RaMz Postad 23 Februari , 2005 Rapport Postad 23 Februari , 2005 Poker är en jättebra sidoinkomst om man stududerar eller om man vill ha extra klirr i kassan förutom den fasta anställningen. Som många sagt tidgare så kan man jämföra det med aktiehandel. Citera
demme1 Postad 23 Februari , 2005 Rapport Postad 23 Februari , 2005 Tror att de flesta föräldrar blir bekymrade när man sitter och _spelar_ med pengar. Jag skulle nog också blivit det som förälder då de flesta trots allt förlorar. Det man kan ha som argument är ju att man faktiskt satte in säg 500:- en gång i tden, att man nu har en rulle på 2k och plockat ut 10k. Precis som någon skrev kan man ju faktiskt inte förlora ett skit förrän man sätter in mer. Ett ytterligare argument är att upplysa dem om att deras egna föräldrar blev oroliga när deras barn handlade aktier för sparpengarna. Jag brukar påminna farsan om hur det gick med hans tusenlappar i Telia. Höhö. ades, jag tror du hårddrar det. Du behöver inte se det som ett primatspel (typ cs, quake) eller ett jobb du ska spendera 8h/dag på och dessutom leva av. Personligen tycker jag poker är skitkul, och otroligt intressant. Stimulrer mitt matematiska sinne med omnejd. Spelar ca 1-4h/dag och ser det som ett utvecklande fritidsintresse som finansierar ny elektronik åt mig:) Kort och gott, förklara för dem hur det fungerar (det vet de oftast inte), förklara att du tycker det är kul och givande samt att det går bra. Men försök få fram det där med fritidsintresse också. Jag betvivlar att en majoritet av plussarna vill ha internetpoker som heltidsyrke. Är det så i ditt fall, berätta inte det:) Citera
Largo-Sama Postad 23 Februari , 2005 Rapport Postad 23 Februari , 2005 Kom att tänka på en grej nu när ni tagit upp aktier och det. En vän till mig läser ekonomi och aktiekunskap osv, Det tycker hans far är helt okej. Däremot gillar inte hans far att han brukar spela poker med oss. Egentligen så är ju aktier på sätt och vis ännu mer riskfyllt än poker, ur den synvinkeln att i poker så kan du inte förlora mer än du spelar för, men om man handlar med aktier så kan det väl sluta med att man helt plötsligt sitter med miljonskulder? Är inte alls påläst inom det ämnet så det är säkert inte så enkelt, men ändå. Avvarar man 500 kr så kan den räcka hur länge som helst om man vill. Till slut kanske man går gul, men i slutänden så har du ju ändå inte förlorat mer än de första 500kr du satte in. Citera
Papa Kubo Postad 23 Februari , 2005 Rapport Postad 23 Februari , 2005 Egentligen så är ju aktier på sätt och vis ännu mer riskfyllt än poker, ur den synvinkeln att i poker så kan du inte förlora mer än du spelar för, men om man handlar med aktier så kan det väl sluta med att man helt plötsligt sitter med miljonskulder? Jag är inte heller någon expert, men det värsta som kan hända om dina köpta aktier går åt skogen är väl att dina värdepapper blir noll värda? Citera
RaMz Postad 23 Februari , 2005 Rapport Postad 23 Februari , 2005 Man kan även belåna sina värdepapper för att investera mer. Men man kan ju låna även i poker så. Citera
psykologen Postad 23 Februari , 2005 Rapport Postad 23 Februari , 2005 Kom att tänka på en grej nu när ni tagit upp aktier och det. En vän till mig läser ekonomi och aktiekunskap osv, Det tycker hans far är helt okej. Däremot gillar inte hans far att han brukar spela poker med oss. Egentligen så är ju aktier på sätt och vis ännu mer riskfyllt än poker, ur den synvinkeln att i poker så kan du inte förlora mer än du spelar för, men om man handlar med aktier så kan det väl sluta med att man helt plötsligt sitter med miljonskulder? Är inte alls påläst inom det ämnet så det är säkert inte så enkelt, men ändå. Avvarar man 500 kr så kan den räcka hur länge som helst om man vill. Till slut kanske man går gul, men i slutänden så har du ju ändå inte förlorat mer än de första 500kr du satte in. MMMMmm. Du skall inte tro på allt du hör. Belånar du portföljen kan det sluta med att du har skulder. Tvångsförsäljning brukar dock ske innan. Ställer du ut optioner kan der innebära en stor förlust med skulder som följd. Jag har själv daytradat. Poker är mycket roligare. Håller dessutom med Ramz om alla psykologiska faktorer. När jag daytradade så förändrades mitt humör med börsen. Stressnivåerna kan vara brutala på grund av alla osäkerhetsmoment. I poker så vet man oftats vad som gäller. Speciellt vid turneringsspel. Insatsen är begränsad på ett helt annat sätt. Citera
