Gå till innehåll

Bankrulle


Madz

Recommended Posts

Anledningen till att du hört så olika är troligen pga att det inte finns något korrekt belopp för hur stor en bankrulle ska vara. Däremot brukar man säga att 30 inköp för den nivån du spelar är en bra tumregel.

 

Personligen ligger jag runt 15 inköp men o andra sidan så lever inte jag på det utan det är mer ett extra tillskott i kassan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kör $20+2 s&g (5manna).

 

Jag kör ca 4 bord åt gången alltså $80+8. ska jag då ha en rulle på 30x$22 eller 30x$88?

 

 

Nja, eftersom du multitablar och kör bara 5manna så får du helt enkelt ta femtedirivatan ur hur många bord du tablar och gångra det med 30 inverterat med raken.

 

Rätt svar ligger runt 43,65.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, eftersom du multitablar och kör bara 5manna så får du helt enkelt ta femtedirivatan ur hur många bord du tablar och gångra det med 30 inverterat med raken.

 

Rätt svar ligger runt 43,65.

 

tack, men kan du visa uträkningen? Jag testade på min miniräknare men fick fel så hur räknar du ut det? Och vad blir den slutliga rullen jag bör ha för att multitabla $20+2 på 4 bord?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte hur någon som försörjer sig på poker någonsin kan känna sig trygg med under 100 inköp.

Mjo, för man har ju verkligen swings på 60-70 inköp. Klart att man går ner om man backar en del. Annars får man väl ta stake. Någon som lever på poker har förmodligen så gott rykte då personen i fråga borde ha plussat så bra under en längre period så att någon vågar investera i en.

 

100 inköp är verkligen overkill om man känner sig säker på nivån. Tycker inte man ska tänka så mycket kring BR-krav. Men visst bör man absolut ha ett minimum på cirka 30 inköp för nivån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man ska ha så mycket pengar online att man kan dels spela på den nivån som man har som basnivå dels kan skotta när fiskarna får för sig att spela highstakes. Då får man nog dock implementera stopploss för att inte gula.

 

Ca 20 inköp räcker för mig för att kunna spela mitt A-game. Och jag går givetvis ner i nivå om jag backar för många inköp! Backar du 10 inköp så har du ju plötsligt 20 inköp igen bara du går ner i nivå.

Men 30-40 inköp på min lägsta nivå känns dock som ett minimum för att kunna jaga fiskfan när han får för sig att skotta på 10 gånger högre nivå än man själv är van vid, och då är man nere på 3-4 inköp så då blir det till att ha väldigt restriktiv stopplossregel.

 

100 inköp är inte kul att ha online efter man blivit hackad första gången.... 100 inkö på på 10/20 blir över en miljon kronor på en pokersite med bara ett lösenord och pokernick som säkerhet....

 

Har de som väljer 100 inköp då väntat tills de har 200 inköp på den underliggande nivån innan de går upp i nivå???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bankrulle och bankrulle. Lever man på det och anser hela sitt kapital som bankrulle så tycker jag man bör eftersträva uppåt 100 inköp iaf men det är ju så sjukt individuellt.

 

Att räkna med är att man mycket väl kan backa 20 inköp på ett par dagar om man inte är en jättenit då förstås så det är ju bara utgå från det, att inte få panik om man torskar 20 inköp.

 

Lever man inte på det och är riskbenägen är det väl inget problem att sitta och försöka grinda upp från 10 inköp liksom och gå ner när den börjar närma sig 5 typ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att räkna med är att man mycket väl kan backa 20 inköp på ett par dagar om man inte är en jättenit då förstås så det är ju bara utgå från det, att inte få panik om man torskar 20 inköp.

 

En jättenit har lika stora swings, torligen ännu större swings än en LAG givet att båda är lika bra. En nit blir så beroende av de få stora potterna han blir inblandad i att flera såna förluster blir förödande. Precis på samma sätt som FL har större swings än NL.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En jättenit har lika stora swings, torligen ännu större swings än en LAG givet att båda är lika bra. En nit blir så beroende av de få stora potterna han blir inblandad i att flera såna förluster blir förödande. Precis på samma sätt som FL har större swings än NL.

