Gå till innehåll

NL50 - Floppdilemma


Recommended Posts

Tjena.

 

FI är ganska TAG, spelar inte speciellt spekulativt utan höjer ofta med bra händer.

 

Så med det i baktanke så känns det som FI sitter på en dam här, men vi har ju ganska bra potodds?

 

Att stoppa in alla pengar som underdog är kanske inte att föredra, men om vi ser i ett större perspektiv mot en mer standard FI så borde ju hans range inneha både flushdrag eller något slags PP.. och mot de båda är vi ju storfavoriter. Så hur gör vi på floppen? Är det mest readbaserat?

 

 

SB (109.48$)

UTG (98.75$)

HERO (48$)

 

Hålkort: King of DiamondsAce of Diamonds

UTG höjer till $2.00

HERO höjer till $7.50

CO lägger sig

BUTTON lägger sig

SB synar $7.25

BB lägger sig

UTG synar $5.50

Pott: 23$

--- Lägger flop ---

 

Bord: Queen of DiamondsQueen of Hearts7 of Diamonds

SB checkar

UTG checkar

HERO bettade $10.00 <-- Om vi betar, hur mkt isåfall?

SB lägger sig

UTG höjer till $20.00

HERO ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja.

 

Du kan ju inte folda. Och du kan ju inte syna och sitta kvar med typ $30 i stacken när potten redan innehåller över $60. Alltså...

 

Jo jag förstår också att det är all-in el. fold som gäller. Men är det inte intressantare att försöka skapa en disskussion istället för att skriva med en sådan attityd. Alltså...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag förstår också att det är all-in el. fold som gäller. Men är det inte intressantare att försöka skapa en disskussion istället för att skriva med en sådan attityd. Alltså...

 

Vadå attityd?:shock: :shock:

 

Vill du inte veta hur den som läser ditt inlägg skulle spelat i det aktuella läget så ska du väl inte fråga. Men igen alltså: Som jag ser det så finns bara all in eftersom man varken kan folda eller syna i det aktuella läget.

 

Någon annan kanske har en annan syn på saken, och då redogör väl vederbörande för den, antar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vadå attityd?:shock: :shock:

 

Vill du inte veta hur den som läser ditt inlägg skulle spelat i det aktuella läget så ska du väl inte fråga. Men igen alltså: Som jag ser det så finns bara all in eftersom man varken kan folda eller syna i det aktuella läget.

 

Någon annan kanske har en annan syn på saken, och då redogör väl vederbörande för den, antar jag.

 

Missförstod dig då! Det var ej meningen ;-)

 

Jo, All-in känns mest rätt enligt mig också.

Men, om du spelat mot FI och du vet att han nästan enbart kan sitta på damen, kommer du fortfarande ställa in då?

 

Och betsize på floppen, kommentarer om den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle aldrig pusha den floppen....Hans prebet tyder på AQ,QK till och med QJ. Troligast AQ hursomhelst gör han ju fel om han nu klonkat då han bara miniraisar MEN! Sätter han dig på AA lr KK här, har du inte flushdraget utan bara turn river flush isnf och 2 out på kåk. Annars testbettar han med alla former av pockets. Du ligger under helt klart, Hade checkat den floppen om jag inte hade megaread på killen. nu när du redan bettat e det svårt....syn o hoppas på flax lr fold.....all in kanske med bra read....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle aldrig pusha den floppen....Hans prebet tyder på AQ,QK till och med QJ. Troligast AQ hursomhelst gör han ju fel om han nu klonkat då han bara miniraisar MEN! Sätter han dig på AA lr KK här, har du inte flushdraget utan bara turn river flush isnf och 2 out på kåk. Annars testbettar han med alla former av pockets. Du ligger under helt klart, Hade checkat den floppen om jag inte hade megaread på killen. nu när du redan bettat e det svårt....syn o hoppas på flax lr fold.....all in kanske med bra read....

