Zyr Postad 3 Mars , 2008 Rapport Share Postad 3 Mars , 2008 Några tankar om Peak teorierna? Jag själv funderar på vad som kan hända om Kina börjar få för sig saker. Råvaror+Olja kan bli sjuka investeringar på 5-10 års sikt. Hittade just en svensk sida och forum angående Peak Oil: http://oljepris.se/ http://forum.oljepris.se/ Om det inte finns någon värdig ersättare till oljan om ett par år kommer det nog bli ganska jobbigt i världen. Tror man på detta scenario borde man väl sätta ihop en långsiktig portfölj med basen att oljan kommer bli svindyr. Vad skulle du investera i? olja, guld, fysiskt guld, råvaror, råvaroindexcertifikat, xact bear? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Zyr Postad 3 Mars , 2008 Rapport Share Postad 3 Mars , 2008 Akta dig lite så du inte bränner dig bara. Tror det var Shedlock (Som är riktigt duktig) som sa att de två scenariona vi möter är Hyperinflation (Halleluja guld ) alternativt Deflation där han trodde på det senare. mm, blir o köra med stoploss här är en artikel som pratar om 3 st olika scenarie för guldet, deflation,stagflation eller hyperinflation där han tror på staginflation http://www.financialsense.com/editorials/petrov/2008/0219.html oj, guldet kommer allt närmare $1000/oz som en skrev på di "det märks att intresset för guld ökat markant... kitco krashar när us öppnar..." Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Djens Postad 3 Mars , 2008 Författare Rapport Share Postad 3 Mars , 2008 Be till gud att vi går uppåt i veckan, jag ligger betapositiv i praktiskt taget varenda index (med stoplossar på andra sidan om de starka stöden jodå) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lolle Postad 4 Mars , 2008 Rapport Share Postad 4 Mars , 2008 Kan bara kommentera det om Peak Oil och råvarorna. Går på handels i gbg och har läst en bok "Why carbon fuels will dominate the 21st century's global energy economy" av Peter Odell som är känd forskare inom detta ämnet. Var också på en föreläsning i London för två månader sen där han förklarade varför det blivit som nu med extremt höga priser gentemot vad som förutspåtts, för faktum är att det finns tillräckligt med olja nu och en lång tid framöver. Problemet just nu med både oljan och också råvarorna är att det sker en sån gigantisk spekulation i dessa och därav har priserna ökat något enormt mycket. Tillgången är det inga somhelst problem med iaf på oljefronten (och råvarorna är på väg mot samma håll med ökad produktion) och det ter sig högst osannolikt att den kommer minska iaf fram till 2040. Det produceras helt enkelt tillräckligt med olja bara att ex hedgefunds köper upp den så att den inte omsätts, precis samma sak sker på råvarumarknaden för ögonblicket dock inte i lika stor mån ännu. Så det man hör att Oljeländer stryper sin produktion och producerar för lite är humbug. Därav är köp av aktier inom dessa områden antagligen ganska kortsiktiga och hyffsat osäkra skulle jag gissa, frågan är antagligen inte om utan när bubblan kommer att spricka. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kraudo Postad 4 Mars , 2008 Rapport Share Postad 4 Mars , 2008 Det här är jättefel. Att säga att det är inga som helst problem med tillgången fram till 2040 är så totalt verklighetsbefriat att jag inte vet om jag skall skratta eller gråta. Det skrämmande är att vi inte kommer vara tillräckligt förbredda på övergången från olja p g a att våra politiker lyssnar på sådana här tokar. Så klart det är bekvämt att höra att allt kommer vara som förut. Men det är klart, läser man en sån grym och utmanande utbildning som Handels i göteborg så har man koll på läget. Svenska akademiker och experter har ju ett riktigt grymt trackreckord när det gäller att bedöma råvarupriser, "oljeexperten" professor Marian Radetzky är väl så nära en perfekt kontraindikator man kan komma. Han har haft 100% fel nu i nästan 10 år i rad. Kan bara kommentera det om Peak Oil och råvarorna. Går på handels i gbg och har läst en bok "Why carbon fuels will dominate the 21st century's global energy economy" av Peter Odell som är känd forskare inom detta ämnet. Var också på en föreläsning i London för två månader sen där han förklarade varför det blivit som nu med extremt höga priser gentemot