Gå till innehåll

Odds & Sannolikheter


Bouviac

Recommended Posts

Haha. Känsligt ämne. O du som räknar ut Variabeln X när du sitter vid bordet är bra. lol.

 

Den enda poängen orginal storyn hade var till alla er som sitter o chattar som idioter när ni åker ut med Ak mot 6-4. Då ni sannorlikt hade vunnit, men inte gjorde det. AK är bättre än 6-4 men ingen garanti oavsett vad eran matte säger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så ni som "räknar" i poker måste hålla reda på vilka kort som kan va kastade, vilka kort motståndaren/motståndaren håller på. Sammt sattsa på att deras första par inte kommit.

 

Jag föreslår att du skriver ned det här på en lapp, köper en bok i grundläggande sannolikhetslära, läser den och sen återkommer med hur smart det där egentligen var.

 

 

Hint: Jag kan redan på förhand tipsa dig om att svaret är "inte alls särskilt smart."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag föreslår att du skriver ned det här på en lapp, köper en bok i grundläggande sannolikhetslära, läser den och sen återkommer med hur smart det där egentligen var.

 

 

Hint: Jag kan redan på förhand tipsa dig om att svaret är "inte alls särskilt smart."

 

Tror ärligt att han skulle ha mer att vinna på att hänga med på svenskalektionerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har på några andra ställen skrivit om odds o Sannolikheter.

Men vart man än kommer så undrar man hur många som igentligen vet vad det är.

Vad fick du för svar? Posta gärna länkar.

 

Det ända som är säkert i poker är att vissa kort är bättre att börja med. Men när det kommer till procent för träff så spelar det ingen roll.

 

tex. det är bättre att börja med AK än 4-6 men att träffa par är i båda fallen 44%

Jag kan bara hålla med, förutsatt att en "träff" är ett par.

 

Sen om du tror att du kan gissa på ett 10 platsers bord vad som är kastat o inte kastat är du bara naiv.

Japp, därför kan du för enkelhetens skull kalla osedda kort för X, en variabel, och förutsätta att vissa kort oftare är dominerade än andra.

 

Så ni som "räknar" i poker måste hålla reda på vilka kort som kan va kastade, vilka kort motståndaren/motståndaren håller på. Sammt sattsa på att deras första par inte kommit.

Poker? Omaha? Hold'em? Fixed limit? No limit? Vissa typer är enklare att räkna på än andra, dvs. resultatet är mer exakt. Dessutom kallar vi redan osedda kort för X och behöver inte gissa.

 

Låt oss leka lite: Du har AK dvs 44% till par jag har 4-6 dvs också 44% till par.

floppen kommer med 4 10 J. Jag har nu träffat par och har numera 40% till 2 par. Din chans till par är nu 43% men bara 23% till 2par.

 

Turn:8 du har nu 38% till par, jag har 25% till 2 par.

 

Detta var om du o jag mötes med 8 andra som foldar. Det enda dumma i det hela är att jag dessutom måste räkna in att du kan ha vilket som helst kort högre än min 4:a lr 6:a

Du måste nog förstå dynamiken i poker först och främst. Oftast kan man sätta sin motspelare på en intervall av händer och ibland på exakt rätt kort.

 

Ska man sedan röra till det så kan man sitta o räkna på hur länge sedan ett visst kort kom upp. dvs mina odds ökar om 4 o 6 inte synts till på ett par rundor medans A K synts de senaste tre.

Generellt är det ditten och datten men individuellt kan det variera hur som helst. Poängen är att du inte kan räkna på det. Du kan ha 72o tio gånger efter varandra men det är tämligen otroligt.

 

Räknar man efter vinst chansen så vinner de höga korten i detta fall då AK har 63% chans att vinna mot 4-6.

 

Sen ska man ha klart för sig att det bara är matte. Dvs bara för att matten säger att utav X antal tester ska AK vinna ska du ju va säker på att det gäller denna hand denna gång. Men Säker blir man ju aldrig.

Välkommen till pokers underbara värld, ett spel där man behandlar information och drar nytta av den!

 

Hur många gånger har du inte sett nån några lr själv fått pocket två, tre lr 4 ggr i rad fasten matten säger att det är ca 6% chans att få pocket överhuvudtaget med 10% chans att någon mer har pocket.

Chansen är som sagt liten men vi ser den varje dag.

Jag missade poängen helt där, men fortsätt gärna. Om inte, se två svar upp.

 

--------------------------------------------------------

Taktik: "trashtalks" är i min mening bara korkat. Spela istället. Ett urgammalt ordspråk lyder: "personangrepp är idiotens siste försvar" dvs när man inte klarar av det man gör hackar man på nån annan.

 

"trashtalk" är inget schysst spel och finns inte i nån annan sport och bör inte finnas i denna.

Eller skulle det va kul att glo på friidrotts wm i detta scenario: kalle står i startläge, måttat ansattsen till ribban som ligger på 2.20. Han tar fart o springer så det glöder om fötterna och precis innan av trampet vrålar tysken " kn***a min get din sopa".

 

Nee inte där och inte i poker.

Vissa spelares har fler/andra motiv än profit. Läs mer om det i boken "Your Worst Poker Enemy" skriven av Alan N. Schoonmaker

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med om att det måste finnas gränser för vad man kläcker ur sig, men det går säkert att hålla sig inom vissa gränser och ändå uppnå resultat.

 

Om det sitter en person vid ett bord som talar väldigt mycket skräp men är extremt bra värde, skulle du tillåta det då? Vissa spelare blir så fokuserade på sin ilska att det glömmer att spela. Jag har svårt att tro att majoriteten av spelare som snackar skräp är duktiga och gör det för att få ut mer värde men naturligtvis finns det vissa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det sitter en person vid ett bord som talar väldigt mycket skräp men är extremt bra värde, skulle du tillåta det då? Vissa spelare blir så fokuserade på sin ilska att det glömmer att spela. Jag har svårt att tro att majoriteten av spelare som snackar skräp är duktiga och gör det för att få ut mer värde men naturligtvis finns det vissa.

 

Live har jag absolut en gräns för vad jag vill höra, men on-line tillåter jag i princip vad som helst. Det är ju bara att låta bli att läsa om man vill.

Tycker själv det är roligt att driva med folk, men helst på ett vänligt plan (om de inte "ber" om annat).

 

EDIT: Direkt fusk får man se upp för!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar ni med trashtalk?

Jag tycker Tony G är sjukt imponerande när han verkligen psykar sönder sina motspelare och jag kan inte annat än erkänna att han skulle psyka sönder mig också och på så vis få mkt mkt information. Vilket jag tycker är fair för snacket är ju en del av pokern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...