Gå till innehåll

Fysikhjälp


SaInT

Recommended Posts

Lutningskoefficienten är exponenten. Det är så man, via försök, räknar ut variablers exponenter.

Lutningskoefficienten och exponenten är inte samma sak. Däremot kan man lösa ut en okänd exponent i form av en lutningskoefficient genom logaritmering. Antag t.ex. att man har en storhet, y, som beror av en variabel x enligt funktionen y = kx^a där a är är okänd. då kan man ta logaritmen av hela uttrycket vilket ger ln y = ln (kx^a) = ln k + ln (x^a) = ln k + a*ln x. Om man nu ritar upp ln y som funktion av ln x så får man ut den okända exponente i form av en lutningskoefficient.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lutningskoefficienten och exponenten är inte samma sak. Däremot kan man lösa ut en okänd exponent i form av en lutningskoefficient genom logaritmering. Antag t.ex. att man har en storhet, y, som beror av en variabel x enligt funktionen y = kx^a där a är är okänd. då kan man ta logaritmen av hela uttrycket vilket ger ln y = ln (kx^a) = ln k + ln (x^a) = ln k + a*ln x. Om man nu ritar upp ln y som funktion av ln x så får man ut den okända exponente i form av en lutningskoefficient.

 

Steget med logaritmering gör du bara om du har en logaritmisk kurva. Har du en rät linje slipper du det steget och kan "lösa ut" exponenten direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du säjer att du har en rät linje så har du redan bestämt dig för att exponenten är 1 och följaktligen behöver du inte lösa ut den vilket är exakt vad jag gör i post 17 då jag sätter x=1 (vid närmare eftertanke kanske potens snarare än exponent är den rätta benämningen här).

 

Som en eventuell tredje term i uttrycket kunde jag även tänka mig en konstant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att lösa det numeriska värdet på B behöver du bara studera lutningskoefficienten på den linjära delen av kurvan.

På vilket sätt hjälper lutningskoefficienten mig att hitta värdet på B? :oops:

 

h = 0.1 -> B = 0.0557 vilket i sin tur ger helt ok resultat. Diffar som max 10%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...