vad som förutspåtts, för faktum är att det finns tillräckligt med olja nu och en lång tid framöver. Problemet just nu med både oljan och också råvarorna är att det sker en sån gigantisk spekulation i dessa och därav har priserna ökat något enormt mycket. Tillgången är det inga somhelst problem med iaf på oljefronten (och råvarorna är på väg mot samma håll med ökad produktion) och det ter sig högst osannolikt att den kommer minska iaf fram till 2040. Det produceras helt enkelt tillräckligt med olja bara att ex hedgefunds köper upp den så att den inte omsätts, precis samma sak sker på råvarumarknaden för ögonblicket dock inte i lika stor mån ännu. Så det man hör att Oljeländer stryper sin produktion och producerar för lite är humbug. Därav är köp av aktier inom dessa områden antagligen ganska kortsiktiga och hyffsat osäkra skulle jag gissa, frågan är antagligen inte om utan när bubblan kommer att spricka. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
tamtaram Postad 4 Mars , 2008 Rapport Share Postad 4 Mars , 2008 Be till gud att vi går uppåt i veckan, jag ligger betapositiv i praktiskt taget varenda index (med stoplossar på andra sidan om de starka stöden jodå) Kan du förklara vad betapositiv betyder? Google ger noll träffar... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Zyr Postad 4 Mars , 2008 Rapport Share Postad 4 Mars , 2008 Det här är jättefel. Det skrämmande är att vi inte kommer vara tillräckligt förbredda på övergången från olja p g a att våra politiker lyssnar på sådana här tokar. Så klart det är bekvämt att höra att allt kommer vara som förut. "Det var inte länge sedan självaste Göran Persson som f.d. statsminister på Almedalsveckan, Gottland sade att oljan kommer att slå sönder vår ekonomi." han tillsatte ju också en grupp som skulle jobba med peak-oil frågor Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Djens Postad 4 Mars , 2008 Författare Rapport Share Postad 4 Mars , 2008 Kan du förklara vad betapositiv betyder? Google ger noll träffar... Att det ska gå uppåt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Zyr Postad 4 Mars , 2008 Rapport Share Postad 4 Mars , 2008 Att det ska gå uppåt. fick du in dina stop-loss? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Djens Postad 4 Mars , 2008 Författare Rapport Share Postad 4 Mars , 2008 fick du in dina stop-loss? jodå, de slog i rätt snabbt. Själv då? Guldet backade en rejäl tur idag. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Zyr Postad 4 Mars , 2008 Rapport Share Postad 4 Mars , 2008 jodå, de slog i rätt snabbt.Själv då? Guldet backade en rejäl tur idag. mm, usch.. sålde av allt efter raset, nu har den dock gått ännu lägre tror jag skiter i guld, känns som spela roulette.. iaf för mig som inte kan nått, bättre o köra säkert och sattsa på pokern där jag vet att jag har edge låg som mest +130 000 sek vid toppnoteringarna, blev till sist +72 000 känns som en ok förtjänst på de 100 000 jag investerade Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
tamtaram Postad 4 Mars , 2008 Rapport Share Postad 4 Mars , 2008 Att det ska gå uppåt. Tack, trodde det hade med de gamla grekerna att göra. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lolle Postad 4 Mars , 2008 Rapport Share Postad 4 Mars , 2008 Det här är jättefel. Att säga att det är inga som helst problem med tillgången fram till 2040 är så totalt verklighetsbefriat att jag inte vet om jag skall skratta eller gråta. Det skrämmande är att vi inte kommer vara tillräckligt förbredda på övergången från olja p g a att våra politiker lyssnar på sådana här tokar. Så klart det är bekvämt att höra att allt kommer vara som förut. Men det är klart, läser man en sån grym och utmanande utbildning som Handels i göteborg så har man koll på läget. Svenska akademiker och experter har ju ett riktigt grymt trackreckord när det gäller att bedöma råvarupriser, "oljeexperten" professor Marian Radetzky är väl så nära en perfekt kontraindikator man kan komma. Han har haft 100% fel nu i nästan 10 år i rad. Jag vet inte vad jag ska göra när jag ser vad du skriver, du kommer med helt irrelevanta argument. Samma argument har vi haft de båda tidigare oljekriserna och se vad som hänt sedan dess, våra oljereserver är större