Gå till innehåll

NLT - Trn, JJ mot ev. blindsteal


Lobtec

Recommended Posts

Tänkte jag skulle ta steget att posta en hand som vill ha lite expertutlåtande på. Måste säga att det är lite nervöst att lämna ut sig så här ;) Hoppas att jag fått rubriken någorlunda rätt.

Min fråga är om jag gjorde rätt när jag gick all in med mina JJ. Blindsen börjar bli höga och det var snart dags att öka blindsen men jag har ju ändå knappt 10 bb kvar. Det är 14 spelare kvar. De 20 första fick pengar så när den gränsen var bryten började folk bli mer aggresiva och det var en hel del som försökte blindsteal osv. Jag ligger i detta läget runt 7-8 plats rent chipsmässigt men varje runda börjar bli tuff. Jag hade ingen speciell read på kallekoskit eftersom vi möttes efter det att vi gått ner till 20 spelare.

 

Limits: 800/1600

 

Seat 1: Seabring (3840)

Seat 2: MisterIceman (4940)

Seat 3: alderfalk (15100)

Seat 4: Lobtec_ (7672)

Seat 5: tonitooo (4295)

Seat 8: kallekoskit (19470)

Seat 9: perken1 (14218)

 

alderfalk posts small blind (400)

Lobtec_ posts big blind (800)

** Dealing down cards **

Dealt to Lobtec_ [ J :spade: , J :diamond: ]

tonitooo folds.

kallekoskit raises (4200) to 4200

perken1 folds.

Seabring folds.

MisterIceman folds.

alderfalk folds.

Lobtec_ raises (6872) to 7672

Lobtec_ is all-In.

kallekoskit calls (3472)

 

** Dealing Flop ** : [ 3 :club: , Q :heart: , 9 :heart: ]

** Dealing Turn ** : [ 6 :club: ]

** Dealing River ** : [ 4 :heart: ]

 

** Summary **

Lobtec_ [ J :spade: J :diamond: ] [ a pair of jacks -- Q :heart: ,J :spade: ,J :diamond: ,9 :heart: ,6 :club: ]

kallekoskit [ K :diamond: Q :diamond: ] [ a pair of queens -- K :diamond: ,Q :diamond: ,Q :heart: ,9 :heart: ,6 :club: ]

 

Det enda andra sättet att spela denna hand på är ju att folda, men det kändes rätt då. I efterhand började jag fundera på att det kanske hade varit bättre att lägga sig mot en höjning för att komma högre upp i pengarna. Iofs, det var en freeroll och plats 11-20 betalade $1 men det är övningen jag är ute efter och om det rent strategiskt osv hade varit bättre att lägga sig där vill jag veta det tills nästa gång.

 

Be gentle! ;)

 

* Liten ändring i rubriken - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det var helt rätt att gå all-in här. Blindsen kommer att äta upp dig riktigt snabbt samt att klättra några få placeringar inte skulle gjort dig speciellt mycket rikare.

 

Och om du skulle ha dubblat skulle det sett mycket mycket ljusare ut då du hade haft en mycket större stack vilket gör att du kan bråka med folk oftare genom att sno blinds osv :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tror att han har QQ/KK/AA så ska du såklart folda. Dock så vet jag absolut ingenting om hur du eeller han spelat tidigare men rent generellt skule jag nog tippa på att din hand oftast är bäst preflop i det läget, vilket den även var denna gång. En call kanske inte är rätt i det läget 100 % av gångerna men i detta fallet var det ju du som hade den procentuella fördelen. ska man ta hänsyn till att du var all in så kanske denna fördel minskar lite i det långa loppet men man kan inte direkt klandra dig.

 

JJ Vs. Overcards är väl ungefär 50/50 brukar dom säga, så alla gånger du inte råkar ut för PP's över dina egna så är det väl en hyfsad manöver att gå all in.

 

Vill man ta färre risker i sitt spel så foldar man såklart dock....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har mindre än 5bb kvar och en stor stack gör en höjning när det är 7-handed. I mina ögon är det här en obligatorisk all-in nästintill oavsett omständigheter. När en stor stack höjer en liten stack i stora mörken så behöver det inte betyda särskilt mycket alls, så att han skulle ha AA är möjligt men otroligt. Som jag ser det så är det ett bra ställe att dubbla upp, bara att hoppas på att han har ett mindre par eller AT, men om han har överkort så är det helt ok också.

