devalanteriel Postad 10 Januari , 2008 Rapport Postad 10 Januari , 2008 Vill ställa frågor kring och diskutera olika importaffärer för sprit (yay!) runtom i EU men är osäker på den lagliga statusen. Mtp att jag enligt de regler jag själv satt upp inte för diskutera det på forumet om det är olagligt att importera undrar jag alltså om det verkligen är det... Om alkoholprocent etc spelar någon stor roll är det primärt absinthe jag pratar om och därmed alltså ganska höga procentmängder. Citera
jello Postad 10 Januari , 2008 Rapport Postad 10 Januari , 2008 Riktig absinthe är narkotikaklassad i Sverige. Citera
Jennez Postad 10 Januari , 2008 Rapport Postad 10 Januari , 2008 Wtf? Du har satt upp regler om att man inte får diskutera lagligheten i att importera sprit men du vill ha en diskussion kring ämnet? Hur som helst, såvitt jag har förstått det är det lagligt att importera sprit, i princip hur mycket du vill. Problemet är skattefrågan, och vem som ska betala skatten – importören eller ”privatköparen”. Om du importerar för egen del kan du ju bara knata genom tullen som vanligt. Importerar du via leverantör för privat bruk blir det skatt. Jag är inte 100% på att det är så här det ligger till (och det är nog inte domstolarna heller) men jag tror att det är så att det är tänkt att det ska vara. Att sedan EG-rätten kan ha en annan syn på saken är ett annat topic. Citera
ShazPur Postad 10 Januari , 2008 Rapport Postad 10 Januari , 2008 Riktig Absinthe är inte längre narkotikaklassad i Sverige sedan ett antal år tillbaka. Du får enligt senaste utslaget i EU-domstolen importera sprit själv, men måste betala skatter och avgifter i både det avsändande landet och i Sverige. Citera
jello Postad 10 Januari , 2008 Rapport Postad 10 Januari , 2008 Riktig Absinthe är inte längre narkotikaklassad i Sverige sedan ett antal år tillbaka. Där ser man Citera
ludomir Postad 10 Januari , 2008 Rapport Postad 10 Januari , 2008 Riktig Absinthe är inte längre narkotikaklassad i Sverige sedan ett antal år tillbaka. Vad ingår i din "riktiga" absinthe då? Citera
hager Postad 10 Januari , 2008 Rapport Postad 10 Januari , 2008 Riktig Absinthe är inte längre narkotikaklassad i Sverige sedan ett antal år tillbaka. Källa tack, tvek att man börjar tillåta droger som har vart förbjudna. Inte än ialf:/ Citera
ShazPur Postad 10 Januari , 2008 Rapport Postad 10 Januari , 2008 Vad ingår i din "riktiga" absinthe då? Originalabsinthen gjordes av Pernod & Fils och var en kryddstark blandning med malört och anis som främsta ingridienser. Eftersom den var alkoholstark (60%+) så fälldes det ut ett nervgift (kommer inte ihåg vad det heter) ur malörten som gör att man får ticks och andra ryckninger efter långvarig konsumtion. Inga speciella drogeffekter förutom alkoholen dock. Detta faktum fick dock fransmännen att orkestrera en moralpanik när konsumtionen av absinth blev så stor att den hotade deras vinindustri i början på förra seklet nån gång. (Det dracks mer absinth än vin i frankrike ett tag.) De lyckades få absinth förbjudet i hela Europa utom Danmark och Portugal där det funnits restlager av absinth att köpa ända sen dess. Ur absinthen utvecklades den mer beskedliga pastisen när förbudet kom. Förbudet underkändes av EU som handelshinder nån gång på 90-talet tror jag. Citera
ShazPur Postad 10 Januari , 2008 Rapport Postad 10 Januari , 2008 Källa tack, tvek att man börjar tillåta droger som har vart förbjudna. Inte än ialf:/ http://sv.wikipedia.org/wiki/Absinth Ok... så det var inte Pernod som gjorde originalabsinthen. Mea Culpa. Citera
jm_j Postad 10 Januari , 2008 Rapport Postad 10 Januari , 2008 Om alkoholprocent etc spelar någon stor roll är det primärt absinthe jag pratar om och därmed alltså ganska höga procentmängder. Riktig absinthe är narkotikaklassad i Sverige. Riktig Absinthe är inte längre narkotikaklassad i Sverige sedan ett antal år tillbaka. Du får enligt senaste utslaget i EU-domstolen importera sprit själv, men måste betala skatter och avgifter i både det avsändande landet och i Sverige. Lite OT men Fernet Blanca finns på bolaget. Kan tipsa om min Absintherecept: 1. Fyll i en flaska helt med torkad malört (finns att beställa på nätet om man inte orkar gå på ängen å plocka). 2. Lägg i valfri spriritus (40-80% är att rekommendera, dock funkar det även med Royal 95% eller liknande...) 3. Låt ligga och dra ett par veckor. 4. Sila den resulterande svarta geggan genom ett kaffefilter. 5. Drick upp ett par klunkar för 100% garanterad väckläge Geggan smakar inte så värst bra okryddat men med lite socker & andra kryddor blir det drickbart för dom flesta. Citera