än någonsin. Du vet antagligen ingenting om exploateringen av oljan som tas ur marken i sanden i Kanada som kom igång för något år sedan (konventionell och okonventionell olja), om inte skrattar jag än mer åt vad du säger då du inte har någon koll alls helt enkelt. Skolan nämnde jag för att visa sammanhanget med vart jag lärt mig detta gentemot en websida och spekulationer på nyhetssidor och denna föreläsare är ingen lärare på HHG utan var en gästföreläsare vi hade i London. Vad tror du väger mest, en väl erkänd oljeanalytiker-forskare som har skrivit massvis med forskningsböcker om ämnet med 50 års erfarenhet av branschen som dessutom ALLTID har haft rätt i sina analyser fram tills nu. Som jag säger nu är att han haft fel och detta beror på spekulation inte på storleken av fyndigheterna säger jag än en gång. Jag blir förbannad på sådana som dig från ingenstans som tror sig kunna något utan någon relevant fakta. Vet inte vad du är för miljöpartinisse men du framstår som en sådan och en tämligen dum sådan för den delen DU får mig att gråta och skämmas över att det finns sådana som du. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Djens Postad 4 Mars , 2008 Författare Rapport Share Postad 4 Mars , 2008 Jag vet inte vad jag ska göra när jag ser vad du skriver, du kommer med helt irrelevanta argument. Samma argument har vi haft de båda tidigare oljekriserna och se vad som hänt sedan dess, våra oljereserver är större än någonsin. Du vet antagligen ingenting om exploateringen av oljan som tas ur marken i sanden i Kanada som kom igång för något år sedan (konventionell och okonventionell olja), om inte skrattar jag än mer åt vad du säger då du inte har någon koll alls helt enkelt. Skolan nämnde jag för att visa sammanhanget med vart jag lärt mig detta gentemot en websida och spekulationer på nyhetssidor och denna föreläsare är ingen lärare på HHG var en gästföreläsare. Vad tror du väger mest, en väl erkänd oljeanalytiker-forskare som har skrivit massvis med forskningsböcker om ämnet med 50 års erfarenhet av branschen som dessutom ALLTID har haft rätt i sina analyser fram tills nu. Som jag säger nu är att han haft fel och detta beror på spekulation inte på storleken av fyndigheterna säger jag än en gång. Jag blir förbannad på sådana som dig från ingenstans som tror sig kunna något utan någon relevant fakta. Vet inte vad du är för miljöpartinisse men du framstår som en sådan och en tämligen dum sådan för den delen DU får mig att gråta och skämmas över att det finns sådana som du. Du säger alltså att Peak Oil bara är ett rykte och en osanning? PO betyder ju egentligen bara att efterfrågan blir större än utbudet, inte att oljan försvinner helt direkt. Hur ska vi ersätta t.ex. Cantarell och Ghawar som båda verkar ha fallande produktioner? Oljesand, javisst, men den är svårutvunnen och kommer inte kunna konkurrera med typ alla världens oljefält. Dessutom har den varit utbyggd i tiotals år och är uppe i hälften av projicerad produktion (Som kommer öka, självklart, till kanske mer än fyrdubbla, men det är vad som sägs nu) Däremot håller jag med dig om att oljepriset just nu är väldigt mycket uppdrivet av ren spekulation/politik och kommer troligen falla tillbaka till kanske $70-80. Och säg till hur många miljoner kineser som helst som börjar få stigande krav att de inte ska få köra bil etc. Inkommande katastrof är vad det är. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lolle Postad 4 Mars , 2008 Rapport Share Postad 4 Mars , 2008 Självfallet är det något som kommer att inträffa och jag vet mycket väl vad det betyder Dock är vi inte där än och av det jag läst ivf finns det inget som tyder på det inom lång tid framöver. Det upptäcks nya fyndigheter, dess utvinning blir effektivare, vi kan utvinna från annat(sand, kol) och effektiviteten på vår förbränning ökar det bidrar rätt bra till totalen. Oljesand var svårutvunnen förr och det var inte värt det med tanke på dåtidens oljepris men nu som vi kan se är det värt det. Är inget som kommer ske över dagen som du säkert vet utan det är en process som vi kommer ha lång tid att kringgå. Det finns väl inget som säger att vi inte hittar nya stora oljefält vilket händer inte alltför oofta? