Gå till innehåll

Möjlig Artikel: Ung pokerspelare


Anonym07

Recommended Posts

Hej!

 

Kan börja med att säga att jag redan har ett konto på forumet men eftersom ämnet kan vara lite känsligt vill jag skapa ett nytt.

 

Anledningen till att jag skapar den här tråden är att jag tidigare idag fick ett telefonsamtal på en lokal dagstidning där en journalist ville göra ett reportage om mitt mig och mitt pokerspelande.

Jag sa att hon skulle återkomma om två dagar då jag skulle ha fattat mitt beslut.

Även fast jag är minderårig så brukar mina föräldrar oftast tycka att jag får bestämma själv.

 

Altenativen jag har tänkt på för att göra intervjun är:

1. Intervjun är helt anonym.

2. Jag måste godkänna intervjun för att den ska få publiceras.

 

Kan tillägga lite info om mig själv:

Ålder: 15

Spelat realmoney på internet i cirka ett år.

Vinster: Totalt cirka $100k, varav 90% det senaste kvartalet.

Jag började med €50 på $0,01-0,02 och har i princip jobbat mig upp i alla nivåer därifrån i cashgame men spelar även mycket MTT.

Spelproblem har jag aldrig haft och bankrullekraven följs alltid. Någon gång har jag tagit skott på 5-10 men annars är det mest NL200 och NL400, där jag plussar grymt bra och det känns som säkra pengar.

Jag bor i Finland, är det relevant?

 

Den stora frågan är alltså: Borde jag ställa upp på att göra artikeln eller inte?

Det flesta i min bekantskapskrets vet att jag spelar med "hyffsade" summor online.

 

Ps. Allt om att jag ska sluta med poker för att jag är minderårig är jag inte intresserad av att höra om. Tro mig, jag har hört det förut. Ds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ska intervjun äga rum? IRL så tycker jag absolut att du ska neka. Man vet aldrig om det skulle skapa problem på ett eller annat sätt. Om det sker över telefon så säger jag varför inte, gör det som känns rätt helt enkelt, du verkar ju som sagt väldigt samlad för din ålder och skulle nog fatta ett bra beslut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur har reportern fått reda på att du lirar poker? Och nej ställ inte upp!

 

Antar att "ordet hade gått".

Stället jag bor på är väl inte så stort och kanske hon hade något barn i min ålder som hade fått nys om något, någon praoelev som hade nämnt något eller liknande.

 

Hon sa väl något i stil med "Jag har hört att du vinner mycket på internetpoker. Stämmer det?"

 

Jag svarade givetvis inte ja eller nej, utan frågade varför hon ville veta och meddelade som sagt att hur ifall jag ställer upp eller inte på torsdag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon som helst uppsida för dig att vara med i intervjun: Nej, inte troligt, mer än kanske egoboost.

Finns det någon nedsida: Jag vet inte hur skattesituationen ser ut i Finland, men tvivlar att den skiljer sig från Sverige. Plus som sagt att du är under 18, dvs du kan få problem med både skatteverket OCH sajterna, trots att den är anonym.

 

Jag skulle verkligen inte göra det om jag var du.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du tjänar ju ingenting på detta. det du kommer att göra är att ge massa lösa hopp åt unga som läser din artikel som tror att de kan bli rika på poker vilket vi ju vet oftast hur det slutar. det låter dock som du besitter en jävligt intressant story, men nackdelar väger över fördelar (finns det några?). lär även gå runt i din bekantskapskrets eftersom det är en lokaltidning som gör artikeln att det är just du i artikeln och mitt förslag till dig (och alla) är att inte skylta med att man vinner pengar på poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ingen intervju. När du ska träffa tjejen som du tror ska intervjua dig så kommer du istället mötas upp av två gigantiska män från någon skum öststat (dom heter Boris om jag inte minns fel).

 

Dom kommer sedan tortera dig alt. våldta dig tills du har ett nytt rövhål eller du säger lösenordet till ditt pokerkonto.

 

Sjukt men sant :shock: :shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon som helst uppsida för dig att vara med i intervjun: Nej, inte troligt, mer än kanske egoboost.

Finns det någon nedsida: Jag vet inte hur skattesituationen ser ut i Finland, men tvivlar att den skiljer sig från Sverige. Plus som sagt att du är under 18, dvs du kan få problem med både skatteverket OCH sajterna, trots att den är anonym.

 

Jag skulle verkligen inte göra det om jag var du.

 

Instämmer helt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon som helst uppsida för dig att vara med i intervjun: Nej, inte troligt, mer än kanske egoboost.

Finns det någon nedsida: Jag vet inte hur skattesituationen ser ut i Finland, men tvivlar att den skiljer sig från Sverige. Plus som sagt att du är under 18, dvs du kan få problem med både skatteverket OCH sajterna, trots att den är anonym.

 

Jag skulle verkligen inte göra det om jag var du.

