Gå till innehåll

Jag ligger på plus! :D


Hockeyklubbor

Recommended Posts

Satt inne på svs och vann för andra gången en sng och insåg efter att ha stängt bordet att min bankrulle överstiger min första insättning! Känslosam kille som jag är, kutade jag runt i lägenheten som en galning, pussade kaninen, ringde flickvännen, sjöng we are the champions. Att något så lite som 9 kronor och 21 öre kan göra en så glad var jag tidigare omedveten om...

 

Den ursprungliga planen var att varje månad avvara 500 SEK på min nya hobby - poker. Efter att ha lånat de pokerböcker jag fann på biblioteket och skaffat mig ett svs konto började min resa. Så efter att ha kastat bort min tid på Glenn McDonalds "Poker på Internet" (Vad förväntade jag mig egentligen av en snubbe döpt efter en snabbmatsmaskot?) började jag läsa den betydligt mer matnyttigare "Pokerhandboken" av herr Glimne. Efter någon video tutorial a lá "internet poker for dummies" valde jag att fokusera på sng och turneringar för att få så mycket spel för pengarna. Jag såg det som, och gör det än, att de pengar jag sätter in på pokerkontot är en investering i pokererfarenhet och slutligen skicklighet.

 

Idag när jag satt på bussen till jobbet läste jag kapitlet om slowplaying i pokerhandboken och gjorde minnesanteckningar. Jag insåg dock inte att jag så snart skulle få användning för informationen. Framåt kvällningen registrerade jag mig för en 10 seat 20+2 sng på svs och efter ett tag dök den här handen upp:

 

 

***** Hand 524556677 *****

25.00/50.00 Texas Hold'em (No Limit ) - den 3 december 2007 18:08:33

Sill Snabbis (Vanlig /Turnering )

Plats 1: changbeer (2050.00)

Plats 2: Pöker... (890.00)

Plats 3: chandaka (1890.00)

Plats 4: Tupamaros (490.00)

Plats 6: the saints (2100.00)

Plats 7: Ironfield (845.00)

Plats 9: Hasse T (1735.00)

Pöker... lägg LM 25.00

chandaka lägg SM 50.00

** Giv **

changbeer [N/A, N/A]

Pöker... [Dr, Kh]

chandaka [N/A, N/A]

Tupamaros [N/A, N/A]

the saints [N/A, N/A]

Ironfield [N/A, N/A]

Hasse T [N/A, N/A]

*** Bet Runda 1 ***

Tupamaros Lägg

the saints Syna 50.00

Ironfield Lägg

Hasse T Lägg

changbeer Syna 50.00

Pöker... Höj till 150.00

chandaka Syna 150.00

the saints Syna 150.00

changbeer Syna 150.00

*** Flop(Board): *** : [Kr, Ks, 2h]

*** Bet Runda 2 ***

Pöker... Passa

chandaka Passa

the saints Satsa 150.00

changbeer Lägg

Pöker... Syna 150.00

chandaka Syna 150.00

*** Turn(Board): *** : [Kr, Ks, 2h, 9k]

*** Bet Runda 3 ***

Pöker... Passa

chandaka Satsa 200.00

the saints Syna 200.00

Pöker... Syna 200.00

*** River(Board): *** : [Kr, Ks, 2h, 9k, 7k]

*** Bet Runda 4 ***

Pöker... Passa

chandaka Passa

the saints Satsa 150.00

Pöker... All-in 390.00

chandaka Lägg

the saints Syna 390.00

*** Showdown *** : Rake: 0.00 Totalpott: 2430.00

changbeer Lägger mig Vinst: 0.00

Pöker... [Dr, Kh] Triss i kungar Vinst: 2430.00

chandaka Lägger mig Vinst: 0.00

Tupamaros Lägger mig Vinst: 0.00

the saints [2s, 7s] Två par, kungar och sjuor Vinst: 0.00

Ironfield Lägger mig Vinst: 0.00

Hasse T Lägger mig Vinst: 0.00

 

Jackpott!

