Gå till innehåll

FL - Överkort


crillux

Recommended Posts

Det här inlägget rör fixed limit full ring för undvikande av missförstånd.

 

Överkort verkar vara mitt stora problem. Hur spelar ni överkorten som inte träffar?

 

Lurigast tycker jag det är när man i hyfsat tidig position höjer med AK och får en synare i sen position. Med oträffad, men till synes ofarlig, flopp märker jag ofta att jag hamnar i problem.

 

Hur ska man göra? Säg att du får den sena synen och floppen kommer 2-5-9 regnbåge. Vad gör man? Bet? Check/syn?

 

Betar man både flopp och turn så blir det svårt på river istället. Hur spelar ni som är rutinerade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jadu..

 

Vilken nivå?

 

Du måste självklart betta floppen eftersom du höjde preflop. Allt annat så ber du ju om att fi stjäl potten av dig. Själv hade jag gjort CB såväl på flopp som turn, men givetvis måste man väga in vilken typ av spelare du har emot dig på den sena positionen. Själv tycker jag att du ska behålla initiativet i handen och trycka på, får du omslag på turn är det bara att släppa, får du syn även på turn får du checka river och sedan ta beslut om hur väl du står med Ahög.

 

 

Vi kan väl förutsätta att det är en någorlunda standardspelare du är upp emot. Du blir antagligen återhöjd preflop av TT+, AKso, AQs.

Får kallsyn av A7s+, AJo-A9o, 66-99, KQ, KJs, QJs (JTs, 109s,)

 

Om vi utgår ifrån denna HD är du i riskzonen mot A9, 66-99, 109s. Men då får du å andra sidan troligen omslag redan på floppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här inlägget rör fixed limit full ring för undvikande av missförstånd.

 

Överkort verkar vara mitt stora problem. Hur spelar ni överkorten som inte träffar?

 

Lurigast tycker jag det är när man i hyfsat tidig position höjer med AK och får en synare i sen position. Med oträffad, men till synes ofarlig, flopp märker jag ofta att jag hamnar i problem.

 

Hur ska man göra? Säg att du får den sena synen och floppen kommer 2-5-9 regnbåge. Vad gör man? Bet? Check/syn?

 

Betar man både flopp och turn så blir det svårt på river istället. Hur spelar ni som är rutinerade?

Mycket bra och viktig fråga. Själv tror jag att det rätta är att spela så här: Ifall du t ex har höjt före floppen med AK och det bara kommer låga tal på floppen och du bettar då så inger det sällan respekt. Det kommer att uppfattas som att du inte har träffat utan bara continuations-bettar plus att den andre kan sitta med t ex 66 eller 33 med träff. Ifall du då träffar på rivern så får du betala dyrt p g a detta. Ifall det däremot kommer t ex en dam på floppen så bör du betta av två skäl. Dels för att se hur den andre reagerar på det (direktsyn eller kanske t o m en höjning innebär enligt min mening att det är osmart att betta vidare) och dels för att få en damlös motspelare att lägga sig. Fixed är klurigare än NL eftersom det ofta är svårt att gissa sig till vad den andre kan ha (inte minst med tanke på att en del limpar in med händer som AK och QQ). Bluffspel är ju fruktansvärt svårt att genomskåda eftersom bettens storlek aldrig varierar. Många fixed-författare menar att i princip bara bör välja mellan alternativen betta, höja eller lägga sig - sällan syna eftersom det visar på svaghet plus att man ger den andre kontrollen. Lita på din magkänsla och lägg dig i tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ifall du t ex har höjt före floppen med AK och det bara kommer låga tal på floppen och du bettar då så inger det sällan respekt. Det kommer att uppfattas som att du inte har träffat utan bara continuations-bettar plus att den andre kan sitta med t ex 66 eller 33 med träff

 

Du tror inte att en raise från tidig position innehar respekten av att kunna representera AA, KK, QQ eller JJ?

 

Det är som du säger att antingen är det Bet, Raise eller Fold som gäller men jag tycker absolut att man måste trycke på den här floppen, troligen så leder du och du får borta all Ax utan träff, syn av AT+ om fi är fiskiga. Men just som du säger med Q så tycker jag att det finns en anledning till att att så gott som alltid göra CB på floppen. Åtminstone bör det vara 95% av gångerna IMO.

 

Hur man spelar AK korrekt är ju väldigt mycket en vanesak tycker jag. Är man ny kan det vara väldigt svårt att veta hur stark AK är oträffad, men ibland bara känner man att det är värt att göra VB även på rivern trots att man itne har träffat och brädan är halvfarlig :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

** Shu [Hold em] (2.00|4.00 Fixed Limit - Cash Game) Real Money

- krille77 sitting in seat 1 with $3071.35 [Dealer]

- Hero sitting in seat 5 with $301.54

krille77 posted the small blind - $1.00

Hero posted the big blind - $2.00

** Dealing card to Hero: :Ad:, :Kh:

krille77 raised - $4.00

Hero raised - $6.00

krille77 raised - $8.00

Hero called - $8.00

** Dealing the flop: :7c::Ts::4c:

Hero bet - $2.00

krille77 called - $2.00

** Dealing the turn: :5h: of Hearts

Hero bet - $4.00

krille77 called - $4.00

** Dealing the river: :5d: of Diamonds

Hero bet - $4.00

krille77 called - $4.00

Hero shows: Ace of Diamonds, King of Hearts

krille77 shows: King of Spades, Ace of Spades

krille77 wins $17.50 from the main pot

Hero wins $17.50 from the main pot

 

 

Exempel på hur AK kan spelas, iofs HU

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl en smaksak enligt mig.

