Gå till innehåll

OT från CDS´s DB


BomansPappa

Recommended Posts

  • Svars 69
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Så du anser att det är rätt att skratta ÅT folk? Att göra sig rolig på andras bekostnad? Vad ser du för roligt med sånt?

 

 

Absolut! Jättemycket roligt att göra sig rolig på andras bekostnad. Men det måste vara rätt typ av människa man gör sig rolig över. Annars försvinner som en viss del av humorn i det hela. Det Förstår du väl Appel? Du kan väl erkänna att du också tycker det är lite roligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går jag in på det för mycket så lär jag vara borta från det här forumet ganska snabbt. Men kan säga att dom som jobbar hårdast som mods nu verkar göra allt för att märkas och visa vad som gäller.

 

Ptjae, får lite "visa vem som bestämmer"-vibbar av ditt inlägg. Och det har det aldrig handlat om. Jag antar (av ett par anledningar) att ditt inlägg till stor del handlar om mig, så jag ska raljera lite om mitt modererande i allmänhet och i CDSs dagbok i synnerhet:

 

Moderator blev jag iom att jag blev tillfrågad och ändå hänger på detta forum så mkt av olika anledningar (döda tid, nån patetisk förhoppning att utvecklas som spelare, hänga med i vad som händer i pokervärlden, enkelt sätt att hålla kontakten med en del folk jag lärt känna genom forumet, etc).

 

Naturligtvis förändrades mitt forumanvändande ganska drastiskt iom att jag blev moderator. Förr ignorerade jag vad jag såg som hetsande, störande eller på annat sätt olämpliga inlägg. Men nu måste jag naturligtvis reagera på ett sådant inlägg, iaf om det bryter mot forumets regler eller av annan anledning förstör på forumet på ett eller annat sätt. Om jag inte gjorde det så vore jag ju bara moderator på pappret.

 

Dessutom så blev jag en person som folk har en åsikt om. Naturligtvis ofta en negativ åsikt, iom att folk som inte påverkas av mina modereringar inte märker av dem så fruktansvärt mkt, medan de som påverkas ofta påverkas negativt. Moderering är ju till sin natur en verksamhet som sällan uppfattas som positiv, trots att den syftar till att skapa en positiv forummiljö.

 

Modererandet innebär att jag ger mig in diskussioner som jag annars inte hade velat ta i med tång. Det innebär också, av naturliga skäl, att jag fattar vissa beslut som inte gillas av alla - en avstängning av en användare, en låsning av en tråd, ett censurerande av ett allvarligt personangrepp, en flytt av en whinetråd från handanalysavdelningen - allt sådant kan skapa upprörda känslor hos dem som påverkas. Men jag kan ju inte låta det hindra mig från att utföra min uppgift.

 

En moderator finns till för att se till dels att forumets regler efterföljs, och dels att man håller en god ton. I det ingår att motverka avsiktliga hetsningar mot folk (som, tja.. i CDSs dagbok, bara som ett exempel ;)). Min uppgift är inte att se på när forumet förfaller till en plats där det råder fritt hån, där den hetsar snyggast får all respekt och där nyabörjare (de som trots allt har störst användning för ett forum som detta) inte vågar skriva.

 

Forumet finns inte till för dem som hetsar. Forumet finns till för dem som är villiga att hålla en god ton och rätta sig efter dess regler. Det är inget konstigt med det, EGENTLIGEN, eller? Moderatorer finns vidare till för att försöka upprätthålla en sådan ordning. Ganska naturligt. Det är vad jag försöker åstadkomma.

 

Sen är det klart att man råkar trampa på fel tår ibland. I en hetsig tråd (såsom CDSs dagbok) hamnar ribban helt enkelt väldigt mycket lägre. Det är i sig också naturligt. De flesta trådar reder sig själva - någon trampar över gränsen och någon annan påtalar detta, det hela blir överspelat och allt är fine. Men vissa trådar drar till sig folk som bara är där för att hetsa. Och i sådana trådar gäller att hets föder hets. Därför måste vi gå in mot minsta faktor som kan bidra till att dra tråden i fråga ännu mer i skiten. Mer extrema situationer kräver helt enkelt mer extrema åtgärder.

