Gå till innehåll

Musarm ?


Fjonkan

Recommended Posts

Behöver eran hjälp nu

Det är så att jag får ont på högernacksida och ner mot axeln när jag sätter mig vid datorn. Vet inte om det är musarm eller liknande men det gör verkligen ont, lider även av det när jag inte sitter vid datorn. Har ibland ont typ jämt, typ gör ont innuti nackmusklerna. Har provat det mesta, ändrat stolshöjd och läge påstolen, sänkt bordet. Kan inte förstå vad det är, är det nån som vet ungefär hur en bra "pokerspels" ställning är ? med stolshöjd och sånt. Det har växt fram till en verkligt problem.

 

Så snälla om det är nån som är någorlunda duktig, ge era tips för detta går inte att spela med. Måste finnas fler på detta forum som är/har varit drabbade

 

 

Hoppas på tips Fjonkan!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tidigare när jag spelade mera så hade jag likande problem. Hade väl kanske inte smärtor i nacken osv, men handleden började alltid värka när jag spelade långa sessioner.

Jag bestämde mig för att köpa en styrkula (länk) för att pröva om det skulle hjälpa, och det gjorde det faktiskt. Visst var den konstig att använda i början, och jag var tvungen att gå ner i antal bord men nu känner jag mig precis lika bekväm med kulan som med musen.

 

Edit. Visst har jag formulerat den sista meningen bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gym + strechning + massage

 

Har provat att stretcha, men inte så att jag gör det typ varje halvtimme, men kan alltid prova. Gymma har jag inte tid med, tränar redan mycket.

 

 

 

Tidigare när jag spelade mera så hade jag likande problem. Hade väl kanske inte smärtor i nacken osv, men handleden började alltid värka när jag spelade långa sessioner.

Jag bestämde mig för att köpa en styrkula (länk) för att pröva om det skulle hjälpa, och det gjorde det faktiskt. Visst var den konstig att använda i början, och jag var tvungen att gå ner i antal bord men nu känner jag mig precis lika bekväm med kulan som med musen.

 

Edit. Visst har jag formulerat den sista meningen bra.

 

 

Mm sista meningen var bra;) kanske skulle prova styrkula

 

 

Fler tips ? ingen som känner igen samma grej ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp en vänstermus och växla mellan höger och vänster hand.

 

mhm okej , funderat på de med men ibland så får jag ont i vänster axeln. Är precis som en förkylning som byter sida. Ingen som kan ergonomi om hur hög stolen ska vara och bordet ?

 

 

Fortsätt med tipsen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behöver eran hjälp nu

Det är så att jag får ont på högernacksida och ner mot axeln när jag sätter mig vid datorn. Vet inte om det är musarm eller liknande men det gör verkligen ont, lider även av det när jag inte sitter vid datorn. Har ibland ont typ jämt, typ gör ont innuti nackmusklerna.

 

 

Jag har tyvärr haft samma symptom de senaste två månaderna, ett rent helvete. Jag har varit hos sjukgymnast, har börjat gymma igen och försöker stretcha, men som sagt högerarmen gör sjukt ont i vissa lägen. Sjukgymnasten föreslog akupunktur, men jag testar gym + stretch + massage först så får jag se.

Det är väl musarm/muskelinflammation/nerver som hamnat i kläm. Man kan inte lira några längre pokerpass och man är inte blixtsnabb om man testar att sköta musen med vänsterarm. Golfsäsongen lär nog tyvärr bli lidande...

 

Kolla sidan musarm.org

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tyvärr haft samma symptom de senaste två månaderna, ett rent helvete. Jag har varit hos sjukgymnast, har börjat gymma igen och försöker stretcha, men som sagt högerarmen gör sjukt ont i vissa lägen. Sjukgymnasten föreslog akupunktur, men jag testar gym + stretch + massage först så får jag se.

Det är väl musarm/muskelinflammation/nerver som hamnat i kläm. Man kan inte lira några längre pokerpass och man är inte blixtsnabb om man testar att sköta musen med vänsterarm. Golfsäsongen lär nog tyvärr bli lidande...

 

Kolla sidan musarm.org

 

mhm det där känner jag igen väl. Väldigt irriterande. Återkom om du kommer på botemedlet :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hurudan stol har du? Tror du behöver ha en ordentlig stol, typ direktörsstol(dvs en med tillräckligt hög rygg). Minns i ungdoms åren när man spelade långa sessioner på vanliga skrivbords eller köks stolar, då va de återkommande problem med nack-axel värk, inte känt av nåt sedan man insett hur viktig en bekväm stol är...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma problem, riktigt illa dessutom, tills jag fann en vettig stol och bytte bort pinnstolen från köket (IKEA, ~700:- ). :)

 

Andra saker som du bör kika på är höjden på din monitor. När jag spelade med laptopskärmen bara kunde jag inte sitta alls länge eftersom jag hela tiden var tvungen att titta neråt och böja nacken. En bra extern monitor som går att ställa i höjdled är guld värt, tänk på att överkanten ska ligga i ögonhöjd och absolut inte under.

 

Annars, som du redan provat i och för sig, är arbetshöjden på bordet och stolen viktig. Axlarna ska vara avslappnade och mina armar vilar precis på bordskivan.

 

Sitter jag länge utan att röra mig mer än att jag klickar på musen och häller upp kaffe kommer smärtan ibland men det avhjälps bäst för mig genom att göra små övningar där man sträcker ut musklerna i nacken osv. varje eller varannan timma ungefär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sista inlägget i denna tråd.

 

 

Det finns redan en gammal tråd om musarmsproblemet.

Voltaren T kanske bör testas?

 

Nej, smärtan är inte beroende av inflamation.

 

 

 

Jepp, den hjälpte mig en hel del. Tyvärr började problemen återkomma efter ett tag när jag sitter mycket med datorn. Inte lika mycket som innan jag bytte mus dock, får hoppas det lugnar ner sig igen.

 

Nej, det blir bara sämre. Eftersom det är kopplad till datoranvändning så är det enda som hjälper att minska det. Man skall undvika allt statiskt arbete.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...