Gå till innehåll

Hur bemöta ständiga miniraisar SH låglimit


bandini

Recommended Posts

Satt på ett SH-bord på 1-2 Svs i går. En kille spelar 65-75% av alla händer och miniraisar först in pre varje hand han spelar.

Hur ska man tänka med händer som man höjer med i vanliga fall? Ska man ignorera fi med den oortodoxa stilen och köra sin 4BB-höjning pre, eller ska man trebeta 3-4x hans miniraise?

Jag provade båda varianterna utan att hitta något klockrent svar.

Jag ska påpeka att han inte förlorade. Han gick väl +-noll under ett par timmar. Visserligen hade jag rätt bra kortflyt och plussade en del, men det kändes irriterande.

Det känns som att man möter det här oftare än tidigare. Är det någon ny vinnande taktik eller är det bara standarfiskbeteende?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...dom säger visst man skall minihöja tillbaka och vika vid omslag...

 

Jag tycker mig känna igen din trötta ironi från en tråd om PP. Varför går du inte bara och hänger dig om du är så jävla trött på pokerlivet. Hur fan orkar du hålla på och posta sån här skit hela dagarna.

 

---

Infraction

 

/Klyka

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du position på honom kan du för det första trebetta hans minirase 3-4x med en vidare range.

Kolla hur han reagerar postflop.. fortsätter han syna ner flera gator med svaga händer kan du värdebetta skiten ur honom med toppar-ok-kicker/andrapar-bra-kicker och andra halvbra-bra händer .

Är han däremot vek postflop men lös preflop så kan du öppna upp din prerange ännu mer och CB:a 100% av flopparna.

 

Försök isolera honom och undersök hans postflop spel helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker mig känna igen din trötta ironi från en tråd om PP. Varför går du inte bara och hänger dig om du är så jävla trött på pokerlivet. Hur fan orkar du hålla på och posta sån här skit hela dagarna.

Förlåt:oops:. Menade inte röra upp dina känslor.

 

Men det kanske kan vara ett alternativ ibland här ibland, vad vet jag?.

 

Tycker förövrigt att PP-tråden var bra - vad var det för fel på den? Är det inte där forumet kommer till sin rätt? Sämre spelare kan ifrågasätt bättre för att lära?

 

Vill du brusa kan du väll PM istället. Kram.

 

Btw. Jag älskar mitt pokerliv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej...

 

Känner mig grovt skyldig till AdslVerbe's uppfattning om miniraises...

 

Se länk nedan:

http://pokerforum.nu/forum/texas-holdem/44957-hur-spelar-ni-laga-pockets-preflop-cg.html

http://pokerforum.nu/forum/texas-holdem/44957-hur-spelar-ni-laga-pockets-preflop-cg-4.html

 

Förlåt Adsl, du var genomtrevlig från början till slut. Jag satt och levlade hela vägen. Kan även med 100% intyga att så gjorde även Fisherman63, Jello och Sturedenstore...

 

Jag är så sinnesjukt trött på alla idiotiska poster från personer som inte tänker innan dom postar. Tålamod, visst. Men när samma fråga uppkommer gång efter gång ibland flera gånger under samma dag så tröttnar man. Söker man innan man postar en fråga så finner man oftast mitt eller andras Seriösa svar till sin ogenomtänkta och ofta dumma frågeställning...

 

Jag satt bara och levlade rakt igenom och trodde faktiskt det framgick...

Ett exempel... på vad jag skrev:

"Miniraisa alltid PP's pre för att se var du står. Får du omslag kan du miniraisa igen, jag har märkt att dom försöker bluffa en ibland när man miniraisar. Synar han din raise igen då vet man var man står, då har han nöten."

 

Sorry Adsl :oops: , det är givetvis aldrig bra att spela såsom jag förespråkade, det ger dig noll information och är så mycket EV- att du måste folda nöten för att förlora mer värde.

 

SORRY. Hade sjukt tråkigt på jobbet och kände för att driva sönder med dessa små miniraisetomtar. Alla kan i fortsättningen hänvisa till den här tråden om någon undrar om miniraises. Förhoppningsvis(!) framgår det klart och tydligt hur bra den taktiken är. Oavsett hur mycket man nu försöker finta bort fakta med idioti så springer man in i väggen av sanning här. Den här texten är fan stylishproof.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt Adsl, du var genomtrevlig från början till slut. Jag satt och levlade hela vägen. Kan även med 100% intyga att så gjorde även Fisherman63, Jello och Sturedenstore...

Bekräftas.

 

Sry Adsl. Jag skyller på Nalle, vars s.k. "expertkommenterande" (grov ironi) i The Game har etsat sig fast i min hjärna, big time. Jag är endast ett litet steg ifrån madrasserade väggar och en krama-sig-själv-tröja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej det här blev visst stora kramartråden.

