Gå till innehåll

Excel COUNTIF problem med datum

Recommended Posts

Postad

Jag har en tabell med ca 300 rader i Excel som ser ut så här:

serienummer|titel|datum|beskrivning

Jag vill plotta en graf över den datan och gruppera antal över år enligt:

1992 12

1993 7

1994 34

osv..

Hur räknar jag antal rader som har 1992 som datum? Datum står som 1992-12-11. Jag har försökt med COUNTIF(range;"=1992") och många derivat runt det men får 0 hela tiden. Någon som kan??

Grafen kommer jag att rita från tabellen som samlar ihop år med antal.

Postad

Jag hittar inte heller någon smart funktion. Jag skulle nog infoga en kolumn till, "År" där jag bara extraherar årtalet. ÅR/YEAR heter funktionen. Då funkar ANTAL.OM/COUNT.IF

Du måste ändå ha en årskolumn om du ska få tabellen på det sätt som du vill. (Med pivotfunktion eller konsolidera-kommandot).

Om du vill slippa omvandla datumen till år så kan du använda DHÄMTA/DGET. Då kan du lägga in flexibla villkorsintervall. Typ >1992-01-01 och <1992-12-31 för att få 1992. Eller vilka datum du vill.

Nackdelen med databasfunktionerna är att om du inte använt det tidigare så tar det lite tid att lära sig. Du måste också definera upp databasen och villkorsfälten. Sedan kan det ta ganska mycket resurser från primärminnet om det är stora tabeller.

Fördelen är att det är heldynamiskt och du kan spontanfråga på mer saker med de andra databasfunktionerna. DSUM, DMAX etc

Och, ja jag har tråkigt på jobbet :-P

Postad

Ok bra tankar. Antar att om man extraherar året (med t.ex LEFT()) så blir det en string comparison istället?

Jag såg en lösning med SUMPRODUCT() som tyvärr inte funkade med Excel2007. Annars var den rätt smart.

Min data ligger inte i ett pivot vilket kanske är det stora problem..