Gå till innehåll

Överreaktion, med inslag av motiverad kritik.


hampulito

Recommended Posts

  • Svars 122
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx.

 

När någon så uppenbart har klivit utanför banan tror jag alltid att det är någon som försöker driva med folk snarare än någon som faktiskt menar vad dom säger.

 

Det är liksom svårt att ta folk på allvar när dom säger att dom ligger hemma och sover fast man står och pratar med dom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bogus:

 

Du är i fel forum för att få förståelse för dessa saker...

 

Enda chansen du kan få med dig dessa ungtuppar som sitter längst upp i hönshuset och känner sig oslagbara och tittar ner på alla andra med ett hånleende, är när de har gulat och är fattiga igen. Då kommer de oxå tycka att det är bra med ett system som tar hand om alla och inte bara de som har råd att beställa massa dyr roomservice, sitter på forum och "levlar" alla oförstående ickemiljonärer.

 

Jag har full respekt för de som är duktiga på sin sak, men jag tycker inte det handlar om moral här. Om man är så skilled på en "hjärnsak" som poker är, så borde man räknat ut innan man började spela på en icke skattefri sida, att man i slutändan måste betala skatt/avgifter.

 

Om vi skall ha ett samhälle där man står över lagen bara för att man vunnit sina pengar på en icke skattefri sida, så känns det som att allt inte står ok till. Det finns ju faktiskt sidor som är skattebefriade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag har full respekt för de som är duktiga på sin sak, men jag tycker inte det handlar om moral här. Om man är så skilled på en "hjärnsak" som poker är, så borde man räknat ut innan man började spela på en icke skattefri sida, att man i slutändan måste betala skatt/avgifter.

 

Om vi skall ha ett samhälle där man står över lagen bara för att man vunnit sina pengar på en icke skattefri sida, så känns det som att allt inte står ok till. Det finns ju faktiskt sidor som är skattebefriade.

 

Problemet är ju att det inte går. Skatteverket säger ju själva att lagen inte är anpassad för det. Det fins ju ett räkneexempel här i tråden som visar hur dumt det lätt blir.

 

Skulle skattereglerna anpssas till hur verkligheten ser ut så är det ju en annan femma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skatt: Jag betalar gärna så lite skatt som möjligt men ser det som självklart ATT jag ska betala skatt för samhälle ska kunna ha en någorlunda rättvis samhällsservice. Det betyder att jag gärna betalar mer i skatt än t.ex. kassörskan Britta 61 år men samtidigt vill jag betala mindre än Jacobmal/Heltok om de dragit in en massa stålar på beskattningsbara pokersiter.

Skatt skall för övrigt enligt mig gå till sådant som jag och mina medmänniskor behöver i form av utbildning, vård, infrastruktur, rättsväsende, brandförsvar, o.s.v.

Moral: Att betala eller inte betala skatt om man är skatteskyldig är tveksamt om det ska klassas in under "moral". Dock är det ju självklart så att personer med god ekonomi som undanhåller skattepengar vilket leder till de som har sämre ställt får betala mer inte står högt i kurs hos de som blir drabbade.

Medkänsla: Personer som bortser ifrån hur deras medmänniskor påverkas av deras handlande har en begränsad "medkänsla" och bör kunna beskrivas som "själviska". Att vara självisk behöver inte vara något utpräglat dåligt men om en person enbart utgår ifrån hur ens handlande påverkar sig själv och VET att det samtidigt påverkar ens medmänniskor mycket negativt är DÅLIGT.

 

Att vissa personer väljer att ställa sig utanför det samhälle vi skapt och försöker utveckla är beklagligt. Jag hoppas att en del av dessa förändrar sin syn utan att det krävs att deras närstående far illa av andra som valt att ställa sig utanför våra lagar.

 

Jag uppskattar t.ex. att genom att mina barn krävt tämligen mycket sjukvård att jag aldrig kommer att hinna "betala i kapp" deras kostnad via min skatt, så stort tack till er som gjort det möjligt för dem att överleva!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursprungligen postat av hampulito

Är ni helt galna era jävla idioter!? Självklart är det nya bonussystmet tusen gånger bättre än det gammla då man komemr få 2k istället för 500 varje månad.

