Gå till innehåll

Gjorde jag rätt som la mig?


Recommended Posts

Read på spelaren: verkar var lös/aggressiv. Han/hon satt i position mot mig och har höjt ofta pre både mot limpers och andras höjningar. Fick känslan att många limpershöjningar var för att han/hon tröttnade på andra spelares svaghet (bra spelat tycker jag).

 

Här kommer näven. Önskar få tips och råd på hur den kunnat spelats annorlunda, och om läggningen var korrekt.

 

***** Hand 600794886 *****

5.00/10.00 Texas Hold'em (No Limit) - den 13 februari 2008 12:55:24

Eva 15 (Vanlig/Cash Game)

Plats 1: Spelare#1 (361.65)

Plats 2: Spelare#2 (412.33)

Plats 3: Spelare#3 (1977.58)

Plats 4: PRK_POKER (1275.85)

Plats 5: MinAntagonist (1920.00)

MinAntagonist lägg LM 5.00

Spelare#1 lägg SM 10.00

** Giv **

Spelare#1 [N/A, N/A]

Spelare#2 [N/A, N/A]

Spelare#3 [N/A, N/A]

PRK_POKER [9r, 9k]

MinAntagonist [N/A, N/A]

*** Bet Runda 1 ***

Spelare#2 Lägg

Spelare#3 Lägg

PRK_POKER Höj till 30.00

MinAntagonist Höj till 90.00

Spelare#1 Lägg

PRK_POKER Syna 90.00

*** Flop(Board): *** : [4s, 5s, 5h]

*** Bet Runda 2 ***

MinAntagonist Satsa 70.00

PRK_POKER Höj till 140.00

MinAntagonist Syna 140.00

*** Turn(Board): *** : [4s, 5s, 5h, 10r]

*** Bet Runda 3 ***

MinAntagonist Passa

PRK_POKER Satsa 330.00

MinAntagonist All-in 1690.00

PRK_POKER Lägg

*** Showdown *** : Rake: 15.00 Totalpott: 1115.00

Spelare#1 Lägger mig Vinst: 0.00

Spelare#2 Lägger mig Vinst: 0.00

Spelare#3 Lägger mig Vinst: 0.00

PRK_POKER Lägger mig Vinst: 0.00

MinAntagonist Vinner potten Vinst: 1115.00

 

...

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Read på spelaren: verkar var lös/aggressiv. Han/hon satt i position mot mig och har höjt ofta pre både mot limpers och andras höjningar. Fick känslan att många limpershöjningar var för att han/hon tröttnade på andra spelares svaghet (bra spelat tycker jag).

 

Här kommer näven. Önskar få tips och råd på hur den kunnat spelats annorlunda, och om läggningen var korrekt.

 

***** Hand 600794886 *****

5.00/10.00 Texas Hold'em (No Limit) - den 13 februari 2008 12:55:24

Eva 15 (Vanlig/Cash Game)

Plats 1: Spelare#1 (361.65)

Plats 2: Spelare#2 (412.33)

Plats 3: Spelare#3 (1977.58)

Plats 4: PRK_POKER (1275.85)

Plats 5: MinAntagonist (1920.00)

MinAntagonist lägg LM 5.00

Spelare#1 lägg SM 10.00

** Giv **

Spelare#1 [N/A, N/A]

Spelare#2 [N/A, N/A]

Spelare#3 [N/A, N/A]

PRK_POKER [9r, 9k]

MinAntagonist [N/A, N/A]

*** Bet Runda 1 ***

Spelare#2 Lägg

Spelare#3 Lägg

PRK_POKER Höj till 30.00

MinAntagonist Höj till 90.00

Spelare#1 Lägg

PRK_POKER Syna 90.00

*** Flop(Board): *** : [4s, 5s, 5h]

*** Bet Runda 2 ***

MinAntagonist Satsa 70.00

PRK_POKER Höj till 140.00 VARFÖR? Utveckla hur du tänker här.

