Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
Sjukt nyfiken på hur fanken du gjorde här. Jag som sagt hade haft det väldigt svårt att lägga handen...

Lugn bara, det kommer...

Jag är lite nyfiken på att höra fler resonemang kring handen, inte bara:

"Ööööh, KK kan man inte lägga" eller "Klart att minst en har AA!"

Vad sätter ni dem på för händer?

Skanke: JJ och sämre hade jag blixtfoldat här. Likaså AK.

Postad

Hade foldat QQ i denna sits, hade dock inte hittat folden med kungarna. Chansen att någon har AA finns ju självklart men händer som JJ, QQ, AK och KK finns ju helt klart med i bägges range eftersom vi diskuterar en 10 dollars sitngo. Dvs, sålänge du inte har några speciella reads.

Postad
Lugn bara, det kommer...

Jag med men KK lägger jag inte, spelade än 54a igår när det blev tre man allin på level 2. AQo vs 88 vs ATs

Postad
Lugn bara, det kommer...

Jag är lite nyfiken på att höra fler resonemang kring handen, inte bara:

"Ööööh, KK kan man inte lägga" eller "Klart att minst en har AA!"

Vad sätter ni dem på för händer?

Jag hade lagt AK och JJ-22 utan att tveka en sekund.

S&G spelar man för att vinna. $10 är så "låg" nivå att många på de flesta siter trycker in degen med lite allt möjligt, inklusive 77-TT samt AXs, även i en flervägspott.

Glöm inte heller att du täcker alla andra och får i sämsta fall behålla 180. Om du enbart blir slagen av den minsta stacken får du tillbaka 780 från potten. Ifall du förlorar mot den näst minsta har du 410 kvar. Det betyder att i alla förlorande scenarion, utom ett, har du en spelbar stack. Skulle du däremot vinna har du en monsterstack på 5570, nästan 40% av alla marker i spel.

Om alla hade täckt dig, då är det mycket möjligt att fold är rätt. Men som läget är "måste" syn vara bäst EV. Tror även att jag hade synat med QQ, med tanke på stackstorlekarna.

Postad

Jag hade synat, har så många gånger sett folk gå in med betydligt sämre händer på denna nivå, så jag tror kungarna står sig.

Under förutsättning att du har 50% att fyrdubbla (som någon nämnde), så har du ju snudd på itm-garanti, med så stor stack och så många spelar som far ut i samma veva. 50% itm är definitivt bra för din ROI.

Skulle någon sitta på essen så får man väl köra en skön suck out på rivern, eller köpa in sig i nästa turnering helt enkelt.

Postad
Jag hade lagt AK och JJ-22 utan att tveka en sekund.

Håller som sagt var med om detta.

S&G spelar man för att vinna. $10 är så "låg" nivå att många på de flesta siter trycker in degen med lite allt möjligt, inklusive 77-TT samt AXs, även i en flervägspott.

Nja, första målet är väl ändå att ta sig ITM. Väl där spelar inte 3:e eller 2:a plats så stor roll utan man går för seger, men det är en rejäl bubbla i en SnG som man inte kan bortse ifrån genom att enbart +cEV. Man kan dock som du skriver möta vad som helst när det blir en flervägs allin på $10 och även på $20-$30. Högre än så har jag spelat för lite för att kunna uttala mig om.

Glöm inte heller att du täcker alla andra och får i sämsta fall behålla 180. Om du enbart blir slagen av den minsta stacken får du tillbaka 780 från potten. Ifall du förlorar mot den näst minsta har du 410 kvar. Det betyder att i alla förlorande scenarion, utom ett, har du en spelbar stack. Skulle du däremot vinna har du en monsterstack på 5570, nästan 40% av alla marker i spel.

Om alla hade täckt dig, då är det mycket möjligt att fold är rätt. Men som läget är "måste" syn vara bäst EV. Tror även att jag hade synat med QQ, med tanke på stackstorlekarna.

En poäng här men stackstorlekar... Vinner man ensam potten så är man i princip ITM om man foldar resten. Förlorar man får man ta ett skott till med sin lilla stack. Talar helt klart för syn (=push).

Postad

Jag grindar en del SNG på 10$-nivå och mina erarenheter säger att det finns inte en chans att man NÅGONSIN kan lägga KK pre. Så många tomtar som gör dessa moves med typ A8 eller 66... Större chans för detta än AA enligt min mening. SYNA så slipper du bi förbannad på dig själv när du ser skitkorten de andra sitter med. Man ska inte tänka för smart på denna nivån... Har du däremot read på någon som ultratight grindare så blir det kanske ett lite svårare beslut...

Postad

Så här gick det då till i verkligheten...

Jag flummade bort mig på ett annat bord och TVn och var på väg att pusha när jag såg att det troligtvis skulle bli en 4-vägs pott. Då började min rostiga hjärna att arbeta och någonstans fick jag för mig att jag möter AA i 30-50% av fallen och där någonstans klickade det fel i huvudet och jag la mig.

Resultatorienterat sett så var det ju rätt då jag klarade mig ur den här handen och så småningom vann men med mer tid/uppgraderad hjärna så hade jag pushat.

