Gå till innehåll

Pappaledighet om mamma blir sjukskriven?


stoffe83

Recommended Posts

Det kan bli så att min sambo måste bli sjukskriven, vilket då kräver att jag är pappaledig! Det har jag inget emot, men jag undrar hur man gör med arbetsgivaren?

Normalt sett, så ska man väl säga till 2 månader innan.

Men om en läkare sjukskriver henne, så måste juh jag oxå vara ledig från den dagen eler minst i närheten av den dagen?

Hur gör man och vad gäller?

 

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan bli så att min samo måste bli sjukskriven, vilket då kräver att jag är pappaledig! Det har jag inget emot, men jag undrar hur man gör med arbetsgivaren?

Normalt sett, så ska man väl säga till 2 månader innan.

Men om en läkare sjukskriver henne, så måste juh jag oxå vara ledig från den dagen eler minst i närheten av den dagen?

Hur gör man och vad gäller?

 

Tacksam för svar!

 

Det finns i någon av socialrättslagarna men jag hatar dem och orkar inte kolla upp just nu. Spontant ska det inte vara några problem och enklast är att antingen prata med din arbetsgivare eller någon fackrepresentant om det nu skulle finnas någon sådan på ditt jobb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era snabba svar.

Det ska finnas en fack kille tror jag.

Kände själv att det inte borde vara några problem. Alltså när det handlar om en sjukskrivning. För låt säga att mamman skulle bryta ryggen och är helt oförmögen att ta hand om barnet just då. Då kan man juh inte gärna vänta 2 månader innan man kan få gå hem o ta hand om sin lilla skatt :)

I grövsta laget, men en jämförelse :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! För oss är det det omvända. Jag var pappaledig på 50% men är nu sjukskriven till nyår. Då tar min fru hand om både mig och barn..

Det du ska göra om jag fattat det rätt är att du ska begära TILLFÄLLIG föräldrapenning. Då sparar man på föräldradagarna. Obs, detta är inget fusk, utan helt enkelt din rättighet. Om jag fattat det rätt. På grund av mitt tillstånd har det varit min fru som hållt i trådarna.

Hälsa din sambo att hon ska krya på sig och sköt om er.

Per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl frågan om Vård av barn (VAB).

Ordinarie vårdnadshavaren är ju sjuk.

Då behöver du inte anmäla i tid.

Däremot behöver du anmäla till försäkringskassan och ange skälet till att du ska ha VAB.

Ring försäkringskassan och fråga så får du se att det nog stämmer.

 

Nej, det stämmer absolut inte. Bidragsfuskare där!!! ;-)

 

Det är en form av föräldrarledighet, det fins en speciell ruta att kryssa i på blanketten. "Sjukdom Ordinarie Vårdare" eller något heter det. I dessa fall brukar försäkringskassan vara lite piggare på att kräva in sjukintyg för ordinarie vårdaren.

 

För ordinarie föräldrarledighet krävs det (här är jag inte 100%) ca 1 månads framförhållning. Men givetvis är det bästa att vara ute i god tid och diskutera fram en bra lösning med arbetsgivaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det stämmer absolut inte. Bidragsfuskare där!!! ;-)

 

Det är en form av föräldrarledighet, det fins en speciell ruta att kryssa i på blanketten. "Sjukdom Ordinarie Vårdare" eller något heter det. I dessa fall brukar försäkringskassan vara lite piggare på att kräva in sjukintyg för ordinarie vårdaren.

 

För ordinarie föräldrarledighet krävs det (här är jag inte 100%) ca 1 månads framförhållning. Men givetvis är det bästa att vara ute i god tid och diskutera fram en bra lösning med arbetsgivaren.

 

Nu är du ute å seglar...

Det ÄR vård av barn vi utnyttjar när ordinarie vårdnadshavare är sjuk. Har själv gjort det nyligen. Det heter tillfällig föräldrapenning på FK;s hemsida.

 

Och det spelar roll vilken form av ledighet vi tar även om FK betalar ut båda, då det inte är någon karensdag vid tillfällig föräldrapenning, samt att de begränsade föräldradagarna förbrukas vid ordinarie föräldra ledighet.

 

//J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är du ute å seglar...

Det ÄR vård av barn vi utnyttjar när ordinarie vårdnadshavare är sjuk. Har själv gjort det nyligen. Det heter tillfällig föräldrapenning på FK;s hemsida.

 

Och det spelar roll vilken form av ledighet vi tar även om FK betalar ut båda, då det inte är någon karensdag vid tillfällig föräldrapenning, samt att de begränsade föräldradagarna förbrukas vid ordinarie föräldra ledighet.

 

//J

 

 

Exakt.

 

Jag har varit ledig ett stort antal ggr pga ordinarie vårdnadshavares sjukdom.

FK har ringt till mig, till arbetsgivaren och till vårt dagis för att kolla att jag inte fuskar och hittills har de inte haft nåt att anmärka på. Sonen är 3 år gammal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...