Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har märkt med pinsam tydlighet att min spel blir sämre vid de tillfällen när jag spelar fast jag är trött eller när jag tagit några glas whisky. Problemet är bara att jag ofta kan spela bra en stund för att sedan göra något riktigt idiotfel och tappa en stor del av stacken i en enda pott.

Har ni några tips på varningssignaler som kan göra mig uppmärksam på att det är på gång att hända, så att jag kan lugna ner mitt spel en smula och ta lite mindre chanser?

Med varningssignal menar jag inte "ögonlocken faller ner" eller liknande, utan snarare förändringar i spelbeteendet. Är det någon av er som använder PokerTracker eller liknande som har upptäckt statistiska avvikelser vid trötthet eller onykterhet?

Går det rent av att upptäcka detta hos en motspelare?

Postad
Jag har märkt med pinsam tydlighet att min spel blir sämre vid de tillfällen när jag spelar fast jag är trött eller när jag tagit några glas whisky. Problemet är bara att jag ofta kan spela bra en stund för att sedan göra något riktigt idiotfel och tappa en stor del av stacken i en enda pott.

Har ni några tips på varningssignaler som kan göra mig uppmärksam på att det är på gång att hända, så att jag kan lugna ner mitt spel en smula och ta lite mindre chanser?

Med varningssignal menar jag inte "ögonlocken faller ner" eller liknande, utan snarare förändringar i spelbeteendet. Är det någon av er som använder PokerTracker eller liknande som har upptäckt statistiska avvikelser vid trötthet eller onykterhet?

Går det rent av att upptäcka detta hos en motspelare?

Tror du borde strunta i att dricka whisky när du grindar. Har hört att det är EV- att spela poker tillsammans med alkohol.

Postad

När man känner whiskysmaken i munnen första gången är en bra tidig varningssignal. Efter tredje eller fjärde gången bör man omedelbart logga ut om man vill vara på den säkra sidan.

Annars är det väl bra att ha lite koll på sin egen kognitiva förmåga, när du märker att du baserar dina beslut på färre parametrar än normalt spelar du inte bra.

Postad

När jag börjar blir trött börjar jag spela lite lösare än normalt och tar tveksamma syner. Så om jag kommer på mig själv med att börja kallsyna med Q8o i blindsen vet jag vart det barkar...

Jag får också minre koll på mina motspelare - vet jag inte ungefär hur Fi spelar trots att vi suttit vid samma bord i 30 minuter vet jag också att skärpan inte är på topp.

Postad
Tror du borde strunta i att dricka whisky när du grindar. Har hört att det är EV- att spela poker tillsammans med alkohol.

Jag håller med. Om jag grindade skulle jag låta bli whiskyn, men jag spelar poker uteslutande för nöjet och spelar inte mer än några timmar i veckan, så då händer det att jag kombinerar två nöjen, whisky o poker, med ett inte alltid lyckat resultat :roll:

_zed_: Tack, det är precis den typen av varningssignaler jag är ute efter.

Har ni andra fler signaler?

Postad
När man känner whiskysmaken i munnen första gången är en bra tidig varningssignal. Efter tredje eller fjärde gången bör man omedelbart logga ut om man vill vara på den säkra sidan.

Annars är det väl bra att ha lite koll på sin egen kognitiva förmåga, när du märker att du baserar dina beslut på färre parametrar än normalt spelar du inte bra.

Det där sista var ju inte alls så dumt. Måste tänka på det mer. När man är trött eller på annat sätt är påverkad och spelar kasst blir det ju mer att man hoppas träffa hårt. Längre sträcker sig inte tanken med spelet när man synar 85sooted för fjärdedel av stacken.

Postad

Tycker folder hade en bra sammanfattning, när man inte tänker efter varför motståndarna gör som de gör utan bara tänker "äh, TP, all-in" eller "ajdå han mini-höjer, är väl bara att kasta då". Då ska man sluta ASAP, tyvärr är inte ju inte alltid man gör det...

Postad

Jag själv spelar ofta väldigt bra då jag är halvfull. Är nog för att jag är extra skärpt då jag spelar då. I vanliga fall kan man sitta och slösurfa eller chatta då man grindar (nykter), men då man är smått påverkad kommer det inte på tal. =)