Gå till innehåll

Konkurrens, omaha/holdem

Recommended Posts

Postad

Jag och några kompisar har funderat lite kring konkurrensen mellan spelarna i både texas holdem och omaha.

Sen pokerexplosionen för ett par år sedan började alla spela texas, därför känns det som om konkurrensen i holdem är högre än tex omaha.

Spelarna nötar texas mer och konkurrensen är högre.

Medans på omaha känns nivån lite lägre, om man inte spelar på proffsnivå dvs.

Jag har en kompis som lirar typ 1/2 dollars omaha och drar in stora pengar.

Och ingen av oss tror att han hade kunnat dra in lika mycket pengar på 1/2 $ Texas holdem.?

Är det bara jag eller vi som tror detta, eller är det fler som upplevera tt konkurrensen är högre i holdem än omaha?

Postad
Ja swingsen blir ju större. Tyckte OP menade spelkvaliteten så PLO1-2 borde motsvara < NLT 1-2.

Så tolkade jag också OP...

Efter att ha slaskat lite PLO på låga nivåer i mindre än en vecka så känns det onekligen som om det finns en hel del som inte har någon aning om vad de gör. Jag kan i och för sig själv inte mycket om PLO men tyckte att det var frapperande hur enkelt man får in pengarna som favorit på lowlimit.

Sen verkar onekligen swingsen sinnesjuka då man spelar med så "liten" edge och många spelare i varje hand.

Om jag drar till med en högst subjektiv gissning så tror jag att spelkunskapen hos random PLO-spelare på 1-2 är motsvarande vad man kan förvänta sig på NL25-NL50. Det verkar dock som om det i varje PLO-bord sitter någon grinder som har lite koll men å andra sidan verkar det även finnas 3-4 som är helt lost, så värdet är bra ändå.

Själv kommer jag nog ändå bara att försöka lära mig PLO till en grundläggande nivå så att jag åtminstone kan påstå att jag kan spela det. För att klättra upp mot hårdare motstånd i PLO vore att kasta pengar efter hajarna för mig.