 

Sedan rullade allt på bra och jag kammade slutligen hem 100 pengar för första platsen vilken ledde till min totala vinst på 9,21. Jag har hitintills spelat ett tiotal sng och några få händer low limit cash game.

Ledsen att jag ödslade er tid på min obetydliga kuriosa, jag kände mig bara tvungen att ventilera lite. Att fortsätta att spela poker i det här sinnestillståndet hade varit självmord ;)

 

Slutligen för att motivera detta inlägg i "nybörjarfrågor" så kommer lite sådana här:

 

1. Kunde jag har gjort någonting bättre i handen ovan?

 

2. Jag är intresserad av att investera i en del pokerböcker. Jag känner mig stark på engelska men som inföding löper svenskan smidigare. Jag undrar då om det är en fördel att läsa pokerböcker på orginalspråk (dvs oftast engelska) för att undslippa taskiga översättningar eller bör jag hålla mig till det jag kan bäst?

 

3. Kan till synes obetydliga pokervinster fortfarande göra en king of the world efter 6 mån, 2 år, 10 år? Eller ska jag njuta så länge det varar? ;)

 

PS Spara mig kommentarer som "Du måste spelat 10 000 händer innan du vet om du är nå bra alls". <-Jag vet! Jag är bara glad över att (pga slumpen?) inte längre ligga på minus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket jävla härligt inlägg.

 

Orkar inte bry mig om att kommentera handen du lade upp - sry, men jag kan ju säga att det där med att obetydliga pokervinster gör dig glad eller ger en känsla över huvudtaget tror jag försvinner typ nästa eller nästnästa gång du går över "plusminus"-strecket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket jävla härligt inlägg.

 

Orkar inte bry mig om att kommentera handen du lade upp - sry, men jag kan ju säga att det där med att obetydliga pokervinster gör dig glad eller ger en känsla över huvudtaget tror jag försvinner typ nästa eller nästnästa gång du går över "plusminus"-strecket.

 

Lägg ner omgående. Ser du inte att det är postat i nybörjarfrågor? Är väl onödigt att skrämma bort varenda en som postar sin första tråd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3. Kan till synes obetydliga pokervinster fortfarande göra en king of the world efter 6 mån, 2 år, 10 år? Eller ska jag njuta så länge det varar?

Njut så länge det varar. Din post påminde mig starkt om en liknande jag skrev (på ett annat forum) när jag nyligen hade börjat spela och hade haft en bra session. Man blir dock avtrubbad ganska snabbt (eller det kanske inte är "tyvärr", vore lite jobbigt om det blåste upp en känslostorm varje gång man nådde all time high).

 

Nu minns jag förresten att när jag skrev den där posten var det nån annan som sa att min post påminde om en han hade skrivit när han var i samma situation. Och så går det runt... :-P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket jävla härligt inlägg.

 

Orkar inte bry mig om att kommentera handen du lade upp - sry, men jag kan ju säga att det där med att obetydliga pokervinster gör dig glad eller ger en känsla över huvudtaget tror jag försvinner typ nästa eller nästnästa gång du går över "plusminus"-strecket.

 

Satt och fundera lite och kom fram till att det nog finns en del som jag kan få chans att se fram emot om jag fortsätter att lira framgångsrikt:

 

Vinna min första multibords turnering

 

Vinna mitt första live spel (btw, nån som lirar regelbundet i sthlm trakten och har en stol ledig?)

 

Casha ut vinst ur pokerkontot för att använda den för att betala frukostmackan (godaste mackan någonsin?)

 

 

There is no end to the possibilities...!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns gott om klubbar i sthlm du kan spela på. Dock lite högre spel än vad det verkar som att du spelar ju nu, men du kommer snabbt dit får man hoppas ;-)

 

GL med liret!

 

Jag får inte komma in på cosmopol föränn i sommar då jag fyller 20. Skulle gärna lägga ett par hundringar på att spela homegames eller dylikt. Finns det klubbar som lirar kan det också vara intressant. Jag antar att jag kan googla efter dem men med tanke på att anordnade pokerturneringar med riktiga pengar är olagligt (eller hur?) så är jag osäker om jag hittar något bra. Finns det nån klubb du/ni kan rekomendera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gratz kompis

 

word of advice: spola glimne och försök spola sng, avvänj dej och lär dej bli cashgamespelare (och senare, turneringsklonkare).