 

Hmm.... låter mer som att det nya bonussystemet är fyra gånger bättre än det gamla, inte tusen! :-)

 

:lol:

 

Hampulito-Världen 0-1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skatt: Jag betalar gärna så lite skatt som möjligt men ser det som självklart ATT jag ska betala skatt för samhälle ska kunna ha en någorlunda rättvis samhällsservice. Det betyder att jag gärna betalar mer i skatt än t.ex. kassörskan Britta 61 år men samtidigt vill jag betala mindre än Jacobmal/Heltok om de dragit in en massa stålar på beskattningsbara pokersiter.

Skatt skall för övrigt enligt mig gå till sådant som jag och mina medmänniskor behöver i form av utbildning, vård, infrastruktur, rättsväsende, brandförsvar, o.s.v.

Moral: Att betala eller inte betala skatt om man är skatteskyldig är tveksamt om det ska klassas in under "moral". Dock är det ju självklart så att personer med god ekonomi som undanhåller skattepengar vilket leder till de som har sämre ställt får betala mer inte står högt i kurs hos de som blir drabbade.

Medkänsla: Personer som bortser ifrån hur deras medmänniskor påverkas av deras handlande har en begränsad "medkänsla" och bör kunna beskrivas som "själviska". Att vara självisk behöver inte vara något utpräglat dåligt men om en person enbart utgår ifrån hur ens handlande påverkar sig själv och VET att det samtidigt påverkar ens medmänniskor mycket negativt är DÅLIGT.

 

Att vissa personer väljer att ställa sig utanför det samhälle vi skapt och försöker utveckla är beklagligt. Jag hoppas att en del av dessa förändrar sin syn utan att det krävs att deras närstående far illa av andra som valt att ställa sig utanför våra lagar.

 

Jag uppskattar t.ex. att genom att mina barn krävt tämligen mycket sjukvård att jag aldrig kommer att hinna "betala i kapp" deras kostnad via min skatt, så stort tack till er som gjort det möjligt för dem att överleva!

Fint hur du helt omärkligt gör det till ett axiom att andra människor har något slags moralisk rätt till den enskilda individens intjänade pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A) Pengarna Gösta betalar sitt hembiträde med är också skattade en massa gånger.

 

B) Det skapar riktigt fucked up incitament om man gör en viss sorts inkomst skattefri eller lättare beskattad än andra.

 

FÖ så anser jag det omoraliskt att inte skattefuska i görligaste mån.

 

Bra där Hjort/Milton Friedman....

 

Mycket bra....

 

Genomtänkt som alltid....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstigt.. ingen bjöd mig till mötet där ni skapade samhället.

 

Mötet hålls vart fjärde år. Har du inte fått vara med än så får du vara det sen när du fyllt några mer år.

 

Men faktum är att du inte behöver vara ledsen för att du inte fått vara med. Det är inte så mycket att ha. Jag har inte ens brytt mig om att gå dit sen någon gång under första hälften av 90-talet. Det är dock ett medvetet och genomtänkt val.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt vad är det du inte förstår?

 

ja...hur du kommer fram till den slutsatsen?

 

det är väl egentligen irrelevant, i min första post i den här tråden så skrev jag att alla lagar definitivt inte är moraliska. det falsifierar hela resonemanget att det skulle vara omoraliskt att bryta mot lagen eftersom lagen i sig är omoralisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fint hur du helt omärkligt gör det till ett axiom att andra människor har något slags moralisk rätt till den enskilda individens intjänade pengar.

 

Vet inte hur mkt pengar du har.

Men utan att veta det så är jag helt övertygad om att du inte har tillräckligt för att kunna åtnjuta det liv du lever och kommer att leva.

De som snittar inkomster över 300-400 miljoner borde vara de som gnäller.

Istället är det en grinder som spelat ihop 10-20 millar totalt. (vet inte vad du spelat ihop)

 

Du bara tar för givet att allt som finns i Sverige har uppstått ur egoism ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur mkt pengar du har.

Men utan att veta det så är jag helt övertygad om att du inte har tillräckligt för att kunna åtnjuta det liv du lever och kommer att leva.

De som snittar inkomster över 300-400 miljoner borde vara de som gnäller.

Istället är det en grinder som spelat ihop 10-20 millar totalt. (vet inte vad du spelat ihop)

 

Du bara tar för givet att allt som finns i Sverige har uppstått ur egoism ?