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kraudo Postad 5 Mars , 2008 Rapport Share Postad 5 Mars , 2008 Jag vet inte vad jag ska göra när jag ser vad du skriver, du kommer med helt irrelevanta argument. Samma argument har vi haft de båda tidigare oljekriserna och se vad som hänt sedan dess, våra oljereserver är större än någonsin. Du vet antagligen ingenting om exploateringen av oljan som tas ur marken i sanden i Kanada som kom igång för något år sedan (konventionell och okonventionell olja), om inte skrattar jag än mer åt vad du säger då du inte har någon koll alls helt enkelt. Skolan nämnde jag för att visa sammanhanget med vart jag lärt mig detta gentemot en websida och spekulationer på nyhetssidor och denna föreläsare är ingen lärare på HHG utan var en gästföreläsare vi hade i London. Vad tror du väger mest, en väl erkänd oljeanalytiker-forskare som har skrivit massvis med forskningsböcker om ämnet med 50 års erfarenhet av branschen som dessutom ALLTID har haft rätt i sina analyser fram tills nu. Som jag säger nu är att han haft fel och detta beror på spekulation inte på storleken av fyndigheterna säger jag än en gång. Jag blir förbannad på sådana som dig från ingenstans som tror sig kunna något utan någon relevant fakta. Vet inte vad du är för miljöpartinisse men du framstår som en sådan och en tämligen dum sådan för den delen DU får mig att gråta och skämmas över att det finns sådana som du. Oj. Jag saknar ord. Miljöpartinisse? I o f ser jag inte detta som ett skällsord som du verkar men varifrån i min text ser du det som att jag på något sätt skulle vara "Miljöpartinisse". Standarden på klipp och klistra linjen i Gbg måste ha fallit ytterligare dom senaste åren. Sen att jag inte skulle veta något om oljesand i Kanada är rätt komiskt då jag i några år nu har haft Kanadensiska oljesandsstiftelser som största innehav i min portfölj. Över huvudtaget så har jag varit överviktad mot olja och guld rätt länge nu, hur det går ihop med min miljöpartinissighet vet jag inte riktigt. Jag orkar faktiskt inte rabbla upp varför du har fel.Faktan finns där, det handlar om matematik. Om du mot förmodan skulle vilja backa upp dina skriverier så skulle jag vara mycket intresserad av ett Bet som gäller nivån på oljeproduktionen säg år 2025 (eller pris kanske blir lättare?). Pma om du är intresserad, minimiinsatsen borde vara i alla fall vara några hundra k för att det skall vara värt det i o m den långa tiden. Sen håller jag med Djens om att en rekyl i oljepriset är troligt. Både Oljan och guldet kommer få brutala korta rekyler men trenden är fortfarande upp. Fundamentan i olja är ju löjligt stark och guld har mycket kvar att ge. Inflationsjusterat ATH för guld är väl typ $2200. Justerar man guld ATH för M3 blir det ännu värre, läste någon stans att det börjar närma sig $6000. Men rekyler på vägen det lär det bli. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Djens Postad 5 Mars , 2008 Författare Rapport Share Postad 5 Mars , 2008 Sålänge vi bara håller oss civila i tonen tycker jag det här är en väldigt bra diskussion. Jag tycker att Lolle har lite rätt och mycket fel medans jag tror Kraudo har mycket rätt men ändå lite fel. (Ren spekulation följer). Jag tror vi är på toppen/tidiga sluttningen av vad världens oljefält kommer producera. Jag tror inte vi kommer hitta stora fält som kompenserar. Jag lade till det sista eftersom det hittas stora fält, men oftast på extremt jobbiga ställen att extrahera oljan ur. Där är där jag håller med Lolle, avisst, cleantech, fuck that iaf ett tag framöver eftersom det kommer ta massa år innan det börjar ta tillräckligt många % för att märkas, typ. Men om 10-20 år kanske det börjar ge lite utslag. Däremot bättre teknik , både för förbränning, bevaring av energi, upptagande av olja, transport av energi+oljesanden, att man tvingar människan att ransonera, nya tankesätt etc kommer att göra övergången iaf liiite smidigare än det Kraudo säger. Jag tror det blir förbannat tufft/jobbigt ändå men inte riiktigt lika hårt. Men det lär bli en kalldusch. (fattar ni? kallvatten, nehe jaha, dåligt skämt) Samma med guldet/oljan, kommer bli våldsamma rekyler neråt men låångsiktiga trenden är extrembullish. --------------------------------------- Edit: Till något helt annat som jag funderat på. Ur en ren contrarian synpunkt så har det ju de senaste kriserna varit en bra idé att handla de bra företagen i de mest utbombade sektorn som gjort en turnaround. Mao om några år så är min tanke att handla banker, byggbolag, etc. Tänk att få köpa C för $1.5 med en dollarkurs till 5.30? När de står på konkursens brant och vänt Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Zyr Postad 5 Mars , 2008 Rapport Share Postad 5 Mars , 2008 Sålänge vi bara håller oss civila i tonen tycker jag det här är en väldigt bra diskussion. Jag tycker att Lolle har lite rätt och mycket fel medans jag tror Kraudo har mycket rätt men ändå lite fel. (Ren spekulation följer). Jag tror vi är på toppen/tidiga sluttningen av vad världens oljefält kommer producera. Jag tror inte vi kommer hitta stora fält som kompenserar. Jag lade till det sista eftersom det hittas stora fält, men oftast på extremt jobbiga ställen att extrahera oljan ur. Där är där jag håller med Lolle, avisst, cleantech, fuck that iaf ett tag framöver eftersom det kommer ta massa år innan det börjar ta tillräckligt många % för att märkas, typ. Men om 10-20 år kanske det börjar ge lite utslag. Däremot bättre teknik , både för förbränning, bevaring av energi, upptagande av olja, transport av energi+oljesanden, att man tvingar människan att ransonera, nya tankesätt etc kommer att göra övergången iaf liiite smidigare än det Kraudo säger. Jag tror det blir förbannat tufft/jobbigt ändå men inte riiktigt lika hårt. Men det lär bli en kalldusch. (fattar ni? kallvatten, nehe jaha, dåligt skämt) Samma med guldet/oljan, kommer bli våldsamma rekyler neråt men låångsiktiga trenden är extrembullish. --------------------------------------- Edit: Till något helt annat som jag funderat på. Ur en ren contrarian synpunkt så har det ju de senaste kriserna varit en bra idé att handla de bra företagen i de mest utbombade sektorn som gjort en turnaround. Mao om några år så är min tanke att handla banker, byggbolag, etc. Tänk att få köpa C för $1.5 med en dollarkurs till 5.30? När de står på konkursens brant och vänt Tack, denna lilla analys fick mig att igen väga över till att köpa guld, har under hela dagen stått mellan valet o kvalet. Sätter stop-loss på kursen jag fick (969), om några år har det antingen sålts och jag gått +-0 eller kan man inkasera en fin uppgång Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ZaphodB Postad 5 Mars , 2008 Rapport Share Postad 5 Mars , 2008 Ur en ren contrarian synpunkt så har det ju de senaste kriserna varit en bra idé att handla de bra företagen i de mest utbombade sektorn som gjort en turnaround. Mao om några år så är min tanke att handla banker, byggbolag, etc. Tänk att få köpa C för $1.5 med en dollarkurs till 5.30? När de står på konkursens brant och vänt Absolut. di.se hade häromdagen en chat med Petter Stordalen som äger Choice Hotels. Han sade att orsaken till att han gav sig in i hotellbranschen var att då, när han började, så var branschen iskall och lönsamheten svag, på de flesta håll. I sådana lägen är det ofta lätt och billigt att komma in, och om man lyckas få till en turnaround så kan man få sanslöst bra betalt. Goda exempel från vår egen hemmamarknad de senaste åren är t.ex. fastigheter, gruvor eller rederier som de i början av årtiondet kastade efter en, då var det bara IT och telecom som gällde, allt annat var skräp. Och det som Petter Stordalen säger är ju inget nytt, det här är ju väl känt, men det är bra att påminnas om det! Det här är något som händer gång på gång, frågan är bara vad det är för bransch som "bortskänkes" just nu. Hittar man rätt så blir man rikt belönad när det vänder! Så, vad är det som är som mest iskallt? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Djens Postad 5 Mars , 2008 Författare Rapport Share Postad 5 Mars , 2008 Absolut. di.se hade häromdagen en chat med Petter Stordalen som äger Choice Hotels. Han sade att orsaken till att han gav sig in i hotellbranschen var att då, när han började, så var branschen iskall och lönsamheten svag, på de flesta håll. I sådana lägen är det ofta lätt och billigt att komma in, och om man lyckas få till en turnaround så kan man få sanslöst bra betalt. Goda exempel från vår egen hemmamarknad de senaste åren är t.ex. fastigheter, gruvor eller rederier som de i början av årtiondet kastade efter en, då var det bara IT och telecom som gällde, allt annat var skräp. Och det som Petter Stordalen säger är ju inget nytt, det här är ju väl känt, men det är bra att påminnas om det! Det här är något som händer gång på gång, frågan är bara vad det är för bransch som "bortskänkes" just nu. Hittar man rätt så blir man rikt belönad när det vänder! Så, vad är det som är som mest iskallt? Jag skulle vilja säga Amerikanska banker & finans samt försäkringsbolag, men det är för tidigt att handla de. Uran har iofs sparkats ut i kylan och kan vara på väg in igen. Alla uranbolag i kanada har på hörsägen fått ta en hel del stryk, speciellt så har ju uranpriset åkt ner i backen för att först ha gått upp. Hmm, jag funderar nästan på att gå kort olja tillfälligt Om vi antar att marknaden funkat som den alltid gjort, dvs att den först går upp överdrivet (eller tvärtom), för att sedan gå ner överdrivet och börja gå mot en medelpunkt så skulle jag säga uran nu. Amerikansk finans om 2 år, speciellt om dollarn gått ner så ininorden. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Djens Postad 6 Mars , 2008 Författare Rapport Share Postad 6 Mars , 2008 Här är en rolig länk till lolle förresten: http://blogg.aktienet.se/2008/02/19/the-world-is-drowning-in-oil/ Och då såg situationen mycket lugnare ut. Jag tror inte vi kommer få se oljan under $70 igen. Ser man på kurvan ser det faktiskt ut som vi är på väg emot en rejäl uppgång, jag säger som finansblogg "$150 nästa?" Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lolle Postad 6 Mars , 2008 Rapport Share Postad 6 Mars , 2008 Intressant och självfallet inte givet i dagsläget, det finns två sidor på myntet och jag tror inte på en kraftig förändring av våra resurser-reserver inom en snar framtid och inte på någon alltför långtgående kris som baseras på en resursknapphet som inte existerar. Jag säger inte emot 150$ om något år, det är ganska möjligt men tror inte priset kommer att hålla i sig då det är ännu en bubbla som kommer att spricka. Helt enkelt orimligt och orealistiskt högt pris i nuläget gentemot priset att producera. Sådana artiklar visst väger de lite, men jag tror starkt på den förespråkaren jag lyssnat och läst på, innan jag ser någon riktig förändring inom rimliga mått (ej extremer) av resurser-reserver kommer jag inte ändra mig om vad som är ett rimligt framtida oljepris. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Djens Postad 6 Mars , 2008 Författare Rapport Share Postad 6 Mars , 2008 Okej, för att avleda från peak oil debatten. Jag citerar först mish "But let's not be too gloomy here. Other than overleverage, bad debts, sinking home prices, no jobs, shrinking wages, cash strapped US consumers, rising oil prices, a sinking US dollar, $500 trillion in derivatives not marked to market, rampant overcapacity, underfunded pension plans, looming boomer retirements, no funding for Medicaid, no funding for Medicare, and no Social Security trust fund, everything is just fine. And even though the Fed, central bankers in general, and governments combined to create this problem, the irony is nearly everyone is begging for them to fix the problem by encouraging still more speculation in housing, commercial real estate, and the markets. Sorry folks, it's the end of the line and payback time for the world's most reckless financial experiment in history. The deflation genie can't be put back in the bottle until leverage everywhere is unwound." Sedan TA NASDAQ på årslägsta Financials på årslägsta (eller precis vid) DJIA bröt 12100 stödet. S&P bröt 1310 stödet. Vad sägs om: "Fritt fall" "Börskrasch" "Korta o bli rik" ? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Zyr Postad 10 Mars , 2008 Rapport Share Postad 10 Mars , 2008 Hur troligt tror ni det är det att FED sänker räntan redan denna vecka? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Playboy Postad 11 Mars , 2008 Rapport Share Postad 11 Mars , 2008 Rally i USA när Fed spottar ut flera hundra miljarder dollar. Är rallyt verkligen berättigat? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Recommended Posts