snejken Postad 19 December , 2007 Rapport Postad 19 December , 2007 Det är såhär att jag sitter och skriver en artikel om pokerturneringar och ska skriva om skillnaderna mellan online- och offlineturneringar. Har inte skrivit så mycket då jag har någon form av hjärnsläpp just nu....skulle behöva lite hjälp på traven med att förklara dessa, inte för mig just nu uppenbara, skillnader. Tack!! Citera
sturedenstore Postad 19 December , 2007 Rapport Postad 19 December , 2007 Vad vill du veta? Skillnader i struktur?, spel?, inköp?, varians?, deltagarantal? Du får nog vara lite mer specifik i din fråga om du ska få några vettiga svar. Citera
tarmac Postad 19 December , 2007 Rapport Postad 19 December , 2007 Rent generellt så är den största skillnaden mellan online o offline antalet händer du spelar .. vare sig det är MTT eller CG, så handlar live som bäst om 40-50 händer / timme, och online så är väl inte 150+ H / t nån ovanlighet. Citera
Kape Postad 19 December , 2007 Rapport Postad 19 December , 2007 - Hastighet (antal givar per timme) - Tillgänglighet (särskillt i Sverige) Där har du två stora skillnader att börja utveckla... Du får säkert 10 förslag till i tråden. Citera
Appel Postad 19 December , 2007 Rapport Postad 19 December , 2007 En till stor skillnad förutom deltagarantal och händer/h är ju användadet av tells. Citera
påhittat_namn Postad 19 December , 2007 Rapport Postad 19 December , 2007 Livespel är ju en helt annan atmosfär, som är mer påtaglig psykiskt anser jag iaf. Man känner pressen mer så att säga. Citera
snejken Postad 19 December , 2007 Författare Rapport Postad 19 December , 2007 Vad vill du veta? Skillnader i struktur?, spel?, inköp?, varians?, deltagarantal? Du får nog vara lite mer specifik i din fråga om du ska få några vettiga svar. Njaa, det jag tänkte mest på var nog det som folk har tagit upp lite senare. Det lite mer psykologiska spelet med tells och sånt. Är folk fegare i liveturneringar än på internet? Och kanske lite mer hur man beter sig vid bordet. På Internet sköts ju allt automatiskt. Medan man i livespel i värsta fall kan bli diskad om man gör nåt fel. (lägger ner markerna i fickan när man ska byta bord och dyl.) Citera
Kape Postad 19 December , 2007 Rapport Postad 19 December , 2007 Njaa, det jag tänkte mest på var nog det som folk har tagit upp lite senare. Det lite mer psykologiska spelet med tells och sånt. Är folk fegare i liveturneringar än på internet? Och kanske lite mer hur man beter sig vid bordet. På Internet sköts ju allt automatiskt. Medan man i livespel i värsta fall kan bli diskad om man gör nåt fel. (lägger ner markerna i fickan när man ska byta bord och dyl.) Jag skulle påstå att du ser färre bluffar live. Dessutom har folk en tendens att spela lite lösare live då de inte orkar vänta så länge på en bra hand då det går så mycket långsammare. Sen är det många som inte har någon aning om grundläggande regler vid livespel, oavsett hur många händer/timmar de lirat online. Mycket visa kort till grannen, stringbets, felaktiga satsningar o.s.v. I livespel blir det även betydligt fler avbrott för chipcount och regeldiskussioner, men med en bra dealer så minimeras dessa avbrott. Men det är roligare live!!! Citera
tarmac Postad 19 December , 2007 Rapport Postad 19 December , 2007 Jag skulle påstå att du ser färre bluffar live. Dessutom har folk en tendens att spela lite lösare live då de inte orkar vänta så länge på en bra hand då det går så mycket långsammare. Sen är det många som inte har någon aning om grundläggande regler vid livespel, oavsett hur många händer/timmar de lirat online. Mycket visa kort till grannen, stringbets, felaktiga satsningar o.s.v. I livespel blir det även betydligt fler avbrott för chipcount och regeldiskussioner, men med en bra dealer så minimeras dessa avbrott. Men det är roligare live!!! Absolut... men