MinAntagonist Syna 140.00

*** Turn(Board): *** : [4s, 5s, 5h, 10r]

*** Bet Runda 3 ***

MinAntagonist Passa

PRK_POKER Satsa 330.00

MinAntagonist All-in 1690.00

PRK_POKER Lägg VARFÖR? Du är commitad till potten, betar du ut turn här måste du syna shove från honom. Du har 715 kvar och investerat 560 i handen. Du leder mot en stor del av hans HD. Allt annat än syn är katastrof. Hela handen är felspelad från preflop till turn. Enda som var bra var synen på hans raise pre. *** Showdown *** : Rake: 15.00 Totalpott: 1115.00

Spelare#1 Lägger mig Vinst: 0.00

Spelare#2 Lägger mig Vinst: 0.00

Spelare#3 Lägger mig Vinst: 0.00

PRK_POKER Lägger mig Vinst: 0.00

MinAntagonist Vinner potten Vinst: 1115.00

 

...

 

Tack på förhand!

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte det är bra spelat på någon gata egentligen. Om Fi är din antagonist och lösaggro kommer han konstant att straffa dig om du spelar vekt. Din höjning till 30 pre betydre ingenting, det är vekt. På Svs skulle jag rekommendera att höja 40-50 varje gång. (detta efter att ha spelat på Svs i snart 2 år på samma nivå).

 

Pre: Jag tycker du ska smacka om hans 90-bet som han gör med vad som helst egentligen. Vek raise + call signalerar svaghet direkt och det nyttjar han genom att ställa senare. Nu är du rätt grund, men här räcker det att slå om till 300-350 tycker jag. Ställer han får du lägga men då vet du var du står, vilket jag tycker är bättre än att syn/folda senare. Du har viss FE från Fi (dock inte troligt) men viktigast, tar kommando i handen.

 

Flop:

 

Han betar 70. Du har iom din raise+kallsyn signalerat att du har en hand. Här gör du ditt val för resten av handen skulle jag säga. Hur skulle du spela ett högre par här? Inte skulle du miniraisa iaf. Antingen höjer du ordentligt eller floatar. Perfekt flopp för 99, fold finns inte givet att du synade pre.

 

Jag hade utan tvekan slagit om till 300 eller motsvarande (har inte räknat potten nu).

 

Turn:

 

Här får du problem. Som din linje har varit skulle jag passat bakom honom och syna bet på river, förutsat att den blankar. Pottkontroll med 99 känns som ett hyfsat spel tycker jag.

 

 

 

Jag vet inte om mitt resonemang är bättre än något annat, men det grundläggande problemet i din hand och din linje är att du inte har någon plan. Du sätter den redan preflop när du bara synar. Hur spelar du handen på flop?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klockrent! Tack för alla svar.

 

Det var precis det här jag ville få fram ... Vart är mina brister (tydligen riktigt många, hehe) i spelet i denna hand.

 

Hur jag tänkte (duger: inte alls 8-) )?

Pre:

riktigt svagt och dåligt spelat av mig... Skäms som en hund!

 

Pre:

riktigt svagt och dåligt spelat av mig... Skäms som en hund!

 

Flop:

Varför minhöjer du floppen? Trodde han bara körde standard fortsättningssatsning (vilket han troligen gjorde)

För att få info? Jo, eller hoppas han la sig (varför han nu skulle göra det, han hade all världens pottodds att syna... Svagt som f*n av mig :-( )

Om så var fallet, vilken info fick du, och vad gör du med den? Fick ingen bra info eg. Han la sig inte och jag vet fortfarande inte vart jag står :oops:

 

Turn:

Hans check tog jag (felaktigt?) som svaghet. Hade hoppas på läggning med 70% potbet efter (svag) syn pre, (kass) miniraise på flop. Efter hans ställ är jag som sagt eg committad, men hjärnan slutade fungera, så jag folda.

 

Fy vad uselt.

 

Tror att jag kan läsa vad som är mer eller mindre rätt/fel när jag ser andra spela... men när jag ska praktisera detta själv, så slutar det logiska tänket att fungera känns det som. Någon som känner igen det och/eller har någon teori på vad det kan bero på?

 

Vill verkligen utvecka mitt spel och få till en bra plan, vilket totalt saknades i den här handen.

 

Förutom pottodds mm så trooor jag att jag var slagen. Men eftersom jag spela allt så kasst så vet jag eg inget.

 

Tack för era synpunkter och har ni mer att tillägga, gör det gärna. Jag vill definitivt bättra på mitt spel efter den här "väckarklockan"... och spela efter en bättre plan, än bara korten i näven och på bordet.

