Gå till innehåll

Skönstaxerad av Skatteverket för Pokeruttag.


Twan

Recommended Posts

Alltså, om man skickar in kontoutdragen från siten så måste ju det räcka som bevis om utdragen vida överstiger insättningarna. Pengarna kan ju inte magiskt växa inne på en pokersite utan att det är pokervinster. HH verkar överflödigt imo.

Problemet kommer väl om insättningen är väldigt stor.

 

Man kan ha chipdumpat med någon som satt in svarta pengar, känns svårt att bevisa att så inte är fallet.

 

Är inte alls insatt i hur regelverket ser ut, men på vilket sätt skulle 500k handhistories inte bevisa att man vunnit pengarna på poker? Dumt system med omvänd bevisbörda då det känns rätt så uppenbart att man vunnit på poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 211
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Alltså för guds skull det är inte ett mord som har skett. Hur mycket bevis ska man egentligen behöva tillgodose skatteverket med? Om man har bankutdrag, HH, skärmdumpar måste väl fan skattverket vara nöjd. Jag är förbannad över hur vi som pokerspelare blir totalt överkörda. Om politikerna har beslutat att det ska vara skattefritt med pokervinster inom EU ska man inte behöva känna sig som en brottsling när man tar ut sina pokervinster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående bankernas meddelandeskyldighet till skattmasen vid 150k insättning så har det ingen betydelse att man istället överför många mindre summor.

 

Bankerna skickar ju oavsett årsbokslut till skattmasen som då ser alla transaktioner.

 

Jag har haft denna diskussion med min bankrådgivare.

 

Risken för beslutsfattande om prövning är inte större för att man plockar ut en mille 1gång än småsummor på samma belopp under ett kalenderår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså för guds skull det är inte ett mord som har skett. Hur mycket bevis ska man egentligen behöva tillgodose skatteverket med? Om man har bankutdrag, HH, skärmdumpar måste väl fan skattverket vara nöjd. Jag är förbannad över hur vi som pokerspelare blir totalt överkörda. Om politikerna har beslutat att det ska vara skattefritt med pokervinster inom EU ska man inte behöva känna sig som en brottsling när man tar ut sina pokervinster.

 

Skulle nästan sticka ut hakan och våga påstå att det krävs mer bevis att bli fri från att betala skatt ÄN att bli fri från mord.

 

De är hårda, har man tur får man en snäll handläggare, men annars är man körd. Men vad gäller HH, kan de aldrig ses som bevis då de är så extremt lätta att manipulera då det bara är rena textfiler. Man kan ju t.ex på 10 minuter skriva ett program som gör om 200k händer till vad man vill.

 

Som sagt tidigare, det som är intressant är bevis för inbetalningar och uttag, diffen där emellan kan ses som vinst/förlust.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående bankernas meddelandeskyldighet till skattmasen vid 150k insättning så har det ingen betydelse att man istället överför många mindre summor.

 

Bankerna skickar ju oavsett årsbokslut till skattmasen som då ser alla transaktioner.

 

Jag har haft denna diskussion med min bankrådgivare.

 

Risken för beslutsfattande om prövning är inte större för att man plockar ut en mille 1gång än småsummor på samma belopp under ett kalenderår.

 

är det så? har inte i mina kontakter med skatteverket fått intrycket att de vet hur mkt pengar som passerar ens "lönekonto" på vanlig bank. Detta är något jag måste prata med min bankman om för som kund måste de väl upplysa vilka uppgifter de lämnar över. Uttag under 100 000 (kanske höjts, hört siffran 90k tidigare) verkar gå ganska obemärkt.

 

Hur i hela friden ska man göra för att slippa allt sånt här tjafs?

Bara köra svarta pengar hela vägen med utlandsbankomater? Men amorteringar och fasta tillgångar blir ju svårt o förklara i framtiden i vilket fall. Hem, bil mm på några miljoner måste man ju kunna förklara.

 

Detta fall om ngt är SvePofs advokat borde hjälpa till med. Sen undrar jag om sidorna kan tänka sig ekonomiskt stöd också då det ligger lite i deras intresse.