dominator Postad 23 Februari , 2005 Rapport Postad 23 Februari , 2005 "För föräldrar tror att alla som spelar poker förlorar på det. Och det går ju inte ihop." Nej det är väl "bara" ca. 90% av spelarna som förlorar highbury, hehe Nån måste ju iaf vinna på det. Thats my point Citera
Largo-Sama Postad 23 Februari , 2005 Rapport Postad 23 Februari , 2005 Du skall inte tro på allt du hör. Belånar du portföljen kan det sluta med att du har skulder. Tvångsförsäljning brukar dock ske innan. Ställer du ut optioner kan der innebära en stor förlust med skulder som följd. Okej, såg nån kille på nyheterna nån gång som hade blivit av med allt och satt med stora skulder istället. Citera
ades_va Postad 23 Februari , 2005 Författare Rapport Postad 23 Februari , 2005 Nu börjar det ryka OT här Citera
Papa Kubo Postad 23 Februari , 2005 Rapport Postad 23 Februari , 2005 Okej, såg nån kille på nyheterna nån gång som hade blivit av med allt och satt med stora skulder istället. Och det skulle inte kunna ske för en pokerspelare? Citera
Largo-Sama Postad 23 Februari , 2005 Rapport Postad 23 Februari , 2005 Okej, såg nån kille på nyheterna nån gång som hade blivit av med allt och satt med stora skulder istället. Och det skulle inte kunna ske för en pokerspelare? jo, om man lånar pengar för att spela poker, men inget mer OT nu. fy Kubo *visslar* Citera
Papa Kubo Postad 23 Februari , 2005 Rapport Postad 23 Februari , 2005 Ärligt talat tycker jag inte att det är särskilt OT. Ska man betrakta poker som ett jobb måste man väl ta hänsyn till den ekonomiska risk som faktiskt finns? Citera
Bikern Postad 23 Februari , 2005 Rapport Postad 23 Februari , 2005 Okey, verkar som att endel här med stora pokerkunskaper har väldigt lite aktiekunskaper. Äga eller handla i aktier = du kan aldrig förlora mer än 100% av insatt kapital. Äga Optioner = du kan aldrig förlora mer än insatt kapital. Belåning av aktier till mer aktieköp = du kan (nästan) aldrig förlora mer än ditt totala aktieinnehav. Om dina aktier som är belånade och ditt nya inköp faller tillräckligt fort kan det hända att de belånade aktierna inte täcker den totala förlusten, betyder du kan bli skuldsatt. Belåning av hus & bil till aktieköp = har du otur så kan du förlora både huset och bilen, MEN oftast tvingas du till tvångsförsäljning av aktierna innan du förlorat mer än 25% av belåningsvärdet. ett slags skyddsnät för banken då de bara tänker på sig själva och deras pengar!! Utfärdning av optioner = Kan få förödande konsekvenser, du kan bli skuldsatt upp till öronen. Banken kräver säkerhet för att utfärda optioner, hur mycket beror på volaliteten i den underliggande aktien men normalt ca 10-20ggr mer än optionsvärdet du utfärdar. så om du utfärdar ett block(10optioner= 1000 aktier) i t.ex ericsson och den kostar 10kr så behöver du ca 100000 - 200000:- i säkerhet för det. Nåja för att ta ett skräck scenario är då att du utfärdat köpoptioner i ericsson, det betyder att du får in en summa pengar för att du tror att ericsson skall hålla sig under en vis niva innan lösen. ett skräck exempel vore då att ericsson kommer med en monster rapport 2 dagar före lösen och rusar upp 20%, vilket gör att optionen säkert rusar upp ca 3-400%, här är inte gränsen för förlust begränsad till insatt kapital utan här är förlusten obegränsad, för vid lösen kommer du bli skyldig hela mellanskillnaden som aktien står i och den lösen nivån du utfärdade vid. Du kan med andra ord bli skuldsatt flera 100% mer än ditt kapital. Hoppas det blev klarare, och alla daytraders kan hoppa på mig om massa fel jag hade i texten, har själv slutat jobba med seriös aktiehandel sedan crashen -01, och bara haft lite långsiktigare innehav under återhämtningen! Citera
Bein Postad 24 Februari , 2005 Rapport Postad 24 Februari , 2005 Säg till dom att du ser det som ett fritids nöje som du kännar pengar på? Citera
Recommended Posts