Incognito Postad 15 Januari , 2008 Rapport Postad 15 Januari , 2008 Varje gång man kollar in dollarkursen så har den gått ner. Varför har dollarn gått såååååååååå dåligt senaste åren? Vad för makrovariabler ligger bakom denna tragiska utveckling? Finns det ngn botten som ni ser det? Kan det rent av vända? Finns det hopp eller ska man casha ut sina $ o ha en minimal rulle på kontot i form av USD? Citera
knallpacko Postad 15 Januari , 2008 Rapport Postad 15 Januari , 2008 Vad jag har hört från tidningar och tv så spås den inte sluta sjunka förrän runt 5 kr, hur man kan veta det har jag ingen aning om. Så det är nog lika bra att ha en liten rulle på siten och sätta över pengar eller casha ut ganska frekvent. Citera
psykologen Postad 15 Januari , 2008 Rapport Postad 15 Januari , 2008 Vad för makrovariabler ligger bakom denna tragiska utveckling? Hört talas om Irakkriget och det enorma budgetunderskottet? Citera
baller Postad 15 Januari , 2008 Rapport Postad 15 Januari , 2008 Trycker man mer pengar när man behöver dem (tex till krig eller annat) så förlorar de redan existerande pengarna värde. Citera
Incognito Postad 15 Januari , 2008 Författare Rapport Postad 15 Januari , 2008 Trycker man mer pengar när man behöver dem (tex till krig eller annat) så förlorar de redan existerande pengarna värde. Så sant men den fristående riksbanken trycker väl inte upp fler slantar till kriget, eller är dom i maskopi med Bush-regeringen? Citera
Sotomayor Postad 15 Januari , 2008 Rapport Postad 15 Januari , 2008 Finns en överhängande makro ekonomisk orsaks förklaring och det är den negativa Bytesbalansen. USA har ett enormt handels underskott mot omvärlden och tvingas låna för att täcka detta underskott. Detta har man gjort under hela Bush administrationens tid, trots flertalet varningar från ekonomer. Följden blir en svagare valuta, samtidigt som exportbolagen faktiskt får lite vind i seglen. Citera
Nickefik Postad 15 Januari , 2008 Rapport Postad 15 Januari , 2008 USA har ett enormt handels underskott mot omvärlden och tvingas låna för att täcka detta underskott. Jag läste en siffra häromdagen att USA i snitt lånar $2,500,000,000 varje dag. Förstår inte riktigt hur det fungerar på den här nivån. Privatekonomiskt skulle det ju komma en dag då man inte fick låna mer... Citera
Skalman5 Postad 15 Januari , 2008 Rapport Postad 15 Januari , 2008 Jag läste en siffra häromdagen att USA i snitt lånar $2,500,000,000 varje dag. Förstår inte riktigt hur det fungerar på den här nivån. Privatekonomiskt skulle det ju komma en dag då man inte fick låna mer... Skulle vilja se "Lyxfällangänget" ta tag i USA´s statsfinanser.. Quotes ur serien: Inga mer krig föräns budgeten är i balans! Har du inte råd med olja får du skaffa en mer energieffektiv bil! Du har ju konsumerat för pengar du inte har George!, tex förra veckan ökade du ju anslaget för CIA utan att ha täckning för det i budgeten. Nu säljer vi CIA på blocket och fixar dig ett litet billigare boende.. Och så vidare.... Citera
Sotomayor Postad 15 Januari , 2008 Rapport Postad 15 Januari , 2008 Jag läste en siffra häromdagen att USA i snitt lånar $2,500,000,000 varje dag. Förstår inte riktigt hur det fungerar på den här nivån. Privatekonomiskt skulle det ju komma en dag då man inte fick låna mer... Hej, Ett lands förmåga att låna upp pengar och kostnaden för detta styrs i mångt och mycket av de kreditvärderingar som görs av institut, som exempelvis Standard, Moodys mfl. Kostnaden för lånen stiger i takt med att landets kreditbetyg sjunker till exempelvis A-. Så, Ja, man kan säga att du har rätt i att det blir svårare och dyrare att få krediter när ekonomin är i obalans. Märk väl ordet obalans, vilket inte innebär samma sak som att det går dåligt (komplext här). Faktum är att den Amerikanska ekonomin inte går direkt dåligt, då tillväxt siffrorna fortfarand är på en historiskt sett godgönd nivå. Dock finns det som sagt andra orosmoln, som bytesbalansen och budgetunderskottet. Känns som att jag var en aning oklar, men det kan vara svårt att sammanfatta ett lands finanser i bloggformat på några minuter. Mvh Citera
