Gå till innehåll

TPTK mot tok-LAG på jobbig bräda


Recommended Posts

Helt lost i den här handen. Fi är en tok-LAG om spelar 75/48/8 (full ring). Han är med och bökar i varenda pott och bluffar ut folk hela tiden. Jag är inte säker på om han är en tänkande LAG eller bara en bulldozer.

 

Full Tilt No-Limit Hold'em, $1 BB (9 handed) Full Tilt Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: 2+2 Forums)

 

CO ($96.50)

Button ($56.05)

SB ($240.90)

BB ($125.65)

UTG ($100)

UTG+1 ($37.75)

MP1 ($78.50)

MP2 ($31.50)

Hero ($117.20)

 

Preflop: Hero is MP3 with A:club:, K:spade:.

4 folds, Hero raises to $4, CO calls $4, 2 folds, BB calls $3.

 

Flop: ($12.50) 9:spade:, K:club:, T:spade: (3 players)

BB bets $6, Hero raises to $18, CO folds, BB calls $12.

 

Jag tycker hans bet ber om en raise här. Han synar min raise ur position

 

Turn: ($48.50) 8:heart: (2 players)

BB bets $18

 

Vad tror ni det där betet betyder? Vad skulle ni göra här och varför?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om jag håller med don där. Vet inte om TPTK är så där jättehett att dö med i FR på den brädan.

 

Just iom att Fi är LAG (hur många händer?) så finns det flera händer FI kan ha som vi drar dött mot på grund av den dragvänliga brädan. Även om Fi är bluffbenägen LAG så är det väl inte troligt att han synar en raise på flopp och sen betar ut igen tom?

 

 

Tror jag hade valt att syna för att utvärdera river. Men jag e inte helt säker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inne på ängelns spår också.

 

Många av dessa donkLAGs spelar bakofram poker. De fjuttbetar bra träffar. Jag hade gått in i weaktightmode och synat turn för att utvärdera river.

Det kan ju också vara så att han blockbetar för att dra billigt till färg/stege

Om inte rivern är katastrof så hade jag synat den också som den passiva fisken jag är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mot en 75/48/8 dör jag med handen.

 

Ja, oftast gör man ju det men förmodligen har han väl QJ i spader här...

 

Überdonks som den här spelar ju ofta så här dvs synar omslag på flop för att sedan leda på turn. Det går inte att sätta dom på en hand utan de kan lika gärna ha nuts som bottenpar utan kicker eller A-hög här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu spelar jag visserligen inte FR, men visst kommer en så pass lös och aggro fi stacka av här med en massa händer vi slår. Donkar han verkligen turn igen med färdig stege? Tror FD + ev par, ensam K, AT eller annat trams är rätt stor del av hans range. Höj till 55, låt honom leka bully och ställa in och du synar.

 

Finns väldigt många jobbiga riverkort och synar vi bara turn kommer han säkert skjuta större på väldigt många rivrar. Då blir helt plötsligt vårt riverbeslut väldigt jobbigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle välja fold 70% eller dubbla 30% med syfte att köpa showdown redan på turn förutsatt att han är kapabel att checka river annars synar vi ner turn o river.

 

eeeh, va??

 

bara att mer eller mindre pusha här, han lär ju kunna ha vad som (och synar dig med det) och du lär inte bli klokare på river

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Höj till 55, låt honom leka bully och ställa in och du synar. [...] Finns väldigt många jobbiga riverkort och synar vi bara turn kommer han säkert skjuta större på väldigt många rivrar. Då blir helt plötsligt vårt riverbeslut väldigt jobbigt.

 

Ser du bristerna i det har resonemanget?

 

Jag tror att en sak som gor att den har typen av ultra-LAGs kan spela hyffsat framgangsrikt ar att vi borjar overkompensera mot deras spel. Det ar en vasentlig skillnad pa att spela varannan hand preflop och att stoppa in allt med TPNK-, sarskilt efter att ha visats ordentlig styrka nar man sjalv har aggrat hart.

 

Bluffar fi eller synar med samre narmare 100% pa river efter att vi visar relativ svaghet ar jag ratt saker pa att syna turn och syna alla riverkort har isolerat har ett hogre EV an att stoppa in pa turn rakt av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser du bristerna i det har resonemanget?

 

Jag tror att en sak som gor att den har typen av ultra-LAGs kan spela hyffsat framgangsrikt ar att vi borjar overkompensera mot deras spel. Det ar en vasentlig skillnad pa att spela varannan hand preflop och att stoppa in allt med TPNK-, sarskilt efter att ha visats ordentlig styrka nar man sjalv har aggrat hart.

