jättemus Postad 17 Mars , 2008 Rapport Postad 17 Mars , 2008 Tjena Har en fundering som jag ska ta här och hoppas få några smarta tips om hur jag ska gå tillväga. Börjar med att skriva hur det ligger till; Det började i mars 2007 då jag blev 18 år och fick då ett tips av min bror som sa att jag borde ställa mig i bostad.stockholm.se kön samma månad som jag blev 18. Det gjorde jag och nu 12 månader senare så annonserades det ut en lägenhet på götgatan i söder endast för de som fortfarande är 18 år. Eftersom de som var födda jan-feb samma år som mig nu var 19 år så blev jag som registrerade mig den första mars 2007 först på listan med flest antal kö dagar. Nu har jag fått denna lägenhet på 30kvm och med en hyra på 2000 kr i innerstan. Eftersom jag fortfarande bor hemma och inte har några planer på att flytta ut så undrar jag vad ni tycker jag ska göra med lägenhet för att jag ska få mest profit? hyra ut lägenheten i andrahand? isåfall hur mycket? Någon som har erfarenhet angående fastigheter och så i innerstan så vill jag gärna höra era tips Over and out! Citera
Waggho Postad 17 Mars , 2008 Rapport Postad 17 Mars , 2008 Om du hyr ut i andra hand så har du ingen laglig rätt att ta mer betalt än du själv betalar, om jag minns rätt. Om du inte hyr ut möblerat, då kan det räknas som skäligt att ta ut ett par hundringar extra. Sen är det tveksamt om du över huvud taget får hyra ut i andra hand eftersom det verkar vara något slags specialkontrakt för artonåringar. Läs vad det står i avtalet. Citera
gdaily Postad 17 Mars , 2008 Rapport Postad 17 Mars , 2008 Det är alltså ett förstahandskontrakt du har chansen att få? I Innerstan? För 2000 kr/månad i hyra? I Stockholm? Låt mig säga så här: Tar du den inte, så är du extremt jävla korkad. DU kan ha den att förvara serietidningar i, om du känner för det. Förr eller senare ska du väl flytta hemifrån... 30 kvadrat kostar över en mille (snarare 1.5) att köpa som bostadsrätt, och några 100k att köpa svart. Citera
MJ Postad 17 Mars , 2008 Rapport Postad 17 Mars , 2008 Det finns även massor av andra saker som kan strula till det vid andrahandsuthyrning. En hyresgäst som vägrar att flytta... Citera
MJ Postad 17 Mars , 2008 Rapport Postad 17 Mars , 2008 gdaily: han tänker naturligtvis ta den. Citera
jättemus Postad 17 Mars , 2008 Författare Rapport Postad 17 Mars , 2008 Det är alltså ett förstahandskontrakt du har chansen att få?I Innerstan? För 2000 kr/månad i hyra? I Stockholm? Låt mig säga så här: Tar du den inte, så är du extremt jävla korkad. DU kan ha den att förvara serietidningar i, om du känner för det. Förr eller senare ska du väl flytta hemifrån... 30 kvadrat kostar över en mille (snarare 1.5) att köpa som bostadsrätt, och några 100k att köpa svart. Precis som du säger så har jag haft jävligt tur och kommer självklart inte att göra mig av med den. Samt att den ska bli bostadsrätt inom kort. Det jag undra över var vad jag ska göra med den under tiden jag bor hemma. Citera
jättemus Postad 17 Mars , 2008 Författare Rapport Postad 17 Mars , 2008 Det finns även massor av andra saker som kan strula till det vid andrahandsuthyrning. En hyresgäst som vägrar att flytta... precis, men då gäller det att förnya kontraktet var sjätte månad eller vad det nu är för att slippa sånt strul? Citera