 

Genom att trycka till på turn tror jag att du kan få bort lägre träffar A3,A5 och låga pockets. Genom att checksyna hela vägen kommer fi veta att du inte har träff och kan du med säkerhet värdebeta alla träffar.

 

Vad finns det som fi höjer med på turn på en regnbågsflopp utan farliga kort, checksynar du härifrån får jag en känsla av att det kommer gå åt väldigt mycket pengar att syna med som man istället kan använda att höja med.

 

Nu ska jag till gymmet, så jag hoppas att ni har löst det här problemet till dess att jag är tillbaks.

 

Peace Out

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många höjer turn med färgdrag/stegdrag på turn(sällan det inte finns några drag på turn) och även med showdowndugliga händer som A-high där de kommer checka river i position. Det finns även mkt värde i att induca bluffar i en liten pott med bara 1 kort till att komma. Det troliga är ändå att du har dem dominerade med AK om du leder och då har de 3 outs. Drag släpper de aldrig ändå på turn så att bet-fola turn är nog ett direkt katastrofalt spel mot iaf de lite lösare spelarna. I SH blir man krossad om man är så vek.

Är de dåliga nog att spela A5 släpper de heller aldrig en träffad 5a.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror väldigt mycket av det du säger stämmer, men först när man börjar komma upp i nivåer så som 5/10$ och uppåt.

 

Spelar du FR 1/2$ är det väldigt sällan enligt mitt tycke folk synar flopp får drag på turn som de sedan höjer.

 

I den specifika handen 2-5-9 rainbow kan man givetvis förutsätta att det finns cepedrag som A3-A4s som kan ge en backdoorflush, i detta läge är det möjligt att det händer, men jag skulle tro att du är uppemot en väldigt stark hand flertalet av gångerna då du synar ner om du blir raisad på turn i detta läge.

 

Däremot är det en HELT annan skillnad om man spelar SH, då det är jävligt mycket mer checkraisande, 3-bettande o dyl. Men det är ju också en väldigt stor skillnad på vad för olika typer av händer fi kan ha om man kallsynar FR gentemot 5-mannabord

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du tror inte att en raise från tidig position innehar respekten av att kunna representera AA, KK, QQ eller JJ?

Det är förstås sant men i regel tror jag inte att motspelarna utgår från att man har en riktig topphand utan gissar i regel att man har typ AJ, AQ eller AK. Att det för min del sällan har varit vinnande att betta på floppen utan träff är att om motspelaren synar från floppen och jag fortfarande inte träffar så visar det ju svaghet om jag plötsligt checkar. Det brukar innebära att han bettar istället och då blir det jag som får syna med som en hund i band. Ifall jag checkar så sparar jag lite pengar istället för att driva mig själv i fördärvet (en motspelare utan träff är ju i regel medveten om att en preflop-höjare lär syna hans bettar och avstår därför relativt ofta från sådana bluffar). Att blint hoppas att killen inte har träff eller att han inte lär få det på turn eller river anser jag vara mindre lyckat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här inlägget rör fixed limit full ring för undvikande av missförstånd.

 

Överkort verkar vara mitt stora problem. Hur spelar ni överkorten som inte träffar?

 

Lurigast tycker jag det är när man i hyfsat tidig position höjer med AK och får en synare i sen position. Med oträffad, men till synes ofarlig, flopp märker jag ofta att jag hamnar i problem.

 

Hur ska man göra? Säg att du får den sena synen och floppen kommer 2-5-9 regnbåge. Vad gör man? Bet? Check/syn?

 

Betar man både flopp och turn så blir det svårt på river istället. Hur spelar ni som är rutinerade?

 

Jag spelar mest FL FR $1/2, och håller med om att oträffade överkort är knepiga. Å ena sidan vill man inte ge upp dem allt för lätt, å andra sidan är det ju bara skräpkort när man inte träffar.

 

Beror ju mycket på fi, har jag ingen läsning alls så fortsättningssatsar jag oftast flopp och turn. River varierar jag mellan att satsa och check/fold. Jag synar i alla fall näst intill aldrig med skräpet, oavsett gata. Får jag mothugg så kastar jag skiten. Det finns knappast något värde i att tjafsa emot när allt man har är ess hög.

 

Observera att det gäller om man saknar läsning på fi. Har man någon läsning så kan ju det förändra spelsättet helt.

 

Hur man väljer att spela dem är nog ganska marginellt, skulle jag tro. Däremot så är det ju en situation som inträffar rätt ofta, så resultatet på de här händerna kommer ju naturligtvis att spela roll i längden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...