 

Vänliga hälsningar

 

..prk_poker

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Text.

 

Jag vet inte om mitt resonemang är bättre än något annat, men det grundläggande problemet i din hand och din linje är att du inte har någon plan. Du sätter den redan preflop när du bara synar. Hur spelar du handen på flop?

 

Att "bara" syna är verkligen inte något jättefel. Flopp och turn däremot är rakt ut spew.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klockrent! Tack för alla svar.

 

Det var precis det här jag ville få fram ... Vart är mina brister (tydligen riktigt många, hehe) i spelet i denna hand.

 

Hur jag tänkte (duger: inte alls 8-) )?

Pre:

riktigt svagt och dåligt spelat av mig... Skäms som en hund!

 

Pre:

riktigt svagt och dåligt spelat av mig... Skäms som en hund!

 

Flop:

Varför minhöjer du floppen? Trodde han bara körde standard fortsättningssatsning (vilket han troligen gjorde)

För att få info? Jo, eller hoppas han la sig (varför han nu skulle göra det, han hade all världens pottodds att syna... Svagt som f*n av mig :-( )

Om så var fallet, vilken info fick du, och vad gör du med den? Fick ingen bra info eg. Han la sig inte och jag vet fortfarande inte vart jag står :oops:

 

Turn:

Hans check tog jag (felaktigt?) som svaghet. Hade hoppas på läggning med 70% potbet efter (svag) syn pre, (kass) miniraise på flop. Efter hans ställ är jag som sagt eg committad, men hjärnan slutade fungera, så jag folda.

 

Fy vad uselt.

 

Tror att jag kan läsa vad som är mer eller mindre rätt/fel när jag ser andra spela... men när jag ska praktisera detta själv, så slutar det logiska tänket att fungera känns det som. Någon som känner igen det och/eller har någon teori på vad det kan bero på?

 

Vill verkligen utvecka mitt spel och få till en bra plan, vilket totalt saknades i den här handen.

 

Förutom pottodds mm så trooor jag att jag var slagen. Men eftersom jag spela allt så kasst så vet jag eg inget.

 

Tack för era synpunkter och har ni mer att tillägga, gör det gärna. Jag vill definitivt bättra på mitt spel efter den här "väckarklockan"... och spela efter en bättre plan, än bara korten i näven och på bordet.

 

Vänliga hälsningar

 

..prk_poker

 

 

Bra att du inte började försvara dig utan tog till dig. Är ganska vanligt här däremot att göra det förstnämnda. Jag fascineras otroligt mkt av just miniraises, detta är helt seriöst menat, jag undrar vilka fler händer du gör detta spel med? Gör du det endast med legitima händer eller gör du samma spel med luft/överkort också? Bara ren kuriosa, man möter nämligen det här spelet lite då och då. Jag har faktiskt ärligt talat aldrig greppat varför så många spelar just så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tottyville: Det är svårt att försvara så kasst spel ;-)

 

"...men det grundläggande problemet i din hand och din linje är att du inte har någon plan"

 

Kan jag definitivt hålla med om! Känner att jag blir velig genom hela handen (lyser svaghet fast det är ett onlinespel). Syn pre vet jag inte så mkt om. Får väl tro Tottyville att det inte var nån katastrof (kul isf om man kunde få ett rätt i skandalhanden, hehe).

 

Tror en miniraise ska få motståndaren att lägga sig med sämsta handen (men bra spelare gör ju inte det, förstås) eller bygga pott med bra hand. Mitt agerande, byggde pott - men åt motståndaren :-)

 

Huh. Fortsätt gärna ge tips/råd.

 

Ska läsa/analysera mer sen ikväll.

 

Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med att du ville att han skulle lägga sig mot din miniraise?

Vilka händer vill du att han ska lägga?

Tror du att han lägger Överpar mot en miniraise. TT-AA? Är det det du hoppas på?

Eller vill du att han ska lägga en sämre hand typ två överkort? eller ett lägre par än din nior?

 

Du kan inte bara tänka att du vill att han ska lägga sig eller inte, utan du måste tänka vilka händer du vill att han ska lägga, och då givet att det är händer som du inte slår.