 

Att det då leder till att vissa typer av "skämt" (såsom helt osökta passusar om CDSs pappa) blir förbjudna, är tråkigt. Det blir en inskränkning i vad som faktiskt kan sägas. För bara en eller ett par dagar sen skrev Rooney nånting om CDSs pappa som faktiskt inte var av den hetsiga typen. Det var imo helt OK - men det visste inte han. Så en sådan begränsning är ju inte heller helt optimal, på ett sätt kan den begränsa folks möjligheter att skriva fullt konstruktiva inlägg. Vad begränsningen var till för var att hindra just den typ av hets som föranledde denna tråd. Det finns en punkt då ett "skämt" upphört att vara roligt och bara är ett störande element (jfr. rickrolls).

 

Ibland känner jag mig dock som en jävla tråkmåns. Vissa modereringar känns bara för mkt. Som i CDSs dagbok, då jag varit inne o varnat och bannat, raderat och sagt till intill oändlighet. Jag kände mig så sjukt tråkig. Och visst fan kan jag förstå att folk blir trötta på en. Men allvarligt talat. Jag företräder dem som vill ha ett rent, snyggt, vänligt forum där meningar utbyts utan att nån blir påhoppad, mobbad, hånad etc. Jag är INTE här för att försvara yttrandefriheten i form av fria hån, trashtalk, hets och nedsolkandet av trådar. Hur tråkig jag än känner mig så kan jag inte se något fel i att jag infractar dem som bryter mot forumets regler, eller i att jag säger till dem som bara är ute efter att hetsa.

 

Däremot, som sagt, så blir det fel ibland. En del har fått varningar och tillsägelser som de kanske inte förtjänat. Jag har misstolkat vissa inlägg till att vara hets trots att de varit tänkta som konstruktiva bidrag, jag har då och då satt ribban lite FÖR lågt och jag har då och då tillämpat regler lite för nitiskt. Men dessa fall försvinner i mängden av modereringar som faktiskt är påkallade av att folk har helt fel inställning till forumet och sitt postande. Och det finns ingen felmoderering som inte kan lösas genom ett konstruktivt PM med en förklaring eller en fråga om "vad i helvete jag tagit bort det inlägget för".

 

Och jag tycker öht inte att jag behöver besvara dem som tycker att jag inte ska moderera för att forumet ändå är skit och ändå kommer att förfalla. Må så vara. Men jag behöver ju inte acceptera att någon, bara för att han inte har nåt bättre för sig, gör sitt bästa för att påskynda processen. Om man tycker att forumet är skit, så borde det vara väldigt enkelt att bara hålla sig härifrån. Då gör man både sig själv och oss andra en tjänst.

 

Har f.ö inte alltför mycket att anmärka på när det gäller moderatorerna härinne men en sak slår mig titt som tätt - de kan gnälla om att folk går OT i var och varannan tråd men sedan gör de själva likadant (vissa mer frekvent än andra) men de är ju människor de också. Ibland kan det ju vara jäkligt svårt att låta bli tangentbordet...:oops:

 

Hmm även här tar jag åt mig lite. Visst. Men det är skillnad på OT och OT. Jag har definitivt inte för vana att infracta för OT, eller att ens moderera enstaka avsteg från topic. Däremot - när vissa OT-diskussioner går för långt i en negativ riktning, och förvandlas till en hetsig diskussion, så kan man postulera att den är OT och att fortsättning på den i aktuell tråd är förbjuden.

 

Eller i mer lindriga fall så kan man helt enkelt avdela diskussionen till en ny tråd. Och detta är INTE en "aggressiv" moderering. Det ska inte tolkas som en pik mot någon. Jag avdelar en diskussion därför att den passar bättre på en annan plats. Att diskussionen uppstod säger jag ingenting om.

 

All OT är inte heller av ondo. Fria associationer är viktiga för att en diskussion öht ska kunna pågå, och därför är viss OT oundvikligt. Och när en OT-diskussion väl börjar, må den vara seriös eller oseriös, så ser jag inget större fel i att delta i den. Om den börjar bli ett störande element i den ursprungliga diskussionen, så bör jag emellertid avdela den.