 

varför det? dom rikaste behöver ju inte betala skatt

 

En välkänd historia var på 1990-talet när klädkedjan Hennes & Mauritz frivilligt bad att få bli flyttade till O-listan på grund av huvudägaren Stefan Perssons problem med förmögenhetsskatten (han äger H&M-aktier för mångmiljardbelopp). Genom flytten undgick han förmögenhetsskatt. Regeringen agerade då blixtsnabbt och ändrade skattelagen så att skattefriheten för bolag på O-listan begränsades, numera omfattas inte bolag som har varit registrerade på A-listan före ett visst datum och som flyttat till O-listan efter någongång i maj 1997 (dagen innan Hennes & Mauritz flyttade). Stefan Persson svarade då att han skulle bli tvungen att flytta från Sverige eftersom förmögenhetsskatten skulle ruinera honom, sannolikt flyttar han även Hennes & Mauritz huvudkontor vilket skulle föra med sig mycket annat negativt för Sverige. Plötsligt ändrade regeringen skattereglerna igen: Nu blev det så att Hennes & Mauritz-aktierna generellt ska tas upp som förmögenhet, men att huvudägarens aktier blir fria! Detta gäller bara bolag där ägaren har minst 25% av aktierna samt att han ska ha blivit ägare till aktierna före den första januari 1990 (i praktiken omfattas bara Stefan Persson och byggmästaren Fredrik Lundberg samt möjligen en person till). Många har ifrågasatt beslutet eftersom det innebär särskilda undantag för mycket rika personer medan vanligt folk får betala, även om de äger exakt likadana aktier.

http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rm%C3%B6genhetsskatt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om de inte betalar skatt, vad är detta då?

 

http://dinapengar.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2007%5C11%5C29%5C15299

Sen så detta, en fin donation.

http://wwwc.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,70827475___,00.html

 

 

varför det? dom rikaste behöver ju inte betala skatt

 

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rm%C3%B6genhetsskatt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur mkt pengar du har.

Men utan att veta det så är jag helt övertygad om att du inte har tillräckligt för att kunna åtnjuta det liv du lever och kommer att leva.

De som snittar inkomster över 300-400 miljoner borde vara de som gnäller.

Istället är det en grinder som spelat ihop 10-20 millar totalt. (vet inte vad du spelat ihop)

 

Du bara tar för givet att allt som finns i Sverige har uppstått ur egoism ?

All produktivitet i hela världen kommer från och har alltid kommit från individer. Det är först efterp produktionen och skapandet som tjuvaktiga kollektiv anser sig ha rätt att parasitera på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

All produktivitet i hela världen kommer från och har alltid kommit från individer. Det är först efterp produktionen och skapandet som tjuvaktiga kollektiv anser sig ha rätt att parasitera på det.

 

Va? Så ett cancersjukt barn som inte gjort någon illa är en parasit som hänger med ett tjuvaktigt kollektiv?

De barnen som går i svenska skolan och lär sig allt ifrån grunden, som sen tar användingen av informationen de fått och startar eget eller jobbar med något de studerat om, är de oxå parasiter??

Du har väl själv gått i skola antar jag? Då är ju du en parasit oxå? Antar att du varit hos barnmorskan när du var liten? Då är du en parasit? Antar att du tagit dig fram på våra svenska vägar nån gång oxå? Då är ju du en parasit?

 

DU är den stora parasiten, för DU har levt i det svenska samhället och DU tycker man skall skattefuska!

 

Uppenbarligen så gör ju inte pengar dig lyckligare, med tanke på vilka sjuka saker du skriver...

 

inser just nu att det enda du och jag har gemensamt är Electric Retard ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

poängen var att de får/fick skattelättnader därför att de är så rika att dom sticker ifall dom inte får som dom vill. när staten då ger efter så är det ju väldigt udda, hur motiveras det? går ju inte alls ihop med någon form av moral.

 

men du har givetvis rätt i att de betalar skatt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va? Så ett cancersjukt barn som inte gjort någon illa är en parasit som hänger med ett tjuvaktigt kollektiv?

De barnen som går i svenska skolan och lär sig allt ifrån grunden, som sen tar användingen av informationen de fått och startar eget eller jobbar med något de studerat om, är de oxå parasiter??

Du har väl själv gått i skola antar jag? Då är ju du en parasit oxå? Antar att du varit hos barnmorskan när du var liten? Då är du en parasit? Antar att du tagit dig fram på våra svenska vägar nån gång oxå? Då är ju du en parasit?