färre bluffar? Det ställer jag mig ytterst tveksam till, det är snarare tvärtom, iallafall som jag upplevt det de senaste åren. En sjuk grej är ju att om man bluffar stort online inte rör en min, men live så kan man faktiskt se hur blodet pumpar, och hur svetten tränger igenom osv osv .. Så därför rekommenderar jag alla som precis börjar spela live att använda halsdukar.. vet inte hur många personer jag förstört bluffar för när jag sett deras halspulsådra =) Visst kan det bli en hel jävla massa regeltjaffs med jämna mellanrum, folk som spelar live blir oftast väldigt konfunderade när det gäller splits osv, då dom inte förstår inverkan a 8899Q på brädan när dom har A3, och fi har A2, och varför det splittas etc, men det gäller givetvis dom med mindre vana. Citera
MikeTime Postad 19 December , 2007 Rapport Postad 19 December , 2007 En stor skillnad jag upplevt är att folk tenderar att spela "försiktigare" irl än på nätet. Åker du ur en SnG eller MTT på nätet är det ju bara att starta upp en ny medans om du lirar live kan få vänta bra länge innan nytt spel är igång. När det gäller CG-spelet är väl skillnaderna de som redan diskuterats ovan... Citera
ebisumaru Postad 19 December , 2007 Rapport Postad 19 December , 2007 Folk restealar mkt mindre live, det är fler flervägspotter även med grunda stackar. Fler danska lagtards som visar AK efter att de höjt 10 potter i rad utan att visa för att de verkligen tror att folk tror att "nu spelar han minsann bara bra händer". Nivån är generellt mkt lägre live spec om man ser till inköpet. Citera
ulaf Postad 19 December , 2007 Rapport Postad 19 December , 2007 Det är såhär att jag sitter och skriver en artikel om pokerturneringar och ska skriva om skillnaderna mellan online- och offlineturneringar. Har inte skrivit så mycket då jag har någon form av hjärnsläpp just nu....skulle behöva lite hjälp på traven med att förklara dessa, inte för mig just nu uppenbara, skillnader. Tack!! Bättre online, jag kan inte ens registrera mig om jag är offline. Citera
snejken Postad 19 December , 2007 Författare Rapport Postad 19 December , 2007 Bättre online, jag kan inte ens registrera mig om jag är offline. Hahaha, kanske ska skriva live- istället för offlineturnering.....Bra inlägg Citera
snejken Postad 19 December , 2007 Författare Rapport Postad 19 December , 2007 Har bra/rutinerade spelare större fördel vid liveturneringar än vid onlineturneringar? Isåfall har de att göra med att de är vana att folk sitter och stirrar på dem när de spelar, de blir inte lika lätt nervösa och dyl. Citera
Jakelamotta Postad 19 December , 2007 Rapport Postad 19 December , 2007 Tror också folk bluffar mindre och är generellt sett försiktigare/vekare live(gäller även mig vilket jag inte ser som nåt positivt). Detta beror nog mest på att man inte kan starta upp en ny turre live direkt. Spelarna är nog sämre tänkte jag först men online turneringsspelare suger rätt hårt de med. När det kommer till cash game är dock spelarna betydligt sämre live än online. Det går fruktansvärt långsamt live men i turneringar online går det inte så jäkla snabbt heller förstås, inte 10-manna iaf. Vilket gör att vissa kan bli otåliga och börja lira händer de inte bör för att man kan lugnt sitta 1-2h utan att plocka upp en enda spelbar hand. Citera
MJ Postad 19 December , 2007 Rapport Postad 19 December , 2007 Har bra/rutinerade spelare större fördel vid liveturneringar än vid onlineturneringar? Isåfall har de att göra med att de är vana att folk sitter och stirrar på dem när de spelar, de blir inte lika lätt nervösa och dyl. Jag tror att de flesta bra online spelarna har blivit överraskade att övergången från online till live har gått så bra. Mycket av det här "stirra ner" snacket är ganska överdrivet, men visst rutin är bra och det finns skillnader. Citera
Recommended Posts