kausti Postad 29 November , 2007 Rapport Postad 29 November , 2007 Har en liten fundering. Jag har under mitt liv spelat iaf 300 000+ händer. Sett över dessa händer har jag varit en vinnande spelare. Höftar, men låt säga att mitt ptbb/100 ligger på 2. Dock ska det hållas i åtanke att jag spelar oftast 8 bord samtidigt. Skit samma. I alla fall så har det denna månad (22 000 händer/30 timmars speltid) börjat gå sjukt dåligt. Jag ligger (har spelat 13k händer NL50 och 9k händer NL20) back ungefär 350 euro på spelet. Får bananer och grejjs på kanske 400 euro, så ligger marginellt plus. Med allt detta i åtanke så var min fråga följande: Hur vet man om man gått från att vara en vinnande spelare till att vara en förlorande spelare? Det känns som att jag går så sjukt dåligt på en sån låg nivå att jag antagligen gör någonting brutalt fel. Allt jag får höra är "du måste bli mer aggresiv!". Jaha? Tro mig, jag försöker. Höj upp i position, CBa floppen. Men vad gör man sen lixom? Folk kan ju inte släppa händerna på dessa nivåer... Det enda som händer är att jag CBar flopparna, och sen ger upp turn utan träff/drag. Kan man skylla denna månads resultat på "variansen"? Känns ju lätt att göra det. Turen är ju en faktor i pokern, men ska den behöva vara avgörande på en sånhär låg nivå? Är så förvirrad just nu. Fortsätter det att gå såhär 2-3 månader till så kan jag likaväl ta ut rullen och göra nåt kul för den. Onödigt å lägga ner tid på skiten när det går såhär dåligt... Citera
don_sebbe Postad 29 November , 2007 Rapport Postad 29 November , 2007 Kämpa på kausti! Analysera dina förlorande händer i pokertracker och försök analysera med dina pokervänner om hur du borde göra för att minimera din förlust eller maximera din vinst på just dne specifika handen. Du verkar ha ett bra moneymanagmen och du verkar kunna kontrollera tilten då du inte går upp i nivå för att skotta tillbaka dina förluster. Kämpa på! Citera
Fudge Postad 29 November , 2007 Rapport Postad 29 November , 2007 Så här brukar jag alltid känna när det kommer en dålig period, allt är skit och det bästa vore att ta ut hela rullen och glömma pokern! Men kan inte tänka mig att du blivit en förlorande spelare på en månad, inte haft såna här perioder förut? Testa att byta sida? Är det aggresivitet du behöver bli bättre på så kanske den här länken kan ge lite tips! http://forumserver.twoplustwo.com/showflat.php?Cat=0&Number=7828437&page=0&vc=&PHPSESSID=#Post7828437 Du kommer igen, se till att spela ditt A-game bara! Citera
manshora Postad 29 November , 2007 Rapport Postad 29 November , 2007 vet hur det känns, gått breakeven på dom senaste 55k händerna. och backar fortfranade rakt ut så, vet inte hur långt det kommer sträcka sig, det är hur som helst min livs största swing. jag känner dock bara att jag blivit bättre under tiden, jag har börjat spela färre o färre bord för att kunna koncentrera mig. postar och läser mer HHs o försöker analysera vad som går fel. så det är väl igentligen mitt tipps till dig. sen är det bara att vänta.. det vänder. det gör det alltid sen ang att du spelar NL20 och NL50, har svårt att tro att du ska bli aggresivare.. är ju nötnivåer. raisa dina händer preflop, men träffar du inte flop och brädan ligger precis innom fiskens Range finns det ingen anledning att CBa. försök att välja lägen bättre. Citera
Ängeln17 Postad 29 November , 2007 Rapport Postad 29 November , 2007 Kan ju bara instämma i de föregåendes inlägg. Tror inte du tappat det. Mer att du kan luta dig mot variansen. Färre bord. Och inte krångla till spelet. Keep up the good work. Citera
Bubba123 Postad 29 November , 2007 Rapport Postad 29 November , 2007 Har nagonsin haft "det"? No offense, men over 300k hander pa NL20 NL50 ar 2PTBB katastrof. 2PTBB borjar de flesta vinnande kanske fa runt NL600 och uppat over ett stort sample (min gissning). Lite OT. Men vad tror ni en vinnande 2-4NL+ spelare skulle kunna halla for PTBB pa sag NL20 ? Citera
eyedol Postad 29 November , 2007 Rapport Postad 29 November , 2007 Ja det är ju lite märkligt att du fortfarande befinner dig såpass lågt. Denna månadens dåliga resultat kan dock vara varians såklart. Citera