TotalFarsa Postad 17 Mars , 2008 Rapport Postad 17 Mars , 2008 Precis som du säger så har jag haft jävligt tur och kommer självklart inte att göra mig av med den. Samt att den ska bli bostadsrätt inom kort. Det jag undra över var vad jag ska göra med den under tiden jag bor hemma. I de lägenheter som jag har bott i så har det iaf funnits regler för andrahandsuthyrning och den viktigaste utav dom var att jag skulle ha giltigt skäl för att få hyra ut i andra hand, dvs testbo med tjejen, göra värnplikt eller jobba utomlands. Uppfylldes inte något av dessa skäl nekades man att hyra ut i andra hand. Gjorde man det ändå så riskerade man hyreskontraktet. Nu har man ju hört att bostadssituationen är sjuk i sthlm så det kan väl hända att man kan lyckas hyra ut svart eller så. Men precis som någon sa ovan, det kan slå tillbaka rätt hårt på dig om du har otur och får en hyresgäst som är sugen på att jävlas. Sen kan man ju ha otur och råka ut för en idiot, vilket jag gjorde en gång. Hyrde ut min lya till en norrman som betalade två månader i föskott. Men det var också de enda hyrespengarna som jag såg under 6 månader. Och int fan gick det att bli av med honom heller. Citera
Njursparven Postad 17 Mars , 2008 Rapport Postad 17 Mars , 2008 Vilken jävla klonk, götgatan är ju drömlocation i princip. Själv fick man en lya ute i nacka nånstans. Citera
rambler Postad 17 Mars , 2008 Rapport Postad 17 Mars , 2008 Det finns även massor av andra saker som kan strula till det vid andrahandsuthyrning. En hyresgäst som vägrar att flytta... Besittningsrätten är inte alls lika stark vid lägenhetsuthyrning som vid tex. villauthyrning så det är inget jätteproblem,givetvis bör man ju avtala bort den i kontraktet ändå om man tänker hyra ut i andrahand. Grattis till lägenheten, grym klonk! Citera
Pedroboy Postad 17 Mars , 2008 Rapport Postad 17 Mars , 2008 Tyvärr är väl dessa lägenheter bygga på 20 talet och då får du räkna med att höra kattens dunkande genom det papperstunna taket och gnisslanded från grannens tandtråd i badrummet på morgonen. Citera
Donner Postad 17 Mars , 2008 Rapport Postad 17 Mars , 2008 Tyvärr är väl dessa lägenheter bygga på 20 talet och då får du räkna med att höra kattens dunkande genom det papperstunna taket och gnisslanded från grannens tandtråd i badrummet på morgonen. Är ju bara att ha stereon på full volym konstant så slipper man såna oljud. Citera
jättemus Postad 17 Mars , 2008 Författare Rapport Postad 17 Mars , 2008 Vilken jävla klonk, götgatan är ju drömlocation i princip. Själv fick man en lya ute i nacka nånstans. Besittningsrätten är inte alls lika stark vid lägenhetsuthyrning som vid tex. villauthyrning så det är inget jätteproblem,givetvis bör man ju avtala bort den i kontraktet ändå om man tänker hyra ut i andrahand. Grattis till lägenheten, grym klonk! Tackar, känns betydligt bättre än någon pokervinst Tyvärr är väl dessa lägenheter bygga på 20 talet och då får du räkna med att höra kattens dunkande genom det papperstunna taket och gnisslanded från grannens tandtråd i badrummet på morgonen. jag gillar inte katter Citera
MJ Postad 17 Mars , 2008 Rapport Postad 17 Mars , 2008 Besittningsrätten är inte alls lika stark vid lägenhetsuthyrning som vid tex. villauthyrning så det är inget jätteproblem,givetvis bör man ju avtala bort den i kontraktet ändå om man tänker hyra ut i andrahand. Grattis till lägenheten, grym klonk! Förstår inte hur besittningsrätten kan vara starkare vid villauthyrning? Man hyr ut en fyra miljoners villa, det är ju ganska klart vem som äger den. Uthyrningen av lägenhet får ju oftast bara ske i ett år. Hyra ut svart är lite rysk roulette. Citera
rambler Postad 17 Mars , 2008 Rapport Postad 17 Mars , 2008 Förstår inte hur besittningsrätten kan vara starkare vid villauthyrning? Man hyr ut en fyra miljoners villa, det är ju ganska klart vem som äger den. Uthyrningen av lägenhet får ju oftast bara ske i ett år. Hyra ut svart är lite rysk roulette. Kan verka "ologiskt" men så är det. Finns säkert någon forumit som är mer bevandrad i specifika detaljer som kan ge mer input i ämnet. Såg ett tvprogram för några år sen som handlade om just detta, fy helvete vilken sits några villaägare hade hamnat i. Citera
Recommended Posts