Vrakman Postad 4 Januari , 2008 Rapport Postad 4 Januari , 2008 Intresserad av andras synpunkter på en hand som jag haft lite svårt att släppa från tankarna: Blinds 150/300 Fi1 9860 Knapp 1275 Hero (SB) A4s 1865 (efter att SB 150 postats) BB 6550 (efter att BB 300 postats) Fi1 foldar, Knapp ställer in... Vad gör vi med A4? Hur brett kan vi anta att knappen ställer in med? Min linje är nog egentligen ganska klar, men jag skulle vilja höra era synpunkter. Nån ambitiös person kanske även orkar räkna ut ICM på deras förslag? Citera
grandyz Postad 4 Januari , 2008 Rapport Postad 4 Januari , 2008 Ganska solklar fold. Nog för att FI antagligen bara vill köpa blinds och ställer med typ Kx men du kan lika gärna vänta på en bra hand. A4 är inte direkt mkt att hänga in granen och sen kanske BB plockat upp nå monster? Citera
Joeduck Postad 4 Januari , 2008 Rapport Postad 4 Januari , 2008 Fold. Tror du leder 80% av gångerna mot vilken tomte som helst. Är ingen sng expert men skulle hellre väntat tills shortisen antingen dubblat upp eller självdött av mörkarna än att gambla med 77-,AQ- *edit, missade att en snubbe sitter bakom dig. Lätt fold Citera
Perli Postad 4 Januari , 2008 Rapport Postad 4 Januari , 2008 Jag är inte helt säker på att fold är det enda rätta, jag tror du leder rätt ofta här trots allt då knappen kan ställa med i princip vad som helst. Och ifall bb har något monster och slår ut er båda kommer du iaf itm. Anledningen till syn förutom att du leder tillräckligt ofta är även att efter att du vunnit denna handen så kommer förhoppningsvis de två kvarvarande ha sett att du synar med "any ace" och förhoppningsvis ta det lite försiktigare med att sno dina blinds. Är inte det en faktor att ta med i beräkningen? Citera
DocLame Postad 4 Januari , 2008 Rapport Postad 4 Januari , 2008 Lätt vik med A4s. På plussidan finns dessutom att BB, som bör vilja spräcka bubblan, får ganska goda odds för att själv ta fajten. Citera
vetgirig Postad 4 Januari , 2008 Rapport Postad 4 Januari , 2008 Du behöver egentligen typ KK+ för att syna. Det ligger 750 döda pengar i potten och kostar bara 975 för BB att syna. BB bör syna med i praktiken ATC för om Fi1 spelar korrekt så stjäl denne mörkar som en galning för att få stort övertag över BB när de väl är ITM. PS Det ligger i marker-ettans mål att bevara bubblan så denna kan stjäla mörkarna från medelstackarna. Det ligger därför i marker-tvåans mål att spräcka bubblan så fort som möjligt innan marker-ettan ätit upp alla dennes marker. Citera
Olyckan_77 Postad 4 Januari , 2008 Rapport Postad 4 Januari , 2008 Du behöver egentligen typ KK+ för att syna. . Kan inte för mitt liv se hur detta kan stämma. Citera
Olyckan_77 Postad 4 Januari , 2008 Rapport Postad 4 Januari , 2008 Fö hade jag nog tagit synen. Inte helt säker på att det är rätt beslut dock. Intressant hand. Vad hade ni gjort om bara ettan o tvåan fått pris (70/30) och vi antar att fi1 inte existerar? Citera
Gahlster Postad 4 Januari , 2008 Rapport Postad 4 Januari , 2008 Du behöver egentligen typ KK+ för att syna. Snälla! BB lär inte vara sugen att syna brett med två stycken jämnstackade som redan pushat i potten. 44+,A7s+,A9o+ ungefär, kanske något tajtare. Fold med QQ är att ge upp galet mkt värde i denna situation. Citera
vetgirig Postad 4 Januari , 2008 Rapport Postad 4 Januari , 2008 Det ligger 1050 döda pengar i potten och kostar ca 1500 för BB att syna för att vinna ca 3,3 K. Citera
