Gå till innehåll

Romer/Zigenares uniform


Agent Cooper

Recommended Posts

Det är du som missade intentionen med hans inlägg. Han menade att det är allmänt känt att zigenare stjäl.

 

Att bogus själv låtsas inte förstå är bara skrattretande.

 

Jag hat faktiskt ingen aning om zigenare stjäl eller inte. Jag tror inte jag bryr mig heller. Jag vet bara att det är tämligen allmännt kännt att dom stjäl, vilket också framgår om du läser andras inlägg i tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 95
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Klyka du har ju spårat totalt. Du bannar och delar ut infractions hejvilt efter dina egna trångsynta misstolkningar.

 

Du letar fel och har mage att håna folk som tolkar det på annat sätt. En bra sak vore ju om du kunde ta upp och diskutera de tveksamma fallen tillsammans med dina moderatorkamrater eller helt enkelt lägga ner.

 

Tyvärr måste jag säga att du inte inte är särskilt lämplig som moderator, en omröstning kanske vore på sin plats?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänker följa trådskaparens önskan och försöka besvara dennes fråga.

Det kommer att bli en lång text och förmodligen kommer jag att bli bannad av Klyka innan jag hunnit svara på följdfrågor.

 

Jag har bott granne med finska zigenare, i olika omgångar, i olika städer.

I Skärholmen delade jag trapphus med 9 zigfamiljer.

I Farsta blev jag "polare" med en zig, som hade gått ifrån sin egen kultur och gift sig med en "vanlig" tjej. Finska.

 

Från denne fick jag veta hur ziggisarna tänker och gör.

Det är alltså inte mina egna fördomar, utan förstahandsinfo från en zig.

Källa blir svårt att länka till, men det kommer säkert att krävas innan den här diskussionen är klar.

 

Jag börjar med uniformen.

En Zig klär sig aldrig i jeans, eftersom det räknas som arbetarbyxor.

En Zig är inte arbetare, han är affärsman.

En affärsman har aldrig gympadojor eller boots. Han har lågskor i skinn.

"Taxibrallor" kombinerat med skjorta, pullover och jacka(ibland skinn, ibland inte) är affärsmannens uniform. Oavsett väderlek.

 

Ziggisarna ser sig själva som "resande" av olika anledningar som går tillbaka till tidernas begynnelse.

Samhällena har aldrig velat ha med Ziggisarna att göra och har därför tvingat dessa till att resa från samhälle till samhälle.

Ziggisarna skiter i samhällets regler, eftersom samhället skiter i dem.

 

Vilken företagare anställer en Zigenare?

Alltså tar man hand om sin egen kultur, eftersom ingen annan vill ha med den att göra. Övriga "samhället" kan dra åt helvete.

 

Man stjäl så mycket man kan.

Man utnyttjar olika bidrag så långt det bara är möjligt.

Man har sina egna lagar och skiter i andra.

 

Varje kommun som som blivit drabbade av resande, tackar Gud när de rest vidare. Så är det och det går inte att blunda för det.

 

Att, som vissa, knalla omkring med skygglappar stora som Uppsala är bara patetiskt och skapar absolut ingen förståelse varför vissa folkgrupper agerar på ett visst sätt. Se verkligheten istället och försök komma på någon fiffig grej som kan ändra en viss grupps beteende.

 

Många tror att Zigenare är skitiga.

Inget kunde vara mer fel.

 

Zigenarna använder aldrig ett klädesplagg mer än en dag i taget.

Sedan ska det tvättas.

Männens kläder får inte tvättas tillsammans med kvinnornas.

Barnens får inte tvättas med vuxnas.

 

Toaletterna är en annan grej.

Männen använder inte samma skithus som kvinnorna.

Barnen använder inte samma som vuxna.

 

Get the picture?

Ni som sett zigenarkärringar pinka i buskarna kring hyreshusen.

Ni som sett ziggeungar skita i trappuppgångar.

 

Min "polare" gav mig ett råd som jag hållit sen dess.

Gör aldrig affärer med romaner.

På något sätt blåser de dig, även om du tror att du gjort en bra affär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En Zig klär sig aldrig i jeans, eftersom det räknas som arbetarbyxor.

En Zig är inte arbetare, han är affärsman.

En affärsman har aldrig gympadojor eller boots. Han har lågskor i skinn.

"Taxibrallor" kombinerat med skjorta, pullover och jacka(ibland skinn, ibland inte) är affärsmannens uniform. Oavsett väderlek.

 

Tack för den här delen av ditt svar.

 

En följdfråga. Tror du romer/zigenare skulle bli upprörda ifall jag dels klädde mig i precis likadan uniform som dom bär, och även skaffade likadan frisyr och hårfärg? :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för den här delen av ditt svar.

