Gå till innehåll

NLT - Trebetta med Mellanpar, diskussion

Recommended Posts

Postad

Har kommit på att detta är något jag sällan gör och vill bara ha igång en diskussion om ämnet. När jag säger mellanpar tänker jag mest på 77-99, ev. också 66. Fördelar och nackdelar samt när det är mer eller mindre förmånligt.

Några fördelar

* Kanske den största är att det balanserar ens spel och gör trebettarna farligare och mer svårlästa för motståndaren.

* Det är ganska vanligt att folk i position bara synar trebets med monstren AA, KK. Jag tror nog du stackar av dessa djupare när floppen kommer 837 och DU har trebettat istället för att ha synat en trebett med t.ex. 77.

* Man har ganska ofta bäst hand även med överkort ute. Trebet, cb och billig showdown med t.ex. 88 oförbättrad står relativt ofta just av den anledningen att AK, AQ utgör en så stor del av de normala trebets-hd'na att du kan bli synad väldigt light en gång på flop om inte höga kort kommer. Jag tror många tar en syn på flop med t.ex. 44 eller 76s på 226 för att se vart de står. Dessutom får man ju ofta syn av diverse drag+överkortskombinationer.

När?

Jag skulle väl säga att detta lämpar sig bäst för djupa stackar, +150bb. Därmed inte sagt att det bara är då man bör göra det.

Det ultimata läget borde nog vara i position mot en synbenägen halvpassiv fisk med effektiva stackar på +200bb. Bara en gissning :)

Jaja, ska inte göra det för långt, finns väl oändligt att skriva om i detta ämne. Eran tur.

Postad

Beror lite på hur många spelare det är huruvida 3-betten blir en bluff eller för värde.

Handen är mycket trevlig i hu som jag själv spelar och då är det ffa parvärdet i den som man får utnyttja.