Gå till innehåll

Swedish_Chef - The Stairway to High Stakes


Swedish_Chef

Recommended Posts

Hej, jag heter Andreas och tänkte skriva min berättelse om poker och den hårda vägen mot högre höjder. Börjar bli medelålders och jobbar på en resturang som kökschef. För att bevisa för mina vänner att man inte behöver så mycket pengar för att vinna bra med pengar på poker, startar jag denna dagbok, så dom kan kolla hur det går för mig.

 

Jag har spelat poker sen barnsben, men aldrig på någon seriös nivå, bara lite då och då. Nu tänkte jag ta klivet och lära mig spela seriöst, vilket innebär tiltkontroll, management och andra kunskaper.

 

Vägen kommer starta med cashgame på NL2 med $60. Successivt så kommer jag gå upp i nivå och börja spela andra former av NLHE, så som MTT och MTSnG.

 

Som ni kanske märker så kommer en stor vikt läggas på money management,

då jag tror min kunskap räcker till att slå de låga nivåerna.

 

Om det skulle dyka upp något jag tycker är konstigt så kommer jag slänga upp

HH, men jag ska försöka spara på dessa, fram tills jag börjar känna att nivån är krånglig att spela.

 

Slänger upp en bild över hur mitt money management kommer se ut:

 

stairway_to_high_stakes.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket hold em har du spelat då och vad har du för resultat sedan innan? Nästan sugen att börja med cg när jag såg den fina trappan;-)

 

Säkert spelat över 100k händer, med ett positivt resultat, men har gjort uttag och liknande, så det har aldrig blivit något konstant. Tänkte det skulle bli ändring på det nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

UGH på den pyramiden. Spela NL2 tills du har 150?!?!?!

 

Kommer ta dig minst ett par månader, antagligen ett halvår. Såvida du inte spelar sjukt mycke.

 

GL annars iaf.

 

Kanske är lite överdrivet, men jag är tålmodig. Jag kommer spela minst 6 timmar om dagen, med 8 bord, och efter att ha dataminat min site så ses det inte som en omöjlighet att rusha sig upp.

 

Jag börjar ju på botten för att få självkontroll och inte störa mig på badbeats och liknande, i senare nivåer. Verkar inte det som ett bra krav då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med dedär känns lite väl överdrivet. Halvera rullekraven till NL50 iaf och börja direkt på NL10 med 300-350 eller nått. Ingen skillnad på NL2 och NL10 endå, bara slöseri med tid att grinda NL2. Efter NL 50 känns trappan som en bra mall för BR krav.

 

Kör hårt, GL HF!

 

Tålamod är något jag se som ett krav att ha, för att bli vinnare i längden. Även om det är slöseri med tid så ser jag det som nyttigt att inte försöka vinna ihop pengar snabbast möjliga.

 

Tack för lyckoönskningarna!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kanske är extra trög idag eftersom jag är förkyld men vad menar du med cashout-saken?

 

När jag når en viss nivå, t.ex. om jag spelar in tot. $3000 och kan gå upp till NL100 så cashar jag ut där, plockar ut det som en slags belöning. Börjar om på NL50 och spelar upp igen, för att sen fortsätta på NL100. Klargör detta något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag når en viss nivå, t.ex. om jag spelar in tot. $3000 och kan gå upp till NL100 så cashar jag ut där, plockar ut det som en slags belöning. Börjar om på NL50 och spelar upp igen, för att sen fortsätta på NL100. Klargör detta något?

 

Jo, det var det jag misstänkte... :-D men det gör att ditt projekt kommer ta år och dar, men det kanske är en frivillig cash out?

 

Själv kör jag samma money management som du men cashar bara ut när jag tänker köpa något speciellt och då inte ett specifikt belopp utan så mycket som prylen kostar. Definitivt inte halva rullen. :-)

 

Jag körde med obligatoriska uttag (i din storleksordning) en ganska lång tid och det tar otroligt länge för rullen att växa med den modellen. Det är trevlig i penga synpunkt men inte i bygga-rulle-synpunkt. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En riktigt god jul önskar tydligen PokerStars då efter en breakeven period på 5350 händer, vände och de senaste 1000 händerna har levererat $40,29 i kassan, allt på NL2.

 

Hoppas julen blir lika givande för Er alla!

