Gå till innehåll

Har jag bara nybörjartur eller?


ToBad

Recommended Posts

Har spelat poker i tre månader och har spelat 2/4 limit poker i två månader.

Nu är det så att jag inte läst en enda pokerbok, men jag ligger redan plus ca 2800 dollar, och jag undrar därför om jag bara har haft tur. Jag spelar nästan uteslutande på bord med max 6 personer. Jag följer strikt mina egna regler som går ut på att spela på par i hopp om att få triss, eller två kort som minst får vara en 10a, eller ett kort med minst en 10a tillsammans med ett lägre kort i samma färg. Om jag inte har ett par efter floppen eller ett kort kvar till färg eller stege så lägger jag mig. Har nämligen upptäckt att det läcker pengar om man fortsätter även om man tycker man vinner stort om man hänger med. Jag spelar på "säkra" kort. Har bara två lsmå fulingar för mig, den ena är att jag brukar höja efter floppen om alla andra inte har höjt, och den andra att jag alltid höver efter floppen om vi para spelar två.

 

Jag brukar byta bord ofta, och tycker att många spelare verkar tro att jag bluffar, vilket jag mycket sällan gör, och på något vis tycker jag att det är konstigt att många verkar nöja sig med låga par, väntar på färg och stegar som inte slår in.

 

Skulle vilja ge ett tips om att det är väldigt bra för skallen att inte spela längre en ca 90 minuter, för att sedan gå ut och gå i friska luften. När man väl kommer tillbaka till spelet så har man glömt ett dåligt spel, pottar som man skulle ha vunnit om man inte folda.

 

Finns det fler nybörjare här på forumet som det startat bra för?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har spelat poker i tre månader och har spelat 2/4 limit poker i två månader.

Nu är det så att jag inte läst en enda pokerbok, men jag ligger redan plus ca 2800 dollar, och jag undrar därför om jag bara har haft tur. Jag spelar nästan uteslutande på bord med max 6 personer. Jag följer strikt mina egna regler som går ut på att spela på par i hopp om att få triss, eller två kort som minst får vara en 10a, eller ett kort med minst en 10a tillsammans med ett lägre kort i samma färg. Om jag inte har ett par efter floppen eller ett kort kvar till färg eller stege så lägger jag mig. Har nämligen upptäckt att det läcker pengar om man fortsätter även om man tycker man vinner stort om man hänger med. Jag spelar på "säkra" kort. Har bara två lsmå fulingar för mig, den ena är att jag brukar höja efter floppen om alla andra inte har höjt, och den andra att jag alltid höver efter floppen om vi para spelar två.

 

Jag brukar byta bord ofta, och tycker att många spelare verkar tro att jag bluffar, vilket jag mycket sällan gör, och på något vis tycker jag att det är konstigt att många verkar nöja sig med låga par, väntar på färg och stegar som inte slår in.

 

Skulle vilja ge ett tips om att det är väldigt bra för skallen att inte spela längre en ca 90 minuter, för att sedan gå ut och gå i friska luften. När man väl kommer tillbaka till spelet så har man glömt ett dåligt spel, pottar som man skulle ha vunnit om man inte folda.

 

Finns det fler nybörjare här på forumet som det startat bra för?

 

 

Tjena!

 

Vet du hur många händer du har spelat? Hur mycket pengar du har vunnit spelar inte så stor roll, ganska stor skillnad om du spelar 10 000 händer eller 100 000 på de 3 månaderna du har spelat.

 

Men som Euri sa så är det duktigt att du plussat så mycket, 2/4 är ganska svårt att plussa på, mest på grund av den höga rajken som de har på Limit.

 

Ett bra tips är att börja jaga lite bonusar och på så sätt får du gratis pengar, det går ganska snabbt att spela ihop en fin bonus på 2/4 limit.

 

GL

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

All vinst kommer från 2/4. Av någon anledning brokar poterna bli högre en 3/6, men det är väll för att fler spelare går med till slutet, och månge verkar tycka att det inte är hårt att forlora dessa pengar. På lägre nivåer en 2/4 är har jag spelat på men där går det knapt att slå ut motspelarna med att höja, och det tycks vara ganska ofta som folk sitter med omöjliga händer och vinner på sista kortet.

 

2/4 borden kan vara riktigt bra ibland, vissa dagar har jag gått plus ca $300, men tyvärr kan man sitta ganska ofta med starka händer och det bara kommer låga kort, vilket kan ta en del på sin bankrulle.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar spela några gånger i veckan ca max 2 timmar åt gången. Men då spelar jag mest med playmoney. Jag foldar ganska ofta och får jag träff så brukar jag spela så att mina motspelare tror att dom sitter på starkast händer.

 

Jag brukar sätta mig vid bord där spelarna har mellan 40 - 100 dollar då dessa spelare verkar vara största risktagarna. Spelare med mer en 120 dollar på bordet verkar vara så snåla och trista och man måste vrida ur dem pengarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena!

 

Ett bra tips är att börja jaga lite bonusar och på så sätt får du gratis pengar, det går ganska snabbt att spela ihop en fin bonus på 2/4 limit.

 

GL

 

 

Det där med bonusar har jag inte satt mig in i alls. Har läst lite om det men de verkar ju mest vara att man får när man spelar för första gången. Tyvärr så använde jag inte bonus första gången och jag har bara satt in pengar två gånger 150 och 100 dollar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du verkar redan har hittat nycklen.

Att välja rätt bord och spela efter $ är lika viktigt som dina pokerkundskaper.

 

Något du ska lägga tid på är oddsräkning, det är inte alltid fel att jaga kort speciellt inte när det är FL då man oftare har odds för att syna eller raisa då.

