Gå till innehåll

AAxx - Push?


Mjukis

Recommended Posts

** Game ID 1815157969 starting - 2008-01-14 05:54:58

** Under Forests [Omaha] (0.50|1.00 Pot Limit - Cash Game) Real Money

 

- northstar888 sitting in seat 1 with $221.88 [sitting out]

- Hero sitting in seat 2 with $98.53

- IAMFISHNKING sitting in seat 3 with $120.18 [Dealer]

- con1664 sitting in seat 5 with $25.15

 

con1664 posted the small blind - $0.50

Hero posted the big blind - $1.00

 

** Dealing card to Hero: Ace of Hearts, Ace of Clubs, 8 of Spades, 9 of Diamonds

IAMFISHNKING called - $1.00

con1664 raised - $4.00

Hero raised - $13.00

IAMFISHNKING called - $13.00

con1664 called - $13.00

 

** Dealing the flop: 2 of Diamonds, Jack of Spades, 3 of Spades

con1664 went all-in - $12.65

Hero ??

 

Ska jag potta för att isolera för att spela hu mot shortisens troliga fd eller bara ta syn för att kolla vad utg gör?

Synar jag kan ju likagärna utg pusha med sin hand och jag får ändå dega in eller hitta fold.

Halvdålig på att hitta reads på folk men Fishking är enligt mig ganska LAG.

 

Hur rätt/fel är det att pusha med any AA preflop, som i tex den här handen.

Och hur ofta är det rätt att pusha postflop nästan oavsett flop om du är HU?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att säga här om du leder eller inte.

De flesta är obenägna att pusha utan minst tvåpar här. Alternativt combo steg/färgdrag. I alla dessa ligger du ju efter. Jag hittar nog oftast folden här.

 

En grej att tänka på med AAxx pre är att genom att reraisa pott signalerar du starkt att du har just AAxx vilket ger motståndarna bra implicita odds att syna dig. Speciellt om du är benägen att stoppa in på låga okordinerade flopar.

 

En tumregel för AAxx är ju att det är OK att pusha pre om man får in minst 1/3 av stacken före flop då blir handen lättspelat postflop plus att man inte ger fi några bra implicita odds. Annars är det ofta bättre att limpa syna en mindre höjning och se vad flopen ger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Ängeln..

Din hand är inte så jättestark preflop och jag hade föredragit att endast synat raiset från con1664..

 

Jag tror inte att din hand leder över speciellt många händer här efter flop..

Det enda skulle vara om FI pushar med överpar ell xx45..

 

Jag hade dock valt att folda

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jobbigt läge, men floppen e ju ändå rätt ok för din hand.

 

sthortstacken ställer ju med minsta möjliga intresse på floppen så du leder säkert där å får fyra ggr degen pass = uteslutet

 

utg har limpat å sen synat bet å omslag dvs stor risk för lös och dålig )måste inte va så finns ju händer det är rätt med men oftast tomte) hans hd e väl därför mkt bred men tvåpar känns ju ändå inte sdärdeles troligt att han ska ha träffat, så set är det enda vi ligger klart under mot och att det då ligger 2 och 3 på brädan gör ju setchansen mindre i alla fall.

dvs det e bra chans att du leder mot honom och om du inte gör det lär du ha inte va stor underdog.

tänkte först att man skulle slå om mini för att tvinga honom att ta ställning för hela stacken så att han bara kan spela vidare om han har BRA, få spelare vågar att slå om då med något som ett par med drag för att få det hu (dvs förstår varför du minihöjer och ha styrkan att våga trycka ut dig). så oftast passar de. problemet är dock att du inte är stor dog mot något annat än set och det har vi ju kommit fram till inte är troligt. har han par fd + hålpipa får du nog ändå odds att syna t.ex.

Därför kan det va ide att bomba om fullt på flop för att representera aa med nötdraget och få honom att passa nån hand som spelar jämnt med dig.

bra med detta oxå är att han i preflopspelet lekte synstation och ett litet omslag på flop kanske han gör samma sak med å då kan turn bli jobbig;)

så jag väljer nog å bomba om med en full pottbet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar nästan enbart PLO nuförtiden, på 0,25-0,5 nivå och 5-10 sng, ibland 20 dollars mtt med halvgoda plusresultat. AAxx med överdriven push preflopp slutar rätt ofta i en trap. Man är obenägen att folda för man har lagt så mycket preflop, och får man ingen A-träff på flopp är man ganska ofta rökt "by the river".