 

Bluffar fi eller synar med samre narmare 100% pa river efter att vi visar relativ svaghet ar jag ratt saker pa att syna turn och syna alla riverkort har isolerat har ett hogre EV an att stoppa in pa turn rakt av.

 

Ska till att börja med säga att jag är full som en kanin och lite till. Men jag tycker det är roligare att säga vad jag tycker nu och begrunda svaret imorgon än att vänta tills imorgon och och säga vad.

 

Först: Vi stoppar inte in med TPNK, vi stoppar in med TPTK, VÄLDIGT stor skillnad. Han spelar inte varannan ahn pf, utan 3/4. Han har dessutom visat att han gillar att buffa pf.

 

Sen: Varken han eller vi har visat särskilt stor aggression (med tanke på att han är något av en maniac). Han har donkat svagt två ggr vilket knappast tyder på styrka från ett aggro-mongo imho. Vi har endast visat ett vi inte tänkre ge bort handen gratis mot ett aggro-mongo. Jag skulle höja i princip alla händer i min range på floppen utom halvträffrar som taskig K eller FD (uppenbarligen en läcka balansmässigt inser jag när jag skriver detta men wtf).

 

Jag tror att turnacition kan ge bättre betalt av halvträffar från fi, givet hans action, än att syna turn oavsett. Sen har vi problemet när river är J, Q, 7 eller spader och vi får svårt att möta tung riveraction (tex AI mot en maniac). Det är väldigt många kort som gör det jobbigt för oss och som i förlängnigen kan göra att fi betalar av mindre till oss när vi har honom slagen.

 

74/48/8 är riktigt sick, inte minst eftersom vi spelar FR (vilket jag inte behärskar så rätta mig gärna) och mot spelare som detta är TPTK nöten imo.

 

Notera att jag inte rekomenderar AI, utan raise.

 

Så kort sagt: Nej, jag ser inte bristerna i det resonemanget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så kort sagt: Nej, jag ser inte bristerna i det resonemanget.

 

I fyllan misstog du nog min poang. Eller om jag nu uttryckte mig daligt.

 

Det enda jag kommenterade av det du skrev var att jag finner det motsagelsefullt att a ena sidan saga att vi omslagssynar turn med gladje men far "ett valdigt jobbigt beslut" på manga riverkort om vi bara synar turn.

 

Sen missforstod du aven min andra poang a det grovsta. Laser du det andra stycket igen sa syftar hela resonemanget om TKNK- på fi's tankta range, inte var. Kontentan var att fi's som ovaraggrar a det grovsta anda ofta brukar kunna ha iaf lite koll pa nar de ar slagna och hur mycket deras FE sjunker med motthugg av den sort du foreslog.

 

Kaninfylla ar dock en helt ok ursakt aven dar.

 

Slutligen gor jag val bast i att poangtera att jag ocksa tror att omslag på turn anda kan vara den optimala linjen om man tar ranger i beaktning. Om man ser det helt isolerat, som jag skrev, tror jag det kan vara lika ok eller kanske t.o.m battre med syn. Det finns mycket att tjana pa att spela river ratt som kan kompensera ett uteblivet turnomslag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I fyllan misstog du nog min poang. Eller om jag nu uttryckte mig daligt.

 

Det enda jag kommenterade av det du skrev var att jag finner det motsagelsefullt att a ena sidan saga att vi omslagssynar turn med gladje men far "ett valdigt jobbigt beslut" på manga riverkort om vi bara synar turn.

 

Sen missforstod du aven min andra poang a det grovsta. Laser du det andra stycket igen sa syftar hela resonemanget om TKNK- på fi's tankta range, inte var. Kontentan var att fi's som ovaraggrar a det grovsta anda ofta brukar kunna ha iaf lite koll pa nar de ar slagna och hur mycket deras FE sjunker med motthugg av den sort du foreslog.

 

Kaninfylla ar dock en helt ok ursakt aven dar.

 

Slutligen gor jag val bast i att poangtera att jag ocksa tror att omslag på turn anda kan vara den optimala linjen om man tar ranger i beaktning. Om man ser det helt isolerat, som jag skrev, tror jag det kan vara lika ok eller kanske t.o.m battre med syn. Det finns mycket att tjana pa att spela river ratt som kan kompensera ett uteblivet turnomslag.

 

Ah, ursäkta missförstånden! Man jag tror nog vi förstår varann. Sen tror jag att du ger fi lite mkt cred. Visst finns det en poäng med att spela LAG. Men dom här statsen är bara FÖR sjuka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...