 

Folk kanske tycker det är dagens ilandsproblem att pokerspelare måste skatta, men om lagarna säger en sak (och man försöker följa dem till sitt yttersta) så känns det sjukt att inom 5år kan hela ens ekonomi raseras på grund av deras okarheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså för guds skull det är inte ett mord som har skett. Hur mycket bevis ska man egentligen behöva tillgodose skatteverket med? Om man har bankutdrag, HH, skärmdumpar måste väl fan skattverket vara nöjd. Jag är förbannad över hur vi som pokerspelare blir totalt överkörda. Om politikerna har beslutat att det ska vara skattefritt med pokervinster inom EU ska man inte behöva känna sig som en brottsling när man tar ut sina pokervinster.

 

 

Lyckligtvis så gäller inte omvänd bevisbörda vid mord :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är det så? har inte i mina kontakter med skatteverket fått intrycket att de vet hur mkt pengar som passerar ens "lönekonto" på vanlig bank. Detta är något jag måste prata med min bankman om för som kund måste de väl upplysa vilka uppgifter de lämnar över. Uttag under 100 000 (kanske höjts, hört siffran 90k tidigare) verkar gå ganska obemärkt.

 

Hur i hela friden ska man göra för att slippa allt sånt här tjafs?

Bara köra svarta pengar hela vägen med utlandsbankomater? Men amorteringar och fasta tillgångar blir ju svårt o förklara i framtiden i vilket fall. Hem, bil mm på några miljoner måste man ju kunna förklara.

 

Detta fall om ngt är SvePofs advokat borde hjälpa till med. Sen undrar jag om sidorna kan tänka sig ekonomiskt stöd också då det ligger lite i deras intresse.

 

Folk kanske tycker det är dagens ilandsproblem att pokerspelare måste skatta, men om lagarna säger en sak (och man försöker följa dem till sitt yttersta) så känns det sjukt att inom 5år kan hela ens ekonomi raseras på grund av deras okarheter.

 

Nils Jareborg diskuterar i sin kriminalrätt en del om vad som kan fria folk som bryter mot lagen fast de gör sitt yttersta att följa den. Utgångspunkten är den så kallade straffrättsvillfarelsen i BrB 24:9. Generellt skall den tillämpas restriktivt och tittar man i förarbetena så framgår t ex följande exempel:

 

Otydligt straffbud: Här avses språklig oklarhet som inte förtydligas av motivutlåtande. Det passar nog inte in här.

 

Felaktiga besked från myndigheter: Detta gäller både skriftliga och muntliga besked. Problemet är väl att skatteverket vägrar uttala sig om en enskild site utan säger att man får pröva varje enskilt fall i domstol (vilket är gratis och du har rätt till rättshjälp). Alltså kan man inte säga att man inte förstod att siten inte var skattefri utan man borde deklarera för sina pokervinster och få dem prövade i domstol helt enkelt. Ansvar uteslut naturligtvis för skattebrott som kräver uppsåt men oaktsamhetsbrotten kommer man nog inte ifrån.

 

Dessutom så är ju eftertaxering och straffavgifter inga brottspåföljder så de kan du nog inte komma undan i vilket fall som helst. Så vill man göra rätt för sig eller vara säker på att man inte åker på en jävla skattesmäll så bör man deklarera alla sina pokervinster och överklaga till domstol om det krävs, alternativt sätta undan 30% av sina vinster (+straffavgift) för framtiden. Fast då tillkommer ju problemet med cash games-beskattningen men jag har oerhört svårt att tro att ett beslut att skatta varje pott för sig kommer att godkännas av regeringsrätten.

 

Bästa vore väl helt enkelt att spela på svenska spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Bästa vore väl helt enkelt att spela på svenska spel.

 

Spelar man på SvS kommer skattemyndigheten undra var dina vinster kommer ifrån. Du kommer säga pokervinster från SvS. Skatteverket kommer kräva bevis. Du kommer ge dem banktransaktioner, skärmdumpar + HH. Skatteverket kommer säga att det inte räcker som bevis eftersom du kan ha satt in svarta pengar på SvS, dina HH kan vara falska och du kan ha manipulerat dina skärmdumpar. SvS blir därmed lika lite skattefritt som vilken annan sida som helst.