 

Vi måste få in pengarna nu när vi har två gator kvar att kunna dra ut på. Syn nu på flop är inte bra p.g.a. att vi kanske då inte får betalt om vi drar in flushen trots att vi ändå måste syna oss all in på blank turn om fi betar där. "Negativ frirulle" måste undvikas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag gillar inte ditt bet på floppen hade nog kört med check och synat alla svaga bet.

 

 

Känns det inte passivt att checksyna floppen när vi trebetat pre?

Då vet ju fi att du aldrig CB utan träff och man blir fiskmat.

Om du sätter honom exakt på en Q efter miniraisen har du cirka 30 % chans att vinna handen.

Du har 0 % fold EQ. Hans miniraise ger om jag räknat rätt:

22,50+10+20=52,50 i potten. Synar du 10 till blir det 10/62,50, pottodds en på fem (kan man räkna så eller måste man räkna med sina 10 som man redan lagt in på floppen?)

Miniraisen borde ändå ge odds för en syn.

Sedan är det som sagt svårt att få betalt för en färg om vi inte smaskar in allt direkt, men det faktum att vi trebetat pre kan maskera färg.

Hade du synat hade ju pengarna åkt in i alla fall.

Så jag tycker inte det det känns helt lätt.

Jag hade nog betat 15 på floppen. Då hade man nog kunnat hitta folden efter omslag. Nu vet jag inte vad jag hade gjort.

P.S. Jag är en vektajt tomte så vad vet jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns det inte passivt att checksyna floppen när vi trebetat pre?

Då vet ju fi att du aldrig CB utan träff och man blir fiskmat.

Om du sätter honom exakt på en Q efter miniraisen har du cirka 30 % chans att vinna handen.

Du har 0 % fold EQ. Hans miniraise ger om jag räknat rätt:

22,50+10+20=52,50 i potten. Synar du 10 till blir det 10/62,50, pottodds en på fem (kan man räkna så eller måste man räkna med sina 10 som man redan lagt in på floppen?)

Miniraisen borde ändå ge odds för en syn.

Sedan är det som sagt svårt att få betalt för en färg om vi inte smaskar in allt direkt, men det faktum att vi trebetat pre kan maskera färg.

Hade du synat hade ju pengarna åkt in i alla fall.

Så jag tycker inte det det känns helt lätt.

Jag hade nog betat 15 på floppen. Då hade man nog kunnat hitta folden efter omslag. Nu vet jag inte vad jag hade gjort.

P.S. Jag är en vektajt tomte så vad vet jag.

 

Om man räknar på en all-in direkt efter flop och att du får syn, så ger det väl total pott på 106USD. Du har isåfall pottodds på 41.5/106, dvs 39%. Speloddsen är ungefär 36%. Så här är det inte läge att dunka direkt, om man tror motspelaren har en triss tex och du vill ha syn.

 

Om man istället analyserar efter dit bet, och hans raise efter flop så borde det ge att pottens storlek är densamma, dvs 106, men du får betala 31.5 för att få den, dvs 31.5/106 eller 29%. Speloddsen är desamma, dvs 36%.

 

Och då ser det helt plötsligt inte så väldigt illa ut.

 

Det som jag alltid fascineras utav i de här lägena är hur exakt samma utgång (dvs du stoppar in alla stålarna) ger så olika uppmaning om hur man skall spela. All-in direkt på flop är ju en killer i detta fall, medans det är okej efter att ha blivit raisad...Nån får gärna förklara denna för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

All-in direkt på flop är ju en killer i detta fall, medans det är okej efter att ha blivit raisad...Nån får gärna förklara denna för mig.

 

 

Detta ska vara killer som i riktigt dåligt som ai är. Bra synpunkt.

Jag tycker det är ofta i såna här trådar som folk ger rådet all in. Mest kanske för att det är macho och inte ett vekt spel. Men när man sitter där mot miniraisen=set, så åker i alla fall jag ofta på tidsnöd och gör det som känns rätt för stunden.

