Gå till innehåll

Världens tråkigaste lekar som folk faktiskt tycker är roliga!


BjornL1491910513

Recommended Posts

Två lekar som jag diskuterat med en vän om är dessa:

 

1. "huvud, axlar, knä och tå" För de som inte vet vad den går ut på ska man ta på de kroppsdelar som sägs i låten. Man börjar i lågt tempo men ökar succesivt.

 

2. "klappleken" Reglerna här är simpla man klappar från höger till vänster och ökar tempo succesivt. Efter man kört väldigt snabbt skriker man "wååhh" högt.

 

Nu vill jag veta varför folk tycker de här lekarna är roliga? Varför finns de? Max 3åringar kan väl tycka detta är roligt?

 

Enligt mig så är det nog de tråkigaste leken/saken man kan göra. Därför ser jag ingen poäng med varför folk leker dem. Det vore ju en sak om man är vuxen och leker för barnens skull men enligt egen erfarenhet så skrattar de vuxna glatt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lek 1 går nog snarare ut på att barn ska lära sig vad de olika kroppsdelarna heter o sitter.

 

Klappleken låter som den där man "gör raketer". Man skulle väl hoppa upp o sträcka ut armarna när man skrek på slutet. Tror vi körde den på dagis i samband med kalas typ.

 

De vuxna som var med var lekledare och kanske några föräldrar och det är klart som fan de oxå var glada o skrattade med. Har du aldrig lekt med barn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ännu en mycket viktig tråd - härligt!

 

Hatar också lekar på fester. Är bara pinsamt och det sjukaste är att det nästan alltid är max 20% av deltagarna som vill ha de där förbaskade lekarna, men de andra 80% är för svaga att våga säga emot. Lekledarna och festfixarna är oftast samma personer och därför vågar ingen/få säga det som de flesta tycker "Jag vill komma på festen, men skippa de där jävla lekarna".

 

Fast.. ett 32-sidigt sånghäfte som skall sjungas igenom är i och för sig inte bättre - då föredrar jag nästan "jucka-sönder-ballonger-leken".

 

Kan förresten tillägga att jag under förra sommarens semesterresa till Turkiet upptäckte att turkarna leker dygnet runt. Ganska chockartat men så var det faktiskt. Överallt skulle det lekas och vi pratar alltså lokalbefolkningen - inte turisterna. Ganska kul att sitta och titta på till slut..

 

och för att svara på vad som är tråkigast:

 

tja.. "Farbror Abraham" har jag aldrig begripit men det är ju mer än fyllesång kanske. När det gäller lekar går allt bort som har med förnedring att göra, dvs de flesta lekarna..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller barnlekar i stil med de som OP beskriver så tycker jag att Donner besvarar det hela på ett bra sätt fast med tillägget att lekarna också är typiska kordinationsövningar som är kalasbra både för barn och vuxna.

 

När det kommer till vuxenlekar på fester så kan jag nog klart vara utan de flesta av dem. Fast visst kan det vara ok med "lekar" i stil med gruppdynamiksaker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lek 1 går nog snarare ut på att barn ska lära sig vad de olika kroppsdelarna heter o sitter.

 

Klappleken låter som den där man "gör raketer". Man skulle väl hoppa upp o sträcka ut armarna när man skrek på slutet. Tror vi körde den på dagis i samband med kalas typ.

 

De vuxna som var med var lekledare och kanske några föräldrar och det är klart som fan de oxå var glada o skrattade med. Har du aldrig lekt med barn?

 

Du menar alltså barn under 3 år?? För jag har lekt de här värdelösa lekarna när jag var äldre än så(utan yngre barn än mig själv och jag var väl 5-6) och då tyckte jag de var meningslösa och tråkiga.

 

Har tom sett ett videoklipp där det mest är pensionärer som leker den leken. Vet dock inte vars jag hittar den.

 

Håller dock med att den kanske håller för jätteunga men då tycker jag man lika gärna kan leka något roligare?