 

Excelsior!

 

Som sagt så planerar jag att införskaffa nya masters. Detta är min inköpslista (med lite personliga anteckningar):

 

Theory of Poker - David Sklansky

Ett måste.. men tung. Engelska eller svenska?

Harrington On Hold 'em, Expert Strategy For No Limit Tournaments Strategic Play - Dan Harrington

På för hög nivå? dålig översättnig till svenska. Turneringsspel!

Super Systems II - Doyle Brunson

Avancerad, utförlig, klassiker, föråldrad.

Book of Tells

För live spel

 

Kan du rekomendera något mer?

 

Motivera gärna varför du hävdar att jag bör övergå till cash games. Jag ser det som att för 22 kr får jag en timmes spel vid en sng medan samma summa kan försvinna inom de första tio händerna vid ett ,50/1 SEK cash game. Sng ger mig alltså mer erfarenhet för pengarna. Att taktiken skiljer sig åt mellan speltyperna är jag medveten om... men jag tror nog inte att jag påverkas åt de sämre när jag spelar sng med tanke på att jag är såpass noob.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får inte komma in på cosmopol föränn i sommar då jag fyller 20. Skulle gärna lägga ett par hundringar på att spela homegames eller dylikt. Finns det klubbar som lirar kan det också vara intressant. Jag antar att jag kan googla efter dem men med tanke på att anordnade pokerturneringar med riktiga pengar är olagligt (eller hur?) så är jag osäker om jag hittar något bra. Finns det nån klubb du/ni kan rekomendera?

 

 

Jag PM'ar dig! ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägg ner omgående. Ser du inte att det är postat i nybörjarfrågor? Är väl onödigt att skrämma bort varenda en som postar sin första tråd.

 

Hur kan du tolka PartyJacks inlägg negativt?

Jag håller med honom. Jäkla härligt inlägg och känslan är inte densamma varje gång man plussar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Härlig inställning, No limit Holdem Teori och praktik tycker jag du kan ägna ett par timmar om dagen åt, mkt bra bok.

Lycka till fortsättningsvis..

 

Efter lite research har jag nu lagt till den till inköpslistan. Tack!

 

Nångon som vill kommentera handen? Såhär i efterhand känns den ganska självspelande för den som har ens har den minsta koll på slowplay. Skulle ni ha spelat som fi eller misstänk slowplay och nöjt er med att checka?

Nackdelen med att spela billiga sng på svs i utbildningsyfte är att fi ofta är sämre än du själv, därmed agerar de inte som bättre spelare skulle göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får ett leénde på läpparna när man läser ditt inlägg :D

Undrar hur glad du skulle bli över att vinna typ Sunday Million?

 

Angående din hand så spelar du den inge vidare.

 

Kan starkt rekommendera de här artiklarna:

 

http://pokerforum.nu/forum/artiklar/25854-om-vaerdebets-foer-spelare-pa-lag-och-mellan-nivan-nl-txs.html

 

http://pokerforum.nu/forum/artiklar/11059-nyboerjare-sluta-slowplaya-det-aer-ert-stoersta-misstag.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett stort grattis till dig :-)

 

Jag vet verkligen hur det känns att plötsligt gå plus när man har gått minus i början! Dessutom kan jag lova att det blir ännu skönare när du vinner din första större turnering :-D

 

Om handen: För din del är det bara att tacka och ta emot. Vad din motståndare pysslar med är iof något du bör hålla dig ifrån. Så ett tips är att se upp så inte du själv betar in i nån som slowspelar ;-) Var också försiktig med att ge gratiskort till dem, du vet ju inte vad han har...

 

Grattis igen och lycka till i fortsättningen 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får ett leénde på läpparna när man läser ditt inlägg :D

Undrar hur glad du skulle bli över att vinna typ Sunday Million?

 

Angående din hand så spelar du den inge vidare.