 

Jag skulle nog slagit om hela vägen ned till 66 eller något sånt, och kanske med ess ned till AT beroende lite på vem det är. Exakt hur lågt man kan gå beror väl på vad man tror om motståndaren, hur lätt det är att stjäla tillbaka sin mörk och kanske någon annan faktor jag glömt.

 

I den här situationen så behöver du pengar till finalbordet och om du hittar ett någorlunda bra läge så måste du ta det. Visserligen så vore det trevligare att få stjäla ihop pengarna utan att någonsin behöva riskera att åka ut, men den lyxen har man väldigt sällan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svår situation men eftersom han sitter UTG +1 så skulle jag knappast sätta honom på en steal utan minst pp eller två överkort (med undantag för t.ex AJs, ATs) ...så du får med 80% trolighet en "coin flip situation" eftersom det inte finns en chans att han kommer folda sitt bett med tanke på din stackstorlek.

 

personligen anser jag (med avsaknad av information om vem personen är) att det är helt rätt att ställa in, du börjar bli shortstacked och är redan ITM (undantag om det är ett verkligt stort hopp mellan priserna o att det kan vara värt att grisa sig till en 8-9e plats men det avgör man ju själv...är det freeroll är det oftast liten ökning o mest attraktivt att komma topp 3 medans plats 20 o plats 8a knappt skilljer sig) du har en rätt bra chans att få in alla dina pengar och är bara dominerad av 3 händer (AA-QQ).. i det här läget o med sikte att komma högt om prisutdelningen är rätt plan på dom lägre nivåerna hade jag ställt in 8 ggr av 10.

 

Hade det däremot varit attraktivt att grisa sig in på topp 10 så hade jag 8 ggr av 10 muttrat lite o kastat handen samt låtit dom ökade blindsen ta hand om småstackarna o gneta mig till en bättre plats...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JJ Vs. Overcards är väl ungefär 50/50 brukar dom säga, så alla gånger du inte råkar ut för PP's över dina egna så är det väl en hyfsad manöver att gå all in.

56/44, skillnaden är mycket större än man kanske tror. Här är mörkarna + callen från raisern så mycket extra pengar (4000 närmare bestämt, alltså är nästan 1/3 av potten döda pengar) att det blir väldigt svårt att avstå ens något som troligen är sämre än ett coin-flip. I det här fallet så är ju läget mycket ljusare än så dock.

 

EDIT: Fel av mig, jag räknade av någon märklig anledning med mörkar på 800-1600. Det gör en enorm skillnad i hur mycket bonuspengar som finns i potte, möjligheterna man har om man foldar, mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar ju som att jag gjorde ett riktigt beslut då. Jag visste ju att jag med största sannolikhet skulle bli synad redan när jag gick in så det var bara att köra.

Har en liten spinn-off fråga på detta. Hur hade ni gjort om det var han som ställt in? Det var väl i praktiken det som hände men en liten skillnad är det ju.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag klurat lite på den här handen och jag har faktiskt kommit fram till att jag hade kunnat foldat JJ där, speciellt om du som du säger, vill ha träning.

 

När kalleoskit bettar 4200 i en pott på 1200 så är det som jag kan se det, av en enda anledning: Han vill ha omslag. Den enda stack han bör oroa sig för sitter i sb, så den killen kommer inte syna pga dålig position. Vill sb spela handen ställer han in och då kan kallekoskit folda _om_ det skulle vara så att han faktiskt har skräp. Nej, det kallekoskit är ute efter är att få omslag av en av småstackarna.

 

Eftersom han bettade mer än hälften av era stackar så _vet_ han att den som eventuellt vill spela kommer slå om all-in och dessutom kommer han vara tvungen att syna pga oddsen. Skulle han var ute efter blindsen hade han höjt mindre, därför att en höjning till säg 1200 eller 1500 hade åstadkommit i stort sett samma resultat som denna höjning till 4200. Eller så hade han höjt mer, tillräckligt för att alla ni med småstack hade behövt syna all-in för att spela handen.

