Gå till innehåll

AQo på bubblan


okocha

Recommended Posts

6 personers sng, två priser (70/30), synar vi?

 

Seat 4 - GOMPAL ($7715 in chips)

Seat 5 - HERO ($1070 in chips)

Seat 6 - KINGTUTT1 ($215 in chips)

GOMPAL - Posts small blind $300

HERO - Posts big blind $600

*** POCKET CARDS ***

Dealt to HERO :Qc::Ah:

KINGTUTT1 - Folds

GOMPAL - All-In(Raise) $7415 to $7715

HERO

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade ställt. Vet inte om det är rätt, men i alla fall ett skönare sätt att förlora på om det skiter sig.

 

Eftersom poker och känslor inte hör ihop, har jag även ett resonemang som är mer krasst.

 

Jag skulle gissa att CL inte ställer med mindre än tex 89s, vilket ger dig (edit: som bäst) 60 procent att vinna. Anledningen att jag inte tror att han ställer any two är att han förstår att ni båda är desperata och synar ganska brett. Det bästa för CL skulle vara om ni två småstackar hamnade i konflikt med varandra, men nu har han valt att deltaga aktivt.

 

Om du foldar kommer du sannolikt itm.

 

När lillstacken är all-in, kan du syna också. Med godtyckliga händer är det 2/3 (mer än 60 procent, alltså bättre) chans att du eller CL vinner, båda dessa alternativ placerar dig itm, eftersom eftersom du är stacktvåa. Dessutom är det 1/3 chans att du vinner och triplar upp dina 700 till 2000 ifall både du och CL ställer.

 

EDIT: Jag förväxlada blinds, eftersom du bara skulle ha 400 (inte 700) kvar efter en fold, så är det bara ställ som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gissa att CL inte ställer med mindre än tex 89s, vilket ger dig (edit: som bäst) 60 procent att vinna.

Jag skulle gissa att CL inte ställer med mindre än tex 32o, vilket ger dig 64.4% att vinna.

 

Vinst ger en 2140-stack, tiodubbelt kortisens. Hero är inte därmed säker på pengar. Om alla tre spelar som de bör i händerna som kommer har lillstacken säkert typ en chans på fyra att komma ikapp. Hur som helst är heros chips inte så mycket värda eftersom cl kan fortsätta abusa.

 

I nästa hand kommer (rimligtvis) alla tre vara all-in, hero med dubbla kortisens stack. Kortisen måste vinna huvudpotten för att inte bubbla, vilket ger hero 66.7% chans att överleva bubblan. I hälften av fallen kommer han då även vinna sidopotten och spela HU med 1150 chips.

 

[b]1. Syn i aktuell hand ger i nästa hand (hero först):[/b]
a)    64%    2140(SB)    214(BB)    6646(BTN)
b)    36%    torsk

[b]2. Troligt resultat [i]efter [/i]nästa hand vid fold:[/b]
a)    16.7%  510(BTN)    645(SB)    7845(BB)
b)    33.3%  1150(el.)   7850(BB)
c)    33.3%  andraplats
d)    16.7%  torsk

Ovanstående kan man ju ICM-a om man vill, men får i de trehänta fallen ta grymt med hänsyn till vem som lägger vilken mörk. Jag tycker att alternativ 2 ser mycket aptitligare ut och skulle vilja ha typ 80% PE för att syna. Så släng AQo, tack. Och AKs. Gränsfallen är TT/JJ.

 

Edit: Okej, kanske kommer alla tre inte vara all-in när storstacken har knappen och vi småstackar är all-in i mörkarna, han kan/bör vika en tredjedel (vilket är dåligt för oss om han gör!). Men i så fall kommer vi ändå spräcka bubblan på egen hand i hälften av fallen och hamna i situation 2b, fast med lite kortare stack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror du måste syna här faktiskt. Foldar du har du dryga 400 kvar och får coinflippa mot den andra shortien nästa hand. Förlorar du den är du sannolikt rökt.

 

Men varför skulle CL ställa any two i nästa hand? Makes no sense. Eller missar jag nåt?

 

Eftersom vi inte är kortast nästa hand tjänar vi massa på om storstacken vill spela!

 

Ja, han foldar ibland. Men inte så ofta. Jag editerade mitt inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom vi inte är kortast nästa hand tjänar vi massa på om storstacken vill spela!

 

Ja, han foldar ibland. Men inte så ofta. Jag editerade mitt inlägg.

 

Vi tjänar på om han är med ja, men varför skulle han spela två tredjedelar av sina händer? Han har ingen FE, varför gå in med en below average hand? Låter som -EV.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi tjänar på om han är med ja, men varför skulle han spela två tredjedelar av sina händer? Han har ingen FE, varför gå in med en below average hand? Låter som -EV.

Det blir (rimligtvis) två potter och det räcker att vinna den ena för att tjäna på det.

 

Men det är marginellt för många händer, ja.

 

Men visst, svaret på ursprungproblemet beror jättemycket på hur många händer storstacken vill spela i nästa hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag vet att storstacken spelar nästa hand så foldar jag AQ nu, men jag kan inte se varför han skulle syna en auto-all in med ATC, så jag skulle syna och ta min troliga minst 60-40 nu hellre än flippen sedan. Det är inte avgörande, men dessutom ökar chansen att vinna turren rätt påtagligt genom denna strategi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shit, jag blir inte klok på det här. Klart är att man missgynnas av om cl spelar få händer nästa runda. Däremot gynnas man ju av om han har en bra hand.

 

Jag tror det för AQo ligger något gränsvärde runt om han spelar 50% nästa hand.

 

Mycket svår hand hursomhelst. Kan tänka mig att det avgörande blir att vi vid syn och vinst faktiskt även har rimlig chans att ta hem förstaplatsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...