 

 

Det var just det med att jag inte ser speciellt många positiva saker som kan hända av intervjun som gjorde att jag fick en lite negativare inställning till det hela.

 

Jag tror att skattesituationen är iallafall i princip likadan. Tur är ju att jag (som har tror att det ser ut nu) har vunnit det mesta skattefritt, men det är bäst att låta någon med bättre insikt avgöra det.

Sajterna tror jag inte blir ett så stort problem. Kontona är ju självklart inte registrerade på mig och ifall någon börjar fråga har jag ägare som kan intyga att de har spelat ifall det skulle behövas.

Dessutom, varför skulle sajterna vilja göra en utredning som kostar pengar, för att få bort en kund som i sin tur rejkar massor med pengar, för att få dålig uppmärksamhet för att man har låtit en minderårig spela på sajten?

Kanske jag tänker galet.

 

 

 

du tjänar ju ingenting på detta. det du kommer att göra är att ge massa lösa hopp åt unga som läser din artikel som tror att de kan bli rika på poker vilket vi ju vet oftast hur det slutar. det låter dock som du besitter en jävligt intressant story, men nackdelar väger över fördelar (finns det några?). lär även gå runt i din bekantskapskrets eftersom det är en lokaltidning som gör artikeln att det är just du i artikeln och mitt förslag till dig (och alla) är att inte skylta med att man vinner pengar på poker.

 

Mitt första pokerråd är alltid "Börja inte spela. Det är inte lätta pengar. Det är bara några som vinner. Tjäna pengar på andra sätt istället"

 

 

Det är ingen intervju. När du ska träffa tjejen som du tror ska intervjua dig så kommer du istället mötas upp av två gigantiska män från någon skum öststat (dom heter Boris om jag inte minns fel).

 

Dom kommer sedan tortera dig alt. våldta dig tills du har ett nytt rövhål eller du säger lösenordet till ditt pokerkonto.

 

Sjukt men sant

 

Det var en finlandsvensk tjej som jag skulle chansa på att var runt 30 år gammal, men visst finns risken :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många timmar tror du att du kommer vara anonym efter publicering?

 

Djungeltrumman går med överljudsfart på mindre orter så det kanske inte ens handlar om timmar utan om minuter. Att sen en journalist skulle låta dig godkänna artikeln är bara naivt tänk från din sida. Om du inte ställer upp kan du ge dig fan på att han skriver utan din medverkan om han vill. Att murveln har en agenda kan du vara säker på. Du är minderårig, vinner mycket stålar osv.

 

Om du är så sansad som du verkar så tänk framåt lite, vad blir konsekvenserna? Är du beredd att ta dom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Journalister kan vara en sluga jävlar. Du kan få känslan av att dom ska vinkla det på ett schysst sätt. Men innan du vet ordet av det är det en annan artikel som tryckts med en helt annan vinkel. Fel citeringar är också en vanlig förkommande händelse.

 

Som jags er det har du inget alls att vinna av intervjun. Visst kan det vara roligt att vara i tidningen ibland, men det känns som det finns bättre omständigheter.

 

Det största problemet i det här är att du bara är 15år och spel för underåriga är olagligt. S¨å jag har en känsla på att om du ställer upp(om så även anonymt), så kommer det bli en en del efterspel som debatt artiklar och fler i din åldergrupp som tror att allt med spel är guld och gröna skogar. På en som dig går det många förlorare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt för att jag går OT, men vad har du gjort med alla pengar?

100k$ är ju en ganska stor summa, 200 400 nl, har du verkligen dragit in de pengarna där?

Måste väl varit en fin klonk i nån turnering inblandat.

 

Tycker inte heller du ska ställa upp.

Bästa hade varit att bara säga: ledsen, men du måste ha ringt fel nummer.

Finns ju en risk att hon nu blir sur över att du inte gör intervjun, och istället kontaktar skatteverket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom, varför skulle sajterna vilja göra en utredning som kostar pengar, för att få bort en kund som i sin tur rejkar massor med pengar, för att få dålig uppmärksamhet för att man har låtit en minderårig spela på sajten?

Kanske jag tänker galet.

 

1) Rubrik i tidningen: 15-åring spelar för miljonbelopp - sajterna gör ingenting

2) Intervju med spelbolag som säger att "det får inte förekomma"

3) Spelbolaget "tar sitt ansvar" och stänger av dig

4) Skatteverket skickar ett inbetalningskort

 

Värsta fall, ja...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fattat mitt beslut och meddelat mina föräldrar om det.

Jag ställer alltså inte upp.

 

Som sagt är en möjlig "egoboost" i princip det enda positiva.

Man kan ju säga att alla snälla svar och kommentarer jag har fått här har gett mig den egoboosten istället.

 

 

 

1) Rubrik i tidningen: 15-åring spelar för miljonbelopp - sajterna kan inte göra någonting

2) Intervju med spelbolag som säger att "det får inte förekomma"

3) Spelbolaget "tar sitt ansvar" och stänger av dig

4) Skatteverket skickar ett inbetalningskort

 

Värsta fall, ja...

