Gå till innehåll

Högupplöst TV-skärm


Snusarn

Recommended Posts

Hej,

 

Jag är inte jättebra på datorer nej. Så hur fasiken tar jag reda på om min härliga bärbara HP klarar att kopplas till en full-hd-tv för att multitabla på gudabenådade 1920x1080?

 

Följdfrågan. Vilken 1920x1080-tv ska jag köpa för att inte gräva för stort hål i plånboken men ändå le vid användning.

 

Tack på förhand,

 

Er tillgivne

Snusarn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp en Sony, garanterat bäst bild. Min Sony KDL-40W3000 som ja köpte på veckoslutet är grymt skön. Marknadens bästa tv i denhär prisklassen (ca 2000€). Jag garanterar att du ler vid användningen, de gör iaf jag (förutom när ja koppla alla sladdar, då svor jag *host* lite....) :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men alltså, ursäkta min nobighet, men hur tar jag reda på om min dator har en HDMI-utgång? :o Vet att jag har ett nvidia geforce go 7600 i datorn i alla fall.

 

Edit: Under "Advanced Display Functionality" på länk hittade jag följande;

 

Dual integrated 400MHz RAMDACs for display resolutions up to and including 2048x1536 at 85Hz

 

Är jag någonting på spåren? I så fall, någonting bra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hdmi garanterar ingen upplösning. Du kan ansluta med hmi till en stor skärm och den kommer skala upp bilden så att den passar, det kommer förmodligen att se ganska illa ut.

 

Det lättaste är ju att titta på datorn vilken upplösning du kan ställa in där, finns alternativet 1920x1080?

 

Ska ju tilläggas att det inte är någon jättebra upplösning att spela poker i, finns ju mkt bättre. För bäst resultat i för detta ändamål köper du en större datorskärm och använder i så fall som tv, då kan du få riktigt hög upplösning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[...]

Det lättaste är ju att titta på datorn vilken upplösning du kan ställa in där, finns alternativet 1920x1080?

 

Ska ju tilläggas att det inte är någon jättebra upplösning att spela poker i, finns ju mkt bättre. För bäst resultat i för detta ändamål köper du en större datorskärm och använder i så fall som tv, då kan du få riktigt hög upplösning

 

Kan bara ställa upp till 1400x900 men det beror väl på skärmen som sitter fast på laptopen så att säga?

 

Ang. att köpa en större datorskärm, hur får jag tv i den? Grejen är att jag måste köpa ny tv och då tänkte passa på att försöka få något att klämma in lite fler pokerbord på samtidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror välpå hur gammal datorn är men dom lite äldre är det väl S-video som är standard, liten rund kontakt i storlek som mus och tangentbord brukar ha.

 

förutom va de finns för grafikkort och skärm som stöder den upplösningen så krävs en hel del av processorn för att avkoda hd material...

720p behöver man typ nåt 2400-3000++ i AMD processor väg

1080p minst 4000-4400++

 

det är typ vad jag märkt på olika burkar jag testat, och är nog i minsta laget om man ska köra annat också samtidigt...

 

annars kan du kika på cyberlinks spelare tex: vad den har för krav för blueray och hddvd

http://www.cyberlink.com/english/support/bdhd_support/system_requirement.jsp

 

 

edit: där finns ju till o med ett verktyg som kan kolla upp din dator om den klarar va fullhd och ominte, vilka komponenter det faller på

CyberLink BD / HD Advisor (beta)

http://www.cyberlink.com/multi/support/bdhd_support/diagnosis.jsp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstod inte riktigt vad det var brainslicer, men tolkade det som någon sorts mediaspelare? Jag är ute efter en TV-apparat eller annan stor skärm som visar mig tv och som samtidigt låter mig spela många pokerbord på sig. :)

tjaa...programmet kollar om din hårdvara klarar av att spela upp fullhd material (blueray/hddvd) helt enkelt

 

ska du ha tvmotagare till datorn kanske http://www.hauppauge.com/ kan vara nåt (jag är fortfarande nöjd med mitt 12 år gamla pci kort :D )

edit: där e deras nordiska sida: http://www.hauppauge.se/

 

 

fanns väl nån annan tråd med tv-mottagare inbyggt i skärmen,,, men minns inte hur det var med saker på den fronten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det funkar säkert, är som du säger, begränsningen nu beror på skärmen som sitter fast. Ta med den bärbara till försäljaren, bara säga att du vill kolla att det funkar innan du köper. Säljaren vill ju bli av med TVn och går nog lätt med på att visa, sen är det bara att säga att du ska fundera lite, och köpa på nätet om du hellre vill det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rent konkret skulle jag verkligen kunna rekomendera följande 40" tv-monitor från Samsung, M86. Den är billig, har tre HDMI ingångar, ruggigt bra bild och klarar full-hd.

 

Som den HD-nörd jag är skulle dock rekomendera plasma framför LCD om du vill ha riktigt bra bild, svärtan är enormt mycket bättre där överlag. Pioneer har en del finfina modeller men de kostar något mer än M86:an

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har din laptop VGA utgång vilket de flesta har idag och även typ 2-3 år äldre laptops oxå har och det inbyggda grafikkortet på laptopen klarar 1920x1080, vilket oxå många klarar så är det bara ansluta och tuta o köra!

 

jag har tv:n som ovan länkar till och det fungerar fint att ansluta via VGA, (dock får jag bara 1680x1080 i upplösning på TV:n/skärmen) men det fungerar fint.

 

sen så om du vill titta på tv samtidigt så har även denna tv (samsung m87) en bild i bild funktion som gör att du kan se 2 separata källor samtidigt (tv kanlen kommer upp som ett litet fönster)

 

vet inte om du är med på allt? men HDMI är grymt överskattat och onödigt för det du ska göra... visst är det bra för framtiden men faktum är att du kan skicka lika bra bild med VGA eller DVI. (HDMI sänder ljud och bild digitalt) medan du får det separat via vga (analog bild) eller dvi (digital bild) och sen kan du ta ljudet via hörlursutgången på laptopen.

 

se även

http://pokerforum.nu/forum/poker-off-topic/37727-skaermupploesningar-och-olika-pokerklienter-en-guide.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...