 

Om du tror du kan få utg att folda (om du har read) så kan du försöka raisa här. Är du osäker, hitta fold. Utan spader och/eller stegdrag blir det svårt att hitta nöten. Träff på A på turn eller river kan ju potentiellt sluta i stege för nån annan. Men nu var ni bara tre man kvar, så det kan ju gå.

 

Rätt spelat i ett läge med bara tre man dock, tror jag. Frågan är vad dessa kan tänkas ha synat en så stor rais med. Och som sagts innan, du har aviserat dina AA, så vad raisar han med på flop?

 

Tyvärr har du inte just spader A, som annars hade kunnat duga som bluffkort om det kommer ett spader till.

 

Tyckte för övrigt att veckans artikel i ämnet var utmärkt: http://www.poker.se/artikel-1673-att-spela-essen-i-pot-limit-omaha.html

 

Blev lite längre än jag tänkt. Men just AAxx har kostat mig mycket, innan jag lärde mig att tänka bort holdem när jag spelar PLO.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag pushade för att få spela hu mot shortstacken men IAMFISHKING pushade tillbaka med sitt mkt starka bottentvåpar. :roll:

Eftersom jag va inne så djupt så va det ju bara att syna för att hoppas dra ut men det gick ju inte :-D

 

Han är jättemegafisk tidvis, men spelar mkt strikt och bra ibland.

 

Nu så en följdfråga: Är det korrekt att spela bottentvåparet så som han gör?

Han tänker väl samma sak om shortstacken som jag gör, men vad sätter han mig på? Ett överpar utan nötdrag?

 

Jag spelar aldrig bottentvå så, dock så verkar jag ju ha en tendes till att överspela AAxx och det verkar jag få jobba lite på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Han är jättemegafisk tidvis, men spelar mkt strikt och bra ibland.

 

Nu så en följdfråga: Är det korrekt att spela bottentvåparet så som han gör?

Han tänker väl samma sak om shortstacken som jag gör, men vad sätter han mig på? Ett överpar utan nötdrag?

 

Ja, antagligen. Han borde folda pre, kan man tycka. Men när han nu träffar på flopp, och antagligen räknat ut att du har AAXX, hoppas han att du inte ska ha mer, med tanke på den usla floppen. Den ger ju inga vidare drag till nån, egentligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

helt klar fold.

Situasjon fra NM i poker (Grebbestad) - cashgame:

 

En highroller har tapt 40 000 kr på 15 minutter, jeg selv har gått fra 3000 til 20 000 på den samme tiden. (25/50 pot limit). Før flopp har det vært raise og reraise - 4 syn på 2400 før meg. Jeg sitter og ser ned på Ah 9h As 3d. Jeg velger å bare å syne fordi jeg VET at jeg får syn av highroller , og er IKKE villig til å risikere min stack på disse kortene. Flopp kommer - Qh 9d og 3c

Higroller bet pot - 2. pos. fold Q9xx- fold - fold and i fold to. Alle viste opp kortene. Highroller KKJx -. Han hadde truffet straight på river.

AA er ikke en veldig dominerende hånd - særlig ikke uten å treff i floppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Ditt första fel var att höjde med en dålig AAxx. Sidokorten är jätteviktiga om du ska börja commita massa pengar. Se till att helst ha en suit.

 

Efter floppen så märks det att du är en texasspelare. Jag hade antingligen foldat. synar du och får omslag är du stekt. raisar du får att isolera och får syn eller omslag kan du hoppas på att pricka set, annars är du nog död.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Finns det någon bra nybörjar guide till plo på nätet?

 

Någon bra bok som innehåller mycket basic saker som starthänder och strategi?

 

(fisk på plo och tror jag måste börja om från början)

 

mvh

 

Hej,Lucky!

