Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag kikar på poker på tv, jag läser pokertidningar och diverse pokerforum. Hittils när jag spelat live så har jag inte funderat så mycket på mina motspelare. Sist gång började två snubbar tjattra vid bordet och jag lyssnade med ett halvt öra. De förtäljde sina nicks på någon pokersite (tyvärr minns jag inte) och den ene kände igen den andres och han gav honom helt plötsligt en jävla massa respekt!

Det påverkade helt klart hela bordet. Skumt som fanken.

Senare funderade jag på detta och insåg att även jag har en del inbyggd respekt på en del alias i pokerforumen fast jag vet inte hur de ser ut. Så skulle någon slå sig ned vid bordet och säga att deras alias på PF.nu är Cyntax/Ängeln17/eurythmech eller någon annan av de som jag anser vet vad de snackar om på forumet, då skulle jag helt klart tänka på det och antagligen spela vekare än vanligt...

Hur viktigt är det med image och använder ni det i er pokerarsenal?

//Fisken Jonas

Postad

Suck, jag begriper inte vad som hänt här på PF.nu. Jag spånar lite löst om en situation och ger ett lätt exempel och till det en enkel fråga.

Inom två sekunder får man några asgarv till svar och en som anser jag är ett troll. Om ni nu anser att det är ett helt oviktigt inlägg så skit i det! I mina ögon är det ni som trollar.

//Fisken Jonas

Postad

Sorry. Om du var allvarlig tar jag tillbaka det jag skrev. Du valde lite fel nick att ha respekt för.

För att svara på frågan då: Jag hade brytt mig om det var någon av dom som vet vad dom pratar om, men bara på så sätt att jag vet att personen i fråga inte är en jubelidiot. Det skulle inte göra att jag spelade vekare mot personen, för det finns det väl ingen anledning att göra.

Postad
Suck, jag begriper inte vad som hänt här på PF.nu. Jag spånar lite löst om en situation och ger ett lätt exempel och till det en enkel fråga.

Inom två sekunder får man några asgarv till svar och en som anser jag är ett troll. Om ni nu anser att det är ett helt oviktigt inlägg så skit i det! I mina ögon är det ni som trollar.

//Fisken Jonas

Kan hålla med om att det ofta blir fokus på fel saker. Ber om ursäkt för min del i det hela i denna tråd. Men jag tror att även du förstår vad det beror på i texten du skrev. Men sakfrågan är ju spännande.

Men frågan om hur viktig den är svarade du väl nästan på själv. I vissa fall kan den ju påverka hela bordet och då är det såklart viktigt. Är det istället ett bord med spelare såsom du, som inte bryr sig så mycket om vem som sitter vid bordet spelar det inte lika stor roll. Det har större påverkan live än online.

Men det är klart att man, om man är duktig på det, kan påverka sina motspelare beroende på vad man signalerar. Där skilljer sig inte poker från andra delar av livet. Att påverka styra sin omgivning är inte så svårt, men det kan kanske till viss del vara svårare vid ett pokerbord då det ibland sitter folk där som är väldigt medvetna och granskande.

De böcker som du skulle ha mest nytta av att läsa hittar du inte på "pokerhyllan". Mekanismerna som styr dessa frågor är ju förhållandevis allmängiltiga och ofta oberoende av om du sitter vid ett pokerbord, styrelserum eller en bardisk.

Postad
Sorry. Om du var allvarlig tar jag tillbaka det jag skrev. Du valde lite fel nick att ha respekt för.

För att svara på frågan då: Jag hade brytt mig om det var någon av dom som vet vad dom pratar om, men bara på så sätt att jag vet att personen i fråga inte är en jubelidiot. Det skulle inte göra att jag spelade vekare mot personen, för det finns det väl ingen anledning att göra.

Ursäkten godtas och nicket är något som passar mitt tomtiga spel alldes perfekt.

Jag kan också nämna att jag omedvetet fått image som vass spelare i vår lilla klubb. Den spelar varje helg men jag brukar bara dyka upp någon gång då och då. Och en gång var det en från ett annat bord som hade lite problem och ville att jag kom över för att berätta oddsen för dem! Jag är skitkass på matte men har på något jävla sätt gett sken av mig att räkna ut odds lika lätt som Holm saxar över 1.70 meter. Jag är inte dummare än att jag utnyttjar detta så hittils har deras image av mig hållt i sig ;-)

Och nej, jag skulle inte spela vekare heller, åtminstone vill jag tro det. Därav funderingarna på om vanliga dödliga spelare ändå försöker medvetet bygga image.

//Fisken Jonas

Postad

Klart det spelar stor roll live, men även en viss roll online. Man utgår ju från att alla vid bordet är medelmåttor tills de bevisar att de antingen är bra eller jättefiskar. Dyker det upp ett "känt" namn vid bordet kan man ju oftast utgå från att denna spelare har en viss koll och man kan anpassa sitt spel därefter. Detta betyder ju dock inte att man behöver spela vekare, i regel är det ju lättare att bluffa en bra spelare tex...

Postad
Nä för det var valet av nick du har respekt för han menade.

Och det kan jag förstå för jag kan inte se vad jag gjort för att förtjäna att hamna där.

Jag gillar din dagbok och i min hall of fame får du vara med.

Häng nu inte upp er på vilka alias jag valde...