Weedobooty Postad 29 November , 2007 Rapport Postad 29 November , 2007 ...Höj upp i position, CBa floppen. Men vad gör man sen lixom? Folk kan ju inte släppa händerna på dessa nivåer... Det enda som händer är att jag CBar flopparna, och sen ger upp turn utan träff/drag. Känner igen det där. Ibland är det som att åka skridskor på asfalt. Ta en vecka ledigt från pokern och analysera händer på din pokertid istället. Det brukar funka för mig i alla fall. Men egentligen sätter du väl fingret rakt på en läcka både hos dig och hos dina motståndare. Du försöker bluffa ut en motståndare som inte viker en hand. Varför inte vänta in händer och värdebetta ut en motståndare som inte viker en hand? Citera
bandini Postad 29 November , 2007 Rapport Postad 29 November , 2007 Bra inlägg Bubba. Not. Om han plussat och tycker det är kul att lira är det ju knappast en katastrof. Kausti: Är det bara en månad måste det lugnt kunna gå in under varians. Var spelar du. Fullring SH? Jag spelar NL 100 fullring, men det borde inte vara någon större skillnad. Jag hade en liknande månad i september och var nära ta ett break eftersom jag lovat att aldrig mer sätta in pengar och rullarna började ta slut på de två ställen jag spelar på. Men så vände det igen. I svarta september åkte jag på en del set mot stegar och andra liknande nästnötar som kostade en del, så jag kände ändå att det var mer otur/taskig tajming än dåligt spel. Sen blir man ju alltid lite småtiltad även om man inte vill erkänna det. Det räcker med ett par marginella händer extra per sittning så har har du synat bort hela plusset med TP mellankicker. Tycker också det är lite mer sällan folk idiotsynar hela vägen med skräp. Man får ha lite bättre koll på borden helt enkelt. Jag läste på lite, köpte hem ett par filmer från cardplayer. Räcker med en eller två, klart värt det om man inte börjar ladda ner en jävla massa filmer. Ta någon som spelar exakt din nivå och med rätt antal spelare. Rätt skrämmande att se ett proffs sitta och läsa sönder ett helt bord med så kallade TAG-grinders. Släng upp ett par jobbiga händer här så kanske någon hittar något. Citera
heltok Postad 29 November , 2007 Rapport Postad 29 November , 2007 du borde verkligen spela högre efter 300k händer. något är allvarligt fel, fundera på dina mål, strategier för att uppnå målen och justera dem kraftigt. Citera
Tottyville Postad 29 November , 2007 Rapport Postad 29 November , 2007 Har en liten fundering. Jag har under mitt liv spelat iaf 300 000+ händer. Sett över dessa händer har jag varit en vinnande spelare. Höftar, men låt säga att mitt ptbb/100 ligger på 2. Med allt detta i åtanke så var min fråga följande: Hur vet man om man gått från att vara en vinnande spelare till att vara en förlorande spelare? Det känns som att jag går så sjukt dåligt på en sån låg nivå att jag antagligen gör någonting brutalt fel. Allt jag får höra är "du måste bli mer aggresiv!". Jaha? Tro mig, jag försöker. Höj upp i position, CBa floppen. Men vad gör man sen lixom? Folk kan ju inte släppa händerna på dessa nivåer... Det enda som händer är att jag CBar flopparna, och sen ger upp turn utan träff/drag. Kan man skylla denna månads resultat på "variansen"? Något som du totalt missar och som de flesta på lägre nivåer verkar missa, är att korten som du sitter med på hand inte alltid är intressanta. Det är först när du kan sätta motståndarna på rätt kort (bra HD) som du kan börja avancera och vinna mycket. Visst ett tag, 03-04 då kunde man spela 15 bord och plussa duktigt genom att bara kläcka nötter. Men folk blir bättre och det måste du och alla andra bli också som vill fortsätta plussa på pokern. Kommer bli svårare och svårare att sitta och grinda vid borden (abc + flera bord) kommer bli viktigare med bättre reads och mer psykologiskt spel desto bättre spelarna vid borden blir. När du skriver detta: Men vad gör man sen lixom? Folk kan ju inte släppa händerna på dessa nivåer... Det enda som händer är att jag CBar flopparna, och sen ger upp turn utan träff/drag. Så känns det som att du spelar väldigt mycket ABC. Folk släpper lättare händer på dessa nivåer. Dock släpper de inte TP så enkelt. Vilket vi självklart tycker är bra då de ofta stackar av när vi har bättre. Lär dig sätta motståndarna på TP och betta därefter. Eller folda. Spela inte så inrutat mao. Citera