 

Jag tycker att man har provat en de olika varianterna, fold, syn, all in väldigt ofta i detta läge. Och det känns alltid lika dåligt vad man än gör. Det är kanske för att spelet är en coinflip och att det mest handlar om varians.

Är man run good smaskar man.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressanta synpunkter!

 

Jag förespråkar inte all-in för att det är macho osv. Självklart inte, jag menar på att allt annat är ganska vekt i längden.

 

Men går vi all-in här får vi nästan bara syn av Q (ev. färgdrag, beror lite på FI) Då är vi en 70/30 dog.

 

Synar vi bara och turn blankar känns c/f mest rätt, dock EV- i längden

 

Synar vi och träffar är det inte säkert att vi får betalt, inte ens av Q i vissa lägen.

 

Och lägger vi oss, tja jag vetifan..

 

Så det som är mest klart är väl att syn inte finns på kartan?

 

Eller vad säger ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ger mig ut på djupt vatten här. Någon mer erfaren får gärna klappa till mig rejält om detta är uppåt väggarna eller falskt matematik.

Enligt poker odds kalkylator har du på floppen 30 % chans att slå just AQ.

Vid all in blir det alltså en pott på 106 dollar som Jonash redan räknat ut.

För att få procenten att stämma bör man upp på 10 försök.

 

Lägger du dig tio gånger har du garanterat förlorat det du lagt in:

10x17,5=175.

 

Går du all in x 10=

7x48 (din stack)=336 förlust.

3x58=174 i vinst. (allså 106 minus dina 48/per pott)

vilket ger 162 dollar i förlust på tio ai.

 

Du förlorar 13 dollar mer på att folda 10 gånger i detta läge jämfört med ai. En skillnad på 1,3 dollar per hand.

 

Om vi ger fi 5 % för att ha JJ-22 och då lägger han sig mot ai. Detta alternativ skulle ge 17,25 dollars vinst på tio händers all in=52 i potten minus dina 17,5x10x0,05. (dina resterande 31,30 returneras ju)

Då är vi nere på 144.5 dollar i förlust på tio ai

 

Har han KK har du 44 % chans. Mot AA är det fortfarande bara 34%.

Mot 77 återstår 2 %. Någon av de händerna, inklusive en dam, möter du minst 90 % av gångerna. För enkelhetens skull säger vi att de gånger han har KK och 77 tar ut varandra.

 

Men som sagt. Jag är redo för slakt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så all in är bättre än fold.

Syn då?. När det gäller turn finns det så många utfall. Känner man sig bättre än fi kanske syn kan vara bästa alternativet. Då borde taktiken vara att syna flopp och beta 20 på turn även om du missar (för att få betalt på river). Om han går all in synar du. Synar han och du sätter färgen på river är han comittad att betalar han av. Medan du kan folda om du missar. Detta öppnar för att minimera förlusten, men det är komlicerat och kräver att allt faller på plats. Det vill säga, du får max betalt för färg och han får minimalt för set som står eller kåk.

 

Om man ser turn billigt och drar in färgen har man 80 % chans att vinna mot AQo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så all in är bättre än fold.

Syn då?. När det gäller turn finns det så många utfall. Känner man sig bättre än fi kanske syn kan vara bästa alternativet. Då borde taktiken vara att syna flopp och beta 20 på turn även om du missar (för att få betalt på river). Om han går all in synar du. Synar han och du sätter färgen på river är han comittad att betalar han av. Medan du kan folda om du missar. Detta öppnar för att minimera förlusten, men det är komlicerat och kräver att allt faller på plats. Det vill säga, du får max betalt för färg och han får minimalt för set som står eller kåk.

 

Om man ser turn billigt och drar in färgen har man 80 % chans att vinna mot AQo.

