Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har i ungefär ett år nu nött Sit&Go's med ett plus på ungefär $500. Pengarna jag vunnit på Sit&Go's är väl inte riktigt värd all tid jag lagt ned på dem och jag har ledsnat på just denna spelform. Även fast jag ligger en liten summa plus, känns det som att jag bara står still - jag går varken plus eller minus. Detta tär på motivationen och jag har därför bestämt mig för att på allvar börja spela cashgame.

Jag har en bankrulle online just nu på $500 och kommer förmodligen att börja spela NL25.

Här är några frågor jag skulle vilja ha svar på, alla frågor utgår från NL25:

• 10-manna många bord eller 6-manna färre bord?
  • Multitabla för att gå upp snabbt i nivå eller spela färre bord för utvecklas bättre?
  • Vad är bäst för CG - PokerOffice eller PokerTracker?
  • Kommer jag lära mig något jag kan dra nytta av på min nivå av cardrunners?
  • Om svaret är ja - är det värt att lägga ut ~$125 av bankrullen för att regga sig på cardrunners?

MVH Jigsaw

Postad
är det värt att lägga ut ~$125 av bankrullen för att regga sig på cardrunners?

Jag skulle spelat ihop en $1000 iallafall, innan jag börjar titta på instruktionsfilmer. Spela, skotta, vinn en BB. så enkelt är det

Postad

Tycker du ska spela den bordsstorlek som du själv tycker är roligast eller alternativt känner dig mest bekväm på. Det är nog viktigt för att kunna hålla uppe fokus och vara motiverad.

PO eller PT spelar antagligen ingen större roll om du känner någon som använder någon av varianterna så ta samma för då kan man väl jämföra lättare och kanske dela på databasen?

Personligen är jag för snål för att köpa Cardrunners videorna brukar försöka lära mig saker genom att läsa artiklar på nätet istället.

Postad

Tack för svaren, men ser gärna fler som öser på med sina tankar!

Är framförtallt intresserad av frågan angående om jag kan lära mig något av cardrunners som jag kan dra nytta av på nl25?

Postad

Visst är cardrunners bra. Men som någon sa. Det är inte värt det i ditt fall. Det finns hur mycket som helst att läsa gratis på olika forum som räcker för att spöa skiten ur NL25. Egentligen handlar det bara om disciplin.

Jag skulle börja med fullring för att känna på det. Spela bra starthänder och bra positioner. Bluffa sällan. Sitt inte och syna bort pengarna på turn och river om någon reraisat ditt TPTK på floppen. Läs på.

Finns en del böcker om hur man slår läga nivåer. Läs ett par recentioner och investera ett par hundra spänn där.

Lägg upp lite handhistorier här på forumet eller starta en dagbok för att få hjälp.

Testa lite SH och se om det passar dig. Jag tycker shorthanded är roligare, men det svänger lite mer.

Spela inte för många bord i början, utan försök analysera hur folk spelar och vilka signaler som talar om när du är slagen/leder.

På NL25-NL100 är mini-rr oftast set. Patetiskt men sant.

Postad

Har noll koll på ditt spel, men har du nött sng i ett år och ligger +$500 så har du nog luckor som gör att du inte kommer att plussa särskilt bra i CG heller. Visst är skillnaderna jättestora spelformerna emellan, men vissa gemensamma drag finns ju som man måste ha koll på. Har du koll på dessa grundläggande aspekter (typ pottodds) så skulle du nog ha plussat bättre än vad du gjort på ett års sng-grind.

Så för att vara lite konstruktiv: Analysera sitt sng-spel (eller få hjälp av någon, spela in en film t.ex. och posta här på PF) och hitta de luckor du har där (de stora iallafall) och sen när du känner att du hittat ett stabilt spel så kan du väl lira vilken spelform du vill och utvecklas därifrån.

Anledningen till att jag tycker att du borde utveckla dina grundläggande pokerkunskaper med sng är för att du har så mycket erfarenhet av det efter ett års spel. Ska du slå över till CG så måste du dels vänja dig vid den nya spelformen OCH täppa till de luckor som du har.

Aja, ta till dig eller skit i det. Nu har jag postat iallafall :D

Lycka till!