vetgirig Postad 4 Januari , 2008 Rapport Postad 4 Januari , 2008 Kan inte för mitt liv se hur detta kan stämma. Lägger man sin hand så har man ca 40% chans att komma ITM. Om man synar så måste man därför ha 60%+ chans att vinna mot både kortstacken och BBs HD. BB får nämligen ett guldläge och syna när även Hero ställer - BB behöver bara ca 1/3 att vinna för att det skall vara korrekt och syna. Så för att syna behöver man ett riktigt monster. PS Detta förutsätter att kortstacken och BB spelar optimalt. Citera
Perli Postad 4 Januari , 2008 Rapport Postad 4 Januari , 2008 Lägger man sin hand så har man ca 40% chans att komma ITM. Om man synar så måste man därför ha 60%+ chans att vinna mot både kortstacken och BBs HD. BB får nämligen ett guldläge och syna när även Hero ställer - BB behöver bara ca 1/3 att vinna för att det skall vara korrekt och syna. Så för att syna behöver man ett riktigt monster. PS Detta förutsätter att kortstacken och BB spelar optimalt. Optimalt säger du, vilka händer ställer kortisen med om han spelar optimalt? Och vilka händer är optimalt att syna med för BB om även hero ställer? Han borde väl vara ganska nöjd med att se de två små stackarna göra upp och borde inte vara så sugen på att låta någon av dem trippla, eller? Det är kanske en dum fråga, men om man inte frågar får man inget veta =) Edit: skrev "om hero tagit synen", hero ska givetvis ställa här om han inte foldar Citera
Hox Postad 4 Januari , 2008 Rapport Postad 4 Januari , 2008 Lägger man sin hand så har man minst 40% chans att komma ITM redan i denna handen. Även om kortstacken dubblar upp så har man ändå en viss procentchans att komma ITM. Om man ställer in så måste man därför ha typ 60%+ chans att vinna mot både kortstacken och BBs PS Detta förutsätter att kortstacken och BB spelar optimalt. Dina beräkningar är helt felaktiga. Var du får siffrorna från har jag ingen aning men de är helt off. Är du medveten om att HERO har mer chips än knappen? Jag foldar denna iaf. Citera
Olyckan_77 Postad 4 Januari , 2008 Rapport Postad 4 Januari , 2008 Edit: skrev "om hero tagit synen", hero ska givetvis ställa här om han inte foldar Hmm, borde inte syn vara bättre. I mina ögon borde vi väl vilja få syn även från bb iom att det viktigaste är att knapp åker ut före oss (vilket han gör om bb vinner potten). Citera
Perli Postad 4 Januari , 2008 Rapport Postad 4 Januari , 2008 Hmm, borde inte syn vara bättre. I mina ögon borde vi väl vilja få syn även från bb iom att det viktigaste är att knapp åker ut före oss (vilket han gör om bb vinner potten). Hmm.. isåfall måste vi väl ställa direkt på floppen oavsett hur den ser ut, eller hur tänker du där? Citera
jensax Postad 4 Januari , 2008 Rapport Postad 4 Januari , 2008 Lägger man sin hand så har man ca 40% chans att komma ITM. Om man synar så måste man därför ha 60%+ chans att vinna mot både kortstacken och BBs HD. BB får nämligen ett guldläge och syna när även Hero ställer - BB behöver bara ca 1/3 att vinna för att det skall vara korrekt och syna. Så för att syna behöver man ett riktigt monster. PS Detta förutsätter att kortstacken och BB spelar optimalt. Va? Din beräkning på 60% kanske stämmer för ITM, men vi spelar väl ändå för Ev$. Du menar alltså att de chips du vinner på bubblan är värdelösa i ITM-spelet? Och du som bevisligen bara spelar för ITM, du måste ju älska att BB synar, ökar ju dina cahnser för ITM betydligt. Fö känns det som call, även om väldigt marginellt. Citera
Olyckan_77 Postad 4 Januari , 2008 Rapport Postad 4 Januari , 2008 Hmm.. isåfall måste vi väl ställa direkt på floppen oavsett hur den ser ut, eller hur tänker du där? Alltså... Helst hade man ju önskat en tyst överenskommelse om att handen checkas till showdown. Jag anser att prio ett är att busta knappen. Chansen för detta är ju 66% om bb får vara med om en showdown (att jmf med 50%). Citera
