Gå till innehåll

Flt $1/2 -


schenker

Recommended Posts

Förr var jag en vinnande FL-spelare men efter ett knapert år 2007 så blev ett av målet/nyårslöftena att satsa på NL. Tidigare ikväll kunde jag dock inte hitta tillräckligt med fullrings-bord på min nivå så jag köpte även in mig på ett FL-bord.

 

När handen utspelade sig så hade jag ingen koll alls på Fi men jag utgår generellt från att dom normalt är alldeles för loose. I efterhand har jag denna tunna stat på dom:

 

ewuenhob: 46 händer, 24% preflop, TAG pre, Aggro postflop

lagopus48: 32 händer, 28% preflop, LAG pre, Passive postflop

 

** Game ID 1834131616 starting - 2008-01-25 18:09:16

** Hold Me Tight [Hold em] (1.00|2.00 Fixed Limit - Cash Game) Real Money

- Haikonen sitting in seat 1 with $27.63

- wogeli sitting in seat 2 with $86.24

- lagopus48 sitting in seat 3 with $136.69

- schenker sitting in seat 4 with $30.37

- ewuenhob sitting in seat 5 with $48.71

- Taxistas sitting in seat 6 with $15.11

- Whirlaway sitting in seat 7 with $77.06

- _Maxiiimus_ sitting in seat 8 with $96.71

- shbou sitting in seat 9 with $11.56 [Dealer]

- Juzzman sitting in seat 10 with $54.11

Juzzman posted the small blind - $0.50

Haikonen posted the big blind - $1.00

** Dealing card to schenker: :Th::Ts:

wogeli folded

lagopus48 raised - $2.00

schenker raised - $3.00

 

Jag tror att jag leder och vill hamna HU

 

ewuenhob raised - $4.00

Taxistas folded

Whirlaway folded

_Maxiiimus_ folded

shbou folded

Juzzman folded

Haikonen folded

lagopus48 called - $4.00

schenker called - $4.00

 

** Dealing the flop: :Kh::6s::2h:

 

lagopus48 checked

schenker bet - $1.00

ewuenhob raised - $2.00

lagopus48 called - $2.00

 

Vad gör ni ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kastar direkt.......tyvärr på en fin hand, men det enda (i princip) som 4-betas är AA + ev KK och QQ. Synaren sitter inte helt otroligt på AK om 4-betaren kan ha QQ. Tror som sagt att du ligger under och drar till 2 kort.

 

 

edit: eller syna $1 och hoppas på en T :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

** Game ID 1834131616 starting - 2008-01-25 18:09:16

** Hold Me Tight [Hold em] (1.00|2.00 Fixed Limit - Cash Game) Real Money

- Haikonen sitting in seat 1 with $27.63

- wogeli sitting in seat 2 with $86.24

- lagopus48 sitting in seat 3 with $136.69

- schenker sitting in seat 4 with $30.37

- ewuenhob sitting in seat 5 with $48.71

- Taxistas sitting in seat 6 with $15.11

- Whirlaway sitting in seat 7 with $77.06

- _Maxiiimus_ sitting in seat 8 with $96.71

- shbou sitting in seat 9 with $11.56 [Dealer]

- Juzzman sitting in seat 10 with $54.11

Juzzman posted the small blind - $0.50

Haikonen posted the big blind - $1.00

** Dealing card to schenker: :Th::Ts:

wogeli folded

lagopus48 raised - $2.00

schenker raised - $3.00

 

Jag tror att jag leder och vill hamna HU

 

ewuenhob raised - $4.00

Taxistas folded

Whirlaway folded

_Maxiiimus_ folded

shbou folded

Juzzman folded

Haikonen folded

lagopus48 called - $4.00

schenker called - $4.00

 

** Dealing the flop: :Kh::6s::2h:

 

lagopus48 checked

schenker bet - $1.00

ewuenhob raised - $2.00

lagopus48 called - $2.00

schenker called - $1.00

 

** Dealing the turn: :Kd:

 

lagopus48 checked

 

Vad gör ni ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, sanningen var den att jag faktiskt la mig på floppen, efter att ha blivit raisad. Ljög ihop synen för att höra lite mer kommentarer.

Visst hade jag nästan potodds för syn,men det fanns ju den lilla chansen att någon satt på KK och då var man verkligen såld.

Fold förespråkade alla så det känns ju bra.