Tror att Du kan engelska - då finns det två utmärkta böcker för Dig:"Omaha Poker" av Bob Ciaffone och "Pot-Limit Omaha - the big play strategy" av Jeff Hwang. Du kan beställa dem av "Adlibris". När Du har studerat dem färdigt och spelat en tid då kan Du gå över till "Pot-Limit and No-Limit Poker" av Bob Ciaffone and Stewart Reuben. De tre ovannämnda böcker skall ge Dig en mycket bra "omahagrund" och det är upp till Dig hur skall Du utvecklas som spelare - INGEN bok kan göra Dig till en WINNING spelare, det är Du själv, Din talang, HÅRT studerande (läs handanalyser på olika poker forum och ANALYSERA SJÄLV) och naturligtviss själva SPELANDET(man lär sig bäst av sina egna mistag!) som avgör om Du skall lyckas eller ej! Rolf Slotbooms bok skall jag inte rekomendera varken till Dig eller någon annan-hans shortstack "strategy"kan man inte använda idag när det är ont om fullring omahaborden.Och hela "strategy" går på att hitta någon "galning" som höjer varje hand, sätta sig till höger av honom och när han höjer och andra synar och vi (efter att ha väntat i några timmar och fått äntligen "doubble suited aces") lägger in HELA vår stack som favoriter. Och allt detta GARANTERAR INTE att vi vinner! Dessutom kan vi inte välja vår sittplats på nättet. Om SHORTHANDED PLO (som har översvämmat alla pokersites) säger han absolut INGENTING i sin bok utan bara försöker "blinda ut" sina läsare med bl.a."Adjustments to shorthanded PLO" där han rekommenderar att man skall köpa in för fullt och sätta sig till VÄNSTER om den "svaga" selaren och när han höjer då skall vi kontrahöja med nästan vilka kort som helst och den "svage" skall lägga sig?!!!, vilket är verkligen löjligt! Försök INTE denna idiotiska Rolfs "manöver" och ni skall spara pengar i längden. Där ute på nättet finns en massa "galningar" som gärna vill gå "all in" med "vilka fyra som helst" och att göra "Rolfs manöver" mot någon av dem är en ren idioti! HÅLL Dig till riktig, sund poker där man SER floppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

helt klar fold.

Situasjon fra NM i poker (Grebbestad) - cashgame:

 

En highroller har tapt 40 000 kr på 15 minutter, jeg selv har gått fra 3000 til 20 000 på den samme tiden. (25/50 pot limit). Før flopp har det vært raise og reraise - 4 syn på 2400 før meg. Jeg sitter og ser ned på Ah 9h As 3d. Jeg velger å bare å syne fordi jeg VET at jeg får syn av highroller , og er IKKE villig til å risikere min stack på disse kortene. Flopp kommer - Qh 9d og 3c

Higroller bet pot - 2. pos. fold Q9xx- fold - fold and i fold to. Alle viste opp kortene. Highroller KKJx -. Han hadde truffet straight på river.

AA er ikke en veldig dominerende hånd - særlig ikke uten å treff i floppen.

 

Om jag förstår din text rätt så var det 2400 för dig att syna preflopp (vilket låter sjukt). Med de döda pengarna hade du kunnat få in 40 % av din stack?Och du raisar inte? Jag måste läsa fel, eller så spelar du väldigt dåligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen kan jag hålla med inlägget angående Rolf Slootboms bok. Den är inaktuellt eftersom man aldrig stöter på så lösa spelare online, samtidigt som bordsplacering bara är möjligt på vissa sajter. Sen försöker han beskriva en anpassning till 6-max som bara är ett tappert försök att rädda situationen.

 

Jag tyckte idén var intressant och försökte faktiskt implementera den. Förde statistik på mina framgångar, men de var relativt begränsade. När man stötte på bord med 2-3 lösa spelare, gärna där en är lite maniac, fungerade dock metoden. Jag misstror inte att Rolf hade framgångar, men det var under förutsättningar som är svåra att hitta online.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
helt klar fold.

Situasjon fra NM i poker (Grebbestad) - cashgame:

 

En highroller har tapt 40 000 kr på 15 minutter, jeg selv har gått fra 3000 til 20 000 på den samme tiden. (25/50 pot limit). Før flopp har det vært raise og reraise - 4 syn på 2400 før meg. Jeg sitter og ser ned på Ah 9h As 3d. Jeg velger å bare å syne fordi jeg VET at jeg får syn av highroller , og er IKKE villig til å risikere min stack på disse kortene. Flopp kommer - Qh 9d og 3c

Higroller bet pot - 2. pos. fold Q9xx- fold - fold and i fold to. Alle viste opp kortene. Highroller KKJx -. Han hadde truffet straight på river.

AA er ikke en veldig dominerende hånd - særlig ikke uten å treff i floppen.

 

Bra argument - NOT!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Ska man spela AAxx med dåliga sidokort brukar jag vilja ha in minst 40% av stacken preflop, har får du in 13$ av runt 90 vilket inte ens är i närheten.

 

Ska jag spela/raisa med en sån där hand så vill jag göra det mot en fi och som sat få in så mkt pre att jag bli all in på flopp oavsett vad som kommer, även om jag inte gillar det spelet speciellt mkt ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...