 

På Cosmopol: Du spelar cash game 2 gånger i veckan och har efter 1 år dragit in 200k kr. Du går till banken för att sätta in dessa pengar och skatteverket undrar var fan kommer degen från din jävla fifflare. Du visar skatteverket alla kvitton som du sparat när du växlat in dina marker på Cosmopol. Skatteverket säger att det inte räcker som bevis eftersom du inte kan bevisa hur mycket du har köpt in dig med från början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar man på SvS kommer skattemyndigheten undra var dina vinster kommer ifrån. Du kommer säga pokervinster från SvS. Skatteverket kommer kräva bevis. Du kommer ge dem banktransaktioner, skärmdumpar + HH. Skatteverket kommer säga att det inte räcker som bevis eftersom du kan ha satt in svarta pengar på SvS, dina HH kan vara falska och du kan ha manipulerat dina skärmdumpar. SvS blir därmed lika lite skattefritt som vilken annan sida som helst.

 

På Cosmopol: Du spelar cash game 2 gånger i veckan och har efter 1 år dragit in 200k kr. Du går till banken för att sätta in dessa pengar och skatteverket undrar var fan kommer degen från din jävla fifflare. Du visar skatteverket alla kvitton som du sparat när du växlat in dina marker på Cosmopol. Skatteverket säger att det inte räcker som bevis eftersom du inte kan bevisa hur mycket du har köpt in dig med från början.

 

precis, hur i hela friden ska man kunna bevisa ngt om de verligen vill jävlas. var pengarna kommer ifrån samt ngt sorts intyg på att man spelat mkt där (hh:s, skärmdump från cashier, underskrivet papper från dem) måste ju räcka.

 

man skulle gärna se att en hobbyspelare som kanske vunnit 1-2k på varje sida testar dem i domstol så man får klara besked. Ingen som riskerar tiotusen-miljontals kronor kommer våga köra det hela vägen.

 

folk frågar hela tiden om vilka som deklarerar vinster mm, har inte sett ngn svarat hur de gjort och om det gick igenom

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte läst hela tråden, bara första 1,5 sidorna men iaf...

 

Borde inte bankkvitto från spelbolagen räcka?

Och sen bifoga eget utskrivet papper där du skriver att kontakta mej om detta behöver kopletteras med något och isf vad.

 

 

EDIT: Det viktigaste är att du skicka in NÅGOT även om det inte är rätt. Skickar man in något så får man någon månad till på sej att göra rätt.

Detta gäller all dekleration till SKV.

 

EDIT2: Menar Bankens kvitton där det framkommer vilka summor man har tagit imot från spelboiloagen.

Andra utskrivna dokument som historiken från internetbanker mm mm, ja, allt som man kan gräva fram som har med transaktioner från och till spelbolag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man läser detta får man en liten klump i magen.:-(

 

Låt säga att man har en kompis som har spelat in 1 miljon svenska kronor på en site som ej är skatteskyldig, hur ska han då agera för att på smidigast möjliga sätt slippa bli utsatt för liknande problem i dagsläget och framåt?

 

Skulle min kompis nu ovetande spelat in 1 miljon på en site som är skattepliktig, hur ska han då smidigast agera för att slippa problem i dagsläget och framåt? Vara vänlig och betala skatteverket 30% eller finns det andra vägar att gå?

 

Någon nämnde att det räckte med en liten tripp utomlands för att göra lite uttag så var problemet löst, är det så enkelt att det blir lagligt MEN att man i värsta fall blir uppsökt om 10 år då de undrar var man fått pengarna ifrån (man kanske ej kan bevisa det men innerst inne vet man iaf själv att det har gått lagligt till)?

 

Detta att man har agerat som "ovetandes pga otydliga lagar eller ej bättre vetande", hur hårt kan något i den stilen hålla med tanke på att konkreta bevis på detta är väl i princip omöjliga att bevisa samt motbevisa?

 

Hur hård är kontrollen i andra länder jämfört med Sverige?

 

Låt säga att man åker utomlands i ett år för att arbeta. På denna tid tjänar man 1 miljon och beslutar sig för att återvända till Sverige, hur ska man agera då? Vad är det som gäller i dessa fall?

 

Om jag har svenskt medborgarskap men befinner mig i ett annat land, vinner några miljoner och köper ett hus i det här landet. Blir det några påföljder om jag återvänder till Sverige?