freso Postad 10 Januari , 2008 Rapport Postad 10 Januari , 2008 Skatten är inte nådig heller. IIRC ligger det på över 200kr per liter starksprit. Yeeey. Det står på skatteverkets hemsida den exakta summan... men typ 240kr eller nåt sånt. Citera
ZaphodB Postad 10 Januari , 2008 Rapport Postad 10 Januari , 2008 Riktig Absinthe är inte längre narkotikaklassad i Sverige sedan ett antal år tillbaka. Absint är inte och har aldrig någonsin varit narkotikaklassad i Sverige. Det är en ren myt, som är mycket spridd. Absint har funnits på Systembolaget i åratals. Däremot så är det ju en mycket mytomspunnen dryck, om än överskattad, tycker jag personligen. Citera
ZaphodB Postad 10 Januari , 2008 Rapport Postad 10 Januari , 2008 Vill ställa frågor kring och diskutera olika importaffärer för sprit (yay!) runtom i EU men är osäker på den lagliga statusen. Mtp att jag enligt de regler jag själv satt upp inte för diskutera det på forumet om det är olagligt att importera undrar jag alltså om det verkligen är det... Det är helt lagligt att importera alkohol till Sverige från EU. Det enda kruxet är att du enligt lag måste betala alkoholskatt i Sverige, och den är hög. Priset landar i slutändan på ungefär samma som på bolaget. Så det är väl egentligen inte intressant annat än om du vill ha något du inte kan få tag på i Sverige. Alternativet är förstås att du "glömmer" att betala alkoholskatten. Vet inte hur det är med risken att de stoppar dina grejer i tullen, så att du tvingas att betala skatten för att få ut grejerna. Fast nu var jag nog inne och tassade lite på olagligheter... Citera
Bojen Postad 10 Januari , 2008 Rapport Postad 10 Januari , 2008 Läs denna länk: http://www.locadi.com/news/tax_info_2007_10.asp Citera
devalanteriel Postad 11 Januari , 2008 Författare Rapport Postad 11 Januari , 2008 Wtf? Du har satt upp regler om att man inte får diskutera lagligheten i att importera sprit men du vill ha en diskussion kring ämnet? Nej, det är inte tillåtet att diskutera hur man tankar hem film men det är okej att prata om fildelning i sig här. Om det skulle ha visat sig olagligt skulle jag inte ställa frågor om specifika affärer etc vilket jag nu tänker göra i morgon. Citera
devalanteriel Postad 11 Januari , 2008 Författare Rapport Postad 11 Januari , 2008 Tack för svaren med! Det är helt lagligt att importera alkohol till Sverige från EU. Det enda kruxet är att du enligt lag måste betala alkoholskatt i Sverige, och den är hög. Priset landar i slutändan på ungefär samma som på bolaget. Så det är väl egentligen inte intressant annat än om du vill ha något du inte kan få tag på i Sverige. Alternativet är förstås att du "glömmer" att betala alkoholskatten. Vet inte hur det är med risken att de stoppar dina grejer i tullen, så att du tvingas att betala skatten för att få ut grejerna. Fast nu var jag nog inne och tassade lite på olagligheter... Särskilt det här. Jag är sån där som betalar tv-licens utan att ha tv och skulle skatta på pokervinster om jag spelade på icke skattefria siter, så det är klart att jag ska betala alkoholskatt. Jag tycker inte om det, men jag gör iaf rätt för mig. Det jag vill åt finns inte i Sverige vad jag vet, nej. Citera
Dead-Inside Postad 11 Januari , 2008 Rapport Postad 11 Januari , 2008 Enkelt val att betala skatt i så fall men de skulle visst vara väldigt krångligt också enligt... om de var nån tidning eller ett inslag på rapport men de var iaf en jävla massa blanketter. Citera
Staffas Postad 11 Januari , 2008 Rapport Postad 11 Januari , 2008 importera, jo det vore trevligt, men här i schweiz kostar spriten ca 95kr per liter så det är inget som jag behöver fundera över. Om någon skulle vara intereserad av att handla lite skall det säkert gå att ordna på nått sätt Citera
Recommended Posts