Gå till innehåll

Vad är "Value Betting"?


Solna

Recommended Posts

Jag trodde det var när man bettar lite grann efter floppen enbart för att öka potten när man har tex färgdrag. :?

 

Det är väl nästan så Nusseman sa?

Eller båda exemplen var väl rätt, men det är väl ett lite bredare begrepp än bara det ena av de kanske? :) *flummar*

 

Value Betting är när man satsar lite för att få fler att följa med när de egentligen inte har kort till det = mer pengar i potten. Satsar man för hårt så kommer alla att lägga sig.. och då vinner man inte lika mycket som om man lurat de att man inte hade så stark hand själv. *flummar*

 

(Rätta mig om jag har fel, fotboll är bara kul om man dricker alkohol till ;))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med... man ska nog ha en hand och inte vara på en draw...

 

Dock ett exempel från när du är på ett drag: Du har nötfärgdraget, och första man betar i en säg sexvägspott, och du sitter sist. Alla synar fram till dig. Om du nu höjer ( och alla andra synar och inte re-raisar eller lägger sig) så har du fått in mer pengar i en pot där du har matematisk fördel (6 ggr pengarna på en femoddsare).

 

Men grundtanken är densamma - du bettar med förhoppning av att bli synad (i detta exempel av alla motståndare)

 

/Ola

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag trodde det var när man bettade i syfte att se vad de andra har för något.

Typ betta för att få info om de andras händer. Se om de callar eller raisar eller lägger sig... :)

 

Nej, det kallas för tomtebet ;) Att betta enbart i syfte att få information är nästan aldrig rätt, man ska ha samlat på sig den informationen genom tidigare observationer.

 

Skalan kan väl se ut ungefär så här:

 

Bluff - enda syftet är att vinna potten

 

Semibluff - Huvudsyfte att vinna potten, men synar någon har man några outs som back-up (typ en hålstege eller nåt)

 

Semivaluebet - (jag myntade nog just ett nytt uttryck) Kan man väl kanske kalla det när/om man bettar med att bli synad som huvudsyfte, men om alla foldar blir man inte jätteledsen för det. Jag vet inte riktigt när detta skulle kunna gälla... när man bettar med ett färgstegdrag kanske ?

 

EDIT: Olas exempel ovan är nog ett solklart semivaluebet :)

 

Value bet - Ett bet med enda syfte att bli synad och få betalt av en sämre hand.

 

Tomtebet - Enda syftet är att få information om var du står i potten :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stopp-bet är ett effektivt och ofta okänt vapen i NL - du bettar med en hand du tror är stark nog att vinna potten men om du har fel så vill du inte betala av en stor överbet. Alltså så betar du själv säg potstorlek - slår motståndaren om så har han väl bättre hand än du. Exempel är låg färg i Texas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...