Tex vill du ju att han ska syna med två överkort i detta fall om man isolerar flopspelet och de odds han har att dra ut på turn samt inte räknar med evetuella bluffar som kan komma på senare gator.

 

Rätt tänkt blir alltså, jag vill att han ska Vika händer jag inte slår och vill att han ska syna med händer jag slår samt inte bluffa med dessa senare då jag iså fall kommer vika. Tror du att du lyckas med dessa två saker det med din miniraise så är den befogad.

 

Viktigaste jag vill säga är att ALLTID tänka "Vilka händer vill jag ska folda vilka vill jag ska syna"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tottyville: Det är svårt att försvara så kasst spel ;-)

 

"...men det grundläggande problemet i din hand och din linje är att du inte har någon plan"

 

Kan jag definitivt hålla med om! Känner att jag blir velig genom hela handen (lyser svaghet fast det är ett onlinespel). Syn pre vet jag inte så mkt om. Får väl tro Tottyville att det inte var nån katastrof (kul isf om man kunde få ett rätt i skandalhanden, hehe).

 

Tror en miniraise ska få motståndaren att lägga sig med sämsta handen (men bra spelare gör ju inte det, förstås) eller bygga pott med bra hand. Mitt agerande, byggde pott - men åt motståndaren :-)

 

Huh. Fortsätt gärna ge tips/råd.

 

Ska läsa/analysera mer sen ikväll.

 

Tack.

 

Haha okej :) inga många rätt i hur du tänker och spelar. Men som sagt, du är ödmjuk och lyssnar. Sådana spelare (om de har ngn som helst potential) brukar utvecklas snabbare än resten. Fattar fortfarande ingenting kring miniraises, helt obegripligt.

 

Mvh

 

Partyjack :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha okej inga många rätt i hur du tänker och spelar.

 

Känner att jag trasslar till allt mer och mer bara med mina svar :-)

Ska nog gå och ta en kall dusch och tänka genom mitt sk spel, hehe.

 

Fattar fortfarande ingenting kring miniraises, helt obegripligt.

 

Inte jag heller :-) Men Pedroboy är ju inne på det som borde vara självklart:

 

"Vilka händer vill jag ska folda och vilka vill jag ska syna?"

 

I mitt fall så blev det ju inte ett enda rätt. Allt annat hade i princip vart OK (vågar man skriva det, eller blir man totalsågad, hehe) - lägga sig - syna - eller raisa bigtime.

 

Som jag sa tidigare så brukar det gå bättre när man speccar ... sen när man spelar själv så blir det bara skit. Haha, fan va sjukt eg :mrgreen:

 

Ty ty gl hf!

 

Edit: JAG KOM PÅ DET! Siten är riggad! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du förklara vad denna kommentar tillför OP och diskussionen i övrigt?

 

Hans kommentar tillförde att jag och alla andra som läste den förstår att han är glad att han snart har rulle för 5-10NL. Därför att OP spelar som en kratta. Den tillförde dock inget för diskussionen.

 

Försöker du kandidera till Moderator på PF eller what´s up? Mycket liknande kommentarer på sistonde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hans kommentar tillförde att jag och alla andra som läste den förstår att han är glad att han snart har rulle för 5-10NL. Därför att OP spelar som en kratta. Den tillförde dock inget för diskussionen.

 

Försöker du kandidera till Moderator på PF eller what´s up? Mycket liknande kommentarer på sistonde.

 

Börjar bli så j**la trött på att folk är inne i trådar och bara samlar dryghetspoäng och nej, försöker definitivt inte kandidera till något sådant uppdrag eftersom jag inte har det tålamod som krävs för att stå ut med alla idioter.

Ok om OP spelar som en kratta men hans syfte med att lägga in en HH på pf var väl ändå att lära sig hur man INTE ska spela som en dylik och då hjälper knappast partyjack till genom ett sådant inlägg.

Du är väl inte normalt sett en av de som brukar vara inne och förstöra i HH-avdelningen och min undran är då givetvis varför du försöker försvara pj`s inlägg? Använd gärna pm så slipper vi trasha den här tråden med ännu mer OT...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att "bara" syna är verkligen inte något jättefel. Flopp och turn däremot är rakt ut spew.