 

Jag kan säga att jag hade lagt den handen direkt om han raisar eller check-raisar. Men det är ju jag det, lite lagom halvmesig sådär om jag inte tror mig ha nötter...och jag hade spelat den annorlunda direkt på flop.

 

Förmodligen hade jag checkat efter floppen. Och så hoppats på en fel-bet utav motståndaren som ger mig odds att syna turn. Problemet med den här handen är att oavsett vilket så åker man dit visar det sig, så either way you're f*cked..

 

/Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som jag alltid fascineras utav i de här lägena är hur exakt samma utgång (dvs du stoppar in alla stålarna) ger så olika uppmaning om hur man skall spela. All-in direkt på flop är ju en killer i detta fall, medans det är okej efter att ha blivit raisad...Nån får gärna förklara denna för mig.

 

Jag har aldrig räknat ut detta tidigare (vet fortfarande inte om det går att räkna så). Och jag har ju tvingats ändra åsikt.

Men. Anledningen till att det är mer okej efter att du blivit reraisad på floppen är alltså att du stoppat in mer pengar och om du lägger dig förlorar du dem ju automatiskt varje gång. Så du måste in där och slåss för dina älskade marker. Checkar du floppen och fi betar och du lägger dig har du bara förlorat 7,50x10=75 dollar på tio händer. Problemet med detta spelet är att du kommer bli så totalt överkörd resten av kvällen. Du har trebet pre och checkfoldar floppen. Ingen kommer vilja spela med dig när du har något eftersom de vet det.

Men, poängen är att du aldrig kan veta att fi har exakt AQ. Någon med typ JJ-99 kan ju göra denna miniraise för att kolla om du har damen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fold equity är bra grejer..

 

Ja, även om den bara är minimal som i detta exemplet.

 

Man kan väl tänka så här. Om du är en glad hobbyspelare (som jag) och bara spelar ett par kvällar i veckan för att det är kul och för att spela ihop till en ipod eller nåt, eller att rullen på den sidan håller på att krympa oroväckande, ja då är det okej att folda för att ha inköpet kvar och hitta plusset i vettigare händer. Men om man är fullblodsproffs och lever på detta. Då måste man skyffla eller syna för att minimera förlusten.

 

Eftersom oddsen finns där efter hans miniraise verkar syna vara spelet med mest potetial. Men då får man aldrig vika på turn=katastrof.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser tre olika spel: 1. Att ställa direkt med dina resterande $40 eftersom du blir bunden till potten om du ska göra ett normalt bet som kan skrämma iväg motståndarna.

2. Att check syna ett bet som är undre pott, om större gå efter read.

3. Att checkraisea allin på flopp om FI bettar ett mindre bet.

 

Gillar första alternativet bäst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kan folda och ha $30,50 i stacken.

 

Vi kan pusha, få syn, och vinna, och har då $104 i stacken.

 

Vi kan pusha, få syn, och förlora, och har då $0 i stacken.

 

Vi kan pusha och få fold, och har då $83,50 i stacken.

 

Vi kan rent teoretiskt syna, men den som vill göra det i praktiken ska nog tänka några gånger till. Jag bortser från detta alternativ.

 

Javisst, det är ganska troligt att Fi har en Q. I så fall synar fi och då har vi ca 28% att vinna potten. EV = 0,28*$104 = $29. Vi är då marginellt efter värdet av att folda.

 

Nyckeln till beslutet är att vi givetvis inte kan vara säkra på att fi har en Q. Fi kommer ibland att sitta på tex. bluff eller mellanpar och då måste han vika mot push. Han kan även vika AA/KK mot push. Han skulle även kunna ha t.ex. JdTd.

 

Sammanvägt måste värdet av dessa möjligheter klart överstiga den dryga dollar som vi tappar i värde genom att pusha istället för att folda om vi med säkerhet visste att Fi hade en Q. Som Tiggr skrev: Fold equity är bra grejer.

 

Ergo: Vi pushar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...