Gå till innehåll

Kalla Fakta 3/2.


MikeTime

Recommended Posts

  • Svars 119
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Hoppas verkligen verkligen verkligen man är sakliga och har gjort grundlig research.

 

Det har de säkert men sen när har en journalist låtit det komma i vägen för en bra story? Kan ju inte direkt påstå att införsnutten får upp mitt hopp om att det kommer vara någonting annat än "du blir lurad på pengar, speciellt hos skumma utländska bolag".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir "som vanligt" något om att tusetals svenskar blir lurade av utlänska företag och att bottar redan tagit över de lägre nivåerna. Sen kommer väl en kommentar från SvS där de "oroas" över den utvecklingen och försäkrar att något sådant inte kan hända i det "trygga monopolet". Det skulle inte förvåna om man även tog upp hur t.ex. USA försöker begränsa pokerspel på nätet och sen kommer väl något ljushuvud och påstår att det skulle vara en lösning även för Sverige.

 

Tyvärr kommer nog detta i kombination med en del rån mot klubbar att leda till en del vinklad debatt.

 

Jag hade önskat att Gdaily, Indiscreet och några representanter för spelbolag fick plats i programmet men det tvivlar jag på. Det enda positiva jag hoppas på är att de även drar upp T6 och pekar ut en oseriös aktör som forumen varnat för sen starten. Det "kan" bli plusspoäng till oss...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 februari 2008 19:20

1.gif

 

I säsongens tredje Kalla fakta, med programledaren Peter Lindgren, visas säkerhetsbristerna hos populära pokersajter på internet. Kriminella gäng skapar virus för att kunna fuskspela till sig miljontals kronor och sextonåriga "Gustav" berättar hur han tog över pokerelitens konton.

 

Internet-poker är en av 2000-talets största flugor - och en mångmiljardrullning där en rad företag och spelare lyckats bli mycket rika. På bekostnad förstås av alla dem som inte vinner, men som ändå fortsätter satsa.

 

Men internet är inte säkra kvarter och de hemdatorer som kopplas upp mot spelet är sårbara. Kalla fakta kan i kvällens program avslöja hur avancerad databrottslighet riktas mot internet-pokerns världselit, där miljoner har lagts i potten utan att spelaren förstått att motspelaren kunnat se vartenda kort på handen.

 

- Jag förlorade flera miljoner till en och samma person under några veckor. När jag senare lämnade in datorn fick jag reda på att jag fått en "trojan" i den. Så någon satt och såg innehållet på min skärm flera gånger i minuten, säger "Johan" till Kalla faktas reporter Lennart Peterson.

 

- I dag ser vi organiserade, kriminella gäng, som skapar virus för att tjäna pengar. Miljonärer som blivit miljonärer tack vare virus, säger Mikko Hyppönen, en av världens främsta datasäkerhetsexperter.

 

Kalla fakta avslöjar också hur brister hos pokersajterna gör det alltför enkelt för brottslingar och möter sextonårige "Gustav", som berättar hur han lyckades ta över miljontals kronor på pokerelitens internetkonton.

 

- Jag tänkte inte så mycket. Jag kom in och såg att det var mycket pengar och då är det klart att man vill ta dem. Det var ju så lätt, säger "Gustav" till Kalla fakta.

 

Avsnitt 3 av 15.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sicken nöt som suttit o förlorat miljoner till samma person under flera veckor, hur troligt låter det förresten? samt även om X hade en trojan, är risken att någon använt den i pokerrelaterade syften ej bevisat. ens trolig bara för att Y har haft riggen med sig ett par veckor, alternativt X var på tilthumör.

Det här verkar bara gå ut på att smutskasta pokern i helhet, o X får gråta lite i tv. Resultaten utav det här borde ju vara att allt fler skumma människor försöker ge sig in i branchen med oärliga metoder, samt däreften kommer säkerheten bli så totalitär att de säljer speciella pokerdatorer, med fingeravtrycksmekanism..

 

Dock har jag ju inte sett programet än, men De flesta trojaner är spyware, som säljer information till reklamrelaterade företag, som i sin tur ger infomation i utbyte till reklam på sökrelaterade sidor osv, listan kan göras längre och mer troligare än vad de flesta riggteorier är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sicken nöt som suttit o förlorat miljoner till samma person under flera veckor, hur troligt låter det förresten? samt även om X hade en trojan, är risken att någon använt den i pokerrelaterade syften ej bevisat. ens trolig bara för att Y har haft riggen med sig ett par veckor, alternativt X var på tilthumör.

Det här verkar bara gå ut på att smutskasta pokern i helhet.

 

De flesta trojaner är spyware, som säljer information till reklamrelaterade företag, som i sin tur ger infomation i utbyte till reklam på sökrelaterade sidor osv, listan kan göras längre och mer troligare än vad riggteorin är.

 

Var inte "the terrorist" misstänkt för nåt sånt, att ha planterat ett program i en motståndares dator, som gjorde att han kunde se motståndarens hålkort och vann många miljoner på väldigt kort tid?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

möjligt jag har ingen kännedom om det, men nu handlar det om en svensk, som har lämnat in sin dator på en verkstad efter att han förlorat 'miljoner' på bad beats.

 

Jag ser det iallafall som mycket troligare att någon inte har sett hans kort.

 

LOL, jo så länge han bara säger: 1. Jag förlorade. 2. Jag hade en trojan.

 

Men det är väl hyffsat rimligt att han har någon grund för snacket om vad trojanen orsakade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LOL, jo så länge han bara säger: 1. Jag förlorade. 2. Jag hade en trojan.

 

Men det är väl hyffsat rimligt att han har någon grund för snacket om vad trojanen orsakade?

Nej, skulle bli föga förvånad om det nämns något mer än att verkstaden har lokaliserat trojanen, vad den heter, vad den är kapabel till att kunna göra, samt vilket land (IP nummret) informationen har sänts. Orsaken tror jag är för att Tv4 tycka sig ha en story inom ett kontroversiellt ämne, och kört hårt från en sida. Det är ju inte första gången isåfall

 

Har trojanen(spyware el. dyl) kommit in igenom en downloader(vilket de ofta gör), så kan man anta att trojanen kan ta kontroll över hela datorn. Det lär vara vinklade intervjuer med säkerhetsexperter dock, ser fram emot att såga detta i efterhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen borde man såga attityden hos all blåögda muppar som sätter sig vid nätpokerbord utan att fatta hur exploaterbart och enkelt det är att lägga in en trojan, designad för att se motståndarens hålkort.

 

Strutstaktiken, att stoppa huvet i sanden funkar ett tag till men folk i allmänhet är nog mer mottagliga för informationen som kommer ifrån reportaget än ett gäng insnöade pokertöntar som har skygglapparna på.

 

 

Se reportaget, öppna ögonen och fatta.

 

MVH Janne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...