 

Det är din åsikt. Jag säger inte att min är rätt, men jag föredrar att styra båten från början. Det är givetvis inte fel att syna pre, men det är inte heller starkt med hänsyn till kommande beslut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försöker igen. Tottyville och Frekje (och andra som har lust/orkar förstås):

 

Gjorde MinAntagonist något som var tveksamt/inte så bra?

 

Var det optimalt spel från hans sida, eller kunde något gjorts annorlunda (som svar på min kassa miniraise t ex)?

 

Vad sätter ni honom på för hand (kan man göra det, med den lilla infon som finns)?

 

Frekje: Det här med att ha en plan. Den ändras väl efter hand beroende på vad motståndaren gör? Men du kanske menar att jag från början inte har en aning om vad jag ska göra själv?

 

En sista rookie-fråga... vad står FI för? 8-)

 

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försöker igen. Tottyville och Frekje (och andra som har lust/orkar förstås):

 

Gjorde MinAntagonist något som var tveksamt/inte så bra?

Hans preflophöjning är för vek, jag synar i princip alla händer jag höjt med pre om motståndaren drar upp den med enbart 3x.

 

Var det optimalt spel från hans sida, eller kunde något gjorts annorlunda (som svar på min kassa miniraise t ex)?

 

Ja det var optimalt spelat av honom om du hade honom slagen. Hade han dig slagen var det ju givetvis inte optimalt.

 

Vad sätter ni honom på för hand (kan man göra det, med den lilla infon som finns)?

 

Nej, som du spelar blir det väldigt svårt att sätta din motståndare på en hand. Orkar inte riktigt räkna på det, men eftersom du inte får ut någon som helst info av något du gör i handen så har du precis samma aning om vad fi kan tänkas ha som du har preflop innan handen börjat.

 

Frekje: Det här med att ha en plan. Den ändras väl efter hand beroende på vad motståndaren gör? Men du kanske menar att jag från början inte har en aning om vad jag ska göra själv?

 

Klart du hela tiden skall omvärdera dina beslut. Du skall hela tiden försöka snäva ned motståndares HD för att kunna så bra beslut som möjligt. Det roliga med poker börjar när man kan sätta motståndaren på tydliga HD's. Då spelar dina egna kort mindre roll och du kan spela brädan och motståndaren nästan enbart. Vad Frejke pratar om är att ta kontroll, detta genom att sätta press på motståndaren. Spelet blir mer lättläst om du är den som pressar och låter motståndaren ta svåra beslut. Som Frekje säger, skulle du slagit om pre får du nog ofta vik pre, speciellt av en lösaggro spelare (eftersom han ofta är svag) synar han får du en bättre uppfattning om var du står i handen.

 

En sista rookie-fråga... vad står FI för? 8-)

 

Fiende.

 

Tack på förhand.

 

-_-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är din åsikt. Jag säger inte att min är rätt, men jag föredrar att styra båten från början. Det är givetvis inte fel att syna pre, men det är inte heller starkt med hänsyn till kommande beslut.

 

Det är inte bara min åsikt, att bara syna Är inte något jättefel. Period. Sen hurvida jag personligen brukar slå om igen precis som du förespråkar, eller om jag bara brukar syna, det är oväsentligt i sammahanget.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börjar bli så j**la trött på att folk är inne i trådar och bara samlar dryghetspoäng och nej, försöker definitivt inte kandidera till något sådant uppdrag eftersom jag inte har det tålamod som krävs för att stå ut med alla idioter.

Ok om OP spelar som en kratta men hans syfte med att lägga in en HH på pf var väl ändå att lära sig hur man INTE ska spela som en dylik och då hjälper knappast partyjack till genom ett sådant inlägg.

Du är väl inte normalt sett en av de som brukar vara inne och förstöra i HH-avdelningen och min undran är då givetvis varför du försöker försvara pj`s inlägg? Använd gärna pm så slipper vi trasha den här tråden med ännu mer OT...

 

Jag med. Men då måste det verkligen finnas bättre lägen/personer att angripa än Partyjack i just den här lilla tråden.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten definitionsfråga...

min förståelse har varit att man är potcomittad när man har mer av "sina" pengar i potten än vad man har framför sig i stacken. Men resonemanget här verkar vara att man är comittad så snart potten är större än ens kvarvarande stack. Men så kan det väl inte vara?..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...