 

Min slutsats blir att han sitter med antingen ett högt par (troligen inte AA, för då hade han säker försökt simulera en blindsteal) eller två klädda kort, samt möjligen AT och A9. De troligaste händerna han har där är: KK-TT, AK-AJ samt KQ och som outsiders: AA, KJ, QJ, AT och A9. Johan kanske kan rycka in med en liten uträkning av hur JJ står sig mot den handdistributionen? ;)

 

Mitt tips är att folda denna hand och ställa in när läget är bättre. Ett sådant läge kan t ex var nästa hand. Om nån gör en standardraise som blindsteal kan du slå om all-in, eftersom bb då har färre marker än du och antagligen bara kommer syna med AA, AK och KK och att den eventuella blindstealern såg att du var tight och släppte din mörk nyss och kanske blir något mer benägen att inte syna med sin AX eller KT eller vad han kan tänkas ha gjort sin blindsteal med.

 

Sen beror det ju lite på din målsättning. Om du bara vill vinna och skiter i om du kommer på plats 20 eller 2 kan du ställa in och om du anser att de andra vid bordet kanske spelar lite bättre än du kan du också ställa in, eftersom det här läget inte är hopplöst även om min read är rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min slutsats blir att han sitter med antingen ett högt par (troligen inte AA, för då hade han säker försökt simulera en blindsteal) eller två klädda kort, samt möjligen AT och A9. De troligaste händerna han har där är: KK-TT, AK-AJ samt KQ och som outsiders: AA, KJ, QJ, AT och A9. Johan kanske kan rycka in med en liten uträkning av hur JJ står sig mot den handdistributionen? ;)

Mot den distributionen så har han cirka 52-57% chans att vinna, så det är fortfarande all-in med tanke på alla döda pengar i potten, om man vill vinna alltså (och antagligen också om man vill maximera sin turneringsEV).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av någon anledning så verkar det som jag tidigare har räknat med mörkar på 800-1600, det förändrar analysen en hel del och gör i min mening all-in obligatorisk. Men med hälften av de mörkarna så kan jag nog hålla med Nusse, fast i praktiken hade jag ändå ställt in här väldigt ofta.

 

Edit: AHA! Det står limits 800/1600 överst, sådant ska inte vara med eftersom det kan förvirra ganska rejält.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Edit: AHA! Det står limits 800/1600 överst, sådant ska inte vara med eftersom det kan förvirra ganska rejält.

 

Sorry. Missade det när jag klippte in ifrån historyn. Borde ju stått Blinds: 400/800 istället antar jag.

Intressant att se hur ni tänker. Jag ska komma ihåg ditt resonemang Nusseman eftersom jag misstänker att jag kommer sitta i den sitsen många gånger mer. Ska försöka att ha det lugnet att kanske passa ner i så fall, om inte annat för att testa hur det funkar.

När det gäller målsättning så spelar jag freerolls samt en och annan låg-inköps turnering mest för att lära mig turneringstänk och att få in den disiplinen och erfarenheten som gör att jag får in tänket. I de flesta fall bör man ju då sikta ganska högt eftersom plats 14 ofta ger väldigt lite, om något. Samtidigt kan man ju inte lägga ner för mycket eftersom man då inte har något kvar senare. I detta fallet var jag ju i mitten av fältet och kanske hade tjänat mer på att lägga ner den och vänta lite. Men, men, det är alltid lätt att vara efterklok..;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hade säkert jag med i stridens hetta, men nu har jag ju fått fundera hur länge som helst ju ;)

Det här är väl då ett sånt ställe där en bra spelare ger upp en marginell fördel för att kunna applicera sin fördel mer senare. Fast jag antar att du håller med om att det inte varit det minsta marginellt med dubbla mörkar (som jag lyckades tro först)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är väl då ett sånt ställe där en bra spelare ger upp en marginell fördel för att kunna applicera sin fördel mer senare. Fast jag antar att du håller med om att det inte varit det minsta marginellt med dubbla mörkar (som jag lyckades tro först)?

 

Ja, det är klart att det är en lätt all-in med dubbla mörkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...