Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har varit i USA tre gånger nu, två gånger i Vegas och senast nu i December var jag med flickan till Florida.

Varje gång jag går genom tullen lyckas jag klonka en riktig översittarjävel som ska försöka göra en nervös och skrämmas, och lyckas allt som oftast stressa upp mig så jag känner lökringarna komma krypande.

Senast i somras när vi var i Vegas lyckades jag kläcka ur mig att jag spelar mkt onlinepoker och att vi ska spela poker i vegas och då tycker översittaren att jag ska ha ett arbetstillstånd för att jag uppenbarligen kommit för att jobba. Lyckas förklara att vi ska festa och förstöra pengarna vi har med oss, inget annat.

Senaste resan gick allt lugnt och smidigt när jag berättade om vår husbilssemester osv osv, fram till att han läste i passet och utbrast "You were here in May??".

-Ja. Svarar jag, något problem?

Han steker och börjar klicka frenetiskt på skärmen, steker och steker och det tog säkert 5-10 minuter för honom innan han välkomnade mig till landet.

Inser att jag har ett stort problem i min nojja.

Men eftersom det lär bli aktuellt med en resa inom det närmsta året, typ shoppingvecka i NY eller en Vegasresa i sommar så måste jag få höra från några beresta forumiter:

Hur ser inträdesreglerna ut i USA?

Hur ofta och hur länge vid varje visit är tillräckligt innan man måste söka visum osv osv, är jävligt dålig på sådant.

Och inga "leta själv idiot"-svar tack, hade jag orkat leta själv hade jag gjort det.

Postad

Du får resa in och ut i princip hur mycket du vill. Du får dock bara stanna i max 3 månader utan särskilt visum. Vanligtvis beviljar de dig uppehållstillstånd tills den dag du åker hem (alltså oftast kortare tid än 3 mån).

Jag hade samma problem som du sist jag reste in (i somras). Fick aldrig någon förklaring till fascist-beteendet bara ne jäkla massa dumma och för att inte tala om personliga frågor, mer eller mindre utan relevans.

Regel nummer ett när man reser in dock är att inte uppge att man pysslar med ngt spelrelaterat. Brukar bli enklast så.

Postad
Du får resa in och ut i princip hur mycket du vill. Du får dock bara stanna i max 3 månader utan särskilt visum. Vanligtvis beviljar de dig uppehållstillstånd tills den dag du åker hem (alltså oftast kortare tid än 3 mån).

Jag hade samma problem som du sist jag reste in (i somras). Fick aldrig någon förklaring till fascist-beteendet bara ne jäkla massa dumma och för att inte tala om personliga frågor, mer eller mindre utan relevans.

Regel nummer ett när man reser in dock är att inte uppge att man pysslar med ngt spelrelaterat. Brukar bli enklast så.

Jo, de stämplar ju passet för 90 dagar, men man vet ju aldrig.

Skippade pokerdelen denna gång, då tyckte han istället att det var otroligt att jag skulle kunna åka till USA två gånger på så kort tid på min konsumlön, och nojjig som jag är fick jag för mig att de antecknat senast att jag spelar poker osv osv..

Nog för att jag förstår deras vikt av "homeland security", men det är verkligen på gränsen till löjligt beteende emellanåt..

Postad

Har exakt samma erfarenhet som ni...

Var där i somras. När mitt jobb hade ordnat en resa för våra (jobb)partners, och där bla. jag skulle följa med som typ reseledare..

Mr storhetsvansinne till vakt frågar om jag är där för att jobba eller på semester, och innan jag hade lyckats förklara att jag var där med jobbet men inte skulle jobba så hade jag nog tappat säkert 1,3 liter vätska i form av svett... Han var inte helt nöjd...

I båset brevid stod ett annat par och råkade snudda över linjen kön står fram till, varpå vakten skäller ut dem och frågar om han bett dom gå över linjen? -Nej förlåt säger stackars paret, -Har jag bett er komma fram ännu till mig? -No were sorry säger dom igen. Vakten blänger ursinnigt på dom i 10 sekunder och fortsätter sedan fråga ut den personen som stod vid hans bås...

Postad
Har exakt samma erfarenhet som ni...

Var där i somras. När mitt jobb hade ordnat en resa för våra (jobb)partners, och där bla. jag skulle följa med som typ reseledare..

Mr storhetsvansinne till vakt frågar om jag är där för att jobba eller på semester, och innan jag hade lyckats förklara att jag var där med jobbet men inte skulle jobba så hade jag nog tappat säkert 1,3 liter vätska i form av svett... Han var inte helt nöjd...

I båset brevid stod ett annat par och råkade snudda över linjen kön står fram till, varpå vakten skäller ut dem och frågar om han bett dom gå över linjen? -Nej förlåt säger stackars paret, -Har jag bett er komma fram ännu till mig? -No were sorry säger dom igen. Vakten blänger ursinnigt på dom i 10 sekunder och fortsätter sedan fråga ut den personen som stod vid hans bås...

Skönt att det är fler med fler av samma åsikt, när jag nämnt detta för mitt resesällskap har jag alltid fått höra hur jävla trevlig deras tullare var och att de till och med önskat lycka till vid pokerborden (!!!), givit komplimanger över deras dyra klocka osv osv..

Men det är väl så där om man är född i en formsvacka.