 

Så här såg det ut på riktigt:

 

** Game ID 1834131616 starting - 2008-01-25 18:09:16

** Hold Me Tight [Hold em] (1.00|2.00 Fixed Limit - Cash Game) Real Money

- Haikonen sitting in seat 1 with $27.63

- wogeli sitting in seat 2 with $86.24

- lagopus48 sitting in seat 3 with $136.69

- schenker sitting in seat 4 with $30.37

- ewuenhob sitting in seat 5 with $48.71

- Taxistas sitting in seat 6 with $15.11

- Whirlaway sitting in seat 7 with $77.06

- _Maxiiimus_ sitting in seat 8 with $96.71

- shbou sitting in seat 9 with $11.56 [Dealer]

- Juzzman sitting in seat 10 with $54.11

Juzzman posted the small blind - $0.50

Haikonen posted the big blind - $1.00

** Dealing card to schenker: :Th::Ts:

wogeli folded

lagopus48 raised - $2.00

schenker raised - $3.00

 

Jag tror att jag leder och vill hamna HU

 

ewuenhob raised - $4.00

Taxistas folded

Whirlaway folded

_Maxiiimus_ folded

shbou folded

Juzzman folded

Haikonen folded

lagopus48 called - $4.00

schenker called - $4.00

 

** Dealing the flop: :Kh::6s::2h:

 

lagopus48 checked

schenker bet - $1.00

ewuenhob raised - $2.00

lagopus48 called - $2.00

schenker folded

 

** Dealing the turn: :Kd:

 

lagopus48 checked

ewuenhob checked

 

** Dealing the river: :Jh:

 

lagopus48 checked

ewuenhob checked

lagopus48 shows: Ace of Hearts, 9 of Diamonds

ewuenhob shows: Ace of Diamonds, Queen of Hearts

ewuenhob wins $17.58 from the main pot

End of game 1834131616

 

 

Mina tior hade alltså räckt...inte alltid man får se detta facit (eftersom man ofta foldar HU), men det fick mig att fundera på om detta är största orsaken till att jag nuförtiden backar på FL? Att jag inte vågar fullfölja, vara tillräckligt aggresiv?

För jag tycker själv att jag behärskar preflop-spelet till 110% och är även aggro på floppen. Men sen tycks något fattas..kan det vara så att jag foldar i ledningen alldeels för ofta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Betta inte flop, låt preflopagressorn efter dig agera först, avgör sedan efter hu många spelare som är kvar och hur många bets du måste stoppa in när det är din tur igen om det är värt att fortsätta eller inte.

 

Känns inte alls rätt för mig. Att checka är alldeles för passivt, vid ett bet efter mig så har jag ju ingen aning om var jag står?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns inte alls rätt för mig. Att checka är alldeles för passivt, vid ett bet efter mig så har jag ju ingen aning om var jag står?

 

När hero bettade hade han ju uppenbarligen ingen aning var han stod heller eftersom en fi raisade och den andra kallsynade med sämre händer. Vad hade vi för nytta av donkbettet nu igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du säger att du inte har någon som helst koll på FI i detta läge antar jag att du går in med förutsättningen att folk spelar standard tills motsatsen har bevisats. Man skapar sig ju ganska snabbt en uppfattning om FI är jättetomte eller inte. Men i detta läge skulle jag förutsätta följande.

Raise UTG+1 = TT+, AJs+, KQs

Reraise UTG+2 (du) = TT+, AQs+,

4-bet MP1 = QQ+, AKs+

 

Eftersom UTG+1 kallsynar två smallbets från MP1 bör vi sätta honom på en fairly strong hand och MP1 på HDn ovan. Du kan mycket möjligt vara upp emot QQ och AJ och fi kanske viker turn om du spelar den snyggt. Men vi ska även ha i ryggraden att det är 1/2 vi spelar. Detta spelet skulle kanske funka på nivåer där folk orkar lägga en hand. Men det gör inte fi på 1/2

 

Jag skulle checkfolda floppen, titta på handhistoriken och ta lärdom av att det är överaggressiva tomtar som spelar.

 

Ser ingen som helst anledning att vara med i det här racet. Lagopus kallsynar ytterligare 2 smallbets på flopp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller helt med "Zap" här. Mot 2 okända/standard Fi så kan du ju inte räkna med att du leder när det blir action på en sån här flopp.

 

TT är en knölig hand.

 

Funderar lite halv-OT kring höjningen från Fi 1 med A9o. Lite tidigt att skjuta från UTG+1 med en sån hand vid ett fullt bord IMHO. Men det beror väl kanske på vilken karaktär spelet har? Vad säger ni andra om det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar lite halv-OT kring höjningen från Fi 1 med A9o. Lite tidigt att skjuta från UTG+1 med en sån hand vid ett fullt bord IMHO. Men det beror väl kanske på vilken karaktär spelet har? Vad säger ni andra om det?