Bubba123 Postad 29 November , 2007 Rapport Postad 29 November , 2007 Definiera lite. Vad vill du med pokern? Kul sysselsattning med hopp om lite extrapengar eller nat som langsiktigt ska generera mkt pengar? Katastrof menade jag inte som en diss mot dig personligen. Men 2PTBB pa NL20 NL50 ar jattedaligt, verkligen jattedaligt. Att efter 300k hander endast spela pa NL50 ar aven det inget vidare. Det ar fullt mojligt att na NL5000 pa den tiden (och da menar jag som vinnande regular). Vill papeka igen att det inte ar en personlig diss, bara en utvardering av dina resultat. Pa NL20 gick jag alltid allin preflop med AA KK, 100bb stall rakt av. Jag var samst i varlden, men de andra var annu sammre sa jag lyckades vinna i borjan iaf genom att ENDAST vara tight. Min BB100 var troligen anda hogre an 2. Citera
Cleburne Postad 29 November , 2007 Rapport Postad 29 November , 2007 Nyckeln till framgång på mikronivå är fan inte att lira aggressivt. Det är att ta ordentligt betalt när man träffar bra. Sluta höja med 98s eller 55. Se floppar så billigt som möjligt med draghänder eller låga PP och försök få in så mycket som möjligt preflop med starka starthänder. Folk som ger råd här på forumet lirar oftast åtminstone midstakes och det är faktiskt ett helt annat spel som gäller där - och jag tror att de flesta har glömt hur det var när de själva lirade på mikronivåer. Nej, det är inte "bra poker", men det är lönsamt - och det är det som betyder något. Om du höjer med säg AKo, får två syn och missar floppen - skit i att CB:a. Jag lovar att du kommer att tjäna på det i längden. Citera
Appel Postad 29 November , 2007 Rapport Postad 29 November , 2007 Efter Cleburnes svar känns det som inga fler svar behövs. Helt rätt i mina öron! Citera
heltok Postad 29 November , 2007 Rapport Postad 29 November , 2007 Efter Cleburnes svar känns det som inga fler svar behövs. Helt rätt i mina öron! ironi? Nyckeln till framgång på mikronivå är fan inte att lira aggressivt. lol. Sluta höja med 98s eller 55 lol. Folk som ger råd här på forumet lirar oftast åtminstone midstakes och det är faktiskt ett helt annat spel som gäller där - och jag tror att de flesta har glömt hur det var när de själva lirade på mikronivåer. ja, vi blir helt överkörda på microstakes. Om du höjer med säg AKo, får två syn och missar floppen - skit i att CB:a. Jag lovar att du kommer att tjäna på det i längden. beror ju helt på floppstruktur, ens hd och fi:s hd. tror största felet folk på lowstakes gör är att de generaliserar för mkt och försöker göra analysen av en komplex situation så förenklad att den blir felaktig. Citera
logicsense Postad 29 November , 2007 Rapport Postad 29 November , 2007 Nyckeln till framgång på mikronivå är fan inte att lira aggressivt. Det är att ta ordentligt betalt när man träffar bra. Sluta höja med 98s eller 55. Se floppar så billigt som möjligt med draghänder eller låga PP och försök få in så mycket som möjligt preflop med starka starthänder. Folk som ger råd här på forumet lirar oftast åtminstone midstakes och det är faktiskt ett helt annat spel som gäller där - och jag tror att de flesta har glömt hur det var när de själva lirade på mikronivåer. Nej, det är inte "bra poker", men det är lönsamt - och det är det som betyder något. Om du höjer med säg AKo, får två syn och missar floppen - skit i att CB:a. Jag lovar att du kommer att tjäna på det i längden. Bra svar. Håller inte med Bubba riktigt, som talar om riktigt, riktigt dåligt med 2 BB/100h. Det har jag också, och jag 16-tablar. Klart det är värt att spela fler bord och sänka sin Bb/100h ngt. Och sen är det jävligt relativt. Sett till hela spektrat förlorare->vinnare så hamnar kausti antagligen topp 10% av spelarbasen på NL20. Han gör liksom pengar, hur kan det vara riktigt, riktigt dåligt? Citera
Tiggr Postad 29 November , 2007 Rapport Postad 29 November , 2007 ja, vi blir helt överkörda på microstakes. Citera
Tottyville Postad 29 November , 2007 Rapport Postad 29 November , 2007 ironi? lol. lol. ja, vi blir helt överkörda på microstakes. beror ju helt på floppstruktur, ens hd och fi:s hd. tror största felet folk på lowstakes gör är att de generaliserar för mkt och försöker göra analysen av en komplex situation så förenklad att den blir felaktig. Alltid kul att häckla folk. Eller hur? Men det kan bli lite tokigt när man försöker göra det. Tror du att du behöver förändra ditt nuvarande spel om du skulle gå ner och spela microstakes? Ja lr Nej? Citera
