ANGRYKOREAMAN Postad 29 December , 2007 Rapport Postad 29 December , 2007 Jag vet att det här har diskuterats tidigare men sökfunktionen gav mig ingenting, så om någon hittar tråden är jag tacksam. Annars har jag inget emot en ny diskussion. Jag vill lära mig läsa fort som bara fan. Hur gör jag? Om jag gör som du rekomenderar, kommer jag minnas vad jag läst en längre tid eller är det bara till för att skumma ut väsentliga delar ur en text, som jag inte behöver minnas 15 min senare? Citera
FamilyGuyFan Postad 29 December , 2007 Rapport Postad 29 December , 2007 http://readerssoft.com/se/ (klaga inte på mig om ni får virus ) Jag kan inte läsa "snabbt" och har aldrig testat det där programmet, första som kom upp på google bara Citera
Tottyville Postad 29 December , 2007 Rapport Postad 29 December , 2007 http://readerssoft.com/se/ Jag kan inte läsa "snabbt" och har aldrig testat det där programmet, första som kom upp på google bara Hatar såna där fula sidor! Ser så jävla skumma ut... vågar fan inte ladda ner .exe filen... Men att läsa War & Peace på 20 min eller 5 harry potter böcker på 12 timmar låter ju ganska bra Citera
ANGRYKOREAMAN Postad 29 December , 2007 Författare Rapport Postad 29 December , 2007 Jag gjorde läshastighetstestet på den länkade hemsidan nu, vilket man iofs kan fuska på, men jag tror jag minns det mesta av texten. Fick 2872 tecken/minut. Vad får ni? Tror ni att det är något att satsa på? Citera
Waggho Postad 30 December , 2007 Rapport Postad 30 December , 2007 En del sitter ju typ och bokstaverar orden med munnen samtidigt som de läser vilket förstås begränsar dem oerhört. De har mycket nytta av att lära sig några enkla tekniker för att läsa snabbare. När man väl har kommit förbi det stadiet går det nog dock trögare för de flesta att bli ännu snabbare. Citera
Joeduck Postad 30 December , 2007 Rapport Postad 30 December , 2007 läs en rad i taget, o scanna sidan. jag kan läsa klart en faktabok på en kvart, oftast så missar jag halva då men det är inte ens 1/15 som jag finner är intressant. Beror ju på oxå är du en sån som läser skönlitteratur där syftet är någotsomjagejförstår tror jag inte du får ut något av snabbläsning. Det är nog bara till att öva, o på sånt man finner är intressant Minnet är ju helt olika på olika personer oxå, fast det går väl oxå att träna upp? Fick 2872 tecken/minut. inte värst mycke, tror de flesta klarar mer än så efter träning Citera
ANGRYKOREAMAN Postad 30 December , 2007 Författare Rapport Postad 30 December , 2007 Vad menar du med "läs en rad i taget och scanna sidan"? Jag vet att mitt resultat inte är speciellt bra, därför vill jag träna upp mig. Vad är rimligt att uppnå med 50h träning? Citera
tetris Postad 30 December , 2007 Rapport Postad 30 December , 2007 jag hoppar ca 3 ord med ögonen när jag läser, vilket torde innebära att jag läser ca 3gånger snabbare än en person som läser ord för ord. Exempel 1: ord1 ord2 ord3 ord4 ord5 ord6 ord7 ord8 ord9 ord10 _........................_........................_........................_ Exempel 2: ord1 ord2 ord3 ord4 ord5 ord6 ord7 ord8 ord9 ord10 _......._......._......._......._......_......_......_......_......._ Citera
ANGRYKOREAMAN Postad 30 December , 2007 Författare Rapport Postad 30 December , 2007 jag hoppar ca 3 ord med ögonen när jag läser, vilket torde innebära att jag läser ca 3gånger snabbare än en person som läser ord för ord. Exempel 1: ord1 ord2 ord3 ord4 ord5 ord6 ord7 ord8 ord9 ord10 _........................_........................_........................_ Exempel 2: ord1 ord2 ord3 ord4 ord5 ord6 ord7 ord8 ord9 ord10 _......._......._......._......._......_......_......_......_......._ Minns du vad du läser då? Eller är det bara för faktascanning? Citera
Per-Elvis Postad 30 December , 2007 Rapport Postad 30 December , 2007 Det finns en kille i Gbg som lär ut snabbläsning. Han har skrivit en bok som heter Yogagolf; Per Brohagen vill jag minnas att han heter. Bl a hjälper han t ex golflandslagens spelare att läsa fort så att de ska hinna med skolan. Citera
Joeduck Postad 31 December , 2007 Rapport Postad 31 December , 2007 Vad menar du med "läs en rad i taget och scanna sidan"?Jag vet att mitt resultat inte är speciellt bra, därför vill jag träna upp mig. Vad är rimligt att uppnå med 50h träning? alltså, man behöver inte läsa ett ord i taget, men det har du väl redan fattat iofs, ju fortare du läser desto mer ord tar du in samtidigt.. men jag vet inte hur fort man kan förvänta sig att läsa för det tar nog lång tid för att få rejäla resultat när man är vuxen o lärt sig läsa som liten. Citera
Recommended Posts