Gå till innehåll

Attackerad dator


Che

Recommended Posts

Mitt virusprogram sa till mig nyss att det har blockerat ett angrepp på min dator. Den säger att angreppet kommer från ip 202.69.137.137,53

Vad händer och vad bör jag göra?

 

Jag antar att det är brandväggen i ett program som lagt märke till det. Sådana angrepp - eller oombedda anrop av portar på din ip adress - är mycket vanliga. Om du för en log kan du troligen se flera hundra sådana varje dag. En del är bara brus medan andra kan vara verkliga angrepp. Så länge inget svarar på porten eller det blockeras som i ditt fall, så är det inget att oroa sig över.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är det senaste min brandvägg blockerade bara för att ta ett exempel så hade inte min dator blivit 'hackad' bara för att det är nån automatiserad bot som ligger o scannar av en massa IP's för attackerbara SQL Servrar. (troligt men ej 100% iofs, )

 

Date/Time :2008-02-02 09:55:41

Severity :Medium

Reporter :Network Monitor

Description: Inbound Policy Violation (Access Denied, IP = 195.91.189.210, Port = ms-sql(1433))

Protocol: TCP Incoming

Source: 195.91.189.210:4992 <- ryskt IP

Destination: x.x.131.x:ms-sql(1433) --- min dator

TCP Flags: SYN

Reason: Network Control Rule ID = 5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har inga användare från IP 202.69.137.137 i alla fall.

 

Om jag fattar det rätt så går IPt till Thailand, tttmaxnet.com (men jag kan ha fel, en amatörgissning).

 

Ja. Denna tjänst som jag ibland använder noterar fler möjliga angrepp från samma ip: http://www.mynetwatchman.com/LID.asp?IID=261535318

 

Här kan man se vilka attacker som varit mest omfattande på sista tiden:

http://www.mynetwatchman.com/tp.asp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...