 

Nåja, poängen är att vi inte är emot OT i sig. Bara när det blir för mkt eller när det är en typ av OT som är hetsig eller på annat sätt olämplig.

 

Absolut! Jättemycket roligt att göra sig rolig på andras bekostnad. Men det måste vara rätt typ av människa man gör sig rolig över. Annars försvinner som en viss del av humorn i det hela. Det Förstår du väl Appel? Du kan väl erkänna att du också tycker det är lite roligt?

 

Kan vara skitkul. Tycker jag också. Faktiskt.

 

Men som moderator så tycker jag inte att det är kul. Som moderator har jag till uppgift att hindra sådant beteende. Jag MÅSTE försöka agera lite mer vuxet än vissa personer här på forumet gör, och jag MÅSTE försöka få dessa personer att växa upp.

 

Stackars mig, som Rooney skulle sagt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj vad mycket ordbajsande. Ska försöka läsa igenom det där lite senare när jag inte är nyvaken.

 

Slänger in en tanke som slog mig nu, tror ni inte att forumet hade varit bättre om ni stängt ner CDS dagbok för länge sen och även bannat honom? Kom inte med något svar som "men så kan vi juh inte göra", utan säg vad ni tror. Hade det kunnat hjälpa forumet att inte spåra ur månne?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Massor med text.

 

Snyggt försvarstal Göran. Blev kanske lite väl långt men...;-)

Visst förstår jag att ni måste försöka hålla en viss ordning för att ett forum ska fungera men i det här fallet verkar det ju som om många inte vill att pf ska fungera. Trots allt är ju de flesta av oss härinne myndiga (tydligen undantaget dilba_1:roll: ) och borde veta var gränser går men när så stor del av pf´s medlemmar uppenbarligen inte bryr sig om det så får det iaf mig att tro att de bara hänger här som ett tidsfördriv och inte för det forumet egentligen ska handla om - poker. När väl ett forum har nått den punkten tror jag att det är väldigt svårt att få ordning på det igen.

Har dock ett litet tips; Tydligen har det blivit oerhört poppis med trollkonton som används för att levla kreti och pleti. Varför inte göra som på många andra ställen - använd den nya medlemmens email för att skicka ut lösenordet när man reggar sig. Kan ju minska en del trollande kanske?

 

Nåja, jag har definitivt inget emot dig Göran och det tror jag du vet men för tillfället känns det som ert modereringsarbete är mer eller mindre ogjort arbete och ett arbete som just nu är ganska otacksamt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snyggt försvarstal Göran. Blev kanske lite väl långt men...;-)

Visst förstår jag att ni måste försöka hålla en viss ordning för att ett forum ska fungera men i det här fallet verkar det ju som om många inte vill att pf ska fungera. Trots allt är ju de flesta av oss härinne myndiga (tydligen undantaget dilba_1:roll: ) och borde veta var gränser går men när så stor del av pf´s medlemmar uppenbarligen inte bryr sig om det så får det iaf mig att tro att de bara hänger här som ett tidsfördriv och inte för det forumet egentligen ska handla om - poker. När väl ett forum har nått den punkten tror jag att det är väldigt svårt att få ordning på det igen.

Har dock ett litet tips; Tydligen har det blivit oerhört poppis med trollkonton som används för att levla kreti och pleti. Varför inte göra som på många andra ställen - använd den nya medlemmens email för att skicka ut lösenordet när man reggar sig. Kan ju minska en del trollande kanske?

 

Nåja, jag har definitivt inget emot dig Göran och det tror jag du vet men för tillfället känns det som ert modereringsarbete är mer eller mindre ogjort arbete och ett arbete som just nu är ganska otacksamt...

 

 

Du har postat ett gäng inlägg nu där kontentan har varit att pf är kraschat och att det i stort sett är omöjligt att få det på fötter igen, och att det därmed är dumt att göra sitt jobb som moderator.

 

Så vad ska de som driver skiten göra?! Lägga sig ner å dö?! Stänga sidan med en gång?! Byta namn till http://www.levlasmedvarandra.nu eller va e din tanke?! Självklart är det ett otackasamt jobb att försöka rädda ett sjunkade skepp, men ffs det e klart att de måste försöka!