 

Kan starkt rekommendera de här artiklarna:

 

http://pokerforum.nu/forum/artiklar/25854-om-vaerdebets-foer-spelare-pa-lag-och-mellan-nivan-nl-txs.html

 

http://pokerforum.nu/forum/artiklar/11059-nyboerjare-sluta-slowplaya-det-aer-ert-stoersta-misstag.html

 

Håller med! Skönt inlägg! :-)

 

Grattis till vinsten!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis!

 

Tyvärr kommer du snart bli avtrubbad.

 

Angående vad du ska spela tycker jag du ska fullkomligt strunta i folk som säger att du ska spela ditt eller datt, spela det som du tycker är roligast! Skadar inte att prova lite olika spelsätt och former att spela det på.

 

Efter floppen tycker jag det är ganska upplagt att låta de andra beta om de vill, dina pengar kommer åka in tillslut ändå och det finns ju inga drag. Preflopp är det inte så lysande att höja så (relativt) lite, tycker du ska trycka in en hel del eller vika.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du spelade tyvärr fel på varje gata i handen du postade.

Preflop:

Det är ofta preflop som är det svåra i sngs och just denna hand är inte så enkel eftersom du är ganska low i chip (fold standard annars). Personligen tror jag nog

push,limp/fold/raisa hårt/ där de 3 senaste är ganska likvärdiga. Raisa upp till 150 är för vekt.

Flop: Betta. Blir enklare att spela vidare då och är bättre i längden rent allmänt.

Turn: Ch/r allin som det handen utspelar sig.

River: betta allin som handen utspelar sig.

---

När du spelar sngs, gäller det att veta vilka händer du ska

folda/limpa/raisa preflop beroende av blinds och position. Efter mkt rutin får man upp känslan för det men samtidigt måste man kolla av många lägen mer exakt med diverse datorprogram eller annat (om man vill maxa spelet).

 

Tycker dock du har rätt i att du borde spela sngs eftersom det ger mest tid/$. Du måste dock räkna med att

vara förlorande spelare samt att läsa lite böcker inte hjälper. Vad jag vet finns det ingen bra bok om sngs och det är

rättså svårt att veta hur man ska spela som helt ny. Prata med kompisar och posta händer här är alltid bra :)

 

Poker är oxå ett farligt spel som lätt kan skapa beroende och leda till diverse skit.

Du måste alltså räkna med att förlora pengar men det kan man ju kosta på sig om man har kul och inte förlorar för mkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt så planerar jag att införskaffa nya masters. Detta är min inköpslista (med lite personliga anteckningar):

 

Theory of Poker - David Sklansky

Ett måste.. men tung. Engelska eller svenska?

Harrington On Hold 'em, Expert Strategy For No Limit Tournaments Strategic Play - Dan Harrington

På för hög nivå? dålig översättnig till svenska. Turneringsspel!

Super Systems II - Doyle Brunson

Avancerad, utförlig, klassiker, föråldrad.

Book of Tells

För live spel

 

Kan du rekomendera något mer?

 

Motivera gärna varför du hävdar att jag bör övergå till cash games. Jag ser det som att för 22 kr får jag en timmes spel vid en sng medan samma summa kan försvinna inom de första tio händerna vid ett ,50/1 SEK cash game. Sng ger mig alltså mer erfarenhet för pengarna. Att taktiken skiljer sig åt mellan speltyperna är jag medveten om... men jag tror nog inte att jag påverkas åt de sämre när jag spelar sng med tanke på att jag är såpass noob.

 

Theory of Poker - en bra bok, men den är väldigt inriktad på att hitta lägen med marginella fördelar i limit poker. Mycket av det som står i den återkommer men anpassat till no-limit i Sklansky-Miller : No Limit Hold'em theory and practice, vilken jag rekommenderar som grundbok. Finns på svenska. Den innehåller så mycket att det kan ta lång tid att smälta, så det kanske inte finns så stor anledning att skynda med fler böcker.

 

Harringtons tre böcker är lättlästa och väldigt bra. Ett trevligt alternativ är Collin Moshman - Sit 'n go Strategy, kan vara en bra startbok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...