 

:lol:

 

Detta gör att rullen har nästan dubblats från $60 till närmare $100,29.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Break-even efter 5300 händer. Spelar du ständigt 8-9 bord? Iså fall kanske det drabbar ditt spel så pass mycket att ditt ev dras ned med 15-25% per bord. Du kanske skulle testa 5-10k händer med 4-5 bord istället och så om det gör någon skillnad? Du talar dessutom om att utvecklas, det är lättare att utveckla dig själv som spelare om du hinner annalysera situationer, vilket blir betydligt svårare när du spelar "automatikpoker" på 9 bord. Jag tror det kan ge dig en större edge med färre bord. spela många bord i kombination med ditt upplägg känns som att stressa långsamt. Bara ett tips som förhoppningsvis gör att det går snabbare åt rätt håll (= Lycka till i alla fall

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Break-even efter 5300 händer. Spelar du ständigt 8-9 bord? Iså fall kanske det drabbar ditt spel så pass mycket att ditt ev dras ned med 15-25% per bord. Du kanske skulle testa 5-10k händer med 4-5 bord istället och så om det gör någon skillnad? Du talar dessutom om att utvecklas, det är lättare att utveckla dig själv som spelare om du hinner annalysera situationer, vilket blir betydligt svårare när du spelar "automatikpoker" på 9 bord. Jag tror det kan ge dig en större edge med färre bord. spela många bord i kombination med ditt upplägg känns som att stressa långsamt. Bara ett tips som förhoppningsvis gör att det går snabbare åt rätt håll (= Lycka till i alla fall

 

Det kan nog vara så, men jag tror det kommer ge mig mer på NL5 eller NL10, än på NL10, men jag ska ta det i beaktning och testa. Tack för tipset!

 

God fortsättning!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med Vichyn88.

 

Med tanke på ditt upplägg antar jag att du vill bli riktigt bra och det finns helt klart möjlighet för det med tanke på tålamodet du verkar ha. Men ska man bli riktigt bra måste man också kunna analysera, tänka, vara klurig o.s.v. Nu är väl NL2 kanske ingen nivå man ska vara klurig på, men jag tror ändå att det är bra att börja i tid att analysera situationer e.t.c. Spela lite färre bord för utvecklingens skull!

 

Såg att du spelar på Stars. Har för mig att dom inte är särskilt lojala mot cashgame-spelare. Med tanke på hur mycket du spelar borde du spela på en site som gynnar cashgame spelarna. Du spelar just nu på låga nivåer men du bör nog kunna skrapa ihop en del poäng eller dylikt om du väljer en mer cashgame-vänlig site.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med Vichyn88.

 

Med tanke på ditt upplägg antar jag att du vill bli riktigt bra och det finns helt klart möjlighet för det med tanke på tålamodet du verkar ha. Men ska man bli riktigt bra måste man också kunna analysera, tänka, vara klurig o.s.v. Nu är väl NL2 kanske ingen nivå man ska vara klurig på, men jag tror ändå att det är bra att börja i tid att analysera situationer e.t.c. Spela lite färre bord för utvecklingens skull!

 

Såg att du spelar på Stars. Har för mig att dom inte är särskilt lojala mot cashgame-spelare. Med tanke på hur mycket du spelar borde du spela på en site som gynnar cashgame spelarna. Du spelar just nu på låga nivåer men du bör nog kunna skrapa ihop en del poäng eller dylikt om du väljer en mer cashgame-vänlig site.

 

Jag har tagit era tankar i beaktning. De senaste 1500 händerna ligger på 45.8 ptBB/100 och mina stats är 23/17/2.3

 

Förhoppningsvis fortsätter det, men jag antar att det blir ett variansspel och lira halvlöst sådär.

 

Angående pokerrum. Finns bara 3 som erbjuder spel på så låga nivåer som jag börjar på, det är PokerStars, UltimateBet samt iPoker. Har ingen erfarenhet av de två senare, men jag tror jag stannar på PokerStars tills iaf NL10 då de flesta siterna verkar erbjuda bra med action på NL10 och uppåt.

 

Tipsa gärna om siter!

 

Lite övrigt:

 

Hittade ett Expekt konto med runt $50 på och beslutade mig att sportbetta dom slantarna.

 

Så här ser matcherna i PL ut:

 

$5 - Tottenham - Reading 2 7.25

$5 - Birmingham - Fulham 1 1.90

$5 - Chelsea - Newcastle 1 1.40

$5 - Everton - Arsenal 1 3.40

$5 - Sunderland - Bolton X 3.15

 

Kommer bli lite mer frekvent uppdaterat nu, julhelgen brukar ofta vara mycket jobb eftersom folk älskar och vräka mat i dessa dagar. Snart börjar ett nytt år och mer spel. HÄRLIGT!

 

Nu ska det ordnas inför fotbollen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GL

Gillar din inställning att gå från de absolut lägsta nivåerna.

PS Akta dig för sportsbetting om du inte är proffs ;)

 

Man tackar! Jo det finns väl inga genvägar?

 

Det där med sportsbetting är inte min sak, tänkte bara göra dagens matcher lite mer spännande. Dessutom var det $50 som var kvarglömt. Så det räknar inte.

 

Jaha, tänkte sadla om från fotbollstittande fetknopp till slimmad grinder nu. Mot NL5 är tanken. Om jag kan tokrusha lite så ska det inte vara fullt omöjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...