 

 

/SK

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har postat ett gäng inlägg nu där kontentan har varit att pf är kraschat och att det i stort sett är omöjligt att få det på fötter igen, och att det därmed är dumt att göra sitt jobb som moderator.

 

Så vad ska de som driver skiten göra?! Lägga sig ner å dö?! Stänga sidan med en gång?! Byta namn till http://www.levlasmedvarandra.nu eller va e din tanke?! Självklart är det ett otackasamt jobb att försöka rädda ett sjunkade skepp, men ffs det e klart att de måste försöka!

 

 

/SK

 

...och du har postat ett gäng inlägg där du anser att pf har en framtid... Bra, då vet vi var vi har varandra. Nu kanske det är dags att fler än du och jag säger vad de tycker och tänker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...och du har postat ett gäng inlägg där du anser att pf har en framtid... Bra, då vet vi var vi har varandra. Nu kanske det är dags att fler än du och jag säger vad de tycker och tänker?

 

lol sant. Jag har inte sagt att pf blir fantastiskt igen. Hoppas såklart...

 

Det jag kommenterar är att du typ säger att modsen gör FEL när de gör sitt jobb, eftersom det e meningslöst. Aja, fck it...

 

/SK

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon som kan ge en kort sammanfattning av vad detta egentligen handlar om? Alla turer hit och dit. Vad har CDS och hans anhängare(son, far, släkt, kompisar mm) gjort? Vilka är bannade och varför?

Så att man slipper läsa alla sidor i dagboken. Någon?

 

  • CDS började spela för drygt ett år sedan
  • Han vann mycket.
  • Han spelade sjuukt mycket händer per månad, typ 100k
  • Han ägde 2/4 o stannade kvar där grymt överrullad.
  • Gick i slutet av sommaren upp i nivå, och plussade sjukt mkt varje dag.
  • Fick kritik att han var "run good"
  • Blev sur.
  • Fejkade egna inlägg i andras namn för att säga att CDS är jättebra o verkar vara en trevlig kille.
  • Blev påkommen att alla users som hejjade kom från samma IPadress.
  • CDS blev avstängd
  • CDS pappa skrev fina inlägg om sin son.
  • Ingen trodde/tror det var honom.
  • Moderator ringde upp CDS Sr.
  • Moderator blev övertygad om oskuld från pappan.
  • CDS fortsätter att vinna. Från 10/20 till 50/100
  • CDS delar konto med underårig.
  • Vissa blir surare, Bestpoker säger OK,
  • CDS är på semester
  • Boman skriver humorinlägg.

to be continued...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • CDS började spela för drygt ett år sedan
  • Han vann mycket.
  • Han spelade sjuukt mycket händer per månad, typ 100k
  • Han ägde 2/4 o stannade kvar där grymt överrullad.
  • Gick i slutet av sommaren upp i nivå, och plussade sjukt mkt varje dag.
  • Fick kritik att han var "run good"
  • Blev sur.
  • Fejkade egna inlägg i andras namn för att säga att CDS är jättebra o verkar vara en trevlig kille.
  • Blev påkommen att alla users som hejjade kom från samma IPadress.
  • CDS blev avstängd
  • CDS pappa skrev fina inlägg om sin son.
  • Ingen trodde/tror det var honom.
  • Moderator ringde upp CDS Sr.
  • Moderator blev övertygad om oskuld från pappan.
  • CDS fortsätter att vinna. Från 10/20 till 50/100
  • CDS delar konto med underårig.
  • Vissa blir surare, Bestpoker säger OK,
  • CDS är på semester
  • Boman skriver humorinlägg.

to be continued...

 

Klockrent. Undrar bara om det stället jag fetat verkligen är bekräftat eller bara rykten här på pf?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, vad långt och raljerande jag skrev. Det var ett par öl med i bilden också, men det ändrar inte det faktum att det som står i inlägget är riktigt. Och det är inte något försvarstal. Jag har inget att försvara. Jag gör mitt "jobb". Det är en utläggning om varför det är helknasigt att störa sig på att en moderator modererar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...