vetgirig Postad 15 Januari , 2008 Rapport Postad 15 Januari , 2008 Ett företag som går bra och hela tiden visar vinster och ökade tillgångar samt expanderar på marknaden kan från en bank få fler och fler lån för att bekosta den fortsatta expansionen - detta kan fortgå under väldigt många år. Företaget får fler lån för att företazget hela tiden investerar dem i ökad expansion som leder till högre och högre vinster för företaget. Detsamma gäller för länder - så länge som landet går bra så kan långivarna fortsätta att låna ut mera pengar till landet utan att behöva oroa sig för att få betalt för sina fodringar. Citera
bossbaver Postad 15 Januari , 2008 Rapport Postad 15 Januari , 2008 Skulle vilja se "Lyxfällangänget" ta tag i USA´s statsfinanser..Quotes ur serien: Inga mer krig föräns budgeten är i balans! Har du inte råd med olja får du skaffa en mer energieffektiv bil! Du har ju konsumerat för pengar du inte har George!, tex förra veckan ökade du ju anslaget för CIA utan att ha täckning för det i budgeten. Nu säljer vi CIA på blocket och fixar dig ett litet billigare boende.. Och så vidare.... LOL Citera
VDOP Postad 15 Januari , 2008 Rapport Postad 15 Januari , 2008 tillväxt siffrorna OT, jag vet. Men jag tycker att du överlag har ett korrekt och vårdat språk, och blir väldigt förvånad när jag ser den ena särskrivningen efter den andra. How come? Admin - onödigt ot, varning utdelad. Citera
Kape Postad 15 Januari , 2008 Rapport Postad 15 Januari , 2008 Skulle vilja se "Lyxfällangänget" ta tag i USA´s statsfinanser..Quotes ur serien: Inga mer krig föräns budgeten är i balans! Har du inte råd med olja får du skaffa en mer energieffektiv bil! Du har ju konsumerat för pengar du inte har George!, tex förra veckan ökade du ju anslaget för CIA utan att ha täckning för det i budgeten. Nu säljer vi CIA på blocket och fixar dig ett litet billigare boende.. Och så vidare.... Jag tror att de redan haft med dagens regering i Sverige i ett avsnitt som inte sänts. - A-kassa? Vem betalar den? Staten, det har ni inte råd med. - Trafikförsäkringar? Det får ni lägga över till bilister och försäkringsbolag. - Försvar? Vem ska ni kriga mot, där kan vi spara in en hel del onödiga prylar! - Svenska Spel? Det verkar ju gå bra, håll hårt vid den inkomsten. - Tobak? Låt rökare/snusare betala mera, de kommer ändå att fortsätta köpa. Citera
Sotomayor Postad 15 Januari , 2008 Rapport Postad 15 Januari , 2008 OT, jag vet. Men jag tycker att du överlag har ett korrekt och vårdat språk, och blir väldigt förvånad när jag ser den ena särskrivningen efter den andra. How come? Admin - onödigt ot, varning utdelad. Sorry, men jag försöker verkligen låta bli särskrivningar. Anledningen är att jag bor i ett engelsktalande land och har gjort merparten av mina universitetssutier vid ett engelskt universitet. I engelskan slår man aldrig ihop två ord, vilket jag tycker känns helt rätt i de flesta fall. Dock är det ju tvärtom i svenskan. Mvh Citera
VDOP Postad 15 Januari , 2008 Rapport Postad 15 Januari , 2008 Sorry, men jag försöker verkligen låta bli särskrivningar. Anledningen är att jag bor i ett engelsktalande land och har gjort merparten av mina universitetssutier vid ett engelskt universitet. I engelskan slår man aldrig ihop två ord, vilket jag tycker känns helt rätt i de flesta fall. Dock är det ju tvärtom i svenskan. Mvh Okej, inga problem. Var mest nyfiken. Citera