 

Det ar ju klart den ar apdalig och sen kvittar det i princip vilken karaktar bordet har.

 

En annan grej. Nar ni gor upp fina hd-forslag i FL-analyserna tycker jag generellt att ni gor dem alldeles, alldeles for tighta. En random 1/2 FL-fisk behover inte oppna med JJ+ eller whatever bara for han sitter utg. Spelarna pa denna nivan (och dem flesta aven pa bra mkt hogre nivaer) ar antingen for losa (FR) eller for passiva eller annu oftare bade och.

 

Och sen allt snack om att man maste lagga en vinnande hand ibland bla bla bla. Det ar FL vi pratar om. Ytterligare en jattelacka hos manga multitablande nitgrindare ar att dem viker hander med showdownequity alldeles for ofta i mellanstora potter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ar ju klart den ar apdalig och sen kvittar det i princip vilken karaktar bordet har.

 

En annan grej. Nar ni gor upp fina hd-forslag i FL-analyserna tycker jag generellt att ni gor dem alldeles, alldeles for tighta. En random 1/2 FL-fisk behover inte oppna med JJ+ eller whatever bara for han sitter utg. Spelarna pa denna nivan (och dem flesta aven pa bra mkt hogre nivaer) ar antingen for losa (FR) eller for passiva eller annu oftare bade och.

 

Och sen allt snack om att man maste lagga en vinnande hand ibland bla bla bla. Det ar FL vi pratar om. Ytterligare en jattelacka hos manga multitablande nitgrindare ar att dem viker hander med showdownequity alldeles for ofta i mellanstora potter.

 

Du har rätt i att många antagligen lägger för många händer med showdown equity, men i det här fallet så ser jag inte att det är särskilt hög SDE om nu FI1 och FI2s händer hade vart mörka.

 

Huruvida tight min antagande HD är, så kan jag hålla med dig om att den är tight, men detta är också för att FI är helt okänd i detta fallet. Givetvis finns det folk som öppnar upp med A9o utg+1 men jag tycker verkligen inte att det illhör vanligheterna.

 

Just UTG och UTG+1 tycker jag folk oftast är relativt tighta på

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

/.../

Nar ni gor upp fina hd-forslag i FL-analyserna tycker jag generellt att ni gor dem alldeles, alldeles for tighta. En random 1/2 FL-fisk behover inte oppna med JJ+ eller whatever bara for han sitter utg. Spelarna pa denna nivan (och dem flesta aven pa bra mkt hogre nivaer) ar antingen for losa (FR) eller for passiva eller annu oftare bade och.

 

Och sen allt snack om att man maste lagga en vinnande hand ibland bla bla bla. Det ar FL vi pratar om. Ytterligare en jattelacka hos manga multitablande nitgrindare ar att dem viker hander med showdownequity alldeles for ofta i mellanstora potter.

 

Men alltså... Vi leder knappast på den här floppen, åtminstone inte ofta. En syn för ett litet bet är väl okej, men när vi donkar floppen (vilket vi inte borde IMHO) och får höjning och kallsyn så ligger vi troligen efter i de allra flesta fallen. Dock inte den här gången. Om någon har en K så drar vi till 2 outs, vilket händer mer ofta än inte enl min uppfattning eftersom många är livrädda för att höja utan åtminstone TP.

 

Vad gäller din kommentar om öppning, så ja, det kan öppnas med nästan vad som helst, men inte gärna höjas med vad som helst. När det höjs så smalnar HDn ganska betänkligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När hero bettade hade han ju uppenbarligen ingen aning var han stod heller eftersom en fi raisade och den andra kallsynade med sämre händer. Vad hade vi för nytta av donkbettet nu igen?

 

Schenker spelade helt rätt. Nio gånger av tio när spelet går så här, på den här nivån, så ligger han efter, och har alltså fått precis den information han ville ha med sin satsning. Det här var den tionde gången. Alltså, gör en anteckning om fi:s spelstil, sedan spelar vi nästa hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan grej. Nar ni gor upp fina hd-forslag i FL-analyserna tycker jag generellt att ni gor dem alldeles, alldeles for tighta. En random 1/2 FL-fisk behover inte oppna med JJ+ eller whatever bara for han sitter utg. Spelarna pa denna nivan (och dem flesta aven pa bra mkt hogre nivaer) ar antingen for losa (FR) eller for passiva eller annu oftare bade och.

 

Och sen allt snack om att man maste lagga en vinnande hand ibland bla bla bla. Det ar FL vi pratar om. Ytterligare en jattelacka hos manga multitablande nitgrindare ar att dem viker hander med showdownequity alldeles for ofta i mellanstora potter.