 

En följdfråga. Tror du romer/zigenare skulle bli upprörda ifall jag dels klädde mig i precis likadan uniform som dom bär, och även skaffade likadan frisyr och hårfärg? :lol:

 

 

Inga som helst problem. Uniformen är inte helig som för MC-gäng eller liknande. Inte utseendet heller.

Prova för fan och rapportera här sedan om dina nyfunna vänner.:-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, nej, jag syftade till Brad Pitts roll i filmen Snatch där han spelar en pikey, en sorts resande/rom. Det var bara en replik ur filmen där han hustlar ett par killar i affärer.

 

Ok. Har inte sett den. Men håll med om att "romaner" låter konstigt.

Ska genast se filmen och se ifall jag lär mig nåt mer.:-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Har inte sett den. Men håll med om att "romaner" låter konstigt.

Ska genast se filmen och se ifall jag lär mig nåt mer.:-D

 

Japp, ”romer” heter det. Vad filmen anbelangar så är den grym! Men jag tror nog inte att du lär dig så mycket om zigenare genom att se den. Kanske mer om deras sätt att göra affärer... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Romer/Zigenares uniform

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Jag vill direkt klargöra att detta inlägg inte på något vis är menat att vara rasistiskt eller nedsättande gentemot romer/zigenare. Det är bara genuin nyfikenhet.

 

Jag undrar varför romer/zigenare bär enhetlig klädsel. Någon som vet? Framförallt undrar jag varför alla männen bär likadana mörka finbyxor, svarta skor och midjejacka. Varför? Dessutom året runt, oavsett väderlek.

 

Att kvinnor bär speciell klädedräkt har jag sett i andra kulturer, men inte när det gäller männens klädsel. Har de någon motsvarighet till Bibeln/Koranen som föreskriver manlig uniform eller råkar de bara ha exakt likadan klädsmak?

 

 

 

 

Orkade inte läsa hela tråden, om detta är en upprepning, bortse från den.

Romer härstammar från Indien, alla talar samma språk över hela verlden, klädsen tillhör deras kultur.

Tycker i allmänhet att dem är rätt så roliga, NO DISSRESPECT!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Riktigt bra post brorfelling.[...]

 

Nja, jag fattar vad du menar, men saken är lite mer komplex.

Hos romerna ska ålder respekteras i alla lägen. Den som är äldst vet bäst.

Ungarna hamnar ju lägst i hackordningen och när de umgås med vuxna förväntas de hålla sig i skinnet hela tiden.

 

Männen står så pass mycket över kvinnorna också, att någon jämlikhet egentligen inte råder alls.

Visserligen har romerna en lite annan syn på aga/misshandel än den svenska lagboken, men oftast bullras det mer än det slås.

 

Det intressanta är just åldern och därför blir du oftast utfrågad om hur gammal du är, om det inte är uppenbar åldersskillnad.

"Min" zigenare var 2 månader yngre än jag och det räckte för en helt annan respekt. Sånt är man ju inte direkt van vid...:-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för den här delen av ditt svar.

 

En följdfråga. Tror du romer/zigenare skulle bli upprörda ifall jag dels klädde mig i precis likadan uniform som dom bär, och även skaffade likadan frisyr och hårfärg? :lol:

 

Som ytterligare info för Agent Cooper, efter att han förvandlat sig till en av resandefolket.

Självklart finns både radio och forum för dig och dina nya vänner.

Scrolla ner på sidan, förbi aktuella bensinpriser, så hittar du forumet.

 

http://www.dinglarradion.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

Jag har gjort afffärer med Zigenare,visst,dom blåste mej,men jag blåste även dom och vi hade en rolig timma blåsandes varandra.

Jag hade en galen frett (vit iller)kvar efter att sålt alla andra ungar,

En zigenare ringer på annonsen och vill prompt komma o kolla,jag förklarade att den var lite vild, inga problem,vi kommer direkt!

Aha,klockan var 8 på morgonen o jag var bakfull som fan.

En halvtimma senare plingar det på dörren, in stövlar Herr Och Fru Zigenare,glada o stojande.

 

Jag började bli lite orolig när stack in näven i sin innerficka,men blev snart lugnad,han ploclade upp en kvarter explorer!!!

 

 

Vi hade riktigt kul en stund och visst ville dom köpa illern,trots att den bitit dom,bägge två,flera ggr.

 

Ni får den för 600 sa jag ,kompispris.

Visst,jättebra strålade herr z, du får en hundring idag ,så kommer vi tillbaks med resten i morgon.

 

Jag ville bara bli av med det galna djuret,hade kostat mej en femhundring att avliva den, så jag sa,javisst,vi syns i morgon.

 

Jag väntar fortfarande på att han ska komma, det är dock 25 år sedan nu...........

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...