Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag lirade mina första sit and go's idag. Första gången jag lirar om pengar med förden del.

Jag har läst boken "Poker for dummis" och laddat hem lite poker serier från internet som jag hat sett.. det är väll vad jag vet om poker typ.

Mitt mål är att utveckal mig som spelare så jag tänkte försöka få lite tips här.

Så, jag lirade fyra sit 'n go's . 3 med 5 pers, kom 1,2,3 och 1 med 10 pers.. kom 4.

Problem jag upplever som jag vill ha tips om är följande.

1. Blir stessad om en annan spelare bygger upp en stor stack tidigt pga att anda spelare gör dumma misstag mot honom. Då kommer jag efter mot den spelaren.

2. Spelar jag för tight ? Jag spelare mycket färre händer än de andra gör vid bordet, dock så vinner jag de flesta potterna jag går med i även om jag bluffar. Enligt vad jag harläst spelare jag ganska loose jämfört med vad många föreslår, men det ser ut som om en del spelare gårmed på vilka händer som helst innan floppen.

3. Spelarna jag mötte checkar mycket närde inte träffar, faktum är att jag inte sett nån som slowspelat än. Detta har jag utnyttjat genom att köpa många potter på position. Kan jag utnyttja detta även ur position ?.

Jag är även tacksam för tips om hur jag kan utveckal mitt spel. Litteratur, filmer.

Vad är bäst att spela.. NL cash games med låga blinds ?

Tack på förhand för bra svar :)

// MAZ

Postad

Viktigt att du behåller ett lugn när du spelar och ha tålamod när du spelar..

Desto mer du spelar ju mer erfarenhet får du och lär dig för och nackdelarna i pokern.

Angående med att bluffa ur position tycker jag personligen är att äventyra pengar i onödan om någon som har position på dig har en riktigt bra hand.

Det finns massa pokerserier som är både lärorika och roliga att se på.. t.ex. high stakes poker, olika wsop events..

Men det är mycket viktigt att du är fokuserad när du spelar.

Lycka till!

Postad

Grytor är vekt löst problem. Dvs det finns beskrivet hur man spelar för att vara vinnande i dem. Man skall spela oerhört tight i början av grytan för lyckas komma ITM och då spela oerhört löst och satsa på att vinna grytan.

1. Det gör inget. Målet är att komma i pengarna i första hand och i andra hand att vinna grytan.

2 Du skall spela extremt tight i början. Målet är att överleva tills man når pengarna och undvika att åka ut tidigt på ett dumt misstag.

3. Tat lungt.

Harringtons böcker är oumbärliga för turneringspelare. Bok 2 handlar om finalbordsspelet - dvs motsvarande vad som sker i en gryta. Annars finns det en mycket stor länksamling här i forumet med länkar till en mängd bra informationskällor på Internet.

Postad
Grytor är vekt löst problem. Dvs det finns beskrivet hur man spelar för att vara vinnande i dem. Man skall spela oerhört tight i början av grytan för lyckas komma ITM och då spela oerhört löst och satsa på att vinna grytan.

1. Det gör inget. Målet är att komma i pengarna i första hand och i andra hand att vinna grytan.

2 Du skall spela extremt tight i början. Målet är att överleva tills man når pengarna och undvika att åka ut tidigt på ett dumt misstag.

3. Tat lungt.

Harringtons böcker är oumbärliga för turneringspelare. Bok 2 handlar om finalbordsspelet - dvs motsvarande vad som sker i en gryta. Annars finns det en mycket stor länksamling här i forumet med länkar till en mängd bra informationskällor på Internet.

2 saker.

1. Du missar att påpeka att en av de största anledningarna till att man spelar tight i början, specielt med snabb struktur(turbos), är att bevara Fold Equity (FE, finnas kraft i dina höjningar så att inte Fi kan syna löst*) tills då blindarna blir höga och bubbelspelet närmar sig.

2. Harringtons böcker är inte jättebra för en som tänkt spela SnG, den ger lite vägledning HU och påpekar genom ganska extrema exempel att man måste vara tight för att syna på bubblan på ett sätt som kanske inte är helt uppenbart för en nybörjare.

* Kanske går att beskriva FE på ett bättre sätt för en nybörjare.

Postad

1. Bli glad istället för stressad om någon bygger upp en jättestack. Det gynnar faktiskt dig. Allt annat lika så innebär en snedare fördelning av chipsen hos fi ekonomiskt värde för dig. Du inser att detta är sant om du tänker på, givet att du har just den 1/10 av totala antalet chips som man startar med, att sämsta läget för dig är att de 9/10 av chipsen som du inte har är helt jämnt fördelade hos fi, och bästa läget att en enda fi har rubbet.

2. Du kan nästan inte spela för få händer i början av en SnG. Till skillnad från många andra pokerformer finns det en teoretiskt optimal strategi just i början av en SnG - att spela extremt tight-aggressivt.

3. Köpförsök i position fungerar ofta bra när det är checkat till en på låga nivåer. Min erfarenhet är att det generellt sett inte fungerar lika bra ur position. Men spelar du extremt tight-aggressivt så hamnar du å andra sidan ganska sällan i potter utan att ha position.

Postad

Såg att du fått en länk till Cyntax länksamling. Det finns ju (som du kanske sett) hur många artiklar som helst i den tråden! Här kommer tips på vilka du ska läsa i första hand:

Nr 9-12

Nr 25-26

Nr 39-43

Nr 85

Nr 86-88

Nr 89

Dessa är alla artiklar med grundläggande SnG-strategi. Jag tycker att du utöver dessa även ska läsa nr 73 som handlar om EV (expected value) som är väldigt viktigt att åtminstone ha lite koll på.

Jag tycker också att du ska kolla på några SnG-filmer som andra forumiter gjort, rekomenderar videos av Conspiracy, eurythmech och Söderkrippa. Kolla i deras dagböcker, där hittar du dom.

Lycka till!

Edit: Jag har gjort några videos som finns i första posten i min dagbok. Är dock ingen SnG-haj direkt så ta vad du ser med en nypa salt... ;-)