 

MrDawwe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Tanken med en bankrulle är att UNDVIKA ATT BLI PANK när man har en dålig period så att man har pengar kvar "när turen jämnar ut sig".

 

För att bestämma sig för en storlek på bankrullen måste man först och främst bestämma sig för hur illa det är att bli pank. Är det KATASTROF, ILLA eller helt OK.

 

Det är troligen vettigt att försöka kvantifiera detta som att "jag vill att risken att bli pank ska var 1%, eller 5%" även om det är lite oklart exakt vad det betyder.

 

Vad jag förstår spelar de flesta så att de har en bankrulle och varje vecka eller månad tar de ut allt som överstiger den bankrullen. Det är en rimlig metod, men man ska komma ihåg att med den metoden är risken att bli pank exakt 100% oavsett hur stor bankrullen är (även med 100 inköp). Frågan är bara hur lång tid det tar.

 

Om man inte vill bli pank tycker jag att det är rimligt att bestämma sig för en "första" bankrulle (på ex 30 inköp, beroende på hur stor edge du har och hur stor varians din spelstil har) och sedan bestämma att en viss procent av alla vinster, eller en viss summa i timmen, ska gå tillbaka till bankrullen. Om man strikt håller sig till det systemet går det att räkna ut en sannolikhet att man blir pank förr eller senare, och blir man inte pank växer bankrullen till oändligheten (förutsatt att man är en vinnande spelare naturligtvis).

 

I praktiken vill man väl använda pengarna någon gång men jag arbetar så att jag för tillbaka ett visst antal dollar till bankrulle varje timme jag spelar (oavsett hur det går).

 

Jag tror också att det är rimligt att gå ned i nivå när man förlorat exempelvis halva bankrullen. Detta minskar risken att bli pank och gör att man kan spela högre från början.

 

I Bill Chen och Jerrod Ankenmans bok "The mathematics of poker" behandlas frågan om bankrulle ur ett matematiskt perspektiv. Se s. 281 - 294.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tanken med en bankrulle är att UNDVIKA ATT BLI PANK när man har en dålig period så att man har pengar kvar "när turen jämnar ut sig".

 

För att bestämma sig för en storlek på bankrullen måste man först och främst bestämma sig för hur illa det är att bli pank. Är det KATASTROF, ILLA eller helt OK.

 

Det är troligen vettigt att försöka kvantifiera detta som att "jag vill att risken att bli pank ska var 1%, eller 5%" även om det är lite oklart exakt vad det betyder.

 

Vad jag förstår spelar de flesta så att de har en bankrulle och varje vecka eller månad tar de ut allt som överstiger den bankrullen. Det är en rimlig metod, men man ska komma ihåg att med den metoden är risken att bli pank exakt 100% oavsett hur stor bankrullen är (även med 100 inköp). Frågan är bara hur lång tid det tar.

 

Om man inte vill bli pank tycker jag att det är rimligt att bestämma sig för en "första" bankrulle (på ex 30 inköp, beroende på hur stor edge du har och hur stor varians din spelstil har) och sedan bestämma att en viss procent av alla vinster, eller en viss summa i timmen, ska gå tillbaka till bankrullen. Om man strikt håller sig till det systemet går det att räkna ut en sannolikhet att man blir pank förr eller senare, och blir man inte pank växer bankrullen till oändligheten (förutsatt att man är en vinnande spelare naturligtvis).

 

I praktiken vill man väl använda pengarna någon gång men jag arbetar så att jag för tillbaka ett visst antal dollar till bankrulle varje timme jag spelar (oavsett hur det går).

 

Jag tror också att det är rimligt att gå ned i nivå när man förlorat exempelvis halva bankrullen. Detta minskar risken att bli pank och gör att man kan spela högre från början.

 

I Bill Chen och Jerrod Ankenmans bok "The mathematics of poker" behandlas frågan om bankrulle ur ett matematiskt perspektiv. Se s. 281 - 294.

 

Förutom ett par grova fel som i "För att bestämma sig för en storlek på bankrullen måste man först och främst bestämma sig för hur illa det är att bli pank. Är det KATASTROF, ILLA eller helt OK. " var det en ganska bra sammanfattning på bankrullemanagement ABC

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...