 

Och på punkten att man ska skratta med håller jag med om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller barnlekar i stil med de som OP beskriver så tycker jag att Donner besvarar det hela på ett bra sätt fast med tillägget att lekarna också är typiska kordinationsövningar som är kalasbra både för barn och vuxna.

 

När det kommer till vuxenlekar på fester så kan jag nog klart vara utan de flesta av dem. Fast visst kan det vara ok med "lekar" i stil med gruppdynamiksaker.

 

Förstår inte här heller varför man skulle leka en tråkig lek för att få kordination. Något annat som verkligen är roligt med kordination är väl mer meningsfullt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte här heller varför man skulle leka en tråkig lek för att få kordination. Något annat som verkligen är roligt med kordination är väl mer meningsfullt?

 

Eftersom jag själv och en klart stor del av de ungar och ungdommar jag jobbat med tycker det är givande så ser jag det som meningsfullt. Men självklart så skall man göra andra övningar om det är så att man hittar ngr som man man tycker är roligare och ger lika mkt. För visst är det så att en del saker är helt urbota tråkigt men klart bra för kroppen (tänker nu närmast på gymnastikens cirkelträning).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var på Svenska Eldsjälar-galan i globen för några månader sen. Jaja, jag vet. Den officiella förklaringen är att syskonbarnen ville se Carola. Dessutom var det gratis, och Pet Shop Boys spelade ett par låtar

 

I alla fall. När tv-sändningen hade reklampaus skulle Klasse Möllberg värma upp publiken (Han syntes aldrig i tv alltså). Som den store underhållare han är gjorde han raketen. Tre gånger. Hela publiken hängde med, och det var inte ens så mycket barn där. Jag satt mest och gapade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar alltså barn under 3 år?? För jag har lekt de här värdelösa lekarna när jag var äldre än så(utan yngre barn än mig själv och jag var väl 5-6) och då tyckte jag de var meningslösa och tråkiga.

 

.

 

Mja, dagis är väl upp till sex år så runt den åldern. Fast vette fan om de inte körde raketen på fritids oxå när man gick i lågstadiet när jag tänker efter..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som är så anti vuxenlekar, tillhör ni den där skaran tråkmånsar som bara står o tittar på under midsommarlekarna oxå? Visst är det förnedring på hög nivå men jävlar va kul det är när alla är drängfulla. Nån gång kanske jag ska få i den där spikjäveln på under 100 slag oxå ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tyckte det var roligt att göra fällor när jag var yngre, kommer ihåg när jag snörade fast min syster i sin säng när hon låg och sov, la häftstift på golven och snörade fast hennes stortå i handtaget.

Det var kul, rekommenderas ifall du har en kärring som har den sortens humor.

 

1. "huvud, axlar, knä och tå" För de som inte vet vad den går ut på ska man ta på de kroppsdelar som sägs i låten. Man börjar i lågt tempo men ökar succesivt.
Lite dagisnivå, men det sägs att även vuxna mår bra utav att röra på sig.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I alla fall. När tv-sändningen hade reklampaus skulle Klasse Möllberg värma upp publiken (Han syntes aldrig i tv alltså). Som den store underhållare han är gjorde han raketen. Tre gånger. Hela publiken hängde med, och det var inte ens så mycket barn där. Jag satt mest och gapade.

 

I det sammanhanget fyller ju raketen ungefär samma funktion som den gamla läktarklassikern "vågen". Själva den individuella rörelsen (i fallet med vågen: Att ställa sig upp och sträcka upp armarna och sedan sätta sig ned igen) är inte alls poängen med aktiviteten, och ingen skulle väl påstå det heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En anna lek vi brukar köra i bilen är att komma på tre ord med bokstäverna på regplåtarna. Jag brukar förvisso köra med Tilda(6) och Lova(4) för att de ska få in bokstäver och ord. Det brukar sluta med att jag och de äldre barnen gör meningar av tex BBK. Bögen Bengt Knarkar. Och visst fan har Tilda och Lova lärt sig många fina nya ord :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...