 

Jag tycker att du säger emot dig själv här. Du skriver att spelarna på den här nivån är för passiva. Det betyder alltså att de har en ganska smal distribution när de väl höjer.

 

Jag tittade i min databas, de fem spelarna som jag har spelat flest händer mot, har PFR% på 4, 8, 3, 9 och 7 %. Och PFR%-snittet på de 30 som jag har flest händer mot, är ca 6 %. Och från UTG kan vi nog utgå ifrån att de höjer med mindre än 6 % av händerna.

 

Sedan har jag lagt rejält mycket tid på att analysera vad jag själv har för luckor, och det visade sig att den troligen allra största luckan var att jag förlorar alldeles för mycket pengar på par. Jag har höjt mitt resultat efter att jag blev bättre på att lägga fler par. Och det stämmer också rätt bra med passiviteten på en standard-fi på den här nivån. Får du action så har fi som regel bättre än ett par. Undantagen, som i OP:s exempel, bekräftar regeln.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för all nyttig input, både från dom som höll med mig och dom som inte höll med mig!

 

Hade min hand showdown equity (kan för lite om det)?

Sett i backspegeln så inser jag att jag faktiskt hade vunnit denna hand om jag bara hade tagit "nästan potoddset" på floppen (synat raise).

För när ännu en K kom på turn så hade jag känt mig lite tryggare. Då hade jag varit beredd på att syna ned.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som tror att de flesta har premium händer UTG så kan jag bara säga att jag raisar med alla spelbara händer UTG på FL 1/2, när jag är på det humöret. Har ingen loggad statistik, men det känns som att det blir rundfold >80% av fallen. När man får syn skadar det ju inte så mkt, eftersom FI måste få träff för att kunna fortsätta, jag kan representera ett träffat ess, eller ett överpar. Och det blir oftast stora potter när man träffar ordentligt med låga connectors. Så jag tror det är värde att spela så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som tror att de flesta har premium händer UTG så kan jag bara säga att jag raisar med alla spelbara händer UTG på FL 1/2, när jag är på det humöret. Har ingen loggad statistik, men det känns som att det blir rundfold >80% av fallen. När man får syn skadar det ju inte så mkt, eftersom FI måste få träff för att kunna fortsätta, jag kan representera ett träffat ess, eller ett överpar. Och det blir oftast stora potter när man träffar ordentligt med låga connectors. Så jag tror det är värde att spela så.

 

"De flesta" höjer nog premiumhänder UTG. Men visst, mot veka motståndare som kallsynar för mycket och har en tight 3-betsdistro så funkar det väl. Det är riktigt dåligt värde i det mot observanta motståndare med vid 3-betsdistro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som tror att de flesta har premium händer UTG så kan jag bara säga att jag raisar med alla spelbara händer UTG på FL 1/2, när jag är på det humöret. Har ingen loggad statistik, men det känns som att det blir rundfold >80% av fallen. När man får syn skadar det ju inte så mkt, eftersom FI måste få träff för att kunna fortsätta, jag kan representera ett träffat ess, eller ett överpar. Och det blir oftast stora potter när man träffar ordentligt med låga connectors. Så jag tror det är värde att spela så.

 

Jo, men det är vad DU gör, och det är totalt ointressant. Det vi pratar om är vad det stora flertalet gör. Det är klart att det alltid finns undantag, och de spelarna får man skaffa sig en läsning på. Men hur ska man spela mot en totalt okänd fi?

 

Jag tittade i min databas, de fem spelarna som jag har spelat flest händer mot, har PFR% på 4, 8, 3, 9 och 7 %. Och PFR%-snittet på de 30 som jag har flest händer mot, är ca 6 %.

 

Och flertalet verkar inte spela som dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Schenker spelade helt rätt. Nio gånger av tio när spelet går så här, på den här nivån, så ligger han efter, och har alltså fått precis den information han ville ha med sin satsning. Det här var den tionde gången. Alltså, gör en anteckning om fi:s spelstil, sedan spelar vi nästa hand.

 

Kanske har du rätt, jag har inte spelat 1/2 FR på rätt länge. Mot bättre motstånd är dock informationen du får genom att donka floppen värdelös. En syn kan betyda ett monster och en raise kan betyda mellanpar eller hålstegdrag likaväl som tvärtom. Du kommer inte att kunna spara bets genom att göra informationsbet utan måste istället spela utifrån din equity och fi:s karaktäristika.

 

"Math is in - Guessing is out"

-The Bryce

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...