Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

När jag spelar i turneringar med många deltagare (som t ex Stars Sunday Hundred Grand) kommer jag ofta på mig själv med att spela löjligt tight alldeles för länge. Till slut blir min stack för liten och blindsen för höga.

I enbords-SNG (jag har spelat cirka 400) känns det mer naturligt att växla tempo när antalet spelare runt bordet minskar, vilket ju höjer värdet på starthänderna. Men i stora turneringar sitter man ju alltid 10 spelare runt bordet, vilket krånglar till det för mig.

Hur och när växlar ni upp tempot? Beskriv gärna utifrån parametrar som egen stack, genomsnittlig stack, blinds, stackarna vid egna bordet och närhet till ITM etc.

Resonerar man likadant i en turnering med 100 startande som i en med 20 000 startande, om inte vilka är skillnaderna?

Postad

Jag går typ endast på feeling som när folk andra är tighta och släpper mkt blinds eller postflop spelar man aggressivt, spelar de löst är det tvärt så klart. Intressant om någon hade kunnat komma med något allmänt men det tror jag är omöjligt.

Finns också risk att folk kommer "LEVLA" dig (och mig) snart vilket är trist mtp att det var en bra fråga imo.

Postad

Jag spelar tight och är inte med på många händer i början, i mitten av tureneringen så ökar jag lite och blir en smula aggresivare, har jag sedan fått ihop en hyffsad stack när det börjar närma sig prispengar så spelar jag riktigt aggresivt då många sitter och väntar på att komma "in the money" och spelar försiktigt då.

Postad

med kortare stack (15-25bbs) hitta situationer där du kan maxxa FE mot folk som med hyfsad sannolikhet e utan en bra hand. leta efter resteals, squeeze situationer eller go n gos, pusha över veka limpare etc, väldigt lite openraisande och blindssteals men mer fetaggro moves.

djupare stack, spela position med väldigt hög c-bet frekvens, höjer upp limpare i sen position, höjer först in i både sen position, i mp mot tighta fi i blindsen och lite då och då från ep med halvplan att sätta hård press (i motsats till annars då vi oftast ger upp så fort vi får mothugg)

kan ju sammanfattas till att hitta spelare och situationer där din hand inte spelar så stor roll för att antingen plocka småpotter mot folk som spelar fit n fold för flop, eller där folk blir tvungna att riskera mkt och du sätter enorm press på dom

i midstages växlar ja inte upp som i att nu är det dags att spela många händer utan oftast kliver in nån hand här och där när det verkar vara en bra situation.

enda fallet ja kliver på högväxeln i midstages e när vi spelat på ett bord ett tag och både träffat bra händer som vi visat och kankse gjort nån/några bluffcatcher grejer mot rätt folk etc så vi har stor respekt på bordet. ibland märker du att du nästan kan komma undan med vad som helst på ett sånt bord (kan väl hitta det bara genom att folk e sjukt vektighta på ett bord oxå), då e det lugnt 30/25 dags...8-)

eh och i samband med det har ja en fråga, nån som har ett effektivt och enkelt tips för att växla ner?? ett stort problem för mig e att ja väldigt lätt fastnar i 30/25 när ja väl klivit på så att säga... nån snabb grej ni gör för att ändra mentalitet typ??