 

Bara att skriva upp händer och gå till en odds kalkulator på nätet, en bra investering till framtiden om du fortsätter att plussa !

 

GL

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du verkar redan har hittat nycklen.

Att välja rätt bord och spela efter $ är lika viktigt som dina pokerkundskaper.

 

Något du ska lägga tid på är oddsräkning, det är inte alltid fel att jaga kort speciellt inte när det är FL då man oftare har odds för att syna eller raisa då.

 

Bara att skriva upp händer och gå till en odds kalkulator på nätet, en bra investering till framtiden om du fortsätter att plussa !

 

GL

 

Tack för tipset om kalkulator. Har du någon länk till en sådan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar spela några gånger i veckan ca max 2 timmar åt gången. Men då spelar jag mest med playmoney.

 

Så du spelar kanske ett par hundra händer i veckan i 3 månader ~2400 händer totalt. När du beskriver dina egna regler som du spelar efter är det tydligt (och förståeligt efter bara tre månader) att du inte har det baskunnande som krävs. Med andra ord så är svaret på din fråga att du just nu har nybörjartur. Njut medan det varar och passa på att läsa en bok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska utveckla mitt något pessimistiska svar till dig.

 

Det kan vara svårt för en nybörjare att avgöra vad som är ett bra resultat, vad som är ett rimligt resultat och vad som är helt och hållet orimligt.

 

För det första är det ingen mening med att ens fundera på om resultatet är rimligt, varaktigt och beroende på bra spel eller ren tur efter mindre än 10 000 händer. Somliga säger att det krävs 100 000 händer.

 

På nivån $2/$4 brukar man säga att 2BB/100 händer är ett mycket bra resultat på 9-10 mannabord. 6-max ligger antagligen något högre, säg 3BB/100. För dig innebär det då att om du spelar jättebra kan du förvänta dig att över 100 händer vinna 12$. Över 10 000 händer innebär det 1200$.

 

På den nivå du spelar dyker också de första professionella limitspelarna upp. Folk som har som yrke att spela 6-max och gör det 100 000 händer per månad.

 

Om du tror att din winrate (runt det 3-dubbla vad en jättebra spelare kan räkna med) kommer att hålla i sig med mot de motståndare du har tror jag att du gör dig själv en stor otjänst. Du kommer inom kort att råka ut för upplevelsen att varenda öre försvinner på några veckor om du inte gör följande.

 

1. Gå ner och spela .25/.50$

2. Läs en bok (Small Stakes Holdem rekommenderas)

3. Studera boken noggrant

4. Spela några hundra händer där du försöker använda det du lärt dig.

5. Gå till 3 till dess du åstadkommit ett plussresultat över en kontinuerlig sträcka av 10 000 händer.

 

ETA:

Jag brukar spela några gånger i veckan ca max 2 timmar åt gången. Men då spelar jag mest med playmoney.

 

Några gånger i veckan=3 gånger?

Mest playmoney>50%

Alltså spelar du max 3 timmar $2/$4 per vecka ~24 timmar på de två månader du spelat limit $2/$4.

 

På 24 timmar hinner du med ungefär 2400 händer i 6-max och har alltså tjänat 2800$ på det. Mer än en dollar per hand vilket innebär 25BB/100 att jämföra med ett jättebra resultat på 3BB/100.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Gå ner och spela .25/.50$

2. Läs en bok (Small Stakes Holdem rekommenderas)

3. Studera boken noggrant

4. Spela några hundra händer där du försöker använda det du lärt dig.

5. Gå till 3 till dess du åstadkommit ett plussresultat över en kontinuerlig sträcka av 10 000 händer.

 

Han går ju jättebra och du tycker han ska gå ner i nivå? Visst kan han ha haft tur men jag tror den spelstilen han beskrev funkar jättebra på den nivån.

 

Jag tycker det verkar jättedumt att gå ner i nivå....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han går ju jättebra och du tycker han ska gå ner i nivå?

 

Vem som helst kan gå jättebra över ett par tusen händer.

 

Visst kan han ha haft tur men jag tror den spelstilen han beskrev funkar jättebra på den nivån.

 

Du menar spelstilen att spela utan hänsyn till vad övriga runt bordet gör, vilken position man har och hur stor potten är?

 

Ahh...jag tror jag förstår. Du brukar spela mot honom eller ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har haft jättetur, helt enkelt. Men eftersom du till skillnad från de flesta andra som har jätteflyt i början nu vet att dina vinster beror på turen har du nog förstånd att jobba med att förbättra ditt spel. Läs en bok, läs på forumet, posta hand histories så kommer du att utvecklas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag brukar byta bord ofta, och tycker att många spelare verkar tro att jag bluffar, vilket jag mycket sällan gör, och på något vis tycker jag att det är konstigt att många verkar nöja sig med låga par, väntar på färg och stegar som inte slår in.

 

 

Där har du nog orsaken till att du går så bra - de du spelar mot får inte in sina steg- och färgdrag. Vänta bara tills de börjar få in dem ... då går det kanske inte lika bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem som helst kan gå jättebra över ett par tusen händer.

 

Ja, om det vänder l'r han väl märka det men finsn väl inget som tyder på att han skulle börja tokbacka, kanske vinna lite mindre bara.

 

 

 

Du menar spelstilen att spela utan hänsyn till vad övriga runt bordet gör, vilken position man har och hur stor potten är?

 

Nu står det ju ingenstans att det är så han spelar. Annars ja, jag tror det är en bra spelstil på LLH.

 

Ahh...jag tror jag förstår. Du brukar spela mot honom eller ;)

 

Nix

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...