 

 

 

Vet inte om orken/viljan/kunskapen finns här på pf för att med säkerhet besvara ovanstående frågor och jag har många fler frågor på lager, därför undrar jag om någon skulle kunna vara vänlig och rekommendera en helt okunnig och förvirrad pojke vart han ska vända sig för att få frågor liknande de ovan besvarade.

 

//Zumsar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar man på SvS kommer skattemyndigheten undra var dina vinster kommer ifrån. Du kommer säga pokervinster från SvS. Skatteverket kommer kräva bevis. Du kommer ge dem banktransaktioner, skärmdumpar + HH. Skatteverket kommer säga att det inte räcker som bevis eftersom du kan ha satt in svarta pengar på SvS, dina HH kan vara falska och du kan ha manipulerat dina skärmdumpar. SvS blir därmed lika lite skattefritt som vilken annan sida som helst.

 

På Cosmopol: Du spelar cash game 2 gånger i veckan och har efter 1 år dragit in 200k kr. Du går till banken för att sätta in dessa pengar och skatteverket undrar var fan kommer degen från din jävla fifflare. Du visar skatteverket alla kvitton som du sparat när du växlat in dina marker på Cosmopol. Skatteverket säger att det inte räcker som bevis eftersom du inte kan bevisa hur mycket du har köpt in dig med från början.

 

För det första så är det inte skatteverket som avgör vad som är tillräckliga bevis utan en domstol om det skulle gå så långt. Jag skulle tro att svenska spel som bolag är jävligt mycket mer trovärdiga i skatteverkets ögon än vilket annat spelbolag som helst och de bör ju kunna verifiera exakt hur mycket du satt in/tagit ut (vilket gäller även alla andra siter naturligtvis men då kommer trovärdigheten in). Jag har svårt att se att insättnings/uttagsbevisning från både siten och banken inte skulle räcka som bevis och mig veterligen är det väl inget som OP har försökt med?

 

Vad gäller CC så får du väl kvitto även när du köper in dig eller? Sjukt konstigt annars.

 

man skulle gärna se att en hobbyspelare som kanske vunnit 1-2k på varje sida testar dem i domstol så man får klara besked. Ingen som riskerar tiotusen-miljontals kronor kommer våga köra det hela vägen.

 

folk frågar hela tiden om vilka som deklarerar vinster mm, har inte sett ngn svarat hur de gjort och om det gick igenom

 

Om du väl kommit in på vägen mot en slutgiltigt dom så har du inget att förlora på att köra fullt ut. Se bara till att betala in det skatteverket anser dig vara skyldig (för att undvika en ökande ränteskuld) och överklaga som bara fasen.

 

Att folk inte deklarerar beror väl på att det är sjukt få som åker fast och ingen vill riskera att betala skatt i onödan.

 

När man läser detta får man en liten klump i magen.:-(

 

Låt säga att man har en kompis som har spelat in 1 miljon svenska kronor på en site som ej är skatteskyldig, hur ska han då agera för att på smidigast möjliga sätt slippa bli utsatt för liknande problem i dagsläget och framåt?

 

Smidigast möjliga är nog att hålla väldigt tyst om det hela. Vill man undvika problem angående skattebrott och eftertaxering och skit så bör man deklarera och överklaga ett eventuellt beslut om att siten inte är skattefri (och då betala in skatt så länge om nu skatteverket vill ha det).

 

Skulle min kompis nu ovetande spelat in 1 miljon på en site som är skattepliktig, hur ska han då smidigast agera för att slippa problem i dagsläget och framåt? Vara vänlig och betala skatteverket 30% eller finns det andra vägar att gå?

 

Se ovan. Håll tyst eller deklarera och se vad som händer. Lägg undan pengar till skatt för säkerhets skull.

 

Någon nämnde att det räckte med en liten tripp utomlands för att göra lite uttag så var problemet löst, är det så enkelt att det blir lagligt MEN att man i värsta fall blir uppsökt om 10 år då de undrar var man fått pengarna ifrån (man kanske ej kan bevisa det men innerst inne vet man iaf själv att det har gått lagligt till)?