 

DU är den stora parasiten, för DU har levt i det svenska samhället och DU tycker man skall skattefuska!

 

Uppenbarligen så gör ju inte pengar dig lyckligare, med tanke på vilka sjuka saker du skriver...

 

inser just nu att det enda du och jag har gemensamt är Electric Retard ;)

 

intressant att jello är en parasit på grund av att han blir tvingad att ta del av något han kanske inte alls vill ha. han hade ju precis som cancerbarnet ingen som helst möjlighet att påverka sin situation. går ju inte ihop logiskt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va? Så ett cancersjukt barn som inte gjort någon illa är en parasit som hänger med ett tjuvaktigt kollektiv?

De barnen som går i svenska skolan och lär sig allt ifrån grunden, som sen tar användingen av informationen de fått och startar eget eller jobbar med något de studerat om, är de oxå parasiter??

Du har väl själv gått i skola antar jag? Då är ju du en parasit oxå? Antar att du varit hos barnmorskan när du var liten? Då är du en parasit? Antar att du tagit dig fram på våra svenska vägar nån gång oxå? Då är ju du en parasit?

 

DU är den stora parasiten, för DU har levt i det svenska samhället och DU tycker man skall skattefuska!

 

Uppenbarligen så gör ju inte pengar dig lyckligare, med tanke på vilka sjuka saker du skriver...

 

inser just nu att det enda du och jag har gemensamt är Electric Retard ;)

Sluta försöka spela på känslosträngar med cancersjuka barn, du gör dig bara löjlig. Det är inte precis som att jag har haft något alternativ. Mina föräldrar har offrat 2/3 av sin lön i skatt hela sina vuxna liv - klart de inte hade råd med privat vård till mig (ja, som dessutom inte gick att få tag på öht...). Du kan inte få mig till en hycklare på grund av att jag fötts in i ett samhälle där jag inte har något annat alternativ än att vara en parasit. Allt det beror på icke-val. Och nej, jag är inte skyldig att "betala tillbaka" för en "tjänst" jag aldrig bett om att få.

 

Vad min lycka sedan har med saken att göra är ju också rätt tvivelaktigt, men det passar förövrigt rätt bra in i dina försök att skapa tvivel kring min person för att underminera min sak. Kom igen, bättre kan du...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

intressant att jello är en parasit på grund av att han blir tvingad att ta del av något han kanske inte alls vill ha. han hade ju precis som cancerbarnet ingen som helst möjlighet att påverka sin situation. går ju inte ihop logiskt

 

Han tvingades till barnmorskan alltså.... då är det riktigt synd om honom... tänk om han hade kunnat slippa det...

Och tänk vad bra om han sluppit skolan, så han inte hade lärt sig skriva, läsa, matte osv....

 

Angående cancerbarnet... egoistiskt av föräldrarna att vilja hjälpa sitt barn, jag vet... det är sjukt... Har oxå föräldrar av det slaget.. Alltid hjälpsamma och ställer alltid upp ifall det är något man behöver hjälp med...

Vad tror du det cancersjuka barnet hade viljat då? dö?

Poängen med "systemet" är ju att hamnar man i problem som man inte valt själv så är man inte helt körd, utan man backas upp av samhället... Tycker man det är dåligt... visst....

 

Låt oss säga så här: Du och Jello går på en valfri gata i sthlm. Ni blir plötsligt överfallna av ett gäng osympatiska människor... Ni blir brutalt misshandlade och ni förstår att antingen får vi hjälp av någon eller så är det kört nu...

 

Till er stora glädje ser ni en piketbuss ifrån polisen närma sig er och nu kommer ni bli räddade...

 

MEN! Nu är det så att vi har infört ett nytt system i sverige, där det är valfritt att betala skatt eller inte. Alla som som lever i sverige har ett microchip inplanterat under huden och via detta kan man via sändare plocka upp ifall man betalar skatt eller inte.... Polisen ser snabbt att grabbarna INTE betalar skatt och kör snabbt vidare för att köpa korv med mos på närmsta mack.

 

Vet du/ni hur många olika saker skatten går till igentligen?

 

Sist vill jag bara säga... Det är ingen (eller väldigt få) som är ute efter era surt införtjänade pokerpengar.... Majoriteten vill bara att alla som utnyttjar de fördelar man har eftersom man är svensk, oxå är med och betalar sin del.

Skola, sjukvård, polis, vägar osv... är det så galet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...