Gå till innehåll

NL - Syna all-in, korrekt?


Vitae

Recommended Posts

Angående Storåkers bästa pokertips att man kan syna en all in ifall det inte kostar mer än 30% av (pot+syn). Delade från Moore-tråden, eftersom jag inte fick svar där.

 

----

 

Jag hoppas jag räknar rätt här, annars får ni komma med pekpinner och rätta mig

 

om det kostar mindre än 30 procent av det som ligger i potten (inklusive din syn)
Menas det då potodds 2:1 eller 3:1?

 

Potodds: <potstorlek + ditt bet> : <ditt bet> = <potstorlek> / <ditt bet> + 1 : 1

 

i fallet med 30% ska du ha lika med eller bättre odds än 100% / 30% + 1 : 1 = 3,333+ 1 : 1 = 4,33 : 1

 

vilket i praktiken innebär att ditt bet inte får överstiga 1/(1+4,33)=19% av pottstorleken (exklusive din syn)

 

Således är varken 2:1, 3:1 eller 4:1 tillräckligt. 5:1 är däremot då det motsvarar att ditt bet är 17% av potstorleken

 

Känner mig rätt trög, och är måhända lite dum i huvudet, men stämmer detta verkligen?

 

Ifall en motspelare går all in med 30k i en pott på 40k blir potten 70k. Du är den enda som är kvar och för att syna måste du gå in med 30k - alltså 30% av (pot+bet) - en OK syn ala Storåker?

 

Potodds, inklusive ditt bet: 100:30 = 3,33:1

 

Potodds, exklusive ditt bet: 70:30 = 2,33:1

 

Alltså borde de sämsta oddsen du synar med (när man bara ser till potten exklusive synen) vara 2,33:1. Eller :?:

 

Vad baserar sig denna teori/strategi/idé kring egentligen? Man har ju knappast 30% equity med vilka skräphänder som helst.

 

 

Tacksam för upplysning och smisk, men undanbeder officiella puckoförklaringar. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ifall en motspelare går all in med 30k i en pott på 40k blir potten 70k. Du är den enda som är kvar och för att syna måste du gå in med 30k - alltså 30% av (pot+bet) - en OK syn ala Storåker?

 

Potodds, inklusive ditt bet: 100:30 = 3,33:1

 

Potodds, exklusive ditt bet: 70:30 = 2,33:1

 

Alltså borde de sämsta oddsen du synar med (när man bara ser till potten exklusive synen) vara 2,33:1. Eller :?:

 

Vad baserar sig denna teori/strategi/idé kring egentligen? Man har ju knappast 30% equity med vilka skräphänder som helst.

 

 

Tacksam för upplysning och smisk, men undanbeder officiella puckoförklaringar. :)

Potodds beräknas enligt potten utan din insats : din insats.

70:30 således.

 

Så länge du inte är uppe mot ett par eller en dominerande hand så har du 30%:

As Ks 0.693

7c 2d 0.307

 

As Ah 0.874

7c 2d 0.126

 

As Ks 0.754

Ac 2d 0.246

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad baserar sig denna teori/strategi/idé kring egentligen? Man har ju knappast 30% equity med vilka skräphänder som helst.

 

Så länge fi inte har ett överpar, är det sällan du kommer under 30% i equity.

 

Testa att lattja lite med PokerStove, där man kan testa hur händer står mot varandra hot and cold (d.v.s. utan betting).

 

//Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...