Men poängen och frågan kvarstår.

Man blir trött på trötta inlägg som gör trådar oläsbara. Jag skumläste den där tråden och minns inte exakt vem som var ironisk, men det var som att vada i en kloak på jakt efter jordens sista oöppnade kondom och ha en sjukt villig brud väntades i sängen därhemma.

 

Frågan: Ignorerar vi miniraisaren och höjer som att han limpat eller slår vi upp 4x hans bet? Är det någon som orkar/kan svara på den frågan utan att vara dumdryg.

Jag förstår att miniraisen inte är vanlig på högre nivåer och därför är den svår att svara på. Men jag vill lära mig spöa upp den här miniraisartypen på lägre nivåer på ett optimalt sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du position på honom kan du för det första trebetta hans minirase 3-4x med en vidare range.

Kolla hur han reagerar postflop.. fortsätter han syna ner flera gator med svaga händer kan du värdebetta skiten ur honom med toppar-ok-kicker/andrapar-bra-kicker och andra halvbra-bra händer .

Är han däremot vek postflop men lös preflop så kan du öppna upp din prerange ännu mer och CB:a 100% av flopparna.

 

Försök isolera honom och undersök hans postflop spel helt enkelt.

 

Tack. Såg den först nu (på grund av en massa annat som hamnat här).

Men riskerar man inte att bli sårbar för andra spelare vid bordet om man trebetar för ofta med typ 88? Det blir ju som att höja för mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Infraction

 

/Klyka

 

Okej taget.

Men erkänn att du förstår vad jag menar. Jag sitter och försöker ge seriösa svar till folk (kolla gärna). Även man inte alltid varit nån expert.

Och så ställer man en av sina få frågor och får ett löjligt svar och tiltar en gång på två år.

Kram allihopa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Satt på ett SH-bord på 1-2 Svs i går. En kille spelar 65-75% av alla händer och miniraisar först in pre varje hand han spelar.

Hur ska man tänka med händer som man höjer med i vanliga fall? Ska man ignorera fi med den oortodoxa stilen och köra sin 4BB-höjning pre, eller ska man trebeta 3-4x hans miniraise?

Jag provade båda varianterna utan att hitta något klockrent svar.

Jag ska påpeka att han inte förlorade. Han gick väl +-noll under ett par timmar. Visserligen hade jag rätt bra kortflyt och plussade en del, men det kändes irriterande.

Det känns som att man möter det här oftare än tidigare. Är det någon ny vinnande taktik eller är det bara standarfiskbeteende?

 

Ok. Jag tror ju du skall spela ungefär som vanligt men 3-beta han 12-14bb i pos och ytterliggare några BB oop med en liten snävare hand range än dina vanliga öppningshänder när han har öppnat.

 

Sen är ju oxå frågan hur djup han är. Är han short och dessutom aggresiv å stark på floppen så får man nog tighta till sej rätt ordentligt skulle jag tro.

 

Om han är passiv på floppen kanske man tom kan kallsyna en del i position.

 

Så tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Jag tror ju du skall spela ungefär som vanligt men 3-beta han 12-14bb i pos och ytterliggare några BB oop med en liten snävare hand range än dina vanliga öppningshänder när han har öppnat.

Sen är ju oxå frågan hur djup han är. Är han short och dessutom aggresiv å stark på floppen så får man nog tighta till sej rätt ordentligt skulle jag tro.

Om han är passiv på floppen kanske man tom kan kallsyna en del i position.

 

Så tror jag.

 

Tack. Den här fi var lös pre, men TAG på och efter floppen. Han spelade bara vidare om han hade något i stil med TP eller bättre. Själv är jag redan så pass tajt att det känns onödigt att tajta till det ännu mer. Jag fortsatte som vanligt och det fungerade tack vare bra kort, inte så mycket för att jag visste exakt vad jag skulle göra.

Han satt med fullt inköp (200 BB) och låg kring det hela resan.

 

Använd de döda pengarna i potten som utgångspunkt för din raise. Desto mer döda pengar desto mer måste/vill du öka på din raise. Eftersom du är glad om du får gratispengar utan strid. Du får ju tänka på att de andra får bättre potodds om du kör samma raise om det ligger deg i potten.

 

Ok. Låter vettigt. Kände att jag inte ville ha fler syner efter när jag rr hans mesbet till 6BB med 88. Man får släppa sargen där helt enkelt.

 

 

Har du position på honom kan du för det första trebetta hans minirase 3-4x med en vidare range.

Kolla hur han reagerar postflop.. fortsätter han syna ner flera gator med svaga händer kan du värdebetta skiten ur honom med toppar-ok-kicker/andrapar-bra-kicker och andra halvbra-bra händer .