logicsense Postad 29 November , 2007 Rapport Postad 29 November , 2007 ironi? lol. lol. ja, vi blir helt överkörda på microstakes. beror ju helt på floppstruktur, ens hd och fi:s hd. tror största felet folk på lowstakes gör är att de generaliserar för mkt och försöker göra analysen av en komplex situation så förenklad att den blir felaktig. Det är coolt att raljera. Speciellt eftersom man får så mkt bekräftelse när man gör det på ett internetforum. Du är riktigt tuff du. Citera
Cleburne Postad 29 November , 2007 Rapport Postad 29 November , 2007 ja, vi blir helt överkörda på microstakes. Nej, självklart inte - eftersom vinnande spelare som klivit upp i nivå kan anpassa sitt spel, men om man skulle försöka spela samma spel på NL20 som funkar bra på säg NL1000 skulle det bara bli pannkaka av alltihop. Vad jag menar är att många ger råd som är anpassade för högre nivåer än de nivåer som frågeställaren håller till på. Att lira 30/25 på NL20 kan kanske "funka" i den mån att en bra spelare säkert kan plussa, men det finns spelstilar som är överlägset mer lönsamma på den nivån. Helt seriöst, man får inga pluspoäng om man lirar "aggro" på mikronivåer, speciellt om man inte behärskar det spelet fullt ut. Citera
ah_derka Postad 29 November , 2007 Rapport Postad 29 November , 2007 Jag kan känna att man någonstans bör ställa sig frågan: Vad vill jag få ut av mitt pokerspel? Jag kan bara svara för mig själv, men jag kan se det som en lite trevlig hobby som i längden genererar en slant utöver min ordinarie lön. Denna extra slant är inte stor men det kan vara gott att ha 1500-5000 att bränna på vin, kvinnor och sång. Lirar jag fem bord NL50/100 är jag inte säker på att jag plockar mer än 2 ptbb/100, men so what? Jag har inte som mål att bli high-roller och kan tycka att NL100 swings, i relation till lön, levnadsomkostnad etc, är höga. Synpunkter? Citera
heltok Postad 29 November , 2007 Rapport Postad 29 November , 2007 Nej, självklart inte - eftersom vinnande spelare som klivit upp i nivå kan anpassa sitt spel, men om man skulle försöka spela samma spel på NL20 som funkar bra på säg NL1000 skulle det bara bli pannkaka av alltihop. Vad jag menar är att många ger råd som är anpassade för högre nivåer än de nivåer som frågeställaren håller till på. Att lira 30/25 på NL20 kan kanske "funka" i den mån att en bra spelare säkert kan plussa, men det finns spelstilar som är överlägset mer lönsamma på den nivån. Helt seriöst, man får inga pluspoäng om man lirar "aggro" på mikronivåer, speciellt om man inte behärskar det spelet fullt ut. varför kör inte mina motståndare samma spel som nl20-spelarna och gör pannkaka av mitt spel då? är ju inte direkt så att nebbis skulle gula kontot om han coachade en nl20-spelare. och samma fiskar som finns på lowstakes hittar man då och då på highstakes med så det är inte direkt så att man har glömt hur man möter dem. stora skillnaden är att man tvingas slåss med andra grinders om deras pengar och blir 3betad när man raisar deras limpande hela tiden. bra poker är bra poker oavsett nivåer. och bra poker är aggresiv. inga pluspoäng kanske, men några extra bb/100händer iaf. finns ju några få undantag, men de förekommer så sällan och är så självklara att de är rätt meninglösa att diskutera. Citera
Dante Postad 29 November , 2007 Rapport Postad 29 November , 2007 Att lira 30/25 på NL20 kan kanske "funka" i den mån att en bra spelare säkert kan plussa, men det finns spelstilar som är överlägset mer lönsamma på den nivån. Helt seriöst, man får inga pluspoäng om man lirar "aggro" på mikronivåer, speciellt om man inte behärskar det spelet fullt ut. Jag tycker att du har fel här även om du har en liten poäng. Finns inget som säger att andra spelstilar är mer lönsamma än LAG på microstakes. Sen att det är betydligt enklare att plussa genom ABC-poker är en annan sak. Citera
Cleburne Postad 29 November , 2007 Rapport Postad 29 November , 2007 varför kör inte mina motståndare samma spel som nl20-spelarna och gör pannkaka av mitt spel då? Om alla dina motståndare helt plötsligt bytte spelstil - och började spela "sämre" - skulle inte du bli tvungen att justera ditt spel, eller skulle du inte åtminstone tjäna mer om du gjorde det? Citera
bandini Postad 29 November , 2007 Rapport Postad 29 November , 2007 beror ju helt på floppstruktur, ens hd och fi:s hd. tror största felet folk på lowstakes gör är att de generaliserar för mkt och försöker göra analysen av en komplex situation så förenklad att den blir felaktig. Sedan finns ju alltid motsatsen till detta. Citera
Recommended Posts