 

FYP

 

Jag förstår din poäng.

 

Förlåt för att jag går OT, men vad har du gjort med alla pengar?

100k$ är ju en ganska stor summa, 200 400 nl, har du verkligen dragit in de pengarna där?

Måste väl varit en fin klonk i nån turnering inblandat.

 

Jag har inte gjort speciellt mycket.

En hel del aktier som är låsta tills jag är 18 har jag fått under min uppväxt att släkt. Därför kändes det naturligt att investera en del.

Det är klart att jag spenderar mer pengar än en "vanlig 15-åring", men absolut inte några hutlösa summor.

Och ja, turneringsklonkar har förekommit. Dock är mitt maingame NL200 och NL400.

Mitt månadsrekord för cashgame ligger på 12 500 big blinds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror det är kört för dig redan om jag ska vara ärlig.

Som det vart sagt på sida 1, så spelar det ingen roll vare sig du är delaktig i intervjun eller icke, NÅNTING kommer att publiceras, och samhället du bor i lär väl spy galla på dig och dina föräldrar som tillåter att det sker.

 

Summan av kardemumman: Jag skulle nog ta ut min rulle nu om jag vore du, eller bara ha 5-6 inköp insatt åt gången på sajterna.

 

Däremot får man gratta till det stora plusset =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kompis fick samma erbjudande i en halvstor stad i Sverige och tackade ja.. Han var helt anonym men var självklart ganska lätt att läsa sig till vem det var trots att det är en ganska stor stad! När väl tidningen landade så kändes den rätt vinklad. Stod saker som att han mår psykiskt dåligt när han förlorar mm om jag inte minns fel, fast han inte alls sagt det på det sättet. Hon som gjorde artikeln ringe också upp efter och bad om ursäkt för rubriken och sa att det inte var hon som satte den, ye right!

 

Han var över 18år men tror inte han fick ut ngt positivt av det hela. De flest som vet vem han är förstod att det var han, det enda de inte riktigt fattade var att han tjänade pengar på poker, utan antog som de flesta andra människor att alla går back på poker, och han va minsann inget undantag!

 

Kan säkert vara en boost för dig! Men du kommer nog få höra rätt mycket när det kommer ut att det är du i tidningen, några klappar på ryggen men också mycke negativt och konstiga blickar..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jao.. tidningarna lever på moralkakor och 'läsarna rasar'... De skulle aldrig någonsin vinkla det till någonting positivt eftersom den generella stugåsikten är att det är förbaskat farligt att prata om poker som något positivt eftersom det är djävulen självt i verklig form.(destruktivt).

 

Så det skulle vara i princip som att skriva sin egen grav om tidningen skulle trycka den som en glad solskenshistoria... Vill minnas att inte ens erik123 intervjuerna kunde dem vinkla till totalt positiva. DEM bara måste lyfta fram det negativa som att erik123 kanske inte kan sova vissa nätter för att han har förlorat så mycket och alla dessa långa 'sittningar' framför datorn yada yada.

 

Trams då varje pokerspelare vet hur det är att bli motriggad och förlora stora summor på en natt(relativt nu va gubbar.. inköpsmässigt.)

 

pokerspel är hur ni än vrider och vänder på det fortfarande sett som något farligt för den allmänna befolkningen som inte sitter på en hög med slantar och ett stabilt jobb, och jag är beredd till att hålla med.

Skulle aldrig rekommendera någon bekant till att börja spela poker som typ var student eller liknande och inte har buffert för att förlora eller som jag kanske vet på förhand att han är nog inte som skuren ur sten för det, man känner ju sina vänner vilka som har mer spelberoende i sig än andra, tävlingsinstinkt/vilja att lära sig något nytt m.m..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fattat mitt beslut och meddelat mina föräldrar om det.

Jag ställer alltså inte upp.

 

Som sagt är en möjlig "egoboost" i princip det enda positiva.

Man kan ju säga att alla snälla svar och kommentarer jag har fått här har gett mig den egoboosten istället.

 

 

 

 

 

FYP

 

Jag förstår din poäng.

 

 

 

Jag har inte gjort speciellt mycket.

En hel del aktier som är låsta tills jag är 18 har jag fått under min uppväxt att släkt. Därför kändes det naturligt att investera en del.

Det är klart att jag spenderar mer pengar än en "vanlig 15-åring", men absolut inte några hutlösa summor.

Och ja, turneringsklonkar har förekommit. Dock är mitt maingame NL200 och NL400.

Mitt månadsrekord för cashgame ligger på 12 500 big blinds.

 

Det var ett bra beslut. Jag skulle också råda dig till att försöka få ut lite felaktig info vid tillfälle, som t ex att 'ja men det visste ni väl att jag bara spelar för så kallade playmoney'

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...