/SK

Postad
Visst är cardrunners bra. Men som någon sa. Det är inte värt det i ditt fall. Det finns hur mycket som helst att läsa gratis på olika forum som räcker för att spöa skiten ur NL25. Egentligen handlar det bara om disciplin.

Jag skulle börja med fullring för att känna på det. Spela bra starthänder och bra positioner. Bluffa sällan. Sitt inte och syna bort pengarna på turn och river om någon reraisat ditt TPTK på floppen. Läs på.

Finns en del böcker om hur man slår läga nivåer. Läs ett par recentioner och investera ett par hundra spänn där.

Lägg upp lite handhistorier här på forumet eller starta en dagbok för att få hjälp.

Testa lite SH och se om det passar dig. Jag tycker shorthanded är roligare, men det svänger lite mer.

Spela inte för många bord i början, utan försök analysera hur folk spelar och vilka signaler som talar om när du är slagen/leder.

.

Postad

Okej, tack så mycket!

Blir inge Cardrunners på ett tag då, blir artiklar o.s.v. ist! :)

Vad är min-rr?

Mini Re-rais

Har noll koll på ditt spel, men har du nött sng i ett år och ligger +$500 så har du nog luckor som gör att du inte kommer att plussa särskilt bra i CG heller. Visst är skillnaderna jättestora spelformerna emellan, men vissa gemensamma drag finns ju som man måste ha koll på. Har du koll på dessa grundläggande aspekter (typ pottodds) så skulle du nog ha plussat bättre än vad du gjort på ett års sng-grind.

Så för att vara lite konstruktiv: Analysera sitt sng-spel (eller få hjälp av någon, spela in en film t.ex. och posta här på PF) och hitta de luckor du har där (de stora iallafall) och sen när du känner att du hittat ett stabilt spel så kan du väl lira vilken spelform du vill och utvecklas därifrån.

Anledningen till att jag tycker att du borde utveckla dina grundläggande pokerkunskaper med sng är för att du har så mycket erfarenhet av det efter ett års spel. Ska du slå över till CG så måste du dels vänja dig vid den nya spelformen OCH täppa till de luckor som du har.

Aja, ta till dig eller skit i det. Nu har jag postat iallafall :D

Lycka till!

/SK

Du har förmodligen helt rätt här. Ska jag vara ärligt har jag till viss del koll på pottodds osv, men skiter oftast i det och bara kör. Jag har inbillat mig att jag klarar mig utan att använda mig av t.ex. pottodds eftersom "jag går ju ändå plus". Det kanske är dags att ta tag i de? Nu känner jag mig verkligen fiskig! :)

Jag är inte helt ny på cashgame. Har spelat en del, men är knappast bra på det. Att byta spelform tycker jag bara ska bli kul, då jag har tröttnat på S&G's, och tror jag hade gjort likaså om jag varit vinnande.

Jag har massor av luckor att jobba på. Problemet är ju oftast att man har svårt att hitta problemen själv, att spela in en film och låta andra granska lite är ett alternativ.

Oj, vilken väckarklocka du gav mig! :) Kan inte göra annat än att tacka! Bra skrivet SK!

Postad

Börja inte köra cardrunners förrän du har spelat NL50 ett bra tag imo. För övrigt skulle jag nog säga att 6-max är mer utvecklande när man lär sig än 10-max, det blir mer spel du tvingas göra lite fler moves osv. i en annan utsträckning. Jag har dock inte spelat tillräckligt med 10-max för att vara någon auktoritet i frågan.

• 3 weeks later...
Postad

Tycker denna tråden är intressant.

Själv så funkar det inte alls med cashgame, men jag har bara spelat det på dom lägre nivåerna och folk spelar som idioter där. Enormt många bad beats.

Vilken nivå ska man spela på för att slippa att 3-5 synar oavsett vilka kort och vad som höjs pre-flopp?

Postad
Vilken nivå ska man spela på för att slippa att 3-5 synar oavsett vilka kort och vad som höjs pre-flopp?

Jag är precis vad du efterlyser. Vi kan spela cashgame heads up, du väljer nivå och allt annat. Kan det vara nåt?