Gå till innehåll

Reads online


Kontextus

Recommended Posts

Vilka reads brukar ni få mest användning av vid NL-spel? Före floppen är det ju inte så svårt att gissa vilken range det rör sig om när någon höjer 4 x bb eller mer (såvida det inte är fråga om en maniac) så frågan gäller främst floppen och hur Fi spelar på turn. Jag undrar inte bara över storleksnivå på bettar, höjningar och återhöjningar i olika situationer utan även om tecken på slowplay m.m. Försök hålla kritiknivån på ett minimum så att tänkvärda tips får större utrymme än irritation och jävelskap, d v s argument framför attityd.

 

Man bör ju variera sitt spel för att bli svårläst vid borden så en fråga är vad folk brukar ha svårast för att variera? Alltså ett upprepat mönster som är bra att ta fasta på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka reads brukar ni få mest användning av vid NL-spel? Före floppen är det ju inte så svårt att gissa vilken range det rör sig om när någon höjer 4 x bb eller mer (såvida det inte är fråga om en maniac) så frågan gäller främst floppen och hur Fi spelar på turn.

 

va??? du anser det lätt att läsa vad folk höjer med 4x pre men inte flopp/turn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

va??? du anser det lätt att läsa vad folk höjer med 4x pre men inte flopp/turn?

Det är generellt sett vanligare att vem som helst höjer kraftigt före floppen om de sitter med något av de högsta pocketparen. Sällan sådana höjningar med t ex 22-66. På flopp och turn förekommer dock stora värdebettar av lösare spelare som har ett bra drag men ännu inte träff, det förekommer bluffar om du visar tecken på osäkerhet (med t ex AK utan träff) och det är svårt att gissa sig till om någon sitter med ett mellanpar som denne försöker försvara. Så mitt svar på din fråga är att det åtminstone är lättare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I framförallt fixed limit har jag noterat att väldigt många spelare kör på hårt och snabbt hela vägen om de sitter med KK eller AA. Det är förstås helt rätt med kungarna oavsett om man möter en eller flera spelare eftersom det alltid kan dyka upp ett A (utöver annat). Med AA på hand är det ju bara tvåpar, triss, stege och färg som hotar och därför förvånas jag över att så många nästan tycks vilja skrämma en enda motspelare till fold med väldigt aggressivt spel när det varken finns steg- eller färgdrag ute. Visst är det bara ett högt par men jag brukar iallafall representera lite osäkerhet genom långsam "eftertänksam" bettning. Spelar man ett tag mot mig så blir det iockförsig en tell för Fi men jag brukar spela ungefär så även utan träff p g a just osäkerhet ;). Iallafall så är folks mycket snabba bettar ett vanligt tecken på att man möter något av topp-paren. Flopp- och turnkorten hinner knappt komma innan de har bettat och de återhöjer blixtsnabbt om man återhöjer dem. Känns det igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I framförallt fixed limit har jag noterat att väldigt många spelare kör på hårt och snabbt hela vägen om de sitter med KK eller AA. Det är förstås helt rätt med kungarna oavsett om man möter en eller flera spelare eftersom det alltid kan dyka upp ett A (utöver annat). Med AA på hand är det ju bara tvåpar, triss, stege och färg som hotar och därför förvånas jag över att så många nästan tycks vilja skrämma en enda motspelare till fold med väldigt aggressivt spel när det varken finns steg- eller färgdrag ute.

 

Jag hämtar tjäran, vem ordnar fjädrar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har alltid innan haft uppattningen om att man ska växla i spelet och ex. variera höjningar med samma kort mm mm.

Detta kanske är en linje som låter mer spännande än hur effektivt det är ...antagligen så är det effektivt att variera spelet om man spelar på 1-2 bord.

 

Jag har ändrat mitt spel och kör på en ganska enkel smal linje och hittat ett bra standardspel och tycker detta har funkat mycket bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hämtar tjäran, vem ordnar fjädrar?

Jag tycker inte att det är märkligt att man bettar mycket med KK och AA vare sig före eller efter floppen så tolka mig inte fel. Det är KK/AA-spelares ofta ovanligt snabba bettande och blixt-återhöjande jag syftar på. Har man höjt rejält före och spelar på det viset så visar man ju med all tydlighet vad man spelar för typ av hand. Åtminstone standardspelare. Maniacs och smarta bullys kan förstås representera högt PP med vilken hand som helst från början till slut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tycker man blir mer svårläst om man inte varierar sig. ha några få linjer man tar med breda ranger istället. helst ska man ha så bra range att man kan säga till motståndaren exakt vilka händer man har och han inte kan göra ett skit åt det.

Stämmer bra. Hur anpassar du din HD och betsize till den spelstil som du är mest bekväm med?

 

Jag håller på att träna lite NL CG på låga nivåer och tycker mig ha hittat någorlunda rätt vad gäller betsize men har lite svårt att anpassa min HD till den stil som passar mig bäst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
På flopp och turn förekommer dock stora värdebettar av lösare spelare som har ett bra drag men ännu inte träff/.../QUOTE]

 

Med AA på hand är det ju bara tvåpar, triss, stege och färg som hotar och därför förvånas jag över att så många nästan tycks vilja skrämma en enda motspelare till fold med väldigt aggressivt spel /.../

 

:shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På flopp och turn förekommer dock stora värdebettar av lösare spelare som har ett bra drag men ännu inte träff/.../QUOTE]

 

Med AA på hand är det ju bara tvåpar, triss, stege och färg som hotar och därför förvånas jag över att så många nästan tycks vilja skrämma en enda motspelare till fold med väldigt aggressivt spel /.../

 

:shock:

Tottyville förstår inte :rolleyes:. Jag antar att du stör dig på uttrycket värdebetta vilket ju är lite fel utan träff men continuationsbetta är väl inte heller riktigt rätt om han inte har bettat eller återhöjt förrän på turn? Omslag är nog bäst beskrivning för det jag menar. Det där om AA får du gärna kommentera och inte bara se ut som ett frågetecken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...