Är han däremot vek postflop men lös preflop så kan du öppna upp din prerange ännu mer och CB:a 100% av flopparna.

 

Försök isolera honom och undersök hans postflop spel helt enkelt...

 

Isolera honom kändes som sagt bra när det blev så. Sedan är frågan: tajta till eller öppna upp?

 

Läste nån intressant tråd om det aldrig kan vara ev+ att tajta till sig mot en lös spelare. Särskilt inte i SH. På Svs är det ju femmannabord så mot denna killen hade det blivit en massa blindsblödande att tajta till eftersom han inte betalade så bra postflop att man fick tillbaka värdet.

 

Men döda pengar i potten blev det ju. Andra vid bordet hade en tendens att syna hans minibet så det blev ofta fyra man typ i potterna. Det vara bara när jag gick med och raisade upp som det rensades.

 

Jag hade positionen till vänster om miniraisaren och om jag la mig blev det ofta fyravägspotter. Det blev lite jag mot han.

Jag ska prova alla dessa varianter om jag stöter på denna spelare eller hans gelikar i fortsättningen.

 

Pussar och kramar allihopa. Jag älskar er och pokerforum. mmmmmmmm gulle.

 

:h: :h: :h: :h: :h: :h: :h: :h: :ola:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det roliga med poker är att spela exploativt, dvs inte enligt en mer eller mindre fix mall med ranges.

 

I det här läget skulle jag precis som någon annan skrev upskatta värdet för mig postflop mot min-raisaren. Är värdet bra skulle jag sikta in mig på isolering så billigt som möjligt. Helt enkelt testa tröskeln bland de andra spelarna för fold och lägga mig där. Om det skulle vara mini-raise (inte troligt), so be it.

 

Om däremot värdet postflop är minimalt till min fördel, skulle jag använda en bättre range och försöka utnyttja fold-equity. Tröskel jag söker nu är när mini-raisaren foldar. Lägga mig där med motsvarande starkare range.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du sa att han var lös pre och vekthight postflop och bara spelade TP+ efter floppen.

 

I så fall ska du mer eller mindre isolera honom med varenda hand tills han eller de anpassar sig, inte bara 88+ utan abslout minst 57s plus eller kanske tom 27o plus.

Anledningen är att han kommer inte träffa TP+ mer än max 20% av flopparna, synar han väldigt ofta din 4x trebet pre men foldar 80% av dina CB har du massor av småpotter att plocka.

 

Såna här motspelare är enkelt sett grunden till varför LAG är en lönsam strategi. Löspassivt motstånd blöder sönder mot en LAG.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du sa att han var lös pre och vekthight postflop och bara spelade TP+ efter floppen.

 

I så fall ska du mer eller mindre isolera honom med varenda hand tills han eller de anpassar sig, inte bara 88+ utan abslout minst 57s plus eller kanske tom 27o plus.

Anledningen är att han kommer inte träffa TP+ mer än max 20% av flopparna, synar han väldigt ofta din 4x trebet pre men foldar 80% av dina CB har du massor av småpotter att plocka.

 

Såna här motspelare är enkelt sett grunden till varför LAG är en lönsam strategi. Löspassivt motstånd blöder sönder mot en LAG.

 

Ok Pedroboy och honest99. Bra inlägg. Jag är nog lite för tajt. Har precis börjat spela SH och försöker ställa om från vinnande fullring TAG till lite bättre SH-spel.

Han kanske spelade lite mer än TP efter floppen, han CB:ade rätt ofta,

men han var definitivt försiktig efter floppen och om han var med hela vägen så hade han något hyggligt/bra.

När jag tänker efter så plockade jag hem en del småpotter mot honom med CB. Men jag hade händerna. Ska prova med lite lösare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej det här blev visst stora kramartråden.

Men poängen och frågan kvarstår.

Man blir trött på trötta inlägg som gör trådar oläsbara. Jag skumläste den där tråden och minns inte exakt vem som var ironisk, men det var som att vada i en kloak på jakt efter jordens sista oöppnade kondom och ha en sjukt villig brud väntades i sängen därhemma.

 

Frågan: Ignorerar vi miniraisaren och höjer som att han limpat eller slår vi upp 4x hans bet? Är det någon som orkar/kan svara på den frågan utan att vara dumdryg.

Jag förstår att miniraisen inte är vanlig på högre nivåer och därför är den svår att svara på. Men jag vill lära mig spöa upp den här miniraisartypen på lägre nivåer på ett optimalt sätt.

 

Mycket OT, men varöfr inte ligga utan kondomen om du nu va i en sån sits?:shock:

 

För övrigt tycker jag du ska testa lite av varje från de sista inläggen..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...