GAME #1330736365: Texas Hold'em NL Tournament 2008-02-03 22:32:37

Table 132503091 (Tournament: Brisbane Buy-In: $10+$1)

Seat 2: HERO ($1,610.00 in chips)

Seat 3: PokerTheDonn ($1,400.00 in chips)

Seat 4: omg4ryflmayn ($1,680.00 in chips)

Seat 5: AMLP8BDN ($1,310.00 in chips)

Seat 6: sand panzer ($1,190.00 in chips)

Seat 7: kjcc22 ($2,950.00 in chips)

Seat 8: Mbolitar ($1,780.00 in chips) DEALER

Seat 9: radu10000 ($1,650.00 in chips)

Seat 10: hairoil ($1,430.00 in chips)

radu10000: Post SB $30.00

hairoil: Post BB $60.00

*** HOLE CARDS ***

Dealt to AMLP8BDN Queen of HeartsQueen of Spades

Dealt to sand panzer Queen of DiamondsAce of Diamonds

Dealt to HERO King of DiamondsKing of Hearts

Dealt to hairoil Jack of SpadesJack of Hearts

HERO: Raise $180.00

PokerTheDonn: Fold

omg4ryflmayn: Fold

AMLP8BDN: Raise $300.00

sand panzer: Allin $1,190.00

kjcc22: Fold

Mbolitar: Fold

radu10000: Fold

hairoil: Call $1,130.00

HERO: Fold

AMLP8BDN: Call $890.00

*** FLOP *** 4 of Hearts7 of Hearts4 of Diamonds

hairoil: Check

AMLP8BDN: Allin $120.00

hairoil: Call $120.00

*** TURN *** Ace of Clubs

*** RIVER *** 7 of Clubs

*** SUMMARY ***

Total pot $4,020.00 Rake $0.00

AMLP8BDN: wins $240.00

sand panzer: wins $3,780.00

Jag gjorde en liten koll med Pokerstove och ungerfärliga HD för mitt motstånd. Om vi räknar med att jag till 90% av fallen då jag vinner är ITM så borde jag hamna ITM vid ca 35% av fallen vid syn/push. Det är något sämre än mitt utfall på den här siten (men nära sanningen). Dock får man nog ta hänsyn till att jag med en sådan jättestack har väldigt god chans på HU vilket skulle ge mig mer +$EV. Kan man resonera så?

Text results appended to pokerstove.txt

180,976,717,152 games 308.114 secs 587,369,341 games/sec

Board:

Dead:

equity win tie pots won pots tied

Hand 0: 39.293% 37.42% 01.88% 67714551432 3396489480.00 { KK }

Hand 1: 18.710% 17.31% 01.40% 31331442600 2528995068.00 { JJ+, AQs+, AQo+ }

Hand 2: 16.464% 15.62% 00.85% 28260747144 1535725476.00 { 88+, AJs+, AJo+ }

Hand 3: 25.533% 23.11% 02.42% 41822443440 4386322512.00 { QQ+, AKs, AKo }

Postad

När det är så många som är inne å bråkar i potten är det väl större chans att de har var sitt A och därmed blockar varandra rätt bra eller har ett lägre par än att någon har just AA.

Sedan så spelar det väl inte så stor roll om man får 4 ggr startstack eller bara 3 ggr startstack. Det är ju en bra bit kvar tills det verkligen lönar sig att vara stor CL så den extra toppen av extramarker man har har inte så högt värde.

Postad

Jag skulle aldrig lagt mig i en $10 SNG. Som många andra sagt så är chansen väldigt stor även för ganska låga pocket par + AK-AT.

Även om det visade sig vara rätt just i detta fallet så skulle jag inte göra samma sak nästa gång om jag var du.

Postad

Ifall du hade synat skulle du ha fått tillbaka 780 och två spelare hade åkt ut.

Fint att du vann till slut. Men det är klart att man bör kunna klå en som spelar AQ på det sättet, även om han har ett stort chipövertag.

Avslutningsvis så kan man alltid analysera det som en kompis till mig brukar göra (behöver knappast tala om att han är en usel pokerspelare): "Det är alltid 50/50, antingen så vinner man eller så förlorar man." :-P

Postad
Avslutningsvis så kan man alltid analysera det som en kompis till mig brukar göra (behöver knappast tala om att han är en usel pokerspelare): "Det är alltid 50/50, antingen så vinner man eller så förlorar man." :-P

Om jag är osäker så brukar jag köra den också...

Jag vet inte varför jag fastnade så i just den här handen. Det blir så när man under kort tid börjar "analysera sönder" en situation trots att ryggmärgen säger PUSH.

Egentligen borde jag väl inte ha postat slutresultatet av turneringen då det var ovidkommande men en del i min beslutsgång var vilken edge jag ansåg mig ha mot den här typen av spelare. Nu är det ny kväll och nya games som väntar, tack för kommentarerna.

Postad
När det är så många som är inne å bråkar i potten är det väl större chans att de har var sitt A och därmed blockar varandra rätt bra eller har ett lägre par än att någon har just AA.

Precis vad jag tänkte skriva, hade blixtsynat...