV+ resultat.

 

Eftersom ingen floatar på microstakes utan alltid har en hand på turn (oftast redan på flopp) så kan du sakta ned med gott mod på turn.

 

Så nu kommer du äga microstakes, easy as cake.

 

Det känns som om det är väldigt mycket som inte stämmer här. Men framför allt blev jag förvirrad av rådet att betta turn och ge upp river om brädet är väldigt dragit. Ingen fisk foldar sitt färgdrag på turn, och de bluffar gärna med ett mesbett på river om du checkar till dem då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena allihopa!

Har läst en del här på forumet och har lirat poker nu i några månader på svs. Lirar både fullring och SH. Känns väl som det är 5-pers spelen som jag behöver utveckla. Går rätt okej ändå och har byggt på en BR på 6000 på 0.5/1. Känner mig ändå inte redo att ta ett kliv uppåt till 1/2. Trots att jag gått en del plus så känns det inte som jag äger på nivån. Tänkte därför starta en samlingstråd där ni pokerrävar kan ge mig lite tips på hur jag ska utveckla mitt spel. Kör väl tight aggro spel. Men likt många svs fiskar så är jag väldigt vek. Så fort det börjar gå emot lite så börjar jag folda det mesta. Det här met trebettande pre har jag också funderat på. Hur utnyttjar man det till max. Vilka händer ska trebettas i position t.ex? Skulle uppskatta tips väldigt mycket på hur ni spelade för att ro hem storkovan på 0.5/1?

 

Det är i allmänhet svårt att tjäna storkovan på 0.5/1.... generellt sett kan du spela bra men du får stå ut med alla nötter som kommer att syna utan potodds eller vettiga utsikter att vinna potter. Min personliga erfarenhet är att man kan spela rätt och sakta jobba sig uppåt men att man får stå ut med mycket löjliga badbeats....

 

Går du högre upp och spelar rätt kommer du förmodligen att ha det lättare då det är färre kassa spelare högre upp. Ta några buyin och testa hur det går... går du plus så är det bara att fortsätta... annars kan du grinda ihop pengarna igen på 0.5/1 och sen försöka igen och lära av misstagen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Det är i allmänhet svårt att tjäna storkovan på 0.5/1.... generellt sett kan du spela bra men du får stå ut med alla nötter som kommer att syna utan potodds eller vettiga utsikter att vinna potter. Min personliga erfarenhet är att man kan spela rätt och sakta jobba sig uppåt men att man får stå ut med mycket löjliga badbeats....

 

Går du högre upp och spelar rätt kommer du förmodligen att ha det lättare då det är färre kassa spelare högre upp. Ta några buyin och testa hur det går... går du plus så är det bara att fortsätta... annars kan du grinda ihop pengarna igen på 0.5/1 och sen försöka igen och lära av misstagen

 

Håller helt med. Har försökt traska mig framåt i 0.5/1 ett tag nu. Man blir utragen på helt sjuka händer. Ska pröav 1/2 nu, hoppas det är bättre där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller helt med. Har försökt traska mig framåt i 0.5/1 ett tag nu. Man blir utragen på helt sjuka händer. Ska pröav 1/2 nu, hoppas det är bättre där.

 

Du inser väl att ju mer de drar ut dig ju mer kommer du tjänar på dom i längden.

 

Skulle det kännas bättre om motståndet är så bra att de nöter ner dig och du förlorar allt du har, bara du inte blir utdragen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena allihopa!

Har läst en del här på forumet och har lirat poker nu i några månader på svs. Lirar både fullring och SH. Känns väl som det är 5-pers spelen som jag behöver utveckla. Går rätt okej ändå och har byggt på en BR på 6000 på 0.5/1. Känner mig ändå inte redo att ta ett kliv uppåt till 1/2. Trots att jag gått en del plus så känns det inte som jag äger på nivån. Tänkte därför starta en samlingstråd där ni pokerrävar kan ge mig lite tips på hur jag ska utveckla mitt spel. Kör väl tight aggro spel. Men likt många svs fiskar så är jag väldigt vek. Så fort det börjar gå emot lite så börjar jag folda det mesta. Det här met trebettande pre har jag också funderat på. Hur utnyttjar man det till max. Vilka händer ska trebettas i position t.ex? Skulle uppskatta tips väldigt mycket på hur ni spelade för att ro hem storkovan på 0.5/1?