Postad
Haha, nästan underbart roligt med sådana människor. Då jag själv kan bli extremt dryg tillbaka när nån jävlas sådär. Vad skulle hända då? :-D

Bara inte gummihandsken åker på för rendjävulskap. Skulle svida :lol:

Jag blev förhörd i ett separat rum, eskorterad av en beväpnad vakt. Var tvungen att lämna från mig passet, visa upp alla pengar jag hade kontant osv. Samt en hel drös med korkade och till synes omotiverade frågor.

Men det gick ju bra till slut. Vet fortfarande inte varför de gjorde det. Jag hade också rest in och ut några gånger det senaste året så det är kanske det de reagerar på.

Postad
Haha, nästan underbart roligt med sådana människor. Då jag själv kan bli extremt dryg tillbaka när nån jävlas sådär. Vad skulle hända då? :-D

Du kan mycket väl få vända och åka hem. Dom har ju ingen skyldighet att släppa in dig. Känner personer som råkat ut för det trots att dom enbart skulle semestra.

Jag är lite osäker, men fick inte Gdaily vända i dörren en gång? Har för mig att han skrev det i ngn dagbok.

Postad

Jag har aldrig behövt vända i dörren, men däremot har jag alla gånger utom nu senast med Parbet fått gå åt sidan för en extrakontroll (har varit säkerhetsklassad i försvaret, det har de koll på tydligen). Sedan har man alltid med sig för mycket pengar, som måste deklareras....

En gång råkade jag säga att jag skulle rapportera från WSOP när jag var där - då blev det problem, lyckades till slut få köpa ett provisoriskt arbetstillstånd för $50. En jävla tid tog det, så efter det har jag lärt mig att bara le, säga pleasure på frågan "business or pleasure" och absolut inte antyda något om att man har ett jobb som ens är i närheten av pokerrelaterat.

Chicago är värst för övrigt, Washington eller Minneapolis mycket bättre. Bäst är Las Vegas flygplats (direktflyg från Frankfurt(?), rekommenderas), de är mycket mer vana att se tiotusentals dollar i kontanter.

Postad
Chicago är värst för övrigt, Washington eller Minneapolis mycket bättre. Bäst är Las Vegas flygplats (direktflyg från Frankfurt(?), rekommenderas), de är mycket mer vana att se tiotusentals dollar i kontanter.

Exakt! Håller med till punkt och pricka, Chicago är ALLTID otrevliga och långsamma och lång kö, etc. etc. Vegas är mindre kö, inga problem, kanske nån snabb fråga. Hatar ni immigration, flyg Condor Frankfurt -> Vegas. Eller Virgin från London, men det har jag inte provat själv.

Postad

Är också sugen på att åka till vegas men har suttit inne i 1 år för våldsbrott (muckade 2004). Är det några problem för mig att komma in i USA då? En intern fick tex inte jobba där men han är dömd för mord.

Postad

Hehe e ju lite som när ordningsvakter på krogen ska börja dryga sig, då gör det ju inte så mkt om man käftar tillbaka, förhoppningsvis blir man ju bara nekad inträde och får gå till annat ställe. Men att börja käfta med amerikanska tullare blir inte lika trevligt då man kan få sig en omgång i ett mörkt rum:twisted:

Postad
Är också sugen på att åka till vegas men har suttit inne i 1 år för våldsbrott (muckade 2004). Är det några problem för mig att komma in i USA då? En intern fick tex inte jobba där men han är dömd för mord.

Jag skulle rekommendera dig att söka visum i förväg.

Det finns en historia om Lodden som fick åka fram och tillbaks tre ggr innan han blev insläppt. Första gången hade han något äpple med sig, och blev nkad för det. ANdra gången hande han kryssat "nej" på frågan om han hade blivit nekad förut, och fick då vända åter.

Om den är sann eller ej vet jag inte, men den visar vilken attityd de har i alla fall.

Postad

Säg inte att du spelar för då kommer de att leta rätt på ditt brass:-) .

Hade en morbror som var spelare(tyvärr död nu). Han hade haft ett vanligt lönearbete i sitt liv. Han delade reklam i brevlådor. Han kastade allt i hammarbyhamnen och höll på med det i ett år innan han åkte fast.

I alla fall så såg endel lite snett på honom pga att han inte hade ett vanligt arbete så när han skulle till London(för att spela) så sa han i tullen att han skulle arbeta!. Det var bara att åka hem igen för honom.

Säg att du ska ha semester bara..

Postad
Jag skulle rekommendera dig att söka visum i förväg.

Det finns en historia om Lodden som fick åka fram och tillbaks tre ggr innan han blev insläppt. Första gången hade han något äpple med sig, och blev nkad för det. ANdra gången hande han kryssat "nej" på frågan om han hade blivit nekad förut, och fick då vända åter.

Om den är sann eller ej vet jag inte, men den visar vilken attityd de har i alla fall.

Will do, ty.

Postad

OK, maktmissbruk. De "känner" kanske av den höga svansföringen hos pokervinnarna?? Frågade sonen som är över ibland på semester och inga problem där (kanske för att han studerade där ett år)

Var glad bli insläppt, jag försöker inte ens, har agerat mot "amerikanska intressen".

Och vad är stroppiga USA-typer mot tyskar och holländare imed k-pistar i färdigställning. Länge sedan, men långt före "terrorism" blev ett frekvent begrepp.

Tja, en kommentar utan större värde. Är väl bara sur för att jag nog inte kommer att se Vegas...