Gahlster Postad 4 Januari , 2008 Rapport Postad 4 Januari , 2008 Alltså... Helst hade man ju önskat en tyst överenskommelse om att handen checkas till showdown. Jag anser att prio ett är att busta knappen. Chansen för detta är ju 66% om bb får vara med om en showdown (att jmf med 50%). Spelar ju knappast någon roll för BB vem som åker ut, hade ni varit mer jämnstackade hade call kunnat vara ett alternativ. Nu är det fold eller push som gäller. Citera
Perli Postad 4 Januari , 2008 Rapport Postad 4 Januari , 2008 Alltså... Helst hade man ju önskat en tyst överenskommelse om att handen checkas till showdown. Jag anser att prio ett är att busta knappen. Chansen för detta är ju 66% om bb får vara med om en showdown (att jmf med 50%). Men om du synar har du ju bara 2½bb kvar, vad ska du göra med dem? Edit: Fixade rätt quote Citera
DocLame Postad 4 Januari , 2008 Rapport Postad 4 Januari , 2008 Har räknat lite ICM, och det verkar som om läget faktiskt är ganska marginellt ändå. Med reservation för att jag räknat rätt (jag har slarvat förr...) så är den tightaste HD fi kan ha som vi ska syna mot {77+,A8s+,K9s+,QTs+,JTs,ATo+,KJo+,QJo}. Tar vi bort QJo så är det fold. Detta förutsätter naturligtvis att BB viker om vi pushar, vilket kan ifrågasättas. Citera
Vrakman Postad 4 Januari , 2008 Författare Rapport Postad 4 Januari , 2008 Har räknat lite ICM, och det verkar som om läget faktiskt är ganska marginellt ändå. Med reservation för att jag räknat rätt (jag har slarvat förr...) så är den tightaste HD fi kan ha som vi ska syna mot {77+,A8s+,K9s+,QTs+,JTs,ATo+,KJo+,QJo}. Tar vi bort QJo så är det fold. Detta förutsätter naturligtvis att BB viker om vi pushar, vilket kan ifrågasättas. Då får väl jag ge mig in i diskussionen också. Min linje står nog kvar trots allt. Jag kommer nog alltid fortsätta syna kortisen här när jag själv är så pass kort. Prio 1 här är ju absolut ITM. Förstår vad olyckan är inne på när han säger att han synar, men BB synar nog oavsett om vi pushar eller callar om han har en okej hand. Är det nån vi ska dubbla upp mot är det ju den andre kortisen, då är vi ju garanterat ITM. Oavsett vem av de andra vi ställer in emot så har vi inga garantier för att komma ITM. Som sekundär vinst om vi vinner handen så får vi en stack som är spelbar för det fortsatta spelet ITM dessutom, vilket ökar våra chanser för en högre placering. Tack för ICM uträkningen också. För mig är den jättemassor för snäv, så det tyder ju på att jag tänker "rätt" givet den HD jag tror knappen har här. Men jag undrar vad ni andra tror att knappen har för HD? Citera
Olyckan_77 Postad 4 Januari , 2008 Rapport Postad 4 Januari , 2008 Spelar ju knappast någon roll för BB vem som åker ut, hade ni varit mer jämnstackade hade call kunnat vara ett alternativ. Nu är det fold eller push som gäller. Det jag menar är att vi vill locka in BB i potten, och jag tror det är större chans att få med honom om vi bara synar. Men kan som sagt vara fel ute. Tror fan jag har blivit en sämre poker-teoritiker det senaste året. Jag känner att diskussioner som dessa är grymt viktiga att ägna sig åt för att inte tappa kunskap. Citera
Gahlster Postad 4 Januari , 2008 Rapport Postad 4 Januari , 2008 Men om du synar har du ju bara 2½bb kvar, vad ska du göra med dem? Framgår det inte att jag sågar call som alternativ på SB i detta läget? Citera
Perli Postad 4 Januari , 2008 Rapport Postad 4 Januari , 2008 Framgår det inte att jag sågar call som alternativ på SB i detta läget? Japp, det gör det. Det var jag som råkade ut för en misclick =) Menade att citera Olyckan_77's post precis ovanför, ska editera lite i min post då det blir rätt.. Citera
Recommended Posts