 

Det spelar ingen roll var du tjänar eller tar ut pengarna så länge du är obegränsat skattepliktig i Sverige (förutom ur bevishänseende, det är kanske mindre risk att bli upptäckt. Dessutom kan naturligtvis även dubbelbeskattningsavtal komma ifråga)

 

Detta att man har agerat som "ovetandes pga otydliga lagar eller ej bättre vetande", hur hårt kan något i den stilen hålla med tanke på att konkreta bevis på detta är väl i princip omöjliga att bevisa samt motbevisa?

 

Ovetandes pga otydliga lagar används väldigt restriktivt. Se ett av mina inlägg ovan. Ej bättre vetande är överlag ingen giltig invändning då du förväntas känna till lagarna i det land du befinner dig i. Som det är nu så har skatteverket kommit med en del riktlinjer men vägrat uttala sig om någon specifik site vilket gör att du i princip aldrig kan hävda att du trodde att siten var skattefri.

 

 

Hur hård är kontrollen i andra länder jämfört med Sverige?

 

Ingen aning.

 

Låt säga att man åker utomlands i ett år för att arbeta. På denna tid tjänar man 1 miljon och beslutar sig för att återvända till Sverige, hur ska man agera då? Vad är det som gäller i dessa fall?

 

Dubbelbeskattningsavtal i de allra flesta fall. Alltså om du har skattat för inkomsten i det andra landet så drar Sverige tillbaka sina skatteanspråk. Det kan också hända att du inte längre anses som obegränsat skattepliktig i Sverige (men har för mig att det krävs betydligt längre tid innan dess) och då behöver du inte heller skatta för din inkomst i detta andra land.

 

Om jag har svenskt medborgarskap men befinner mig i ett annat land, vinner några miljoner och köper ett hus i det här landet. Blir det några påföljder om jag återvänder till Sverige?

 

Se ovan. Jag förstår inte vad du tror ska hända med ditt hus dock. Det skulle möjligtvis kunna bli lite problem vid en framtida (vinstgivande) försäljning. Allt handlar om dubbelbeskattningsavtal och skatteläget i det andra landet.

 

Vet inte om orken/viljan/kunskapen finns här på pf för att med säkerhet besvara ovanstående frågor och jag har många fler frågor på lager, därför undrar jag om någon skulle kunna vara vänlig och rekommendera en helt okunnig och förvirrad pojke vart han ska vända sig för att få frågor liknande de ovan besvarade.

 

//Zumsar

 

Jag vill inte hävda att mina svar är helt säkra och det finns andra på forumet som är klart mer insatta än jag så lite inte på det jag skriver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontentan utav det här:

 

1. Be din bank på utskrifter över dina kontoaktiviteter senaste åren.

 

2. Och gör samma sak med din pokersajt.

 

3. Lägg grejjerna i ditt bankfack och ta fram när/om skatteverket skickar ett brev.

 

Är det mer komplicerat än så tro? Om man inte har något att gömma vill säga :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontentan utav det här:

 

1. Be din bank på utskrifter över dina kontoaktiviteter senaste åren.

 

2. Och gör samma sak med din pokersajt.

 

3. Lägg grejjerna i ditt bankfack och ta fram när skatteverket skickar ett brev.

 

Är det mer komplicerat än så tro? Om man inte har något att gömma vill säga :-)

 

Ja. Det verkar på Cyntax i systertråden som att du även kan behöva utdrag från ditt kortföretag (Visa eller maestro och dylikt.) samt eventuell netteller. Alla utdrag bör vara utskriva och giltighetsstämplade av respektive företag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja. Det verkar på Cyntax i systertråden som att du även kan behöva utdrag från ditt kortföretag (Visa eller maestro och dylikt.) samt eventuell netteller. Alla utdrag bör vara utskriva och giltighetsstämplade av respektive företag.

 

Vad som rör sig i mitt huvud:

 

Hur tungt väger pappren utan giltighetsstämpel dårå... Är sajterna samarbetsvilliga med o ge ut dokument som är giltiga i såna här sammanhang?

 

Även om man inte har "giltighetsstämplade" papper från pokersajterna så borde ju allt gå att verifiera genom att istället kolla på bankpapprena (+kontokort) och stämma av dom med kontohistoriken (utan giltighetsstämpel...) från pokersajten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...