Killen skriver ju lika snyggt som jag :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du inser väl att ju mer de drar ut dig ju mer kommer du tjänar på dom i längden.

 

Skulle det kännas bättre om motståndet är så bra att de nöter ner dig och du förlorar allt du har, bara du inte blir utdragen?

 

Du har givetvis rätt, men jag känner inte riktigt att min stil är anpassat för lägsta nivå. Sen blir man förbannad också haha. Ja tiltproblem.

 

Men ändå! :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle det kännas bättre om motståndet är så bra att de nöter ner dig och du förlorar allt du har, bara du inte blir utdragen?

 

Helt klart !

Om resultatet är detsamma dvs att det lyser 0,00 på skärmen så känns det mycket bättre att ha blivit slagen av kvalité jämfört med tur.

 

Samma sak gäller även vid vinst. Om man inte ogillar motståndaren, då känns det personligen faktist lite skönare att dra ut :twisted:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så kul med att folk vill gå upp i nivå för att undvika att bli utdragna.

 

Blir du utdragen betyder det att du har stoppat in pengarna som favorit och det är precis det poker handlar om.

 

Mitt tips är, att som någon sa, försöka identifiera de personer som är synglada och inte kan släppa topparet, även fast det är en sjua. När du väl träffar, betta och överbetta för att ta betalt. Överspela inte dina draghänder.

 

Det är igen dum idé att 3 betta pre för att isolera dig mot de svaga spelarna. Eftersom SvS spelas så djupt blir PP väldigt användbara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir du utdragen betyder det att du har stoppat in pengarna som favorit och det är precis det poker handlar om.

 

Problemet är att många spelare blir "utdragna" av färgdraget som sitter på turn och sen glatt betalar av i två gator. Då är det inte en utdragning, och inte heller ett vinnande spel från ens egen sida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att många spelare blir "utdragna" av färgdraget som sitter på turn och sen glatt betalar av i två gator. Då är det inte en utdragning, och inte heller ett vinnande spel från ens egen sida.

 

Sant. Jag brukar oftast skratta åt dom som säger att man ska gå upp i nivå för att undvika utrdagningar..

 

Men samtidigt är det ju faktiskt ett problem. Satt med AA idag på 1/2 och betade nära pottbet flop och turn, vilket va 50 på turn. Färgkortet kom på rivern och han drog ut mig typ 90 kr på river. Visst jag tjänar på det i längden men samtidigt är det ju omöjligt att undvika det för jag lägger mig inte direkt på rivern efter att han synat så mkt, hur fiskig han än är. Detta resulterar ibland i sjuka downswings när man verkligen inte har korten med sig..

 

Man måste lära sig lägga dom. Vilket kanske kan vara bra innan man kommer upp till nästa nivå och dom är lika fiskiga där :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina egna små tips är dock:

 

Spela efter hur bordet spelas. Spelar folk tight kan du gå lite lösare (speciellt i bra pos.) Spelar folk däremot löst och är väldigt aggro kan du istället vänta på en fin hand och verkligen råna dom.

 

Jag är inte så duktig själv men 0,5/1 behärskar jag iaf. Du märker rätt snabbt om dom har en bra hand. Du kanske har lagt märke till att 90% av dom som förlorar potterna är dom som synar ner riverraisen? Värdebeta högt och syna lite helt enkelt :)

 

GL

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har givetvis rätt, men jag känner inte riktigt att min stil är anpassat för lägsta nivå. Sen blir man förbannad också haha. Ja tiltproblem.

 

Men ändå! :-D

 

Kan du inte anpassa ditt spel för 0,5/1 kanske du kommer ha ännu svårare att anpassa det till 1/2 tror du inte det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...