VDOP Postad 15 Januari , 2008 Rapport Postad 15 Januari , 2008 Admin - onödigt ot, varning utdelad. Obefogad varning? Folk kommer undan med könsord och svordomar, men jag blir varnad när jag i en vänlig ton ställer en enkel fråga. Citera
Appel Postad 15 Januari , 2008 Rapport Postad 15 Januari , 2008 Obefogad varning? Folk kommer undan med könsord och svordomar, men jag blir varnad när jag i en vänlig ton ställer en enkel fråga. Det var inte ngn varning du fick utan en tillsägelse (gult kort) Att folk kan komma undan med dåligt språkbruk är inget som är bra det heller. Det är jättebra om ni använder er av anmälningsknappen som finns vid varje inlägg om ni tycker att ngt inlägg skall rapporteras. Citera
Beppe Postad 15 Januari , 2008 Rapport Postad 15 Januari , 2008 http://search.japantimes.co.jp/cgi-bin/eo20071128gd.html Citera
Skalman5 Postad 15 Januari , 2008 Rapport Postad 15 Januari , 2008 http://search.japantimes.co.jp/cgi-bin/eo20071128gd.html Grymmt läsvärd artikel! Sen läser man denna: http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?stat=0&ArticleID=2008%5c01%5c14%5c265148&SectionId=Ettan&menusection=Startsidan;Huvudnyheter Som Svensk känns det ju jäääääääääävligt tryggt med bananvaluta i plånboken istället för €.. Citera
LuckyStar5.1 Postad 18 Januari , 2008 Rapport Postad 18 Januari , 2008 Tog ut ALLT från poker konton och neteller igår ! Just nu sitter jag faktiskt ganska "gul" på pokersiterna ...jag kan inte så mycket om detta men en släkting som handlar valutor rekomenderade att ta ut alla dollars som är möjligt ! Var nere på banken idag och skulle lägga om våra huslån och killen sa samma sak . Så rekomendatioenrna verkar vara att ha pengarna i skr eller i € ! Citera
LuckyStar5.1 Postad 18 Januari , 2008 Rapport Postad 18 Januari , 2008 http://search.japantimes.co.jp/cgi-bin/eo20071128gd.html Bra artikel ! Känns väldigt olustigt nu ... -08 = € -09 = $ = 4 skr Fyllevärdering ...men ändå ! Citera
Pepperpum Postad 18 Januari , 2008 Rapport Postad 18 Januari , 2008 Hmm, frågan är väl när pokersidorna börjar lägga om från dollarn till euro? Eller det kanske är lurigt då bolagen som sköter transaktionerna är amerikanske eller nåt sånt? Citera
LuckyStar5.1 Postad 19 Januari , 2008 Rapport Postad 19 Januari , 2008 Hmm, frågan är väl när pokersidorna börjar lägga om från dollarn till euro? Eller det kanske är lurigt då bolagen som sköter transaktionerna är amerikanske eller nåt sånt? Jag skulle helt klart uppskatta € på pokerkontot ! ...tror iofs att ongame och BOSS har € nuförtiden? Citera
Hjort Postad 19 Januari , 2008 Rapport Postad 19 Januari , 2008 Finns en överhängande makro ekonomisk orsaks förklaring och det är den negativa Bytesbalansen.Nej, det gör det inte alls. I bästa fall är det en passande efter-faktumet förklaring och inte något som har en rimligt förutsägande effekt. Om du läst ekonomi och tror att det finns en rationell förklaring till att valutan är övervärderad, hur förklarar du att en jättehög pengar och supersmarta människor inte dragit nytta av det och sänkt den? Det är liksom inte bara du i hela världen som läst en grundläggande ekonomibok... Ok om du tror att det är en liten, subtil skillnad, men det låter som du tycker det är något uppenbart. Jag hoppas att du iallafall tjänat någon miljon på valutamarknaden, om det nu är så väldigt tydligt. Om du nu vill hävda något så kan du ju säga att valutan är väldigt skakig. Men det är förstås också något man förväntar sig se avspeglat i optionspriser, om det nu är väldigt tydligt. Citera
Illvillja Postad 19 Januari , 2008 Rapport Postad 19 Januari , 2008 Jag vill ha dollarn tillbaka på 11 SEK / $1 igen Försökte byta ut mitt $-konto på Betfair till SEK, då de känns drygt o tappa 20% per år i valutaförlust (en gång i tiden tyckte man att man gjorde rätt att lägga kontot o USD pga NETELLER). Va dock tyvärr typ det enda man inte kunde ändra... Citera
Recommended Posts